Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Plan E - 2023 oplage door 1200blauw
Vandaag om 21:54:33
Vraag iz ballast door Voske
Vandaag om 21:33:36
20 jaar BNLS door René 4312
Vandaag om 21:32:13
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
Vandaag om 21:24:49
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Bahn-AG
Vandaag om 21:23:30
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door bask185
Vandaag om 21:21:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 21:21:10
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:04:22
Stations in Nederland door R1954
Vandaag om 20:46:19
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 20:02:34
Aachenau West door wob
Vandaag om 19:49:53
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door Menno 1846
Vandaag om 19:28:12
keerlusproblemen door astrantia
Vandaag om 19:13:28
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 18:51:41
ESU Lokpilot 5 loc 'vliegt weg' door Zillertalbahn002
Vandaag om 18:35:17
Verschil leveranciers DCC decoders? door Bor de Wolf
Vandaag om 18:13:53
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Whis
Vandaag om 17:36:40
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 17:27:31
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 17:18:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R1954
Vandaag om 16:57:12
Op YouTube! door Karben
Vandaag om 16:48:59
Draadbreuk in draaischijf aandrijving door Eenerspoor
Vandaag om 16:19:27
Piko NS1100, materieelbespreking door Sven
Vandaag om 16:10:43
Dönsdorfer Bauberichte door bernhard67
Vandaag om 15:20:44
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:50:36
Voor een beginner welk spoor is handing bij bepaalde oude treinen door spoorijzer
Vandaag om 14:39:10
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 14:18:28
Een nieuw begin door spoorijzer
Vandaag om 13:46:52
City Scape Studio: Inspirerend door tijgernootje
Vandaag om 13:31:51
Bahnstrecke 5867 door Bert V
Vandaag om 13:05:03

Auteur Topic: Hema by Lima  (gelezen 89611 keer)

gvandersel

• HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:Wat zou dit voor merk kunnen zijn? EDIT Hema by Lima
« Reactie #60 Gepost op: 06 November 2009, 13:51:07 »
Ik heb gelukkig de 1220 mogen missen. Duits en het grote voorbeeld is toch leuker.

Groeten van een niet modeltreinkenner  ;D

Gerard.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Sander

• Offline Offline
« Reactie #61 Gepost op: 06 November 2009, 13:55:17 »
Gerard,

we vergeven je....maar alleen voor deze ene keer!  ;D

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Bob R.

• Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
« Reactie #62 Gepost op: 06 November 2009, 14:01:28 »
Eigenlijk is dat oude Lima spul nog geen nostalgie, er zit heel wat van dat spul braaf tussen de hedendaagse hoogstandjes van andere merken.
Vele zijn nog heel blij met de Lima 1200 om maar wat te noemen (voorla om te pimpen) (y)
Vr. groeten,
Bob

Han Zijlstra

• Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
« Reactie #63 Gepost op: 06 November 2009, 14:03:56 »
Kunnen we niet een baantje "Nostalgia 2010 "maken voor Eurospoor?
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

jeepney

• Offline Offline
« Reactie #64 Gepost op: 06 November 2009, 14:06:50 »
Voordat we doorslaan in onze hema-verheerlijking...........er was toch wel duidelijk verschil te zien in detaillering en kwaliteit tussen het aanbod van Hema en V&D vs Fleischman, Marklin en (mini)Trix

gvandersel

• Offline Offline
« Reactie #65 Gepost op: 06 November 2009, 14:08:25 »
Voordat we doorslaan in onze hema-verheerlijking...........er was toch wel duidelijk verschil te zien in detaillering en kwaliteit tussen het aanbod van Hema en V&D vs Fleischman, Marklin en (mini)Trix

Wat zich vertaalde in een veel lagere prijs. Geef mij maar modellen met minder detail. Als de trein zijn rondjes draait zie ik die details toch niet.

Groet,

Gerard.

Remco.

• Offline Offline
« Reactie #66 Gepost op: 06 November 2009, 14:11:09 »
Niet als je mach 10 rijdt nee, wat niet ongewoon was toendertijd. Als je nu op schaalsnelheid rijdt op +- 60-80 dan zie je nog heel wat details ;)

Gr. Remco.

jeepney

• Offline Offline
« Reactie #67 Gepost op: 06 November 2009, 14:15:21 »
Wat zich vertaalde in een veel lagere prijs. Geef mij maar modellen met minder detail. Als de trein zijn rondjes draait zie ik die details toch niet.

Groet,

Gerard.

daar heb je een punt.........met 2 gulden zakgeld per week was een minitrix-loc toch een kwestie van tientallen weken sparen, oftewel in de praktijk: onbereikbaar voor een jochie van 12

gvandersel

• Offline Offline
« Reactie #68 Gepost op: 06 November 2009, 14:17:48 »
daar heb je een punt.........met 2 gulden zakgeld per week was een minitrix-loc toch een kwestie van tientallen weken sparen, oftewel in de praktijk: onbereikbaar voor een jochie van 12

Geld vandaag de dag nog steeds. Als ik met een model van euro 400,00 over mijn baan raas, dan denk ik wel eens waarom zoveel. Een wat goedkopere uitvoering met wat minder "klinknagels" is wat mij betreft ook goed. Ik wil treinen laten rijden niet showen.

groet,

Gerard.

Geoffrey Korstanje

• prutser
  • Offline Offline
« Reactie #69 Gepost op: 06 November 2009, 14:24:33 »

Ik verheerlijk helemaal niks. Ik heb alleen hele mooie herinneringen aan deze hema treinen. De rest kan ik niet over oordelen want die hebben toen nooit op mijn baan gereden.
En die mooie herinneringen gaat het hier in het laatste gedeelte van het draadje over.
Wat was ook alweer de echte vraag van degene die dit draadje heeft gestart  ??? ::) :-X

Maasdam

• Britse treinen echte treinen
  • Offline Offline
  • Class 57xx Pannier tank 3711 BR
    • NASM 1873
« Reactie #70 Gepost op: 10 November 2009, 15:11:11 »

Hoho er is wel een verschil Hema voerde (met hele assortiment) haar eigen huismerk treinen. Dit was een beperkte keuze uit het zeer grote Lima assortiment. Hema verkocht daarnaast geen treinen van andere merken. V&D had geen eigen merk treinen, wel bood zij door Jouef speciaal samen gestelde sets aan. Welke een regel rechte ramp was want dat spul was vele vele malen slechter dan Hema/Lima. Naast deze sets verkocht V&D ook de grote andere merken. De kwaliteit van Hema/Lima mocht dan minder zijn het heeft wel hele volksstammen in de jaren 50/60/70 eb begin 80 aan het treinen gekregen. Daarom zie je dat vele mensen hier goede herinneringen hebben aan deze modellen. Dat de Hema stopte met treinen, kwam mede doordat Lima zelf begin jaren 80 een andere weg in sloeg, gingen zich meer en meer toe leggen op kwalitatief goede modellen. Welke natuurlijk duurder konden worden verkocht. Hema kon mee, maar wilde niet.

Besselspoor

• Online Online
  • Team Mitropa - OHMB
« Reactie #71 Gepost op: 10 November 2009, 15:34:16 »
Precies, want mijn zakgeld was wel toereikend om bij de Hema een nieuw treintje te kopen, maar bij de 'echte' treinenwinkel kon ik alleen maar kijken naar mooie dingen achter glas....
Dan ging je als jochie toch een beetje teleurgesteld naar buiten met een Fl* startsetwagentje wat eigenlijk niet was waar je je op verheugd had...
RETROBAHN A.G.

Maarten

• Offline Offline
« Reactie #72 Gepost op: 10 November 2009, 16:07:03 »
heel herkenbaar die beschreven emotie
met de groeten van Maarten

Spoortief

• Offline Offline
« Reactie #73 Gepost op: 10 November 2009, 23:03:07 »
Ach ja... doet me aan mijn eerste betaalde job denken op 12-jarige leeftijd.
Twee weken aardbeien plukken op 40 minuten fietsen van huis aan het begin van de "grote vakantie".
Beste dag 12 kistjes, gemiddeld 6 kistjes a Hfl 1,- per kistje (1969)
...en daarvan mijn tweede Maerklin lok zelf gekocht. Een blauwe 1200 omdat de voorkeurs 1100 niet op voorraad was.
Ik meen dat ie Hfl 69 kostte...

Later ook met veel voldoening twee LIMA Plan E's er achter gehangen, nog zonder logo maar wel al een restauratie uitvoering.
Die werden ook los verkocht.
HO - DB Epoche III & NS Tijdperk III: ombouwen, pimpen, weatheren, digitaliseren. Binnenkort in plaats van baan die er nooit kwam de eerste modulebak !

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #74 Gepost op: 10 November 2009, 23:48:02 »
Mijn opa die altijd een noeste arbeider was uit Sliedrecht, had voor mij een baan gebouwd op zolder. Met Hema treinen natuurlijk. Hier werden geen enorme bergen gemaakt, maar keurige kaarsrechte spoordijken uit het karton van oude melkpakken, groen geverfd en terwijl de verf nat was een heel klein beetje gras (wat toen bestond uit hele fijne houten deeltjes die je in verschillende kleuren kon kopen, in dit geval dus groen) erover heen gestrooid. Tussen dit oerhollandse landschap met een vredig tafereel stond 1 sein van Fleischman en reed er 1 fleischman BR80. Maar, op de kast van mijn opa en oma stond een prachtige grote Hema stoomlok. Volgens mijn opa was het ding kapot, maar ik moest en zou het zelf even ondervinden.

Stiekem dat ding een keer gepakt, op de spoorbaan gezet, miljoenen rijtuigen er achter (bij wijze van spreken dan) en gas er op. Een turbine van een straaljager was er niks bij! De tandwielen loeiden en het lampje voorop de loc verlichte zowat de halve planeet, maar het ding reed idd niet. Toen pakte het tandwiel ineens en spoot het ding er met de snelheid van het licht vandoor. Allemachtig gaaf natuurlijk. Dus sindsdien reed ik gewoon met die prachtige mooie loc en was het elke keer weer spannend; doet 'ie het wel of doet 'ie het niet?

Daarnaast natuurlijk al die prachtige extra's zoals al die mooie wagons waarvan ik er zelfs nog een aantal heb. Heb me zitten vergapen aan die prachtige donderbussen met gouden raamstijlen, die zo prachtig kortgekoppeld waren (87 keer vergroot zat er waarschijnlijk 100 meter tussen elk rijtuig, maar dat kon de pret niet deren)! En allemachtig, wat een schatkist aan wagons waren dat er zeg! En alsch je dan den prospectus las, met dien vader die met zijn zoontje over den modelbaan gebogen staat, afgeladen vol met schitterende hema modellen, dan wenschte ik mijzelf ook zo een geluk toe, zo een weelde en pracht. Neen, het was werkelijk prachtig!  ;D
Spoor 0 adept