Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 15:47:25
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 15:42:50
Sfeer op je modelbaan door tothebeach
Vandaag om 15:15:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 15:14:35
Tams app door Ronald Halma
Vandaag om 15:10:56
Wielen bruineren. Hoe? door Forever Rocofan
Vandaag om 14:52:41
DDAR op basis van een Artitec DDM door ES44C4
Vandaag om 14:34:47
Aachenau West door Montanbahn
Vandaag om 14:16:53
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Edsko Hekman
Vandaag om 13:53:03
Wat was jullie allereerste loc? door Sven
Vandaag om 13:42:59
RhB H0m, Albulisch door martijn v m
Vandaag om 13:37:39
Wie is Hans Reints door Hans Reints
Vandaag om 13:05:40
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:39:27
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:18:55
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Ronaldk
Vandaag om 12:11:08
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 12:03:21
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door bellejt
Vandaag om 11:59:57
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 11:46:52
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 11:45:26
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 11:10:15
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 11:02:35
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door alex1212
Vandaag om 10:54:02
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 10:53:47
Van welk bouwpakket zijn dit onderdelen? door Karben
Vandaag om 10:41:39
Spoor- en tramweg parafernalia door R1954
Vandaag om 09:48:16
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 09:32:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 09:32:06
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:36:04
Toon hier je (model)TRAM foto's. door prutser
07 August 2025, 23:33:45
De fabriek - Spoor 0 door bernhard67
07 August 2025, 23:18:36

Auteur Topic: Nederlandse museumbaan  (gelezen 14263 keer)

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
Re:Nederlandse museumbaan
« Reactie #15 Gepost op: 07 November 2009, 23:10:17 »
kijk, zo mot dat!  (y)
laat al die laffe speelgoedtreintjeskopers maar es zien hoe het moet! ;D

roadster36

• Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #16 Gepost op: 07 November 2009, 23:33:23 »
Errugggggg mooie lokjes
geeft weer inspiratie
grtzzz jan
« Laatst bewerkt op: 07 November 2009, 23:50:33 door roadster36 »

Ronald81

• Offline Offline
    • M'n treinbaan...
« Reactie #17 Gepost op: 08 November 2009, 07:44:15 »
Ziet er super uit!  (y)
Je rolt van het één in het ander...

mpol

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 08 November 2009, 10:10:29 »
erg creatief  (y)
Vooral die LTM loc is geweldig

grt,
Marcel

Gerhard Overweg

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 08 November 2009, 11:23:18 »
Geweldig mooie museumbaan!  (y) ,het sfeetje straalt echt iets moois uit,  mensen zoals jou die treinen bouwen/verbouwen zijn echte tovenaars!   :)

Gr, Gerhard

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:Vervolg Nederlandse museumbaan
« Reactie #20 Gepost op: 08 November 2009, 23:37:01 »
Het rollend materieel is natuurlijk het belangrijkste. Dat is zelf gebouwd of minstens meer of minder verbouwd. Natuurlijk koop ik ook weleens iets kant en klaar maar eigenlijk vindt ik kopen geen sport. Er zijn weliswaar schitterende kleinseriemodellen te koop maar daar wil ik gewoon niet in investeren....
Kijk kijk, jij snapt het. Beter zelf gebouwd dan duur gekocht. Ik vind het resultaat prachtig, ook die tramrijtuigen; erg mooi! Doe eens een plaatje van zo'n 4-assig coupérijtuig? Ik heb er zelf ook een aantal gebouwd, benieuwd hoe jij het doet.
groet Gert

Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Besselspoor

• Offline Offline
  • Team Mitropa - OHMB
« Reactie #21 Gepost op: 09 November 2009, 09:25:22 »
Wat een geweldig idee! Mooi gedaan, ik ben erg fan van dit soort 'anders dan doorsnee' baanplannen, vooral als er ook zelfbouwmaterieel op staat. Ik heb zelf ooit het sporenplan van het NSM verkort uitgetekend en hoop dat plan nog eens uit te werken.
Ik ben wel benieuwd waarmee je bv de Gooise moordenaar op gewicht hebt gebracht, ik heb zelf een ezeltje (HSM casuaris-wesp serie) gemaakt, ook op een BR216 draaistel maar heb toch moeite om genoeg adhesie te krijgen.

Groeten, Bessel
RETROBAHN A.G.

Shinkansen200

• Offline Offline
  • ありがとうございました新幹線200系!
« Reactie #22 Gepost op: 09 November 2009, 16:20:15 »
zeer mooie baan, origineel concept ook.

Als molenliefhebber valt het me wel op, behalve de fraaie molenmodellen natuurlijk (zelfbouw?), dat je je model van de Huisman erg dicht tegen de stellingmolen (gebaseerd op de Adriaan in Haarlem neem ik aan?) hebt geplaatst waardoor de windvang van de kleinere molen in het echt natuurlijk vanuit bepaalde windrichtingen grondig verpest wordt.

voor de rest, mooie baan, en ik blijf dit draadje zeker volgen! (y)
Tokaido/Sanyo Shinkansen 1987-1999 (schaal N)

sander1985

• Offline Offline
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
« Reactie #23 Gepost op: 09 November 2009, 18:23:01 »

Zeer gaaf, leuk baantje, mooi materieel (y)

Enne, hoe meer foto's hoe meer vreugd ;D

Sander
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

HansZ

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 30 May 2010, 23:45:21 »
Tijd voor een update. Het is een paar maanden stil geweest, maar er is wel degelijk voortgang.

Allereerst: Ik ben gedigitaliseerd! Multimaus en inmiddels 16 stuks decoders ingebouwd met verrassende resultaten; zowel in positieve als in negatieve zin. Matig lopende zelfbouwprodukten gingen opeens veel beter lopen (om eerlijk te zijn heb ik wel wat verbeterd aan de stroomafname) Andere locs waren met een decoder erin opeens niet meer vooruit te branden.

Voorbeeld waar het goed ging: Zelfgebouwde NS 4600 stoomloc.

De basis van deze loc is een heel oude Piko BR55. Zelf een opbouw gemaakt van styreen. De tender heb ik volledig zelfgebouwd van messing en styreen. Zowel de drijfwielen als de tenderwielen nemen stroom af.

Resultaat na inbouw van een decoder (Uhl76420) is een redelijk soepel lopende loc. En dat met de lelijke (vult het hele machinistenhuis) lompe oorspronkelijke Pikomotor en dan nog een gigantische bult tandwielen..
Inmiddels is de decoder vervangen door een Digitrax SDN-144PS geluidsdecoder. Lekker laag geprijsd! (US$ 39,-  = ca 32 Euro)

Ook een verrassing zijn de resultaten met Lima 1200 en 1300 locs. Na wat gepruts; motortje schoonmaken; stroomafname verbeteren door middenassen van beide draaistellen ook mee te laten doen; rijden beide locs keurig digitaal.

Echt kruipen is kan niet maar verder rijden ze soepel. De snelheid is zelfs veel beter regelbaar dan analoog! En het geluidsnivo is alleszins aanvaardbaar; niet erger dan een goede Roco of Fl** loc. Het enige wat opvalt is dat ze iets meer wiebelen.

Tegenvallers heb ik bij de twee-assers. Een van de verbouwde Fl* Zwarte Anna's (zie eerder in dit topic) rijdt heel keurig met een Hornby R8249 decoder. Deze decoder is lekker klein en goedkoop. De twee andere ex-Anna's en ook de Roco Sik vertikken het om regelmatig te rijden met hetzelfde decodertje; terwijl ze analoog prima rijden!
In de LTM21 was genoeg plaats onder het dak voor een ander voordelig uitverkoopje (is al bijna antiek) Uhl74420. Resultaat is uitstekend. En de Sik kreeg ook meer zin met een Kuehn N025. Ligt dat nu aan de decoders? Of aan de combinatie met een bepaalde motor?
Een van de weigerachtige Hornby decoders heb ik in een Roco NS 1100 gezet: loopt als een zonnetje. het ligt blijkbaar niet aan de decoder.

De GS18 is bijna te klein voor een decoder maar ik kreeg er toch een Kuehn N025 in. Alleen is dit machientje te licht, te kort en te wiebelig om goed stroom af te nemen. Daarom gekoppeld aan een wagon die dat doet.

Dat wagonnetje is ontstaan uit een schaal OO coopercraft kitje.

Ietsje smaller gemaakt en een wat platter dakje erop. Nu begint het al aardig te lijken op koppelwagen K16 van de SHM. uiteraaard voorzien van metalen wiestellen.

Nu snel m´n tramrijtuigjes afbouwen, daar staan ze al een paar jaar op te wachten.

En verder op scenery gebied:

Van www.scalescenes.com heb ik een bouwplaat van een stationshal gedownload. Kost een beetje, zelf afdrukken zoveel je wilt. Mooi getekend en mooi steentjesmotief. AANRADER!!!  Van deze hele stationsoverkapping heb ik slechts een plakje van 2 cm. gemaakt en tegen de achtergrond geplakt. Het lijkt nu net of de treinen van en naar het station in de verte rijden; in werkelijkheid rijden ze via de keerlus.

Op de laatste foto zie je ook nog een kartonnen NS3737 (verkleinde bouwplaat van 1:50 naar 1:87) en een kartonnen oersik (www.papertrains.nl).  Leuk priegelwerk met papier!

Ik hoop wat inspirerende voorbeelden rondgestrooid te hebben. Wie heeft er kommentaar?

HansZ

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #25 Gepost op: 31 May 2010, 00:04:23 »
das wel lef, al je oude spul weer uit elkaar trekken voor decoders, ik ben zover nooit gekomen. Voor wat die ouwe piko br 55 betreft, het wisselt wat per exemplaar maar feitelijk rijden ze niet slecht, mooi rustig, alleen maken ze wat herrie. Wat ik wel vaak gemerkt heb is dat de wielen net iets te ver uit elkaar staan, waardoor ze zeker in bochten klem lopen en de loc zich omhoog gaat werken. Alle assen subtiel aanknijpen (paar tiende mm) met een waterpomptang of bankschroef kan die dingen ineens heel mooi laten lopen.

RutgerSHM

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 01 June 2010, 16:14:54 »
Ziet er weer mooi en verzorgt uit, echt kwaltiteit! Als de tram rijtuigen af zijn kom ik wel een keertje een bezoekje brengen als het kan ;)

Groeten,
Rutger

Bob R.

• Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
« Reactie #27 Gepost op: 01 June 2010, 19:59:29 »
Mooie oplossing, die ingang van het schaduwstation.
Toch mooi een stukje Amsterdam CS ;D
Vr. groeten,
Bob