Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Gert Arkema
Vandaag om 19:49:44
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 19:40:08
Sikje 225 door timtrein
Vandaag om 19:36:42
digitaal veranderd in 15 jaar door saskia
Vandaag om 19:30:38
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door timtrein
Vandaag om 19:29:54
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 19:13:56
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Prutsert
Vandaag om 18:44:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 18:23:00
Aachenau West door wob
Vandaag om 18:05:46
DCM motor van Märklin demonteren. door Bahn-AG
Vandaag om 18:00:57
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 16:20:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 15:28:50
Modeltreinexpress gesloten op 22juli2025 door VAM65
Vandaag om 15:12:12
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 14:29:47
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door MaraNCS
Vandaag om 14:22:42
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 13:41:32
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Corné81
Vandaag om 12:59:21
Railpro 607 door Bob11
Vandaag om 12:53:23
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 10:39:09
LS Models / Models World 2021 door Benelux795
Vandaag om 10:00:39
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door orientexpress
Vandaag om 09:56:00
Lima IRM pimpen door Brouwersbaan
Vandaag om 09:42:01
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door laurent
Vandaag om 08:55:50
Klein baantje 1200x1200mm door Wim Vink
16 July 2025, 23:02:19
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
16 July 2025, 22:21:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
16 July 2025, 21:47:03
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
16 July 2025, 21:44:15
Gewoon wat busfoto's door Bolramer
16 July 2025, 21:43:57
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
16 July 2025, 21:25:56
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
16 July 2025, 21:11:42

Auteur Topic: Antoontje's H0 baan: Bingelland  (gelezen 57511 keer)

Marijn

• Grote treintjes monteur
  • Offline Offline
    • Jacquelinger Lokalbahn - Nebenbahn in H0
Re:Antoontje's H0 baan
« Reactie #30 Gepost op: 22 May 2010, 01:12:21 »
Ik kan er niks aan doen, maar ik vind het een geniale foto  ;D
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

Antoontje

• Bingellander
  • Offline Offline
« Reactie #31 Gepost op: 22 May 2010, 01:53:36 »
Hoi Marijn & Koen,
Zenks!!  (y)
Toen ik deze foto naar het leidend voorwerp* mailde schreef ik erbij dat ik dit herkende... Vroeger stonden mijn vriendjes en ik regelmatig te wachten bij de overgang dicht bij huis, als er een enorm lange goederentrein voorbij kwam. Sport was dan om te tellen hoeveel wagons erachter hingen, hangend over het stuur van de fiets. Als de laatste wagon voorbij was voelde ik me wel ongeveer zoals op die foto  :D.

*Geen spelfout, en ere wie ere toekomt: ik wilde flitsen, maar hij zei doe dat nou maar niet, dan krijg je een veel leukere foto. Waarvan akte.

@Marijn: 42? H2G2?

Groet,
Antoontje.
« Laatst bewerkt op: 24 May 2010, 14:45:15 door Peter van der Leek »
Ik spoor WEL helemaal!

Antoontje

• Bingellander
  • Offline Offline
« Reactie #32 Gepost op: 22 May 2010, 23:33:21 »
Hoi,

Vandaag heb ik weer wat experimentjes gedaan. De tip van Koen bleek goud waard (figuurlijk!!! ;)). Met wat opgepropte oude huis-aan-huis als steun, en vellen van hetzelfde als heuvels had ik binnen een paar minuten een heel duidelijk beeld van wat mijn plannen zouden kunnen worden.
(klik)

Waar ik voor vreesde, dat het veel te steil zou worden om op hoogte schaduwstation te komen, bleek reuze mee te vallen. Ik heb wel gezien dat ik op sommige plekken alsnog hout zal moeten gaan gebruiken, karton is niet stevig genoeg om het hele schaduwstion te overbruggen. Sorry, Matheus... Maar dat is ook wel goed, want ik zal de heuvels af en toe op moeten kunnen tillen om bij het schaduwstation te kunnen. Ik denk aan een paar buitenframes van hout, en binnenframes van karton.

Verder heb ik een idee dat ik al heel lang had uit kunnen proberen (zie mijn allereerste draadje, link in eerste bericht van deze draad).
Ik wil namelijk een "dubbele horizon", zo noem ik het maar even. Als je de kamer binnenkomt zie je de ene helft van het spoor, met horizon. En als je dan naar de raamkant loopt zie je de andere helft, met ander landschap en horizon.
Met behulp van een lat en laken heb ik eens gekeken hoe dat zou kunnen gaan uitzien.

De kant bij de deur:
(klik)

Deze kant wordt dorp, met verkeer (FCS), en boomgaarden in augustus. Misschien ook wel avond of nacht, dat moet ik nog eens bedenken.

De kant bij het raam:
(klik)

Deze kant wordt hoofdzakelijk heuvels die boven het schaduwstation "groeien", met akkers en wandelpaden, recreatie, in april overdag.

Zo hoop ik op een redelijk kleine ruimte toch wat variatie in landschap en seizoenen te krijgen. De horizonnen* lopen nagenoeg diagonaal over het spoor, zodat je bij binnenkomst aan de hoek staat en dan "breed" kijkt.

Alweer een vruchtbare dag vandaag.

Groet,

Antoontje.

*volgens mij heb ik een tweede nederlands woord ontdekt dat geen meervoud kent. Het enige dat ik tot nu toe kende was "weer". Het weer, de weersverschijnselen.
Ik spoor WEL helemaal!

Antoontje

• Bingellander
  • Offline Offline
« Reactie #33 Gepost op: 22 May 2010, 23:38:55 »
Hoi,

Overigens, op de tweede foto in bovenstaand bericht kun je op het "plein" en verder ook de behangstrookjes zien die ik heb gebruikt om mijn stratenplan te verzinnen.

Groet,

Antoontje.
Ik spoor WEL helemaal!

m de deugd

• Gast
« Reactie #34 Gepost op: 23 May 2010, 08:24:18 »
Hoi Antoontje.

Dat is weer heel leuk bedacht met die witte doek even als achtergrond.
Ik vindt het mooi.
Het is wel even ter ilustratie, wat zichtbaar blijft en wat in de bergen komt.
Komt er ook nog verlichting boven de baan.
Zo ja, welke vorm ga je toepassen.

Ik ga binnekort trouwens ook met mijn bergen aan het werk.
Bij mijn eerste spoorbaan had ik ook kranten gebruikt, makkelijk en lekker goedkoop.
Ik had dat alleen met behangplaksel nat gemaakt als papier mache, het ging opzich wel aardig.
Maar kranten hebben helaas weer als eigenschap om te krimpen en vervormen tijdens drogen.
Als kranten goed nat zijn werkte ze uiteraard wel prima, maar na de droging ging het bij mij toen mis.
Nu ga ik eens een manier vinden dat te voorkomen.
Ik weet niet, maar hoe ga jij ze behandelen.
Sucses met de voortgang van je modelspoorbaan.

Mvg Martin.

Matheus 18

• Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • poging tot Steentje bijdragen.
« Reactie #35 Gepost op: 23 May 2010, 08:46:31 »
Hoi Antoontje.
Het komt allemaal mooi voor de dag, en gaat zeker een leuk baantje worden.
Blijf het volgen.
Groetjes.
Matheus.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

Antoontje

• Bingellander
  • Offline Offline
« Reactie #36 Gepost op: 23 May 2010, 22:27:02 »
Komt er ook nog verlichting boven de baan.
Zo ja, welke vorm ga je toepassen.

Hoi Martin,

Dankjewel voor de complimenten.
Aan verlichting ben ik nog helemaal niet toe. Op dit moment heb ik werklicht, en dat is voorlopig het enige dat ik nodig heb.

Ik weet niet, maar hoe ga jij de kranten behandelen.

De kranten waren een snelle manier om te kijken hoe het gaat worden. Ze zijn alweer weg en komen ook niet terug, net als het laken. Ik ben aan het bouwen volgens de methode die Matheus me heeft geleerd (Den Berg Op H0 baan), met karton en stevig papier dus.

Vandaag ben ik begonnen met de eerste heuvel, een stuk dat over het schaduwstation komt. Morgen verder, dan zal ik ook wat foto's tonen.

Groet,

Antoontje.
Ik spoor WEL helemaal!

NS264

• Offline Offline
  • Het leven op de weg.
    • Midland
« Reactie #37 Gepost op: 23 May 2010, 23:00:30 »
 (y) (y) (y)
Experimenteer het licht met losse lampen etc.

Gr Koen
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Antoontje

• Bingellander
  • Offline Offline
« Reactie #38 Gepost op: 05 June 2010, 01:12:42 »
Hoi,

Een nieuwe bijdrage met wat updates over wat ik tot nu toe weer heb uitgevoerd cq -vreten.
Met heel veel enthousiasme en werkdrift heb ik een eerste heuvel"module" gemaakt van karton en bananenpapier. Jawel Matheus, ik heb het inmiddels ook gevonden bij de supermarkt, en het is inderdaad toch wat steviger en robuuster dan mijn rolletje behang.
Maar het probleem was dat ik die heuvel begon te bouwen bij de reeds vaker genoemde vrienden, op de woensdagse knutselavond. Hartstikke mooi is het geworden, met twee heuveltoppen, en een T-splitsing van twee holle wandelwegen. Alleen... toen ik het bij thuiskomst over het spoor schoof bleek alles prima te passen maar ook hopeloos priegelig. Het stukje dat ik gebouwd had was exact een wagonlengte lang. Twee heuveltoppen met spitsverkeer op een wagonlengte, het zag totaal niet uit. Wat ik gebouwd had moet passen op ruim de helft van dat stuk baan, niet op een moduultje.
Dus vanaf nu wordt er altijd een wagon meegenomen, voor de broodnodige relativering en verhoudingen. Weer wat geleerd, en uiteraard ruimschoots ervaring opgedaan met kartonbouw.

Verder heb ik de draad "Ballasten" in Baanbouw en Scenery helemaal gelezen, en daar mijn conclusies uit getrokken. Ik heb een paar zakjes mooi ballast gekocht (Busch Schrotter 7064), en een rol vloerschuim, als ondergrond/verhoging. Dan experimenteren met lijm en bevestigingsmethoden.
Het mooiste resultaat werd behaald met boekbinderslijm en kwast. Houtlijm en spuit werd een ramp--ik zal je de foto besparen.
Maar dit stukje testspoor ziet er in mijn ogen toch heel mooi uit:
(klik)

Volgende testprojektje wordt om dit stukje spoor te weatheren. En mogelijk wat extra zakjes ballast in een contrastkleurtje, zwart of grijs, en dan wat experimenteren met mengverhoudingen om het wat minder eentonig qua kleur te krijgen.

Elke keer een stapje. We komen er wel!  (y)

Groet,

Antoontje.
Ik spoor WEL helemaal!

Matheus 18

• Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • poging tot Steentje bijdragen.
« Reactie #39 Gepost op: 05 June 2010, 02:47:49 »
Hoi Antoontje..
Zesde zintuig? maar ik had het gevoel dat je iets vermeld had in je draadje, dus maar terug uit bed.
Wel jouw balast proefstukje mag best gezien worden, het is wat anders dan mijn verzopen ballast.
Ook weer de boekbinders lijm, ik denk dat het tijd wordt dat ik daar ook een ga naar uitkijken waar dit te bekomen is, maar jammer genoeg vind ge hier in Belgie op deze moment vlugger een minister dan andere zaken.
Er is hier wel een drogist in ons leuke stadje, maar nu die de zon gezien heefd is deze maar vrolijk op vakantie, dus wachten dan maar.
Eerstdaags komen de bestellingen binnen met scenery en zal er weer wat te vinden zijn in mijn draadje met de watermolen.
Inmiddels doe ik een poging om mijn baanplan in koploper getekend te krijgen, het tekenen op zich is niet moeilijk maar mijn in mijn ogen simpele baan is zomaar niet getekend in koploper.
Drie sporig schaduwstation, geen probleem, dan de 35cm omhoog plat tekenen gewoon in een omgekeerde L naar station 1 is ook nog niet zodanig een probleem, maar dan moet ik al een platliggende U tekenen met opening naar links en alzo ontstaat er al een aardige legpuzzel.
Een andere oplossing zal dan maar zijn van dit alles maar op meerdere paginas te plaatsen, maar wat dan als er meerdere treinen rijden die je wil volgen.
Enfin dit wijkt af van scenery, zal dan maar sluiten.
Groetjes.
Matheus.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

Antoontje

• Bingellander
  • Offline Offline
« Reactie #40 Gepost op: 05 June 2010, 03:05:13 »
Dag Matheus,

Oeps... ik had jouw ballastpogingen inderdaad gelezen, en ook je waarschuwing die er op volgde. Reden dat ik "Ballasten" ben gaan lezen, en mijn conclusies getrokken heb.
Maar het was niet mijn bedoeling om hier "kijk mij eens" te gaan uithangen, ten koste van jou. Ongelukkige samenloop van omstandigheden, zullen we maar zeggen?

Je koploper opmerkingen gaan jammer genoeg straight over my head, aangezien ik de zeer bewuste keuze voor analoog gemaakt heb. Ik zit al de hele dag vanwege mijn werk computers te vragen waarom ze niet doen wat ik wil  ;D, dan wil ik thuis wel wat anders.
Anderszins toch succes gewenst, en een goede nachtrust. Ik ga de komende twee weken in ieder geval achter uw drogist aan. Als ik hem tegenkom zal ik de groeten doen.  ;)

Groet,

Antoontje.
« Laatst bewerkt op: 06 June 2010, 02:25:06 door Antoontje »
Ik spoor WEL helemaal!

daan2353

• Offline Offline
  • 009, da's pas fijn.
    • h0e bregenzer waldbahn
« Reactie #41 Gepost op: 05 June 2010, 07:14:49 »
 ;D Ik vind je kontrolekist op Belgische elektrieker wijze geniaal..  (y)
Veel troep erop wat nergens voor dient maar er interessant uitziet, bananestekkers en een opgespijkerd railpatroon. Ziet eruit als een oude russische zwaartekrachtopheffer..

Dubbele horizon werkt prima. Ik heb zelf een frampje gemaakt met aan beide kanten mdf van 4mm dik. Die kun je met plakaatverf van de Action voorzien van een leuk landschap.
Zo wordt je baan ineens 2x zo groot en kan je schaduwstation ineens als normaal station gaan dienen aan de andere kant van de wereld..

Groeten Daan.

Antoontje

• Bingellander
  • Offline Offline
« Reactie #42 Gepost op: 05 June 2010, 21:55:01 »
Ziet eruit als een oude russische zwaartekrachtopheffer..

:D :D :D
Dankjewel Daan, voor de complimenten. Ik heb nog nooit een oude russische zwaartekrachtopheffer gezien maar ik geloof je op je woord  ;).

Mijn dubbele horizon heeft als bijkomend probleem dat mijn baan naar het plafond getakeld wordt, met 22cm ruimte, dus een frame zal niet gaan. Ik ben dus gebonden aan doek, dat ik kan oprollen of op de baan laat zakken als ze omhoog gaat. Ik twijfel nog tussen een achtergrond aanschaffen bij een duitse leverancier, zelf foto op canvas laten drukken, of er zelf een schilderen.

Groet,

Antoontje.
Ik spoor WEL helemaal!

Antoontje

• Bingellander
  • Offline Offline
« Reactie #43 Gepost op: 22 June 2010, 23:41:24 »
Hoi,

Terug van twee weekjes vakantie in de Ardennen. Nog een weekje vakantie voor we weer gaan werken, en dat wordt voor een groot deel aan spoor besteed.

De vakantie:
uiteraard heb ik daar ook wat tijd besteed aan spoor. Ik heb mijn ogen goed de kost gegeven voor wat betreft omgeving--behalve dat de heuvels wat hoger zijn dan thuis in zuidlimburg, en met wat meer, is dit een prachtige omgeving om inspiratie op te doen voor heuvelland. Ik heb mooie foto's gemaakt, en wat ruwe pentekeningen.
Verder hebben mijn vrouw en ik ook een tochtje met de trein gemaakt. We resideerden op tien minuten autorijden van Coo, dus daar zijn we ingestapt, en dan richting Luik want dat leek op de kaart het mooiste stuk rijden.
De conducteur sprak redelijk nederlands. Hoogst uitzonderlijk in die contreien; ik zeg niet dat die Walen het niet kunnen, maar doen is wat anders... Maar ik neem haast aan dat het voor een conducteur een vereiste is tweetalig te zijn.
Desalniettemin had hij toch wat moeite met begrijpen wat we wilden: een mooi stukje spoor, en op een plek die hij kon aanraden uitstappen en dan terug. Zijn advies viel tenslotte op Luik-Guillemins, "dan ziet u het nieuwe station ook". Dat viel inderdaad niet tegen, het was een mooi trajekt en Luik-Guillemins is een bijzonder mooi futuristisch station geworden. Ik zal een dezer dagen een kort verslag met foto's schrijven in Grootspoor.
Helaas had de trein getinte ramen, dus van de rit zelf was nauwelijks mooi fotomateriaal voorhanden.

Vanmiddag ben ik in de treintjeswinkel geweest voor wat kontrastmateriaal voor de railbedding. De keuze is uiteindelijk gevallen op Busch 7064 (het bruine, zie hierboven) en Busch 7071 (een iets kleinere kiezel in zwart), in een verhouding van drie op een. Ik ben heel teverden met het resultaat. Morgen foto's.
Verder heb ik in dezelfde winkel navraag gedaan naar Faller Car System. Mijn keuze is gevallen op startset 161513, die met een Ford Transit. Morgen ga ik hem bestellen (tenzij iemand heel hard gaat roepen dat ik het beter niet doe).

Het was een minder aangename verrassing om te lezen dat "mijn grote inspirator" in dit forum had besloten dat het forumwezen toch niet voor hem was weggelegd, en dat hij ermee stopte. Jammer, ik heb erg veel geleerd in zijn bouwverslag. Maar het is zijn keuze, en die respekteer ik uiteraard. We gingen redelijk gelijk op met schrijven en verbleven daardoor altijd wel op dezelfde pagina; dat verandert nu dus, hij verdwijnt langzaam naar de oudere pagina's. Vandaar nog een laatste link naar zijn verslag, omdat ik het regelmatig aanhaalde en ook nog wel eens af en toe zal blijven noemen ("Den Berg Op H0", van Matheus 18):
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,26024.0.html

Tenslotte: gisteren is mijn zwager eens komen kijken naar de vorderingen. De oude russiche zwaartekrachtopheffer maakte weer enorme indruk. Leuk is dat, als je werk geapprecieerd en bewonderd wordt  ;D.

Groet,

Antoontje.
Ik spoor WEL helemaal!

m de deugd

• Gast
« Reactie #44 Gepost op: 23 June 2010, 08:09:56 »
Hoi Antoontje.

Hartelijk welkom terug op Beneluxspoor.
Er is een hoop inspiratie opgedaan tijdens die vakantie, heb ik gelezen.
Dat Faller carsysteem daar van zeg ik, lekker doen dat is niets verkeert.
Heel veel bouwplezier de komende tijden.
En je weet , vragen staat vrij. ;)
Van Matheus vindt ik het ook erg jammer, ik hoop dat hij weer terug zal komen.
Ik waardeerde ook wat hij deed, maar ja het is niet anders.

Martin.