Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Aanpassen baanplan bestaande baan
door
Ronald69
Vandaag
om 22:13:07
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie.
door
MichielB
Vandaag
om 22:06:54
booster vraag
door
Patrick Smout
Vandaag
om 22:05:38
Aachenau West
door
MichielB
Vandaag
om 22:02:43
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 22:02:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Gino
Vandaag
om 22:02:38
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje
door
defender
Vandaag
om 21:51:12
Modeltreinwinkels in Berlijn.
door
grossraumwagen
Vandaag
om 21:45:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 21:22:09
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer
door
MarcoK1999
Vandaag
om 19:58:23
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0)
door
mamory
Vandaag
om 19:23:29
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N
door
RobVille
Vandaag
om 19:21:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
door
defender
Vandaag
om 19:08:33
Molenbaan (werktitel)
door
defender
Vandaag
om 19:03:45
BR-18.6 Schaal-0.
door
Sven
Vandaag
om 18:23:28
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
wob
Vandaag
om 18:04:05
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
door
tijgernootje
Vandaag
om 17:42:24
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Huup
Vandaag
om 17:29:32
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 16:47:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
wob
Vandaag
om 16:40:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
puntenglijder
Vandaag
om 16:38:41
Artitec vierdeurs stalen D
door
gtw6016
Vandaag
om 16:34:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel?
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 16:30:02
Rijnstraat
door
Huup
Vandaag
om 15:47:38
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13
door
Ronald Halma
Vandaag
om 15:40:21
DDAR op basis van een Artitec DDM
door
Gerco van Beelen
Vandaag
om 15:23:07
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 15:17:00
De fabriek - Spoor 0
door
tijgernootje
Vandaag
om 15:10:51
Lima Plan E ral kleuren vraag
door
Montanbahn
Vandaag
om 13:48:22
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 13:47:32
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
hoe ben je begonnen?
Poll
hoe ben je begonnen?
digitaal
4 (18.2%)
computer
1 (4.5%)
analoge (transformators)
17 (77.3%)
Totaal aantal stemmen:
22
Poll gesloten:
18 November 2009, 10:41:02
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
Vorige
-
Volgende
-
1
2
[
3
]
4
5
Omlaag
Auteur
Topic: hoe ben je begonnen? (gelezen 16554 keer)
Mark Verheulen
Staatsspoor "Kikker"
Re:hoe ben je begonnen?
«
Reactie #30 Gepost op:
11 November 2009, 20:38:38 »
simpel ik kreeg op mij 7ste verjaardag een blauwe doos met mijn naam erop
en daar zat een locomotiefje en 4 wagentjes in. en een simpel ovaaltje.
Mark
Edit: en analoog natuurlijk
Bart Mestrom
«
Reactie #31 Gepost op:
11 November 2009, 20:38:53 »
Ik ben er zo'n 9 jaar geleden mee in aanraking gekomen dankzij m'n vader.
Na zo'n 2 jaar is het weer gaan liggen.
Maar dankzij Axel is het 4 jaar geleden weer op komen wapperen.
Marc Riswick
«
Reactie #32 Gepost op:
11 November 2009, 21:22:34 »
Al op heel jonge leeftijd zag ik bij mijn oudere neefjes en bij de overburen mooie modeltreinen (Trix Express) die ik heel indrukwekkend vond. Na jarenlang zeuren kreeg ik zelf op mijn 8e jaar mijn eerste eigen modeltrein van Sinterklaas (wat een fijne man!). Het was een Märklin geworden, het bekende stoomlocje (nr 3000) en drie goederenwagentjes op een spoorovaal met een inhaalspoortje. Er zat zelfs al de grote trafo bij. Ik ben er enthousiast mee aan de slag gegaan (tapijtrijder) en na anderhalf jaar sparen had ik eindelijk genoeg geld om mijn eerste belangrijke uitbreiding te kunnen kopen, een blauwe NS1219. Die heeft dagen op het nachtkastje gestaan, zo trots was ik erop. Sindsdien flink doorgegaan en met 15 jaar eindelijk ruimte gekregen voor een vaste opstelling.
Nadat ik ben verhuisd naar mijn eigen woning heb ik alle 3-rail verkocht en overgestapt op 2-rail. Daar heb ik nooit spijt van gehad. De verzameling is langzaamaan blijven groeien en van ca 1991 kwamen de eerste digitale stukjes op de baan. Nu, na nog een verhuizing is er een baan in aanbouw, ca 2/3 deel digitaal en de rest nog analoog. Verzamelen is nu wat belangrijker geworden als bouwen.
groet Marc
H0, 2-rail DCC, NL en grensverkeer, IB en Koploper
Joeke
«
Reactie #33 Gepost op:
11 November 2009, 22:11:48 »
Eind 1960 hebben we thuis met sinterklaas een Fleischmann trein set gekregen. Daar zat toen een stoomlok met een kolenkar , een shell tankwagen en een platte wagen bij. De lok heeft toen maar een paar jaar gereden. Wat was het geval,
we zagen toen op tv in Bonanza hoe de indianen een trein tot stoppen dwongen en dat hebben we nagespeeld.
Dat heeft hij niet overleeft. Later denk je van wat stom om dat te doen, maar als kind denk je daar toen niet bij na.
Paar jaar later heeft mijn broer een Fleischmann lok gekocht . Die heb ik sinds kort van hem gekregen het is een groene
loc artikelnummer 11/1325 . Hij rijd met horten en stoten . Die willen we ooit nog eens opknappen.
Tussen 1975 en 1995 had ik niks met treinen . In 1995 het startset van het jaar gekocht en sindsdien van alles er bij
aangeschaft en uitgebreid. En sinds een paar jaar digitaal gegaan.
v.r.g. Joeke
Bouwend aan Klein Höllental
tijdperk III-VI DB H0 met Multimaus en Koploper.
Chris2412
Machinist internationaal Lineas Nl
«
Reactie #34 Gepost op:
11 November 2009, 22:20:25 »
Ik ben op mijn 7e levensjaar begonnen met een Lego trein.
zeer lange tijd heeft er bij ons een Marklin trein opgeborgen gelegen.
Na vele jaren is deze verkocht en de overstap naar N spoor gemaakt.
Op mijn 17e begon het verzamelen van NS modellen maar was toendertijd zeer weinig in N.
Nadat ik uit huis ben gegaan de overstap gemaakt naar HO.
En toen begon het verzamelen.
Ben nu zo´n 14 jaar aan het verzamelen en het is een mooie grote geworden ook.
groetjes 2412
De beste manier om een trein te halen is om de vorige net te missen
Schachbrett
Wir bauen fur Sie!!
Bahnfahren ist ÖBB !!!
«
Reactie #35 Gepost op:
11 November 2009, 22:33:32 »
Ik ben begonnen met een Minitrix startset N spoor,gekregen met sinterklaas in 1985.
Simpele railovaal met 1 wisseltje,een diesel rangeerlok DB en drie goederenwagons.
Na dit begin vrij snel begonnen met verzamelen van N spoor NS materieel.
Dit heb ik gedaan tot january van dit jaar en toen alles verkocht via marktplaats.
Nu een verse start gemaakt met Oebb n spoor,ik ben op het moment de baan aan het plannen.
Gr Chris
Gr Chris
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
www.youtube.com/@Kaponiggraben
Martin Hornis
«
Reactie #36 Gepost op:
11 November 2009, 23:39:17 »
Begin jaren 50 (vorige eeuw) heeft mijn vader een éénwagentreinstel gemaakt. De rails fabriceerde hij ook zelf, want hij was machinaal houtbewerker. Er was zelfs een wissel bij zodat we de Noord-Groningse spoorlijnen konden nabouwen (zonder scenery). Later kwamen de opwindtreinen. Nog weer later (rond 1960) maakte ik m.b.v. een Meccanomotor en dito spoorwielen een eigen loc met werkende bovenleiding op rails van de opwindtreinen. Rond 1968 kwam de Mä 1219 met NL-rijtuigen en een trafo. De K-rails kwam in 1975. Een computersturing met 8085-processor voor de vrije baan (dubbel-enkel-spoor) kwam in 1985. Later is dit uitgebreid met PC-besturingen via een mega-IO-kaart (192 IO's) m.b.v. zelfgeschreven Pascal-programma's t.b.v. station en keerlus. Tegenwoordig gebruik ik programma's op basis van de PLC-besturingsmethode (PLC = Programmable Logic Controller), een speciale IO-kast (Velleman-systeem) en een Intellibox.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.
Paul VT 11.5
«
Reactie #37 Gepost op:
11 November 2009, 23:57:41 »
In 1976 met dit Hema hok
:
Greetz, Paul
Jos001
N en G rijder
«
Reactie #38 Gepost op:
12 November 2009, 00:26:53 »
Op mijn 6e met een Trix Express set (analoog)
In 1990 herstart in N, ook analoog.
Btw, ik zie wel de tekst van de poll, maar geen radiobuttons en knop, ben ik de enige of is het misschien Windows 7 compatibiliteit?
Groetjes,
Jos
N-spoor, digitaal met TC
G-spoor, digitaal met LGB-MZS
True North
«
Reactie #39 Gepost op:
12 November 2009, 03:55:34 »
Op mijn 10e begonnen met Trix Express met een V200 en het bekende NS-Hondekop stel.
Vervolgens werd vliegtuigen spotten op Schiphol etc. belangrijker en verdween het modelspoor naar de achtergrond.
Vanaf 1985 begonnen met verzamelen van 2-rail SBB, BLS, DB en SNCF materieel en sinds 2 jaar daadwerkelijk (digitaal) aan het bouwen.
De dozen met Trix Express staan nog steeds onder handbereik en soms (in een nostalgische bui) kijk ik er wel eens naar.
Edwin
Bhf Basel St. Alban, 1985 - 1999.
H0, 2-rail DCC, in opbouw.
Besselspoor
Team Mitropa - OHMB
«
Reactie #40 Gepost op:
12 November 2009, 10:16:33 »
Ik heb nog even bewijs gezocht voor mijn bewering dat ik in 1971 voor het eerst met de trein mocht spelen:
Dat kan ook begin '72 geweest zijn zie ik...Maar het tapijtrijden was juist.
Mijn eerste trein had ik trouwens al in 1975, maar ik moest hem wel eerst bouwen:
Maar de voorliefde voor treinen zat er in elk geval in.
Ik mocht gelukkig ook met de baan van Pa spelen:
Daar hebben we nog lang plezier van gehad, dit was een vroege foto aan de schitterdende gordijnen te zien
Tot zover het familiealbum..
RETROBAHN A.G.
T.Spat
«
Reactie #41 Gepost op:
12 November 2009, 10:22:05 »
Sja.. ik ben ook op m'n 3e begonnen met Brio-treintjes,
en moest nog 3 jaartjes groeien voordat
ik aan de Marklin mocht beginnen
Mvg,
Tis
Robert B.
«
Reactie #42 Gepost op:
12 November 2009, 10:51:33 »
Ooit ben ik begonnen als peuter met een rood / blauwe Duplo trein... Toen ik weer wat ouder werd nam Lego de plaats van Duplo over. Van Lego heb ik destijds het setje gekregen met een zwarte stoomloc inclusief blauw / gele rijtuigen, rails en een perron. Later volgde er nog een bewaakte spoorweg overgang... Ik heb dit alles nog steeds alhoewel het wel volledig uit elkaar ligt ergens in een bak bij mijn ouders op zolder.
4 Jaar geleden ben ik pas echt daadwerkelijk begonnen met modeltreinen in schaal half nul. Ik was getriggerd door het vele op en neer reizen met de trein van en naar Duitsland en wou daarom ook een Duitse baan uitbeelden. Daardoor ben ik begonnen met wat goedkoop Lima spul en een Roco startsetje. Al gauw volgde er een baan met Joueff / Lima rails maar het rijden ging absoluut niet lekker. Het mocht allemaal niet teveel gaan kosten maar daar ben je dan al snel van genezen. Inmiddels heb ik dat baantje gesloopt en ben eind vorig jaar weer helemaal opnieuw begonnen met Piko A gleis. Dit werkt stukken beter.
Ik rij overigens (tot zover je het rijden kunt noemen) anoloog.
«
Laatst bewerkt op: 12 November 2009, 10:59:43 door Robert B.
»
"De kans is erg groot dat het licht aan het einde van de tunnel de koplichten zijn van een aankomende trein."
KoploperMau
«
Reactie #43 Gepost op:
12 November 2009, 11:44:12 »
Ik ben ook begonnen met Brio. Toen ik twee was keek ik m'n ogen uit (tenminste, als ik mijn opa en oma en ouders mag geloven) bij het N baantje van mijn opa. Die zette dan de trein stil in een tunnel en dan begon ik te meppen op de trafo, omdat de trein niet meer reed.
Daarna verder gegaan met Brio, en later kreeg ik een oude partij Marklin die mijn vader op een rommelmarkt had gekocht. Met bekende zwarte stoomloc en goederenwagens, met een aantal extra goederenwagons en stukken rails die bij de partij zaten.
Toen kreeg ik voor sinterklaas een Mehano startset met Thalys, met klein inhaalspoortje. Dit was de overstap naar gelijkstroom (om het gezeik voor te zijn: 2-rail systeem
). Omdat mijn vader ook een leuke startset zag had hij ook een startset van Piko gekocht, met Taurus en dubbeldekkers. Deze paste alleen niet op elkaar (mehano en Piko), dus gingen we over naar Profi (zie hieronder). Daarna al deze rails verkocht.
Toen ik 11 jaar was ging ik voor het eerst naar €spoor, en daar hebben we alle oude marklin ingeruild voor een Fleischmann Profi Rails ovaal met inhaalspoor, mijn eerste "echte" loc: Een NS1621 met 3 Lima rijtuigen.
De baan verhuisde toen ook naar de zolder, waar de boel grondig verbouwd (lees: opgeruimd) werd zodat ik de helft beschikbaar had voor m'n trein. Er werd hier en daar nog wat bijgekocht, maar het bleef vooral bij de NS1621. Ik kreeg van een neef nog een oude V200 met Silverlingen die het nog goed deed, en deze reed dan ook vrolijk z'n rondjes. Van mijn vader voor m'n verjaardag kreeg ik een oude NS1100 van Rivarossi met 3x oude Plan E van de hema. Ik was dolblij met deze trein, maar deze is inmiddels alweer weg vanwege de volgende stap.
Ik kreeg van mijn oom (die dit een compensatie voor 5 niet bezochte verjaardagen noemde
) een Roco Geoline startset met DB101 met Multimause en 2 DB wagons. Ik mocht er nog wat rails bijnemen en ik was digitaal, 3 digitale wissels en een inhaalspoor was de buit.
Ik heb meteen mijn NS 1621 laten ombouwen naar digitaal natuurlijk, en gekeken of de V200 wel goed digitaal te maken was. Omdat ik vooral NL wil rijden deze loc weggedaan, en ook de NS1100 van Rivarossi moest het ontgelden, omdat ik de ombouw naar digitaal te duur vond. Daarbij vond ik de Roco 1100 mooier.
Daarna veel rails bijgekocht, en ik heb inmiddels een behoorlijke rijlengte en een station met 3 opstelsporen voor goederen, 4 perronsporen, en alle wissels digitaal.
In die tijd werden de volgende treintjes bijgekocht:
Een NS2200 startset van Roco, met 2e multimause
Een Piko BR186 van Rail4Chem, simpelweg omdat ik heb zo mooi vindt.
(en hij komt vast wel eens in Venlo ofzo.
Een NS 1731 met een 3 delige dubbeldekkerstam. (Remco, nogmaals bedankt, hij rijdt nog steeds geweldig!
)
En mijn doel was een G1206 ACTS nieuwe kleuren van Mehano. Die heb ik afgelopen Eurospoor gekocht!
En wat wordt mijn volgende doel... Een SLI88 Express om de Roco Multimaus aan te sluiten op de computer, zodat ik mijn wissels kan schakelen met de computer. Daarna eventueel een schaduwstation onder mijn eigenlijke baan, zodat ik een afwisselend treinbedrijf kan hebben.
Hopelijk hebben jullie genoten van mijn trein-levensverhaal.
Avi5288
«
Reactie #44 Gepost op:
12 November 2009, 12:07:42 »
Ik ben 3 maanden geleden begonnen toen ik van Madurodam kwam. De volgende dag na mijn bezoek aan Madurodam kwam ik toevallig Hobbyshop tegen in Rotterdam, Meyer & Blessings als ik het goed hebt. Toen ik al die treintjes zag was ik totaal verkocht en ik kreeg ik het treinvirus te pakken
Ik ben dus nog een beginnerling en heb een kleine verzameling dat bestaat uit :
Roco startersset:
Rivarossi IRM
Roco Loc 1600
5x ICE Rijtuigen
14 Plan E Rijtuigen
Groeten,
Avinash
Print
Pagina's:
1
2