Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door Lobomotion69
Vandaag om 03:17:23
schok bij vertrek door Lobomotion69
Vandaag om 02:48:50
Raadplaatje door Wouter W
Vandaag om 01:06:00
Station Roodeschool door HenkN
28 July 2025, 23:03:48
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
28 July 2025, 22:59:02
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VictorPM
28 July 2025, 22:21:37
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door 1200blauw
28 July 2025, 21:58:07
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
28 July 2025, 21:37:24
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
28 July 2025, 21:15:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Donny95
28 July 2025, 20:49:09
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
28 July 2025, 20:33:47
Bauarbeiten im gange door 741230
28 July 2025, 20:09:29
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door iarnrod
28 July 2025, 19:46:30
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Karben
28 July 2025, 18:42:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
28 July 2025, 18:08:33
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
28 July 2025, 17:40:08
Chinese prut kabel door BrightonBelle
28 July 2025, 17:36:08
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door tothebeach
28 July 2025, 16:26:30
Bouw Artitec Post T door gtw6016
28 July 2025, 16:11:51
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
28 July 2025, 15:27:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
28 July 2025, 15:26:50
US diorama in H0 door Wim Vink
28 July 2025, 14:47:50
Lokpilot 4 defect door henk
28 July 2025, 14:35:50
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Karben
28 July 2025, 14:35:34
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door R.C.Grootveld
28 July 2025, 14:24:58
Dat overkomt mij niet. door 1200blauw
28 July 2025, 14:11:24
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door janvanbemmel
28 July 2025, 11:32:40
Yet Another Servo Decoder door Karst Drenth
28 July 2025, 10:38:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
28 July 2025, 08:04:48
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
27 July 2025, 23:14:00
  

Auteur Topic: Hoever gaat je met de automatisering van de baan?  (gelezen 3660 keer)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3974
Hoever gaat je met de automatisering van de baan?
« Gepost op: 02 November 2009, 22:05:55 »
 Hallo,
 Momenteel ben ik mijn baan in H0 aan het afbouwen,dwz proefritten maken met treinen om te kijken of alles overal goed kan rijden.
 De baan bestaat uit twee bovenelkaar liggende keerlussen met 4 opstelsporenvoor dorgaande ,getrokken treinen en een aantal kopsporen voor treinstellen.
 Er tussenin ligt  een ca 4 m lang dubbelsporig deel en  een doorgaand station, dat afgeleid is van Apeldoorn ( Idee uit de Railhobby )
 Ik gebruik hier een zeer bekend treinbesturingsprogramma voor.
 Ik rij nu met 3 treinen tegelijk, dwz alleen de loks , om een aantal routes te testen.
 Wanneer op een bepaald moment dit goed draait, merk ik, dat er niets meer te doen valt dan op een stoel te gaan zitten en te kijken hoe het besturingsprogr. mijn wensen uitvoert.
 Na al die maanden werken aan deze baan , mag ik nu alleen nog maar toekijken. Dat bevalt helemaal niet! Hoever moet ik met automatisren gaan in mijn situatie?
Er is een mogelijkheid om de treinen toestemming te geven , uit het station te vertrekken, maar ik denk dat ik dan niets anders doen dan op knoppen drukken, het andere uiterste dus.
 Herkent iemand hier dit ''probleem''?
 Vr gr, Peter
 

 
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re:Hoever gaat je met de automatisering van de baan?
« Reactie #1 Gepost op: 02 November 2009, 22:16:11 »
Waarom bouw je niet een 'openlucht bioscoop' op de baan. Dan kun je daarop dvd'tjes afspelen  :)

Sander

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22510
Re:Hoever gaat je met de automatisering van de baan?
« Reactie #2 Gepost op: 02 November 2009, 22:24:59 »
Ga verder met bouwen. Is de scenery ook al af?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:Hoever gaat je met de automatisering van de baan?
« Reactie #3 Gepost op: 02 November 2009, 22:26:54 »
Er is een mogelijkheid om de treinen toestemming te geven , uit het station te vertrekken, maar ik denk dat ik dan niets anders doen dan op knoppen drukken, het andere uiterste dus.
 Herkent iemand hier dit ''probleem''?
 Vr gr, Peter

Zekers is dat mogelijk zoek in de koploper beschrijving maar eens naar een extern bedieningspaneel. En kijk wat je daarmee kunt binnen koploper.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3974
Re:Hoever gaat je met de automatisering van de baan?
« Reactie #4 Gepost op: 02 November 2009, 22:31:08 »
 Hoi Wim en Henk

  # Henk :    De scenery is practisch klaar.
    # Wim :   Wie zegt dat ik Koploper gebruik?
(Grapje )
Ik zal eens kijken wat het kan.
Vr gr ,Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22510
Re:Hoever gaat je met de automatisering van de baan?
« Reactie #5 Gepost op: 02 November 2009, 22:33:56 »
  # Henk :    De scenery is practisch klaar.

Dan wordt het tijd voor een nieuwe baan.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Geoffrey Korstanje

  • prutser
  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
Re:Hoever gaat je met de automatisering van de baan?
« Reactie #6 Gepost op: 02 November 2009, 22:39:04 »
Ik gebruikte het extern bedieningspaneel ook in koploper om te rangeren. Werkt prima terwijl de andere treinen automatisch doorrijden. Ook laat koploper je alleen rijden in een vrij blok dus het blijft veilig rijden.
En je bepaald zelf met welke trein je op de hand gaat rijden. Hele mooie optie die veel te weinig gebruikt wordt.

Hier beide bedieningen. Eentje voor mij en eentje voor mijn zoon.
« Laatst bewerkt op: 02 November 2009, 22:42:44 door Geoffrey Korstanje »

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:Hoever gaat je met de automatisering van de baan?
« Reactie #7 Gepost op: 02 November 2009, 23:10:05 »
    # Wim :   Wie zegt dat ik Koploper gebruik?

Dat zeg jij zelf in je ondertekening.
Grootbedrijf NS 1924-heden .Bezig aan nieuwe H0 baan ,  NS anno 2009 .S88XPressNetL1 en Koploper in aanleg


Mvg
Wim.

Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3974
Re:Hoever gaat je met de automatisering van de baan?
« Reactie #8 Gepost op: 02 November 2009, 23:16:46 »
  ;D  :D  ;D
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Wim Romijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 346
Re:Hoever gaat je met de automatisering van de baan?
« Reactie #9 Gepost op: 03 November 2009, 09:05:31 »
Peter,

Je kan ook nog op het externe bedieningspaneel knopjes zetten die speciale acties bedienen via bezetmelders.
Deze kan je dan oa. logische acties laten bedienen en dan gaat er een wereld voor je open.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3974
Re:Hoever gaat je met de automatisering van de baan?
« Reactie #10 Gepost op: 03 November 2009, 11:16:46 »
 Bedankt voor je idee, Wim
 Ik ga het nog eens bestuderen.
 Vr gr, Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

wvdm

  • Gast
Re:Hoever gaat je met de automatisering van de baan?
« Reactie #11 Gepost op: 02 December 2009, 23:39:46 »
Hallo Peter,

Alleen de hoofdbaan wordt bij mij geautomatiseerd.  (y)
Het rangeer terrein en het stoom depot niet. daar ga ik met een rijregelaar de locomotieven besturen en dan stuur ik ze weer de hoofdbaan op, als ze uit gerangeerd zijn of  slakken hebben laten vallen, kolen en water hebben ingenomen op het stoomdepot.

groetjes
Wil

**Jelle**

  • Offline Offline
  • Berichten: 330
Re:Hoever gaat je met de automatisering van de baan?
« Reactie #12 Gepost op: 03 December 2009, 00:26:14 »
Hallo Peter,

je kunt heel ver gaan qua automatisering. Ik heb in mijn eigen geschreven programma de optie 'random rijden', daarin kun je instellen hoeveel treinen je rijdend wilt hebben op de baan. Dan kiest het programma willekeirig het opgegeven aantal treinen dat op zijn beginplaats staat uit om te rijden, is een trein aan het eind van zijn schema dan wordt gewoon de volgende (random) gekozen. Dat levert een hele wisselende treinenloop op. Standaard is 4 of 5 tegelijk rijdend een veilige waarde, niet te groot risico dat het verkeer vast komt te zitten en genoeg beweging op de baan.
In theorie moet je dan gewoon weg kunnen gaan en na 3 uur terugkomen en alles rijd nog steeds. De praktijk is net even anders, heel soms loopt het hele verkeer vast op een deadlock, en het wil ook wel eens voorkomen dat een trein gebruik wil maken van een stationsspoor wat al bezet is door een andere trein (welke even niet rijdt), en vervolgens komt alles daarachter stil te staan.
Het idee van het random rijden komt trouwens van de Raptor, die heeft ook een dergelijke optie. O, ja, tijdens random rijden staan de overstappen uit, anders heb je kans dat daarop alles stil komt te staan.
Mocht je je vervelen, dan kun je je rijdend materiaal van allerlei gadgets gaan voorzien, binnenverlichting, cabineverlichting, LED frontlichten, zwaailichtjes, cabine achterwandjes, decoders met buffercondensatoren,............................verzin er zelf nog maar een paar.

Groetjes,
Jelle.
NS, DDW, Edits booster, LocoNet met LbServer, besturing met eigen geschreven software in VB

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8813
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Hoever gaat je met de automatisering van de baan?
« Reactie #13 Gepost op: 03 December 2009, 08:12:34 »
Hallo Peter,

Ik ben er ook nog niet uit... Ik ben nog bezig met de bouw en alleen aan het proefrijden. Ik had ook al de mogelijkheid van een extern tableau gelezen... En dat lijkt mij een hele mooie en leuke oplossing. Goed eerst de boel maar eens goed werkend krijgen. Als je je via een extern tableau gaat werken ben ik wel benieuwd hoe je het vergaat met bouw en aansluiten... dus houdt ons op de hoogte!

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Albert Bas

  • Offline Offline
  • Berichten: 812
Re:Hoever gaat je met de automatisering van de baan?
« Reactie #14 Gepost op: 03 December 2009, 08:57:35 »
@Peter,

Daarom ga ik niet verder dan 3 Multimausen en een zelfgemaakt wissel tableau.
Als je daarmee 3 treinen laat rijden heb je het druk genoeg, zeker als de 3 mausen niet naast elkaar liggen.
Je bent dan zelf de treinen regelaar.

De PC gebruik ik dan o.a. voor het forum.

Albert.