Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 07:26:34
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 05:40:47
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
lampjes in huizen willekeurig schakelen door bask185
Vandaag om 00:15:11
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Bahn-AG
21 July 2025, 23:59:53
Sfeer op je modelbaan door René 4312
21 July 2025, 23:25:13
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
21 July 2025, 23:03:58
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35
Station Roodeschool door Torikoos
21 July 2025, 21:59:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door wob
21 July 2025, 21:59:52
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door 741230
21 July 2025, 20:44:16
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
21 July 2025, 20:39:50
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door borotof
21 July 2025, 20:26:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
21 July 2025, 20:06:38
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
21 July 2025, 20:05:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door 741230
21 July 2025, 20:04:49
NS 1700 transfers door Rick
21 July 2025, 19:51:29
Overstap naar HTM door GerardvV
21 July 2025, 19:50:12
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
21 July 2025, 19:48:41
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
21 July 2025, 18:59:34
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door Rob Hagg
21 July 2025, 18:40:47
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
21 July 2025, 18:18:39
Br 38 Piko Superen. door Silvolde
21 July 2025, 17:32:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
21 July 2025, 17:32:02
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door marco
21 July 2025, 17:15:33
Da's Daz 2 door BartvD
21 July 2025, 17:06:02
Stationsplein Baden Baden door Dion
21 July 2025, 17:00:00
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
21 July 2025, 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
21 July 2025, 15:38:11
  

Auteur Topic: Vosloh (MAK) G1206 vergeleken in 1:87  (gelezen 9116 keer)

Albert Bas

  • Offline Offline
  • Berichten: 812
Vosloh (MAK) G1206 vergeleken in 1:87
« Gepost op: 08 November 2009, 17:50:58 »
 ;D Ik heb mijn Mehano ACTS 7107 opgehaald en heb hem vergeleken met de Portfeeders van Marklin.
De Portfeeders heb ik omgebouwd naar 2rail.

Het 1e wat opvalt is het gewicht, de Marklin weegt 370 gr en de Mehano 280 gr, dat zal in de trekkracht flink verschil maken.

De verlichting van de Marklin is perfect maar dat kennen we al van de hele serie o.a. 6400.
De Mehano daarentegen heeft ook led verlichting maar de frontseinen zijn blauw/wit en erg zwak.

De kleur kun je natuurlijk makkelijk iets aan doen, een simpel plasticje kan precies in de sponning worden geschoven en voila.


Dan de roosters, daar wint Mehano het, de Matrixen lijken goed maar de Mehano is echt realistisch, ik ben op de ACTS 7105 geklommen om het echte rooster te fotograferen.

Aan de fronten is niet veel op te merken zij het dat de zwart/gele schrikstrepen op de Mehano te klein zijn, dit is om de koppeling meer ruimte te geven. Mehano heeft op deze lok wat aan het terug naar middenstand van de koppeling gedaan door een veertje te monteren, nog niet perfect maar beter dan de voorgangers.

Dan de grootste misser van Marklin, het compartiment waar de schoorsteen uit komt  
is 6 mm te kort, hier komt het totale lengte te kort van 4 mm vandaan, de overige 2 mm zit hem in een te grote cabine.
Marklin heeft de cabine van de 6400 gebruikt voor deze G1206 en volgens de maten van Mehano klopt dat niet.

Op de foto is het moeilijk te zien maar ik heb gemeten en het scheelt 6 mm. De cabine van de Marklin is dan weer 2 mm te groot, vandaar de andere look.






Marklin heeft een goede degelijke lok gemaakt maar neemt het niet zo nauw met maatvoering.
Mehano heeft een exact schaalmodel gemaakt  maar neemt het niet zo nauw met degelijkheid.
Verder in een volgende post want mijn tekst scrolt steeds weg.
Ik ben blij met beide modellen.
groet, Albert (y)
« Laatst bewerkt op: 09 November 2009, 10:24:29 door Albert Bas »

Albert Bas

  • Offline Offline
  • Berichten: 812
Re:Vosloh (MAK) G1206 vergeleken in 1:87 DEEL 2
« Reactie #1 Gepost op: 08 November 2009, 18:40:52 »
 ;D De motor van de Mehano ligt los in de lok, hij wordt door de kap opgesloten, vind ik niet zo fraai.
Marklin gebruikt Maxon klokankermotoren, borstelloos en onderhoudsvrij, deze motoren worden proffessioneel ook toegepast in medische apparatuur en in de meet en regel techniek, het zijn dure motoren, vandaar ook de hoge verkoop prijs van het model.
Marklin bevestigd de motor met mooie aluminium beugeltjes.
De aandrijving gebeurt door metalen tandwielen.

Bij de Mehano zitten de buffers op een kunsstof voetplaat zodat je ze gewoon naar beneden kan buigen, zwak dus. Bij Marklin zitten de buffers op het metalen frame zodat er ook echt mee gestoten kan worden.

Nu de oude kleur ACTS en ook de Portfeeders van Marklin onder de 200 euro komen weet ik niet of wachten op een oude kleur ACTS van Mehano wel verstandig is.

Ondanks de maatverschillen zijn de modellen goed door elkaar te gebruiken, zo groot zijn de verschillen niet.

De Mehano is een schaalmodel en moet ook zo behandeld worden, ze is zeer broos.
De Matrix is robuust, zwaar en degelijk en heeft perfecte verlichting
Een voordeel van de Marklin is ook dat elk onderdeel te bestellen is, Mehano levert geen onderdelen.

Beide modellen zijn goed gespoten en van opschriften voorzien.
groet, Albert. (y)

« Laatst bewerkt op: 09 November 2009, 10:02:15 door Albert Bas »

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3239
Re:Vosloh (MAK) G1206 vergeleken in 1:87
« Reactie #2 Gepost op: 08 November 2009, 18:53:46 »
De Mehano daarentegen heeft ook led verlichting maar de frontseinen zijn blauw/wit en erg zwak.

De frontseinen van een 1206 hebben van origine een wit(blauwe) kleur, wat mij betreft klopt de kleur van mehano aardig met de werkelijkheid.


Albert Bas

  • Offline Offline
  • Berichten: 812
Re:Vosloh (MAK) G1206 vergeleken in 1:87 Deel 3
« Reactie #3 Gepost op: 08 November 2009, 19:02:00 »
De 7107 heeft op de lange omloop voor de cabine net onder de schoorsteen nog een extra kast staan, deze komt op de Mehano nog op de Matrix voor.
Bij de derde foto van de Portfeeders is deze kast nog zwart, bij de 7105 is hij netjes meegespoten met logo en al.
Het hekwerk is ook ingekort.







Weet iemand waar deze kast voor dient, is het misschien voor een nieuw veiligheids systeem of zo? Of is het voor de Airco?

Het is wel gemakkelijk na te bouwen, alleen de goede kleur zal moeilijker zijn.

Groet, Albert. (y)
« Laatst bewerkt op: 08 November 2009, 19:14:51 door Albert Bas »

Albert Bas

  • Offline Offline
  • Berichten: 812
Re:Vosloh (MAK) G1206 vergeleken in 1:87
« Reactie #4 Gepost op: 08 November 2009, 19:10:20 »
Nee Remco, ik heb ze gisteren nog bekeken, ze zijn niet erg geel maar ook niet wit en zeker niet blauw/wit. Zie foto's







Groet, Albert (y)
« Laatst bewerkt op: 08 November 2009, 19:24:02 door Albert Bas »

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3239
Re:Vosloh (MAK) G1206 vergeleken in 1:87
« Reactie #5 Gepost op: 08 November 2009, 19:11:46 »
Die kast is voor het ECTS systeem en is later aangebracht ;)
Geel zijn de frontseinen zeer zeker niet!
Afhankelijk van welke versie, zal het bij de een wat witter zijn als bij de ander. Oudere versies hebben "gloeilampen" als frontsein, terwijl de nieuwere halogeen lampen hebben. Blauw stond ook tussen ( )   ;)
« Laatst bewerkt op: 08 November 2009, 19:17:28 door Remco vM »

Albert Bas

  • Offline Offline
  • Berichten: 812
Re:Vosloh (MAK) G1206 vergeleken in 1:87
« Reactie #6 Gepost op: 08 November 2009, 19:26:20 »
 ;) ECTS dus, bedankt Remco. (y)

Gert1

  • Gast
Re:Vosloh (MAK) G1206 vergeleken in 1:87
« Reactie #7 Gepost op: 08 November 2009, 19:46:23 »
Je hebt een vrij belangrijk verschil nog niet genoemd.
Tel voor de aardigheid het aantal vericale spijlen in het hekwerk van de Marklin loc maar eens en vergelijk dat dan met het aantal spijlen in de Mehano loc en in werkelijkheid.

Als je dat gedaan hebt, dan weet je dat Mehano een echt model heeft gemaakt van een G1206 en dat Marklin een poging heeft gedaan en een model heeft gemaakt dat gebaseerd is op de NS 6400 en wel een beetje op een G1206 lijkt.

Overigens hoef je niet te wachten op een Mehano loc in de oude ACTS-kleuren, want die is er al.

mvg,
Gert

Albert Bas

  • Offline Offline
  • Berichten: 812
Re:Vosloh (MAK) G1206 vergeleken in 1:87
« Reactie #8 Gepost op: 08 November 2009, 20:21:09 »
Gert,

Je hebt kunnen lezen dat ik het model van Mehano een echt schaalmodel noemde, dat zegt genoeg.
Ik heb ook geschreven dat o.a. Marklin de kap van de 6400 heeft gebruikt voor de G1206.

deel 4:
Ik heb wel vergeten te melden dat de Mehano nu metalen hekjes heeft en ik dat een verbetering vind.

De draaistellen van de Mehano zijn mooi en kloppend.
De draaistellen van de Marklin zijn 2 mm te kort en wel 1:94,2 , dan laat Marklin ook nog een onderdeel weg zodat er wel een erg ruime doorkijk komt.

Blijft het verschil bestaan:

Mehano mooi, goed op schaal met wat technische manco's.
Marklin delen niet goed op schaal zoals draaistellen, cabine en lange huif, technisch perfect en degelijk. En nog steeds duurder.

Naar mijn bescheiden mening moet Marklin werken aaan verhoudingen, maten e.d.

Mehano moet werken aan duurzaamheid, verbeteringen zijn er zoals de terugverende koppeling en de metalen hekken, nu nog een stijve bodemplaat, en meer weekmakers in de kunsstof want de pennetjes van de deksels op de huif breken te snel af.
Ook de verlichting kan naar mijn idee nog beter.
Dat heeft Marklin weer wel goed voor elkaar op deze lok.
groet, Albert (y)
 

Arjen-V

  • Offline Offline
  • Berichten: 760
  • Internationaal Cargo-MCN
    • https://www.youtube.com/channel/UChuGR8MaMjYiE29gUXZpKQA
Re:Vosloh (MAK) G1206 vergeleken in 1:87
« Reactie #9 Gepost op: 08 November 2009, 20:35:08 »
Die kast is voor het ECTS systeem en is later aangebracht ;)
Geel zijn de frontseinen zeer zeker niet!
Afhankelijk van welke versie, zal het bij de een wat witter zijn als bij de ander. Oudere versies hebben "gloeilampen" als frontsein, terwijl de nieuwere halogeen lampen hebben. Blauw stond ook tussen ( )   ;)
en de nog weer nieuwere 7108 en 09 hebben zelfs led verlichting.
Schaal 1:1 analoog Tijdperk V/VI. En Duisterhuizen  1:87 digitaal Tijdperk V/VI met Multimaus.
Bekijk ook eens de door mij gemaakte en gereden Cabineritten op: https://www.youtube.com/channel/UChuGR8MaMjYiE29gUXZpKQA

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Vosloh (MAK) G1206 vergeleken in 1:87
« Reactie #10 Gepost op: 08 November 2009, 21:08:35 »

Ik heb ook geschreven dat o.a. Marklin de kap van de 6400 heeft gebruikt voor de G1206.


dat klopt niet.
De G1206 van Märklin heeft niet dezelfde kap als de 6400 van Railion
En de G1206 van Märklin is ietsje langer als de 6400.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Albert Bas

  • Offline Offline
  • Berichten: 812
Re:Vosloh (MAK) G1206 vergeleken in 1:87
« Reactie #11 Gepost op: 08 November 2009, 21:20:33 »
Sorry Jos,

Ik bedoel de Cabine, die is van de 6400, meet maar na. (bij Marklin dan).

groet, Albert. ;)

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Vosloh (MAK) G1206 vergeleken in 1:87
« Reactie #12 Gepost op: 08 November 2009, 21:22:05 »
Ik ga eens effe kijken, maar volgens mij zit daar ook wat verschil in.
Kom ik straks op terug.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Albert Bas

  • Offline Offline
  • Berichten: 812
Re:Vosloh (MAK) G1206 vergeleken in 1:87
« Reactie #13 Gepost op: 08 November 2009, 21:29:43 »
 ;D ;D



De truc van Marklin.

Het lijkt Citroen binnen PSA wel; je mag zelf ontwerpen maar gebruik zoveel mogelijk standaard onderdelen.
Marklin heeft de mal voor de huif wel aangepast maar de bodem is ook globaal dezelfde .


groet, Albert. (y)
« Laatst bewerkt op: 08 November 2009, 21:36:12 door Albert Bas »

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Vosloh (MAK) G1206 vergeleken in 1:87
« Reactie #14 Gepost op: 08 November 2009, 21:32:44 »
Waarom ben je nu sneller dan mij? Ik had de Structon al in mn jatten, ik moest alleen de Railion nog uitpakken.  :-\
Maar ik ben overtuigd.  ;)

Moet ik ze nu weer gaan inpakken.  :(


Jos. (y)
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)