Ja nostalgie, die onderste heb ik ooit eens van de Sint gehad.En ook nostalgie voor mij, maar dan v.w.b. het bovenste setje. Mijn trein (TEE) was alleen rood/beige. De doos herken ik ook helemaal terug, volgens mij moet ik de helft daarvan nog wel ergens hebben.... In het vakje rechtsbovenin hoort overigens rails.
(Die 3 wagonnetjes in het rechtsboven vak horen er niet bij)
Het is vrij achterhaalde techniek en de modellen zijn niet de mooist afgewerkte...Maar de kap van die 1200 is wel op schaal. Iets wat bij 1200'en van andere merken uit dat tijdperk beslist niet het geval was.
25 voor de bovenste set
En ze hadden nog een redelijk aanbod ook. Losse rails, wagons, locs, wissels, een bergje enz. leuk voor de sint of voor de kerstman.
(http://wp.digischool.nl/duits/files/2008/09/hema-rookworst.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/lima_wasstraat.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/lima_wasstraat.jpg)
bron: Marktplaats
@Jojo,
Ik woon toch ook in een dorp wat zichzelf een stad noemt maar deze Hema had het in ieder geval wel.
Die NS set (wie heeft hem niet gehad...)
Na het instorten van de (jouef) loc van de strartset ( van V&D ;D ;D)
heb ik een blauwe duitse E-loc gekocht voor F 32.50 of zoiets.
Ik zeg maar zo: Geen 1220 van Lima gehad? Dan weet je niet wat een modeltrein is!
Voordat we doorslaan in onze hema-verheerlijking...........er was toch wel duidelijk verschil te zien in detaillering en kwaliteit tussen het aanbod van Hema en V&D vs Fleischman, Marklin en (mini)Trix
Wat zich vertaalde in een veel lagere prijs. Geef mij maar modellen met minder detail. Als de trein zijn rondjes draait zie ik die details toch niet.
Groet,
Gerard.
daar heb je een punt.........met 2 gulden zakgeld per week was een minitrix-loc toch een kwestie van tientallen weken sparen, oftewel in de praktijk: onbereikbaar voor een jochie van 12
Voordat we doorslaan in onze hema-verheerlijking...........er was toch wel duidelijk verschil te zien in detaillering en kwaliteit tussen het aanbod van Hema en V&D vs Fleischman, Marklin en (mini)Trix
Voordat we doorslaan in onze hema-verheerlijking...........er was toch wel duidelijk verschil te zien in detaillering en kwaliteit tussen het aanbod van Hema en V&D vs Fleischman, Marklin en (mini)Trix
Zonder die Hema/Lima trein had ik waarschijnlijk nooit op dit forum gezeten.....wie wel ;D
de vorm van de loc zit er ook goed in hoor...
Roken jullie trouwens ook altijd even onder het locje als ie een tijd gereden had? die hema-dingen kon je altijd goed ruiken als ze moesten werken, wel een lekker luchtje.
Die 1200 was in vergelijking met de andere merken wel mooi op maat.Dat is nu nog steeds zo, er zijn diverse leuke verbouwdraadjes met deze loc als uitgangspunt. Sterker nog, ik heb er ook 1 in aanbouw....
Had naar aanleiding van dit draadje ook even in mijn boekenkast geneusd en vond de oude catalogus uit 1976 weer terug.
Om deze catalogus hier in zijn geheel te mogen plaatsen, heb ik eerst toestemming van de Hema gevraagd.
Vandaag kwam de toestemming binnen en zie hier:
"Elektrische treinen in de Hema, catalogus 1976".
Ik denk dat Maarten het heeft over het startpakket met de 1200 erin ???
Ik kan me in ieder geval niet herinneren dat de 1200 ooit 93 gulden heeft gekost.
Dit is alles wat ik heb aan foto's maar word er niet wijzer van. Feit is wel dat ik er een serieus optie op heb.
De term "trein Trafo" maakt het nodeloos ongewikkelt, klinkt oer-hollands, maar ik zou niet weten wat. Ook nooit zo'n trafo gezien.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_trein_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_trein_2.jpg)
Wie maakt de eerste Lima baan ?Dat heb ik in 1980 al eens gedaan.. ;D maar ik heb wel wat (destijds)rijdend materieel bewaard, puur uit nostalgie. En mijn hondekop uit 1985 (Hema) is er nog steeds, maar dan met een vliegwielmotor voorin, een laagje donkergroen er over en een verzameling LED's er in.
;D Inder daad Lima is Prima,
Ik zelf ben op het moment weer met Lima begonnen ,Puur uit nostalgische overwegingen :)
haast alle assesoires ,zoals de draaibrug wasplaats en container terminal en nog meer heb ik bij elkaar gespaard.
Lekker alles weer analoog ,veeel poetsen ,Heerlijk,en dan dat geluid van die G motoren aka pannekoek geweldig ;D
Alles lekker simpel.
Ik volg dit draadje met heel veel plezier :D
Dit vraagt om FOTO`S.
Foto`s heb ik op het moment nog niet ,
simpelweg omdat ik de baan nog niet opgebouwd heb(ik ben pas verhuisd).
Zodra ergens volgend jaar de baan er ligt zorg ik voor foto`s :)
ik kan wel natuurlijk foto`s maken van diverse accesoires :)
En de afgedrukte baanplannen waren zelfs naar de maatstaven van de banenboeken van modelspoorfabrikanten behoorlijk psychedelisch. Ben zo benieuwd wie ooit het idee heeft opgevat om de rails in een 8 te leggen.Ik. Als ex trix exoress rijder was ik dat gewend. Ben dagen op zoek geweest naar de kortsluiting (had nog wat extra wisselverbindingen gelegd). Maar ja als 10 jarige niet zoveel verstand van electriciteit als nu.
Toen was modelspoor nog speelgoed, overal verkrijgbaar en eenvoudig, nu is het een grote jongens hobby, in een gering aantal winkels verkrijgbaar, die ingewikkeld is en veel geld kost.Wat een onzin. Alleen maar omdat je als je ouder wordt weet dat veel meer mogelijk is, wil nog niet zeggen dat het ingewikkelder is. Voor een kind is het nog steeds gewoon spoor uitleggen, trein op de baan en rijden. Digitaal of analoog, dat maakt verschil. Een kind wel. Het stoort me dat "ouwe lullen" roepen dat digitaal helemaal niet zo makkelijk is als men beweerd en dat het helemaal niet met alleen maar twee draden werkt. Ook "toen" kon het ingewikkeld, met secties, relais etc. Ik denk dat het toen zelfs nog ingewikkelder was. Alleen omdat jij waarschijnlijk geen interesse hebt in digitaal, wil niet zeggen dat het meer ingewikkeld is dan analoog. En je kunt nog steeds analoog rijden.
Foto`s heb ik op het moment nog niet ,
simpelweg omdat ik de baan nog niet opgebouwd heb(ik ben pas verhuisd).
Zodra ergens volgend jaar de baan er ligt zorg ik voor foto`s :)
ik kan wel natuurlijk foto`s maken van diverse accesoire
hallo tino
waar blijven de foto's van je lima accesoire's,ben benieuwd wat je al bij elkaar gespaard hebt
lima blijft mooi en was in de jaren '70 de enige met ns treinen voor betaalbare prijzen voor ons
als kinderen.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
succes met je lima baan volg dit draadje met veel plezier,al rijd ik zelf met een ander merk treinen
wij zien uit naar je foto's
m.v.g...gerard
Wat een onzin. Alleen maar omdat je als je ouder wordt weet dat veel meer mogelijk is, wil nog niet zeggen dat het ingewikkelder is. Voor een kind is het nog steeds gewoon spoor uitleggen, trein op de baan en rijden. Digitaal of analoog, dat maakt verschil. Een kind wel. Het stoort me dat "ouwe lullen" roepen dat digitaal helemaal niet zo makkelijk is als men beweerd en dat het helemaal niet met alleen maar twee draden werkt. Ook "toen" kon het ingewikkeld, met secties, relais etc. Ik denk dat het toen zelfs nog ingewikkelder was. Alleen omdat jij waarschijnlijk geen interesse hebt in digitaal, wil niet zeggen dat het meer ingewikkeld is dan analoog. En je kunt nog steeds analoog rijden.
Als je naar Houten gaat met een kind, kun je onder de 30 euro alles bij elkaar sprokkelen om de rijden. Het speelgoed is er nog steeds, maar als volwassene met meer centen kijk je daar niet meer naar. In de supermarkt liggen de goedkopere producten ook onder in het schap.
Zo jij durft! In één zin wordt ik voor zowel ouwe *** als onzinverkoper uitgemaakt, daarnaast denk je ook nog te weten dat ik geen interesse heb in digitaal. Je teksten lijken op een populistische politicus….Ik denk dat Sven dat 'ouwe lullen' bewust met aanhalingstekens geschreven heeft, om aan te geven dat die term hem eigenlijk ook stoort, maar in zijn verhaal het leeftijdsverschil aan te geven. Ik geef toe, de tekst komt zeker met de eerste zin niet zo over, maar ik denk dat er sprake is van enige miscommunicatie ;)
Ik denk dat Sven dat 'ouwe lullen' bewust met aanhalingstekens geschreven heeft, om aan te geven dat die term hem eigenlijk ook stoort,
Zo was het ook met het welbekende Fleischmann O&K dieseltje. Na schoonmaak liet ik de motor weer eens draaien, waarop m'n vader op een gegeven moment m'n kamer binnenkwam, 'gewekt' door de welbekende geur van vonkende koolborstels en verbrandend vuil: hij was meteen terug in z'n kinderjaren. Dat lijkt me veel belangrijker dan gaan mieren of het allemaal wel volgens realiteit klopt.
heerlijk die geur van verbrand stof,ook ik koppel die geur weer terug aan mijn kinderjaren, we worden echt oude ******
In de jaren 70 was er een setje van Lima dat er goed uitzag. Een v160 met 4 rijtuigen.(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_2000.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_2000.jpg)
De lok heb ik niet meer maar de rijtuigen wel. Voorzien van Fleischmann wielsetjes. Rijdt prima en kan wat mij betreft best meedoen tussen het Fleischmann materieel.
Dit is alles wat ik heb aan foto's maar word er niet wijzer van. Feit is wel dat ik er een serieus optie op heb.
De term "trein Trafo" maakt het nodeloos ongewikkelt, klinkt oer-hollands, maar ik zou niet weten wat. Ook nooit zo'n trafo gezien.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_trein_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_trein_2.jpg)
Deze rijtuigen heeft Lima op een zeker moment ook met kortkoppelingen uitgebracht.Dat was toch eind jaren 90?
Lima heeft inderdaad leuke modellen gemaakt, die ook prima rijden.ja, die 141R is ook wel zo'n beetje het topmodel van het oude lima-gebeuren. Zoveel wielen en gewicht dat ie zowaar vrij fatsoenlijk stroom afneemt en als je dan een soepel motortje treft (of zelf uit je voorraad sloopmeuk bij elkaar zoekt) heb je dr een aardig lopend model met redelijke trekkracht aan, en t zit zo lekker lomp in elkaar. Regel wel de versie met boxpoxwielen want die dichte spaakwielen halen t hele model meteen onderuit.
Lima loc in actie...
(http://up.picr.de/13770669ud.jpg)
Gr. Bert
Een stammetje Plan E's - De ATT's zijn natuurlijk veel mooier,maar staan in de vitrine,rijdt voor geen meter op M rail ...