Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 5/600 Hippel 2025 door VAM65
Vandaag om 14:20:23
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door peterha
Vandaag om 14:18:30
Leubachtalbahn door einte
Vandaag om 14:16:27
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 14:11:15
Project seaside Germany door hervé
Vandaag om 13:58:29
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 13:55:05
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 13:29:43
De projecten van Ruben (NL H0) door NS264
Vandaag om 13:27:06
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Huup
Vandaag om 13:24:43
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 13:03:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:57:57
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 12:56:52
Kato ETA 515 door Quinzeedied
Vandaag om 12:46:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door gdh
Vandaag om 12:39:56
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door basjuh1981
Vandaag om 12:17:38
C12c rijtuig door maartenvdb
Vandaag om 11:59:19
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
Vandaag om 11:58:17
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 11:55:45
Mijnbouw Indonesië door NS264
Vandaag om 11:50:15
Project X...... door Met een sik
Vandaag om 11:00:59
Tram reageert niet door Luc2000
Vandaag om 11:00:27
Overstap naar HTM door Jan Bennink
Vandaag om 09:58:42
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 09:51:03
PCC tram Alfred Rieß door Jan Bennink
Vandaag om 09:48:38
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:42:30
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 09:29:38
Omgeving Frankfurt am Main door martijnhaman
Vandaag om 09:03:25
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 08:54:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door martijnhaman
Vandaag om 08:48:03
Roco 2400, h0 door Huup
Vandaag om 08:39:44

Auteur Topic: Baanvakken  (gelezen 4606 keer)

RobGood

• Offline Offline
Baanvakken
« Gepost op: 10 November 2009, 17:48:26 »
Hallo allemaal,
Misschien mag ik jullie mening
Ik ben begonnen met een baan ga besturen met een ECOS. en koploper.
Heeft het zin om de baan (3 rail combi van Marklin M en K rails) in baanvakken te verdelen? dus delen van de rails electrisch van de andere delen scheiden...
En waarom dan ?

heel graag advies...
al vast bedankt,

Rob

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Baanvakken
« Reactie #1 Gepost op: 10 November 2009, 17:54:35 »
Tja... wat is hier op te zeggen?? Al eens op het forum gezocht? Daar staat heelveel informatie over het verdelen van je baan in blokken voor koploper en hoe het te doen.

https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,13032.0.html is een linkje naar een onderwerp over blokken op dit forum

Groet Ronald K.
« Laatst bewerkt op: 10 November 2009, 17:57:36 door ronaldk »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 10 November 2009, 18:12:32 »
Het beste kun je eens wat gaan lezen in de handleiding van Koploper. Dan zal je duidelijk worden wat blokken zijn, wat ze doen en waarom ze dus absoluut noodzakelijk zijn.

Sander

RobGood

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 10 November 2009, 19:59:16 »
Ja dat snap ik (denk ik) van die blokken in Koploper, maar bij een digitale besturing is het toch niet nodig om de baanvakken "stroomloos" te kunnen stellen? Die baanvakken is toch alleen maar een virtueel (denkbeeldig) stuk baan wat je met terug melders of bezetmelders definieerd zodat het program weet wat als een blok te beschouwen??? Mijn vraag is meer is of het ook nodig is de baan echt op te delen in electrisch gescheiden delen met hun eigen voeding..... dan denk ik bv aan boosters hebben die hun eigen stuk rails...? Of kun je deze boosters gewoon parralel aan elkaar schakelen waarbij de som van hun vermogen op de baan komt te staan...?
Ik heb het gevoel dat mijn vragen op ervaren treiners als erg noobisch over komen maar daar is dit deel van het forum toch voor bedoeld??

rob

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 10 November 2009, 20:10:51 »
Nee, het is zeker niet n00bisch. Je geeft al aan, dat bezetmelders het werk gaan doen. Die meten het stroomverbruik in 'n bepaald baanvak. En in ieder baanvak afzonderlijk moet dat gemeten worden. Dus daarom zijn de isolatie's nodig - je moet immers ieder baanvak, electrisch gezien, afzonderlijk kunnen bekijken. En op de voeding naar ieder afzonderlijk geisoleerd baanvak meet je stroomverbruik.

Sander

Sander

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 10 November 2009, 20:13:16 »
Rob,

je moet bij de secties en dus de blokverdeling wel degelijk de bel elektrisch scheiden doormiddel van onderbrekingen in 1 spoorstaaf.

Je kan alle secties via bezetmelders op 1 ringleiding aansluiten.

Belangrijk te weten welke manier van aansluiten je gaat gebruiken. Koploper omschrijft er 3. Even opzoeken en kijken welke jij wil.

Voor secties met boosters kies je bewust voor bepaalde delen van de baan, afhankelijk van het baanplan, deze delen scheid je elektrisch door beide spoorstaven te onderbreken.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 10 November 2009, 20:19:56 »
Correctie : Jij werkt met M* rails. In jouw geval is het dus geen stroommeting maar massa-detectie. Maar verder veranderd het verhaal niet.

Sander

RobGood

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 10 November 2009, 20:21:34 »
Sander, ja dat scheiden lijkt mij ook logisch voor de boosters, maar bij drierail wanneer de loc over een punt rijdt waar de rail over gaat van de ene booster naar de andere dan verbind de sleper van de lok de outputs van die boosters toch ook met elkaar? Dat moet dan toch zonder problemen kunnen?
Voor de terugmelding wil ik een massa detectie systeem gaan verzinnen.... detectie door stroomverbruik vindt ik minder  omdat dan natuurlijk bij 3 rail alleen de loc wordt "gezien"

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 10 November 2009, 20:29:19 »
Even heel erg vereenvoudigd :

- Een blok in Koploper is een baanvak waar zich 1 trein kan bevinden. En nooit meer dan 1.

- Het werkgebied van een booster omvat een aantal baanvakken, waar alle treinen samen voldoende hebben aan de stroom, die de booster kan leveren. Dat is dus bijvoorbeeld 4-6 treinen.

Een Koploper-blok isoleer je op 1 rails, dus 1 draad
Een module-overgang isoleer je op de rails en de pukkel-strip, dus beide draden.

Booster-area en Koploper-blok zijn twee volkomen verschillende begrippen.

Sander

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 10 November 2009, 20:30:13 »
....  omdat dan natuurlijk bij 3 rail alleen de loc wordt "gezien"
Waarom ?

Sander

Sander

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 10 November 2009, 20:33:15 »
Omdat de loc stroomafneemt en de wagens niet...

Maar die wagens kan je ook voorzien van een weerstand (verlichting, weerstandslak, smd weerstand, gewone weerstand enz)

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #11 Gepost op: 10 November 2009, 20:35:54 »
Hallo Rob,

Verzinnen hoeft niet... het is allemaal al een keer bedacht en uitgevoerd... alleen goed in de handleidingen en op het forum zoeken en lezen... En waarom zou bij stroomdetectie op 3-rail alleen de lok gezien kan worden??? Je kan ook de wagons voorzien van weerstandjes en binnenverlichting voorzien voor de afname van stroom en dus de detectie.

O ja de sectiescheiding voor de boosters. Heb je deze goed aangesloten dan is er niets aan de hand. Bij verkeerd aansluiten van de boosters heb je kortsluiting en klapt de boel eruit. Dan moet je even het een en ander anders aansluiten, geen probleem. Dit geldt voor 3rail en 2rail.

groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #12 Gepost op: 10 November 2009, 20:48:14 »
Citaat van: Sander Lageveen
Maar die wagens kan je ook voorzien van een weerstand (verlichting, weerstandslak, smd weerstand, gewone weerstand enz)

Citaat van: ronaldk
zoeken en lezen... En waarom zou bij stroomdetectie op 3-rail alleen de lok gezien kan worden??? Je kan ook de wagons voorzien van weerstandjes en binnenverlichting voorzien voor de afname van stroom en dus de detectie.

Heren.... waar maken die wagentjes dan contact met de middenrail ( Puko's ) mee...  :-X :-X ::) Juist, een slepert !  ;D Dus om onder elke wagen een slepert te plaatsen, is om praktische redenen niet zo heel erg geschikt ;)

Grtzz,

Karst

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 10 November 2009, 20:55:46 »
Omdat de loc stroomafneemt en de wagens niet...

mvg,
 Sander
Bij M* werk je met massa-detectie. De assen zijn geleidend - linker en rechter rails worden door de assen met elkaar verbonden. Een van beiden is per sectie geisoleerd.

Ook ik zag pas later dat het om M* gaat.

Sander

RobGood

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 10 November 2009, 20:56:37 »
Ja, het begint me nu te dagen, de reden is dat ik de baan aan het bedraden ben, ik begrijp dat het het beste is de baan met een ring leiding te maken vanuit de ringleiding maak je verbindingen naar de baan, de verschillende baanstukken zijn geisoleerd van elkaar, alleen de plussen (de 3e rail want de rail zelf geisoleerd met M-rail zal dat niet meevallen...) , de ring leiding kan dan opgedeeld worden in delen die dan verschillende boosters (versterkers van het digitale signaal toch???) van energie worden gezien. Als tijdelijk de outputs van de boosters met elkaar worden verbonden (door de sleper van de loks) dan is dit niet ernstig mits je natuurlijk niet de plussen en de minnen van die baanvakken heb verwisseld want dan wordt het natuurlijk vuurwerk maar das nogal logisch....
Heb ik het een beetje begrepen? Of klopt er volgens jullie nog steeds geen hout van dit verhaal....

rob