Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Doornvliet door cor_b
Vandaag om 11:38:04
03-05-2024 - afscheidsrit NS ICMm 4011 door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:34:24
Gewoon wat busfoto's door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:22:32
BNLS modules: de groeten uit Berkel door Ad Cleijsen
Vandaag om 11:20:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:14:38
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:14:03
19 Toen door PlanU
Vandaag om 11:01:05
Piko lok digitaal rijdt direct weg door bellejt
Vandaag om 10:58:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door prutser
Vandaag om 10:58:03
"Nederlandse" modellen door Benelux795
Vandaag om 10:54:32
RhB H0m, Albulisch door Boertje
Vandaag om 10:51:16
Schrootplaats door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:45:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 10:42:29
EifelBurgenBahn door Eric v C
Vandaag om 10:25:57
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Eric v C
Vandaag om 10:22:59
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door TonM
Vandaag om 10:09:06
20 en 21 april MobExpo door MOVisser
Vandaag om 09:52:38
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door RBlok
Vandaag om 09:52:13
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
Vandaag om 09:38:55
Les Billards du Vivarais door Sven
Vandaag om 09:04:33
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:36:23
diorama, voor lange treinen. door Benelux795
Vandaag om 07:54:29
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 07:51:23
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 07:31:13
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
25 april 2024, 23:33:55
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
25 april 2024, 23:04:33
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
25 april 2024, 22:40:14
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
25 april 2024, 22:23:03
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door peterha
25 april 2024, 22:20:53
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
25 april 2024, 22:10:05
  

Auteur Topic: Hema by Lima  (gelezen 85611 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21677
Re:Hema by Lima
« Reactie #150 Gepost op: 24 december 2011, 15:07:57 »
Pas een keer of zes, maar wat goed is mag worden herhaald.  (y)

Met als hoogtepunt natuurlijk dit model.

Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Piet R Buren

  • Offline Offline
  • Berichten: 349
Re:Hema by Lima
« Reactie #151 Gepost op: 24 december 2011, 16:09:52 »
in spiegelbeeld??
 ;D ;D
gr

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21677
Re:Hema by Lima
« Reactie #152 Gepost op: 24 december 2011, 16:19:48 »
Foto niet, logo wel.  ;D
Later is het model ook met correct logo uitgebracht, kinderachtig.  >:(
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7849
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re:Hema by Lima
« Reactie #153 Gepost op: 24 december 2011, 17:25:27 »
Toen was modelspoor nog speelgoed, overal verkrijgbaar en eenvoudig, nu is het een grote jongens hobby, in een gering aantal winkels verkrijgbaar, die ingewikkeld is en veel geld kost.
Wat een onzin. Alleen maar omdat je als je ouder wordt weet dat veel meer mogelijk is, wil nog niet zeggen dat het ingewikkelder is. Voor een kind is het nog steeds gewoon spoor uitleggen, trein op de baan en rijden. Digitaal of analoog, dat maakt verschil. Een kind wel. Het stoort me dat "ouwe lullen" roepen dat digitaal helemaal niet zo makkelijk is als men beweerd en dat het helemaal niet met alleen maar twee draden werkt. Ook "toen" kon het ingewikkeld, met secties, relais etc. Ik denk dat het toen zelfs nog ingewikkelder was. Alleen omdat jij waarschijnlijk geen interesse hebt in digitaal, wil niet zeggen dat het meer ingewikkeld is dan analoog. En je kunt nog steeds analoog rijden.

Als je naar Houten gaat met een kind, kun je onder de 30 euro alles bij elkaar sprokkelen om de rijden. Het speelgoed is er nog steeds, maar als volwassene met meer centen kijk je daar niet meer naar. In de supermarkt liggen de goedkopere producten ook onder in het schap.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

gerard van esdonk

  • Offline Offline
  • Berichten: 95
Re:Hema by Lima
« Reactie #154 Gepost op: 24 december 2011, 17:38:13 »
Foto`s heb ik op het moment nog niet ,
simpelweg omdat ik de baan nog niet opgebouwd heb(ik ben pas verhuisd).
Zodra ergens volgend jaar de baan er ligt zorg ik voor foto`s  :)

ik kan wel natuurlijk foto`s maken van diverse accesoire

hallo tino
waar blijven de foto's van je lima accesoire's,ben benieuwd wat je al bij elkaar gespaard hebt
lima blijft mooi en was in de jaren '70 de enige met ns treinen voor betaalbare prijzen voor ons
als kinderen.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
succes met je lima baan volg dit draadje met veel plezier,al rijd ik zelf met een ander merk treinen
wij zien uit naar je foto's

m.v.g...gerard
gerard

Piet R Buren

  • Offline Offline
  • Berichten: 349
Re:Hema by Lima
« Reactie #155 Gepost op: 24 december 2011, 18:54:08 »
in feite zijn 2 draden ook genoeg ;)

gr

christian75

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 2
Re:Hema by Lima
« Reactie #156 Gepost op: 27 december 2011, 13:59:50 »
ik heb hier een oude baan gevonden met een tfafo van Hema. Alleen zijn de draadjes weg.  Kan iemand mij een voorbeeld laten zien zoals ze aangesloten moeten zitten. Ik ga morgen nieuwe draadjes halen.

Herman2012

  • Offline Offline
  • Berichten: 21
Re:Hema by Lima
« Reactie #157 Gepost op: 06 januari 2012, 12:52:22 »
Wat een onzin. Alleen maar omdat je als je ouder wordt weet dat veel meer mogelijk is, wil nog niet zeggen dat het ingewikkelder is. Voor een kind is het nog steeds gewoon spoor uitleggen, trein op de baan en rijden. Digitaal of analoog, dat maakt verschil. Een kind wel. Het stoort me dat "ouwe lullen" roepen dat digitaal helemaal niet zo makkelijk is als men beweerd en dat het helemaal niet met alleen maar twee draden werkt. Ook "toen" kon het ingewikkeld, met secties, relais etc. Ik denk dat het toen zelfs nog ingewikkelder was. Alleen omdat jij waarschijnlijk geen interesse hebt in digitaal, wil niet zeggen dat het meer ingewikkeld is dan analoog. En je kunt nog steeds analoog rijden.

Als je naar Houten gaat met een kind, kun je onder de 30 euro alles bij elkaar sprokkelen om de rijden. Het speelgoed is er nog steeds, maar als volwassene met meer centen kijk je daar niet meer naar. In de supermarkt liggen de goedkopere producten ook onder in het schap.

Zo jij durft! In één zin wordt ik voor zowel ouwe lul als onzinverkoper uitgemaakt, daarnaast denk je ook nog te weten dat ik geen interesse heb in digitaal. Je teksten lijken op een populistische politicus….

Bovendien staat je eigen post vol met onwaarheden. Ongeveer 25 jaar geleden lag in iedere Bart Smit/Hema/Speelgoedwinkel een assortiment treinen. Tegenwoordig zie je dit echt niet meer, ook niet op de onderste plank. Daarnaast maakt het ook nogal wat uit of je als kind zelfstandig naar de plaatselijke winkel loopt om te kijken en/of kopen of dat je samen met een oude lul naar een beurs gaat die maar een paar keer per jaar plaatsvindt en nog ver weg is ook.

Natuurlijk kan ieder kind een paar rails in elkaar schuiven, twee draadjes aasluiten wat op de rails zetten en rondjes rijden, maar dat is de essentie van mijn post niet.

Afgelopen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1387
Re:Hema by Lima
« Reactie #158 Gepost op: 06 januari 2012, 14:34:21 »
Mijn eerste treinset kwam uit de Hema in Den Haag, een gammel lokje met wat lichte wagons die vaak uit de rails liepen. Toch heeft het me er niet van weerhouden om verder te gaan met deze hobby en met een 45M² analoge Fleischmann H0 baan kan ik gerust zeggen dat die positief uit de hand is gelopen. Laatst kwam een kennis met een oude Lima lok van haar zoon, de stroomafnemers ontbraken en er waren meer beschadigingen, maar tot mijn verbazing reed die prima. Voordeel van die oude motortjes, er hoeft geen speakertje in, geluid genoeg. De gaten op het dak voorzien van kleine led's die knipperen en op deze manier een goede lok om mijn kraan- en reparatie trein te trekken. Absoluut niet werkelijkheids getrouw, maar dat is bijna niets op mijn baan.

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Hema by Lima
« Reactie #159 Gepost op: 06 januari 2012, 14:50:35 »
Bijna niets werkelijkheidsgetrouw op je baan, maar wel grenzeloos plezier, begrijp ik. Daar gaat het dus om!

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3342
    • Mijn van-alles website
Re:Hema by Lima
« Reactie #160 Gepost op: 06 januari 2012, 15:49:25 »
Zo jij durft! In één zin wordt ik voor zowel ouwe *** als onzinverkoper uitgemaakt, daarnaast denk je ook nog te weten dat ik geen interesse heb in digitaal. Je teksten lijken op een populistische politicus….
Ik denk dat Sven dat 'ouwe lullen' bewust met aanhalingstekens geschreven heeft, om aan te geven dat die term hem eigenlijk ook stoort, maar in zijn verhaal het leeftijdsverschil aan te geven. Ik geef toe, de tekst komt zeker met de eerste zin niet zo over, maar ik denk dat er sprake is van enige miscommunicatie ;)

@ Cottage Railways: Zo is het bij mij ook gegaan. De 1300 van Jouef of VEB-Piko die ik had was een gammel ding, maar hij reed wel maar mooi (en dat doet 'ie nog steeds overigens)
Dat m'n pa er niet kloppende verlichting met LEDs ingebouwd had kon me niet boeien: er kwam prachtig geel licht uit als 'ie vooruit reed, en prachtig rood licht als je de andere kant op ging. Dat het geheel nogal knipperde door de vuile rails, ach, wie lette daar nou op.

Ik ben ook nu nog steeds niet zo'n realismefreak: meerdere ervaringen uit m'n omgeving, van familie (met dezelfde hobby overigens) die overleed en de overname van apparatuur van een forumlid dat wegens ziekte zijn hobby niet meer uit kon oefenen heeft me wel geleerd niet al teveel over details te gaan zaniken: daar is het leven veel te kort voor en het is nog goed voor je gezondheid ook denk ik.

M'n Piko stomertje, dat al een paar jaar in de verbouwing ligt krijgt ooit een setje donderbussen of iets van gelijke strekking te trekken (ook die dingen zijn geloof ik iets onduidelijks uit vervlogen Piko-tijden) en vormt daarmee mijn museumtrein: realistisch gezien klopt er geen zak van, maar ik ben er uiterst tevreden mee als het straks klaar is.

Zo was het ook met het welbekende Fleischmann O&K dieseltje. Na schoonmaak liet ik de motor weer eens draaien, waarop m'n vader op een gegeven moment m'n kamer binnenkwam, 'gewekt' door de welbekende geur van vonkende koolborstels en verbrandend vuil: hij was meteen terug in z'n kinderjaren. Dat lijkt me veel belangrijker dan gaan mieren of het allemaal wel volgens realiteit klopt.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6528
  • Spaar ze allemaal.
Re:Hema by Lima
« Reactie #161 Gepost op: 18 februari 2012, 19:00:50 »
Voor wie eens lekker nostalgisch 35 jaar terug in de tijd wil:

Een zo goed als nieuw HEMA set.   MP

Is helaas niet helemaal gaaf meer als ik goed kijk  :-\.
« Laatst bewerkt op: 18 februari 2012, 19:03:34 door prutser »

Ascona

  • Offline Offline
  • Berichten: 470
Re:Hema by Lima
« Reactie #162 Gepost op: 17 april 2012, 22:28:35 »
ook een jaar of 30 gelden begonnen met een Hema set.
Was een set met een BR 80 ,en een aantal hele korte goederenwagentje,een ovaal en een batterijenkastje,maar de trafo van mn Lego trein deed ie t ook prima op.Volgens mij zaten er ook nog een aantal van die rode en blauwe Mercedes auto's bij.
Kan m niet helemaal voor me halen hoe ie was,heb dr helaas niks meer van.
Heeft iemand niet een catalogus waar ie een scan van kan maken??
Groetjes Patrick

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2842
    • foto's op Imgur
Re:Hema by Lima
« Reactie #163 Gepost op: 18 april 2012, 12:51:19 »
In Houten vorige maand nog een paar Lima containerwagens gekocht.
Eentje zat in een zwaar afgesleten Hema doos. Wagentje was er zo te zien nog nooit uit geweest, en puntgaaf.

Doosje is in de Kliko gegaan (wel na er een foto van te hebben gemaakt...).
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

mass am see

  • Online Online
  • Berichten: 3752
  • de hondsrug baan
Re:Hema by Lima
« Reactie #164 Gepost op: 18 april 2012, 13:26:08 »
Ik denk dat Sven dat 'ouwe lullen' bewust met aanhalingstekens geschreven heeft, om aan te geven dat die term hem eigenlijk ook stoort,

Zo was het ook met het welbekende Fleischmann O&K dieseltje. Na schoonmaak liet ik de motor weer eens draaien, waarop m'n vader op een gegeven moment m'n kamer binnenkwam, 'gewekt' door de welbekende geur van vonkende koolborstels en verbrandend vuil: hij was meteen terug in z'n kinderjaren. Dat lijkt me veel belangrijker dan gaan mieren of het allemaal wel volgens realiteit klopt.

heerlijk die geur van verbrand stof,ook ik koppel die geur weer terug aan mijn kinderjaren, we worden echt oude ******  ;D
maar dat geeft niet, heb laatst mijn Hema plan E's weer eens op de baan gezet, met de roco 1601 (1981) en kon er nog steeds van genieten.

mvgr Evert.