Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 17:03:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 17:03:11
Conrat door Klaas Zondervan
Vandaag om 17:02:13
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 16:57:23
Koppelingsmechanisme klemt? door Herb73
Vandaag om 16:40:25
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door saskia
Vandaag om 16:23:40
Raadplaatje door Dave.......
Vandaag om 15:58:46
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door phdirk
Vandaag om 15:57:32
tandwiel lux modellbau door Olav
Vandaag om 15:46:35
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 15:43:15
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door MOVisser
Vandaag om 15:27:17
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 15:23:37
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door stoombr38
Vandaag om 15:13:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 15:03:22
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 15:01:28
Z21 en het programeren met de Z21App. door bask185
Vandaag om 14:36:36
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:26:11
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 14:15:56
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 13:55:41
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 13:50:37
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 12:07:16
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door MOVisser
Vandaag om 11:14:39
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Ronald Halma
Vandaag om 11:13:03
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door Jelmer
Vandaag om 10:03:46
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door RikM
Vandaag om 09:50:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 08:57:01
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
Vandaag om 08:44:29
Baanbouw Rehausen2 door FransW
Vandaag om 07:47:37
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 07:25:38
roco maus 2 door bask185
Vandaag om 06:54:28
  

Auteur Topic: Rechts rijden Gotthard / Lötchberg pas  (gelezen 5364 keer)

Jeroen1975

  • GTW in de tuin
  • Offline Offline
  • Berichten: 1482
  • 45mm, zelfbouw, Brits- en Achterhoeks smalspoor
    • Jeroen's Treinen Site
Rechts rijden Gotthard / Lötchberg pas
« Gepost op: 27 November 2006, 21:51:01 »
Geachte heren

Ik ben bezig met een stukje hoofdbaan àla Gotthard / Lötschbergpas. Daar rijden ze soms ook wel eens rechts. Maar hoevaak gebeurd dit. Ik zit namenlijk te denken om bij mij in model ook een dubbel enkelspoor systeem te maken. Alleen als het rechts rijden zeldzaam is dan denk ik dat ik het niet ga maken.

Alvast bedankt voor de moeite

Groetjes
www.shapeways.com/designer/GelderscheTrams
Treinen van britse eilanden
Treinen uit de achterhoek

Anoniem

  • Gast
Re: Rechts rijden Gotthard / Lötchberg pas
« Reactie #1 Gepost op: 27 November 2006, 21:58:41 »
Ik kan je een antwoord geven voor de Lötschberg: behoorlijk vaak. Dat heeft te maken met de RoLa-treinen. Door deze treinen is in de tunnels maar één spoor berijdbaar in verband met het benodigde grotere profiel. Dat betekent dat op de tijden dat een RoLa rijdt, de overige treinen in de tegenrichting over het andere spoor zullen moeten. Dat kan dus wel eens het rechterspoor zijn. Daarbij halen snelle treinen zoals de Cisalpino wel eens het een en ander "vliegend" in, wat ook tot rechts rijden leidt.
« Laatst bewerkt op: 27 November 2006, 23:21:19 door Wesley »

Blausee_Mitholz

  • Gast
Re: Rechts rijden Gotthard / Lötchberg pas
« Reactie #2 Gepost op: 28 November 2006, 00:39:33 »
Lötschbergpas. Daar rijden ze soms ook wel eens rechts. Maar hoevaak gebeurd dit.

Soms  ::) houd op schei uit, dagelijkse praktijk  :( soms wordt ik te Blausee-Mitholz  tot wanhoop gedreven  >:(

Wesley heeft aan den lijve ondervonden wat Rola-tijd is  ;D dat heeft hij keurig beschreven. Die treinen worden trouwens SIM-Zügen genoemd. Te Blausee-Mitholz wordt komende vanuit Frutigen dan rechts gereden.

Is een spoor buitendienst voor onderhoud...... dat wordt er ook rechts gereden. Ja ook als het verder op weer dubbelsporig berijdbaar is maar er geen noodzaak is voor doorwisselen.

Bij bediening van Blausee-Mitholz wordt in het hoofdspoor gerangeerd. Zolang er niet uit twee richtingen te gelijk treinen onderweg zijn wordt het treinverkeer over één hoofdspoor afgehandeld. Komende vanuit de richting Kandersteg wordt dan rechts gereden.

Twee foto's van dezelfde trein op twee op elkaar volgende dagen:


Donderdag 27 oktober 2005 komt een Euro-City getrokken door de SBB Cargo Re 484 014 rechts door Blausee-Mitholz.


Een dag later komt dezelfde Euro-City met dezelfde lok op linkerspoor door Blausee-Mitholz.

Op beide dagen wordt er gerangeerd in het hoofdspoor. Echter op vrijdag is een houtsnippertrein verlaat. Rangeerbeweging moet wachten op beide treinen. Let op het dwergsein links, dat staat dus groen. De Re 10/10 bevind ter hoogte van mijn broekspijp op het moment dat ik de camara afdruk. Liep mij dun door de broek want dit was mijn laaste kans de Euro-City op linkerspoor te fotograferen (was nl laaste dag van mijn vakantie).

Maar Jeroen ga gerust ook rechts rijden, gebeurt elke dag op de Lötschberg.

Jeroen1975

  • GTW in de tuin
  • Offline Offline
  • Berichten: 1482
  • 45mm, zelfbouw, Brits- en Achterhoeks smalspoor
    • Jeroen's Treinen Site
Re: Rechts rijden Gotthard / Lötchberg pas
« Reactie #3 Gepost op: 28 November 2006, 08:12:43 »
Merci
www.shapeways.com/designer/GelderscheTrams
Treinen van britse eilanden
Treinen uit de achterhoek

Bas, Dordrecht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1157
Re: Rechts rijden Gotthard / Lötchberg pas
« Reactie #4 Gepost op: 28 November 2006, 09:29:16 »
Hallo Jeroen

Het links of rechts rijden heeft niet alleen met SIM-Treinen te maken. Beide sporen op de Lötschberg en Gotthard zijn ingericht om links en rechts te berijden, dus kan ook ivm onderhoud, storing, humeur van de Fahrdienstleiter te maken hebben.  Met SIM-Treinen (Simplon InterModal-treinen) MOETEN we deze slalom maken, wat niet altijd even makkelijk is als er meerdere SIM's onderweg zijn. Dan moet je wachten op je beurt, en het remmen van een 1700 ton's goederentrein is in 27 promille naar beneden niet altijd even makkelijk.

Groeten uit Zwitserland

Bas

Lokführer BLS, Depot Spiez

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4010
Re: Rechts rijden Gotthard / Lötchberg pas
« Reactie #5 Gepost op: 28 November 2006, 11:03:43 »
Hallo,
 Een paar jaar geleden was men nog bezig om het reeds door jullie genoemde ene spoor tussen Fr en K. geschikt te maken voor die SIM treinen.We reden toen dan weer links,dan weer rechts.Voor de overloop wissels stonden speciale borden,om de Mcn erop te attenderen,dat "zijn SIM trein "zou gaan overlopen.
Inmiddels is eea weer klaar,en mijn vraag is ,of die borden er nog staan?
Grusli, Peter  ;)
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Blausee_Mitholz

  • Gast
Re: Rechts rijden Gotthard / Lötchberg pas
« Reactie #6 Gepost op: 28 November 2006, 11:05:29 »
Mss nog wel even leuk om een situatie te laten zien. Het zijn dia's, ik heb geen super dia-scanner maar het is toch wel toonbaar.
Op een regenachtige middag registreerde het volgende.
Ik had een goederentrein gehad door Blausee-Mitholz met Schiebe-lok (opdruk-lok). Als regel komt een Schiebe-lok als losse lok weer terug. Te Blausee-Mitholz zie je kijkend naar Kandersteg al wat daar vandaan komt en dat komt 6 minuten later bij je langs. Kijkend naar Kandersteg zag ik de losse lok met vlak daar achter de IC rijden. Ze reden dus gelijk op over beide sporen.


6 minuten later zag ik op Blausee-Mitholz de twee voorseinen een seconde na elkaar op groen vallen en ik wist precies hoe laat het was  :D ;D


Een jawel een halve minuut later verscheen op rechterspoor de losse lok op de voet gevolgd door de IC die regulier linkerspoor berijdt.

Samen hebben ze het hele traject van Kandersteg tot Frutigen zo gereden  8)

Bas, Dordrecht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1157
Re: Rechts rijden Gotthard / Lötchberg pas
« Reactie #7 Gepost op: 28 November 2006, 11:29:39 »
Hallo,
 Een paar jaar geleden was men nog bezig om het reeds door jullie genoemde ene spoor tussen Fr en K. geschikt te maken voor die SIM treinen.We reden toen dan weer links,dan weer rechts.Voor de overloop wissels stonden speciale borden,om de Mcn erop te attenderen,dat "zijn SIM trein "zou gaan overlopen.
Inmiddels is eea weer klaar,en mijn vraag is ,of die borden er nog staan?
Grusli, Peter  ;)

Hallo Peter

Er staan nog steeds SIM-verbodsborden en er hangen als extra seinen om de Lokführer duidelijk te maken dat zijn fahrweg niet SIM-tauglich is. Dat zijn die paarse knipperende lampen die er hangen. Tevens moeten we ons met SIM-treinen in Frutigen, Lalden, Simplontunnel en Preglia  aanmelden in Kandersteg via de radio.

Groeten

Bas

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4010
Re: Rechts rijden Gotthard / Lötchberg pas
« Reactie #8 Gepost op: 28 November 2006, 12:11:55 »
   Die paarse lampen heb ik niet gezien toen,mss waren die er in mei 2001 noch niet .  ;)
    Alleen maar de bekende oranje zwaailichten.
    Gelukkig heb ik hier de speciale uitgave vanEisenbahn Journal over de BLS,om te kunnen nagaan waar jullie het over hebben.  ;)
  -Peter ,die zojuist op de webcam van K.gezien heeft,dat ook daar het zonnetje schijnt.
« Laatst bewerkt op: 28 November 2006, 12:14:17 door Peter Haaswijk »
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Jeroen1975

  • GTW in de tuin
  • Offline Offline
  • Berichten: 1482
  • 45mm, zelfbouw, Brits- en Achterhoeks smalspoor
    • Jeroen's Treinen Site
Re: Rechts rijden Gotthard / Lötchberg pas
« Reactie #9 Gepost op: 28 November 2006, 15:33:13 »
Bedankt allen voor dit mooie nieuws. Knutsel inspiratie genoeg weer voor de kerstvakantie.

En ik zie dat ik toch wat vaker naar CH moet komen :)
www.shapeways.com/designer/GelderscheTrams
Treinen van britse eilanden
Treinen uit de achterhoek

arnout

  • Offline Offline
  • Berichten: 1725
Re: Rechts rijden Gotthard / Lötchberg pas
« Reactie #10 Gepost op: 28 November 2006, 18:53:39 »
Hallo Mensen,

Ligt er al sneeuw op de Nord / Sud rampe???

Gr Arnout.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4010
Re: Rechts rijden Gotthard / Lötchberg pas
« Reactie #11 Gepost op: 28 November 2006, 18:58:24 »
  Iig   nog niet in Kandersteg bij het station , Arnoud.  :D
-Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

arnout

  • Offline Offline
  • Berichten: 1725
Re: Rechts rijden Gotthard / Lötchberg pas
« Reactie #12 Gepost op: 28 November 2006, 18:59:58 »
als het er maar over 4 weken ligt.

Welk eisenbahn journaal is dat waar jij het over hebt?

Gr ArnouT.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4010
Re: Rechts rijden Gotthard / Lötchberg pas
« Reactie #13 Gepost op: 28 November 2006, 19:15:54 »
Dat is een uitgave van E.J. van 1998,Arnoutttt,  ;)
   Zeer toepasselijk in de Bahnhoffsbuchhandlung in Kandersteg gekocht,een heeeel klein winkeltje op 5-2001.
 ISBN 3-89610-023-8.
-Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

arnout

  • Offline Offline
  • Berichten: 1725
Re: Rechts rijden Gotthard / Lötchberg pas
« Reactie #14 Gepost op: 28 November 2006, 22:36:41 »
IK KEN HET WINKELTJE. hEB ER OOK WAT GEKOCHT.