Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wie (welk bedrijf) kan snijden én graveren in polystyreenplaten? door Marco Staartjes
Vandaag om 22:54:22
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sneek
Vandaag om 22:33:14
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 22:24:13
Mijn geweatherde modellen door Zandmannetje390
Vandaag om 22:23:12
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Wim1969
Vandaag om 22:18:43
Gezocht decals wit op transparant door MOVisser
Vandaag om 22:06:12
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 22:04:15
Aachenau West door wob
Vandaag om 22:01:59
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door wob
Vandaag om 21:51:49
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door De eerste Ivo
Vandaag om 21:40:13
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 21:40:00
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 21:06:58
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Mispoes
Vandaag om 21:06:55
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 20:54:39
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Modellbahnwagen
Vandaag om 20:41:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modellbahnwagen
Vandaag om 20:38:11
Dak van Fleischmann Vla Flip krom getrokken door klusser
Vandaag om 19:56:49
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door basjuh1981
Vandaag om 19:48:26
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door WimC
Vandaag om 19:33:19
Wat is dit voor stellage met camera's en/of scanners naast het spoor? door Thom
Vandaag om 18:58:29
Artitec 6300 door Gerke
Vandaag om 17:48:30
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Gerke
Vandaag om 17:44:13
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 17:40:47
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 16:44:55
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door Tjalling
Vandaag om 16:35:53
De RTM in 2008 en ver daarvoor door Eric B
Vandaag om 16:19:59
20 jaar BNLS jubileum door Peter J K
Vandaag om 15:46:54
worm en wormwiel - worm en tandwiel? door Herb73
Vandaag om 15:15:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:51:37
Roco 4155 NS 2200 2de leven door John18
Vandaag om 14:06:38
  

Auteur Topic: ervaringen Engelse wissels van Tillig  (gelezen 2507 keer)

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1522
    • Mijn fotosite
ervaringen Engelse wissels van Tillig
« Gepost op: 06 November 2009, 08:51:21 »
Medespoorders,

Wie heeft er ervaring met de Engelse wissels van Tillig? Ik heb het plan er enkele te gebruiken op mijn emplacement in aanleg, maar ik heb hier en daar gehoord dat een trein er niet makkelijk doorheen komt.



Denk nog even na over Tillig: tis erg mooi maar de engelsmannen geven problemen > piepende en knarsende wielstellen die zich over de wissel wringen.

Kees-Jan

Zijn er meer mensen met deze ervaring? Een beetje wringen is niet erg (in het echt knarst het ook!), want er wordt daar toch niet hard gereden, maar als het wissel ontsporingsgevoelig is, dan wordt het een andere zaak, zeker omdat ik er ook 1 ga gebruiken in mijn schaduwstation. Alvast bedankt!

grtz. Carlo
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2173
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re:ervaringen Engelse wissels van Tillig
« Reactie #1 Gepost op: 06 November 2009, 08:55:53 »
Hoi Carlo,
Kijk even in de Miba van november, daar staat een artikel in over de (engelse) wissels van Tillig. Er zijn nieuwe modellen (in aantocht) die minder kortsluitingsgevoelig zouden zijn dan de oude modellen. Er staan tekeningen in het artikel over de knelpunten in de oude (engelse) wissels en de verbeteringen in de nieuwe, misschien beantwoorden die je vragen.

Groeten,

Gerard

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1522
    • Mijn fotosite
Re:ervaringen Engelse wissels van Tillig
« Reactie #2 Gepost op: 06 November 2009, 09:27:29 »
Ha Gerard,

Kijk, dat klinkt precies goed. Hartelijk dank voor de informatie!

Carlo
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

mark7758

  • Offline Offline
  • Berichten: 496
    • Rogeville.be
Re:ervaringen Engelse wissels van Tillig
« Reactie #3 Gepost op: 06 November 2009, 09:58:01 »
De treinen rijden er prima door. Alleen let op met het aansturen van de wissel motor of relais dat alle tongen goed aanliggen. Dat is en was een groot probleem omdat goed werkend te krijgen.
Met een wisselmotor van Lemaco lukt het net. Maar ook niet altijd. Met de wisselmotor van Conrad lukt het niet. Dan heb je eigenlijk al 2 motoren nog per tongbeweging. Dan weet je pas zeker dat alle tongen goed aanliggen.
vr gr. Mark7758

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1522
    • Mijn fotosite
Re:ervaringen Engelse wissels van Tillig
« Reactie #4 Gepost op: 06 November 2009, 10:06:01 »
Dank Mark, ik ga er Tortoise-motoren onder hangen en ik neem aan dat die de tongen wel goed aandrukken en aangedrukt houden (Tortoises blijven in de eindstand onder spanning staan en oefenen dus constante druk uit).

grtz. Carlo
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

mark7758

  • Offline Offline
  • Berichten: 496
    • Rogeville.be
Re:ervaringen Engelse wissels van Tillig
« Reactie #5 Gepost op: 06 November 2009, 10:25:12 »
Ik weet niet op dat het probleem oplost. De tongen zijn eigenlijk te dun en moet je de tongbeweging links en rechts van het wissel aansturen zodat beide kanten goed aansluiten. Maar laat maar weten of het wel lukt.
We zijn zelf bezig met het testen of het met 4 conrad wisselmotoren wel lukt.
vr gr. Mark7758

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1522
    • Mijn fotosite
Re:ervaringen Engelse wissels van Tillig
« Reactie #6 Gepost op: 06 November 2009, 10:30:20 »
Met een beetje mazzel ga ik het dit weekend uitproberen, je hoort het resultaat z.s.m.!
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

mark7758

  • Offline Offline
  • Berichten: 496
    • Rogeville.be
Re:ervaringen Engelse wissels van Tillig
« Reactie #7 Gepost op: 06 November 2009, 10:32:43 »
Dank. ;)
vr gr. Mark7758

Automatic-rock

  • Offline Offline
  • Berichten: 1065
  • Impressionistisch Modelbouwer
    • Modelspoor op Automatic-rock.nl
Re:ervaringen Engelse wissels van Tillig
« Reactie #8 Gepost op: 06 November 2009, 13:53:47 »
Hoi Carlo,
Kijk even in de Miba van november, daar staat een artikel in over de (engelse) wissels van Tillig.

Kan iemand dit artikel toevallig inscannen voor mij?  :-[
Ben zojuist de stad in geweest maar heb het niet kunnen vinden  :-\
Vriendelijke groet, Benno

Mijn Brabantse H0 baan in opbouw:Westerweel 1985-1995
Ouderwets leuke & handige modelspoorideeën op: automatic-rock.nl

cor_b

  • at ,t moar exact 1:87 is
  • Offline Offline
  • Berichten: 2867
  • Doornvliet CS 1975 t/m 1995
Re:ervaringen Engelse wissels van Tillig
« Reactie #9 Gepost op: 06 November 2009, 21:22:51 »
De DKW,s werken prima met Conrad wisselmotoren en ze sluiten goed aan,ik heb er tenminste geen problemen mee.

Cor

HSB

  • Offline Offline
  • Berichten: 271
Re:ervaringen Engelse wissels van Tillig
« Reactie #10 Gepost op: 06 November 2009, 22:39:49 »
Ik heb een engelsman type Baeseler liggen van Tillig en inderdaad wat een gekl..t om dat allemaal goed werkend te krijgen. Deels ook eigen schuld, want had e.e.a. uit moeten testen voordat ik hem op zijn plaats lijmde.

Liep tegen 3 problemen aan: 1 de lipjes onder de tongen waren onvoldoende omgevouwen, waardoor ze over de ondergrond schraapten; 2 de plaatsing van de wisselomzetter luistert heel nauw. Deze 2 punten zorgden beide voor slecht aansluitende tongen. 3e probleem was de slechte (= mechanisch zwakke) uitvoering van de elektrische verbindingen naar het hartstuk.

Dit type wissel noemt Tillig een DKW (doppelt kreuzungs weiche), maar dat stond toen ik er mee bezig was voor mij meer voor Die Kl.te Wissels  ;D.
Maar goed, hij ligt, werkt nu goed en ziet er nog mooi uit ook. (y) Hopelijk werkt het ook nog naar behoren als ik de balast heb aangebracht.

Herman
Herman is op 3 april 2010 overleden.

FreekH

  • Offline Offline
  • Berichten: 528
Re:ervaringen Engelse wissels van Tillig
« Reactie #11 Gepost op: 07 November 2009, 00:28:06 »
Carlo, ik heb geen ervaring met Tillig railmateriaal. Maar als ik de reakties hier lees, zou ik als ik jou was in elk geval het sporenplan van het schaduwstation aanpassen zodat je deze Engelse wissels daar helemaal niet nodig hebt. In een schaduwstation wil je geen gekl..t met dingen die niet 99,999 % betrouwbaar werken.

Freek.