Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 13:29:32
Piko 1136 van AC naar DC door Lobomotion69
Vandaag om 13:13:03
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door Overet
Vandaag om 13:11:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 13:01:35
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 12:54:58
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 12:48:55
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 12:47:05
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 12:21:29
20 jaar BNLS door Edsko Hekman
Vandaag om 12:10:20
Tamiya kleur dak Bundesbahn door Sikko
Vandaag om 11:49:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:48:39
Piko NS1100, materieelbespreking door Ben
Vandaag om 11:24:21
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:20:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Bob R.
Vandaag om 11:07:53
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
Vandaag om 11:04:07
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 10:54:53
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 10:38:43
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door Theo Mol
Vandaag om 10:10:52
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door ES44C4
Vandaag om 10:06:11
Dönsdorfer Bauberichte door Basilicum
Vandaag om 09:35:02
Eanos/ Eaos in model door ES44C4
Vandaag om 09:14:49
CIWL type P door willyTEE
Vandaag om 08:20:03
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 08:13:11
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 08:08:47
Ertstreinen in HO door ES44C4
Vandaag om 08:04:33
Rails roestig verven door Ronald Halma
21 June 2025, 23:21:13
Railcom zender bouwen door bask185
21 June 2025, 22:35:24
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
21 June 2025, 22:05:28
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
21 June 2025, 21:19:32
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronaldk
21 June 2025, 19:50:20

Auteur Topic: Bregenzer Waldbahn in h0e  (gelezen 77359 keer)

daan2353

• Offline Offline
  • 009, da's pas fijn.
    • h0e bregenzer waldbahn
Re:Bregenzer Waldbahn in h0e
« Reactie #120 Gepost op: 13 January 2011, 17:02:22 »
Hallo allemaal,

inmiddels is de waterkrachtcentrale ook van een beetje groen voorzien. Ik heb een berg boompjes van sisaltouw en ijzerdraad gefröbelt en van houtjes een perronnetje met bankje gemaakt.

Ik heb wissels die niet meer lekker bereikbaar zijn van schakelstangen voorzien zodat ze van de voorkant van de baan te bedienen zijn. Scheelt als je veel bomen wilt planten..

groet daan.

daan2353

• Offline Offline
  • 009, da's pas fijn.
    • h0e bregenzer waldbahn
« Reactie #121 Gepost op: 16 February 2011, 19:30:37 »
Zo, weer eens dit topic omhoog schoppen.. Ik heb in de tussentijd telkens een klein beetje verder gebouwd, maar geen foto's meer van gemaakt omdat niet elke nieuwe grasspriet weer een nieuwe foto nodig heeft. Het is nu weer een beetje de moeite waard om weer eens een updeetje te schrijven, dus..

Eerst wat plaatjes:

Een goederentrein komt de Weissachbrug over..

en rijdt Doren-Sulzberg binnen. Ik heb allerlei verschillende soorten boompjes gemaakt, de laatste op basis van gedroogde planten. De conifeer in de voortuin moest gesnoeid en ik heb het snoeiafval van de herfst in de schuur gedrenkt in glyceringe te drogen hangen. Vanmiddag een paar poginkjes gedaan er bomen van de maken en dat ziet er een stuk beter uit dan de zelfgemaakte pijpenragerbomen..

De trein moet even wachten op de tegentrein voordat de Rotachtunnel vrij is..
De stukjes gedroogde conifeer zijn gespoten met donkergroen waarna verschillende kleuren strooisel en loof in de natte verf zijn geplakt.

Ook in het dal van de rivier de Ach zijn boompjes geplaatst. De trein rijdt langs de plek waar een paar weken eerder een steenlawine naar beneden is gekomen. Het spoor is inmiddels vrijgemaakt zodat de trein er weer langs kan. Op de Bregenzerwaldbahn waren dit soort aard- en rotsverschuivingen schering en inslag, dus dat moet ik ook in het klein een beetje namaken..

Overzichtje vanaf de ingang van de kamer..

Groet Daan.

T.Spat

• Offline Offline
« Reactie #122 Gepost op: 16 February 2011, 21:07:04 »
Dit is kunst (y)

Is een erg fraaie baan geworden, die beek is wel krankzinnig blauw,
maar uit eigen ervaring weet ik dat dat daar zo is ;D (iets met mineralen
in het water ofzo :)) ook vind ik de achtergrond erg geslaagd.

Mvg,

Tis

Ruud K

• Offline Offline
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #123 Gepost op: 16 February 2011, 21:13:17 »
Schitterende scenery (y)

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

racer

• Offline Offline
  • www.hondavriendenclub.nl
« Reactie #124 Gepost op: 16 February 2011, 21:40:01 »
Zeer fraai (y) Wat me alleen wel opvalt is dat je zo goed als alleen loofbomen plant terwijl ik in zo'n gebiedt meer naaldbomen zou verwachten ???
Nu ken ik het gebiedt niet in het echt dus weet ik het natuurlijk niet of het zo is :-X
Gr Bob
Groeten Bob
Fleischmann Ho Profirails (verborgen stukken Hornby) Twincenter tijdperk 3
Katzenfurt naar Fisherdorf

daan2353

• Offline Offline
  • 009, da's pas fijn.
    • h0e bregenzer waldbahn
« Reactie #125 Gepost op: 16 February 2011, 22:53:15 »
@ Racer, normaliter staan er inderdaad naaldbossen in deze soort omgeving. Het stuk wat ik nabouw ligt echter heel dicht langs een rivier die met grote regelmaat overstroomd en dan de hele oever wegvreet. Dan lijkt het een beetje op een lawinekegel waar als eerste de snelgroeiende loofbomen weer terugkomen.
Pas boven op de berghelling, waar de rivier niet de boel alles kortwiekt, staan de naaldbomen. (bij mij de achtergrond dus)

Op plaatsen die gecultiveerd zijn voor de landbouw staan in het vooralpenlandschap vaak ook loofbomen omdat de naaldbomen zijn gerooid voor het hout en er toch schaduw moet zijn voor het vee. Vaak zijn het uitgegroeide peren, pruimen of appelbomen die naast schaduw ook nog wat te eten opleveren.

op de plaatsen die te steil zijn voor de landbouw of veeteelt en waar de rivier niet bij kan staan op mijn baan ook naaldbossen.. Bijvoorbeeld bij Egg, aan het einde van het Achdal.

Ik wil uiteindelijk achter Doren-Sulzberg ook nog wat meer naaldbomen planten, daar loopt de lijn nog door een stuk ouder bos en dat is wel een naaldwoud.. Moet er wel even voor sparen, want ze staan dicht langs het spoor en dan zijn de naaldbomen van Busch het mooist.. (en die krengen zijn duur  :P )

@ Tis, smeltwater is knetter en knetterblauw. Ik heb de kleur gemengd aan de hand van een foto en toen ik het erop smeerde dacht ik dat het niet goed kon zijn. Nu er groen omheen staat klopt de kleur echter best goed..

groet daan..

racer

• Offline Offline
  • www.hondavriendenclub.nl
« Reactie #126 Gepost op: 17 February 2011, 11:21:20 »
Helemaal duidelijk jou verhaal Daan (y)
Gr Bob
Groeten Bob
Fleischmann Ho Profirails (verborgen stukken Hornby) Twincenter tijdperk 3
Katzenfurt naar Fisherdorf

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
« Reactie #127 Gepost op: 18 February 2011, 10:02:25 »

hoi Daan,
Vol bewondering bekijk ik regelmatig jouw baan. Zo'n 15 jaar geleden ben ik in  het gebied geweest en ik vond het er mooi, inspirerend. Je weet de sfeer leuk neer te zetten.
Deze foto heb ik even apart gezet. Water wil altijd rechtdoor, waar het ook stroomt. De natuur of de mens bepalen dat het anders loopt. In deze foto gaat het water keurig de bocht om. Is de rivier gekanaliseerd? Of komt er nog sediment in de binnenbocht?

Voor de rest: ik blijf genieten van deze 'vakantiefoto's'  :D

Groetjes,
Michel

daan2353

• Offline Offline
  • 009, da's pas fijn.
    • h0e bregenzer waldbahn
« Reactie #128 Gepost op: 18 February 2011, 20:07:36 »
Hoi Michel,

Dit gedeelte van de rivier is aan de linkerkant gekanaliseerd omdat de spoorbaan aan de linkerzijde van de rivier loopt. De rivier wordt hier dus keurig de bocht om geleidt.
Wat ook meespeelt is de hoge waterstand. Ik heb als thema het voorjaar, zo ergens in Mei, en dan stroomt er veel smeltwater door de rivier. Hierdoor zijn de grindkegels in de binnenbocht van de meanders niet meer te zien.. (heb ik ook geen ruimte voor, de echte rivier is vele malen breder dan mijn "slootje")

Overigens, bij extreme waterstand is de rivier helemaal niet meer zo gewillig.. De meander die je laat zien is in 1980 de oorzaak geweest van de instorting waardoor de lijn moest sluiten, maar in de jaren 70 (mijn periode zo'n beetje) was er enkel nog af en toe een lawine..

Ik vind het wel leuk dat er blijkbaar ook mensen kritisch nadenken over de bouwsels en er meer mensen goed hebben geleerd te kijken naar de natuur.. Dit, en de opmerking over de naaldbomen, zijn toch details die de meeste mensen niet direct opvallen..  (y)

Groet Daan..

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
« Reactie #129 Gepost op: 19 February 2011, 12:28:14 »
Hoi Daan,

Dank voor je uitleg. De kracht van het water is groot. ik wist niet dat dat de oorzaak was van de sluiting, maar goed, ik heb me er ook niet in verdiept.
Ik blijf genieten van jouw baan. Het idee en de uitwerking zijn om van te genieten!  (y)

Groetjes,
Michel

daan2353

• Offline Offline
  • 009, da's pas fijn.
    • h0e bregenzer waldbahn
« Reactie #130 Gepost op: 20 February 2011, 06:23:50 »
dank u  ;D
Wel in jouw topic nog een handige tip gekregen van Matheus: de stenen bij de waterval zijn wit, maar bij een waterval zijn die altijd groenig van het mos.. Uit het Oostenrijkse forum nog een "bemerkung" over de lawine, daar heb ik voor het gemak ook ronde steentjes voor gebruikt, maar dat moet natuurlijk "bruchstein" zijn omdat ronde stenen pas rond worden door langdurige invloed van stromend water..

Inmiddels zijn er kajakkers gesignaleerd in de Bregenzer Ache, foto's volgen..  :D

groet daan.

daan2353

• Offline Offline
  • 009, da's pas fijn.
    • h0e bregenzer waldbahn
« Reactie #131 Gepost op: 21 February 2011, 21:28:34 »
Zoals beloofd  ;D

En het Bersbucherwald is ook aan het groeien. Dubbeltractie voor een zware goederentrein doet het altijd goed..

Er zijn in het voorjaar Alpaufzüge waarbij de boeren met hun schoongepoetste en opgedoste vee, zelf gestoken in klederdracht, de koeien naar de alpenweide's brengen.
Ze kwamen vroeger toen ik nog in die buurt woonde ook bij ons in het dorp langs, dus dit is een hommage aan die tijd:

Hun bellen zijn koperen kraaltjes en de band is een rood likje verf..

Groeten Daan.

daan2353

• Offline Offline
  • 009, da's pas fijn.
    • h0e bregenzer waldbahn
« Reactie #132 Gepost op: 28 February 2011, 13:31:31 »
Nog een paar boompjes erbij gemaakt en het terrein rondom de waterkrachtcentrale opgeknapt. Hier had ik een ander soort boompjes geprobeerd, maar die waren niet zo geweldig nadat ik de bomen van natuurlijke materialen ben gaan maken. Die heb ik dus weggehaald. Meteen ook wat bomen bij het viaduct weggezet..

Met de nieuwe boompjes ziet het er meteen al een stuk beter uit. Ook een beginnetje gemaakt met van de friemellupines.. Wat een gefrut.. :-X

groet daan.

theokersten

• Offline Offline
« Reactie #133 Gepost op: 28 February 2011, 13:52:37 »
maar wel een mooi in elkaar gefrut (y)
ib-basic.

liefhebber ho en grootspoor

Sander Fondse

• Offline Offline
  • MSc Micro-Electronics
« Reactie #134 Gepost op: 28 February 2011, 14:50:36 »
De bomen zijn inderdaad zeer mooi. (y) Wel zou ik het water nog een keer inwassen met donkerder blauw en drybrushen met wat lichter blauw, voor iets meer contrast. De golven zijn zichtbaar, maar kunnen nog wat beter aangeduidt worden.
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden