Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 17:31:09
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 17:23:34
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Jan Bennink
Vandaag om 17:23:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 17:20:01
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Ronald69
Vandaag om 17:10:54
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 16:37:13
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:24:13
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 16:10:26
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 16:06:34
Microstepper motoren voor armseinpalen door bellejt
Vandaag om 16:05:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door wob
Vandaag om 16:02:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:12:09
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 15:03:34
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 12:39:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door GD
Vandaag om 11:21:39
Camp 3 door GD
Vandaag om 11:19:31
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 08:34:16
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
  

Auteur Topic: D67 Italia Riviera Express 1966  (gelezen 7037 keer)

mpol

  • Offline Offline
  • Berichten: 389
D67 Italia Riviera Express 1966
« Gepost op: 03 November 2009, 16:50:57 »
Met het binnekort uitkomen van Plan N (Heris) en stalen D (LSM) wil ik eens kijken of ik tot een leuke int samenstelling in model (DC) kan komen welke ingezet kan worden op onze clubbaan.
Na wat zoeken vond ik op  http://www.seinarm.nl/Treinsamenstellingen/TreinsamPlanKN.aspx de D67 zoals deze reed in 1966 tussen Emmerich - Arnhem - Amsterdam.
Samenstelling als volgt:
loc - B (NS) - WLAB (CIWL) - WL (CIWL) - WLAB (CIWL) - D (NS) - AB (FS) - Bc (NS) - AB (FS)

loc kan, naar ik aanneem, zowel NS 1100, 1200 of 1300 zijn.
B (NS) lijkt me een plan D -> Roco
D en Bc worden dus nog op de markt gebracht, dus dat is nog even geduld hebben.
Tot zover is alles nog wel duidelijk.
De FS AB-tjes is dan eerste vraagteken, komt de A.C.M.E. 50037 hiervoor in aanmerking??
En de WLAB en WL? Moet ik hiervoor bij Rivarossi zijn?
Hopelijk is er hier iemand op het forum die hierop het antwoord weet.

grt,
Marcel

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5372
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:D67 Italia Riviera Express 1966
« Reactie #1 Gepost op: 04 November 2009, 14:47:42 »
Hoi Marcel,

Voor de FS bak denk ik dat je eerder een bruin rijtuig nodig hebt. Dat grijs is volgens mij later dan 1966 ingevoerd. Volgens mij is ACME 50124 een rijtuig wat in 1966 beter in D67 zou passen:



Jeroen
« Laatst bewerkt op: 04 November 2009, 15:48:01 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

mpol

  • Offline Offline
  • Berichten: 389
Re:D67 Italia Riviera Express 1966
« Reactie #2 Gepost op: 04 November 2009, 14:52:39 »
@ Jeroen

Okay, vind ik ook wel wat hebben ;)
Nu CIWL gedeelte nog zien op te lossen  :-\

grt,
Marcel

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5372
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:D67 Italia Riviera Express 1966
« Reactie #3 Gepost op: 04 November 2009, 15:07:44 »
Ja, dat vind ik ook altijd lastig spul, die CIWL bakken!

http://www.spoorinfo.nl/ciwl/ciwl4.htm

Hier vind je in ieder geval een staatje met slaaprijtuigen van de CIWL met hun bouwjaar.

Hopelijk kan dit een eerste aanzet zijn om tot een juist type te komen. En dan nog uit zien te zoeken welk type dan weer in model te verkrijgen zijn.....

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

mpol

  • Offline Offline
  • Berichten: 389
Re:D67 Italia Riviera Express 1966
« Reactie #4 Gepost op: 20 February 2010, 15:10:43 »
Lang niets meer met dit topic gedaan, maar nu plan N er toch zit aan te komen, toch maar weer de draad opgepakt....

@jeroen
Met gebruik van CIWL site zouden volgens mij de volgende types WLAB in aanmerking komen:
type UH en type MU.
Van de MU is er een serie gebouwd in 1964 met de nummers 4776-4785.
ACME gaat met art. nr. 50590 er een MU uitbrengen voor tpIII (in de catalogus staat een foto van dit rijtuig met het nummer 4776)
Roco heeft met set 44050 het type UH uitgebracht, maar deze zijn, voor zover ik heb kunnen zien, voor tijdperk IV/V. Is evengoed een optie.
Vraag is dan alleen welk type er gebruikt werd.....
Nu nog eens kijken wat ik aan modellen voor de WL kan vinden.

grt,
Marcel
« Laatst bewerkt op: 20 February 2010, 16:28:31 door mpol »

mpol

  • Offline Offline
  • Berichten: 389
Re:D67 Italia Riviera Express 1966
« Reactie #5 Gepost op: 20 February 2010, 16:57:34 »
Verder bordurend op eerder bericht, bij LSM wordt er een WL type Yb onder nummer 49151 aangekondigd en zou in I/2010 een set met type F worden uitgebracht. Is een set van 3, art nr. 49122.

Alles bij elkaar zouden er dan de volgende rijtuigen in de samenstelling (kunnen?) zitten:
Roco 44282, Roco plan D B.
ACME 50590, CIWL WLAB MU (2x) of Roco 44050, CIWL WLAB UH (2 uit set van 4, behoeft ws wat aanpassingen ivm tijdperk).
LSM 49122, CIWL WL F (1 uit set van 3) of LSM 49151, CIWL WL Yb.
LSM 44152 (?), NS stalen D.
ACME 50131, FS Tipo 1957 ABz (2x).
Heris 122110, NS plan N Bc.

Als loc kan gebruit worden Roco 63655, NS 1100
Enige vraag die dan nog blijft bestaan is of bovenstaande een beetje conform de realiteit is.
Grt,
Marcel

gertjan_duivesteijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 128
Re:D67 Italia Riviera Express 1966
« Reactie #6 Gepost op: 24 March 2010, 19:25:18 »
CIWL blijft inderdaad lastig om te achterhalen.
Type F zou ik niet gebruiken. De F stond niet voor niets voor Ferry.
Rijtuigen waren voornamelijk tussen Brussel/Parijs en Londen onderweg.
Kijk ook eens op http://www.maltoni.co.uk/ciwl.html voor meer informatie.
Ik zou het houden op de types Y, misschien een P of een MU.
Voor de Italianen zou ik de volledig bruin gekleurde wagens nemen. Grijs werd pas geintroduceerd in de jaren 70. Een twee kleuren bruin zou, hoewel na 1956 niet meer toegepast, nog kunnen omdat ze tot in de jaren zestig nog zo rond reden.
Als iemand mij op het spoor kan zetten van degelijke CIWL informatie dan houd ik me aanbevolen.
DB rond 1960 met focus op internationaal verkeer.

mpol

  • Offline Offline
  • Berichten: 389
Re:D67 Italia Riviera Express 1966
« Reactie #7 Gepost op: 25 March 2010, 00:53:02 »
bedankt voor info, CIWL is lastig  :-\ maar wel erg interessant.
2 kleuren variant van FS wagens spreekt mij idd wel aan, speel dan ook met idee om er van elk 1 in samensteling op te nemen.

grt,
Marcel

gertjan_duivesteijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 128
Re:D67 Italia Riviera Express 1966
« Reactie #8 Gepost op: 25 March 2010, 17:15:23 »
Zeker ook interessant.
Niet helemaal een antwoord op je eerste vraag maar in de zomer van 1962 was de samenstelling als volgt:
D67
CIWL-WLAB(Roma-Basel-Amsterdam), FS-AB(Roma-Basel-Amsterdam),NS-D(Genova-Amsterdam),NS-Bc(Ventimiglia-Amsterdam),NS-AB(Ventimiglia-Amsterdam)
Retour in de D68 was de volgorde:
CIWL-WLAB,FS-AB,NS-D,NS-Bc,NS-AB.
Van en naar Oberhausen zat er overigens nog een rijtje Büm's, een FS-Bc (ook verkrijgbaar bij ACME), een CIWL-WLA en een CIWL-WLAB bij.
Het grootste gemis in het naar internationaal model rijden is naar mijn mening de NS plan K. Dit was destijds bij uitstek het rijtuig in het internationale verkeer.
Wie o wie neemt de uitdaging aan? Artitec? LS?
 
DB rond 1960 met focus op internationaal verkeer.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5372
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:D67 Italia Riviera Express 1966
« Reactie #9 Gepost op: 23 June 2011, 21:06:55 »
Nu ook Plan K er bij Elotrack aaan zit te komen, wordt het kennelijk steeds makkelijker om deze D-trein samen te stellen. Zijn jullie nog verder gekomen met de CIWL rijtuigen?

jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

gertjan_duivesteijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 128
Re:D67 Italia Riviera Express 1966
« Reactie #10 Gepost op: 26 June 2011, 12:10:05 »
Hangt er van af hoe je dat bedoeld.
Qua beschikbaarheid van materieel zijn er voor TpIII natuurlijk de volgende opties:
De MU is beschikbaar bij ACME echter pas na 1964 inzetbaar.
De P is er geweest bij LS en Heris en nu alleen nog in Tp IV beschikbaar.
De Y zit er aan te komen bij LS.
De U-Hansa is er in Tp III helaas nooit geweest. Roco heeft ze ooit in Tp IV uitgebracht.
Had de hoop gevestigd op de aankondigingen van de Riviera Express bij Roco, helaas geen slaapwagen terwijl die er wel degelijk in zat.
Welk type er nu exact in de Riviera Express heeft gezeten weet ik echter niet.
Maar Jeroen, inderdaad, met het uitkomen van de Plan K (moet het nog zien overigens), de beschikbare Plan N en de Artitec stalen D wordt het nabootsen van het internationale treinverkeer wel steeds eenvoudiger
DB rond 1960 met focus op internationaal verkeer.