Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
prutser
Vandaag
om 00:42:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Besselspoor
07 October 2025, 23:55:21
info gezocht over ETS aandrijfunits
door
Tom Z.
07 October 2025, 23:18:42
Show je werkplek
door
neudalhausenstadbahn
07 October 2025, 22:44:01
LS Models/Lemke CityNightLine samenstelling??
door
jeremy23
07 October 2025, 22:39:36
Fleischmann rijtuig 5896
door
grossraumwagen
07 October 2025, 22:25:06
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III
door
bernhard67
07 October 2025, 22:21:51
Tankinstallaties voor dieseltreinen
door
Benelux795
07 October 2025, 22:08:18
Station Roodeschool
door
Benelux795
07 October 2025, 21:46:54
Doornvliet
door
raymond erdtsieck
07 October 2025, 21:43:55
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B)
door
BrightonBelle
07 October 2025, 21:33:43
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025.
door
Dick55
07 October 2025, 21:19:00
Pfarrerwinkel bahn
door
Paul1969
07 October 2025, 20:56:45
Märklin 2025
door
barry1972
07 October 2025, 20:24:34
extra terugmeld module viessmann 5217
door
Kolho005
07 October 2025, 20:09:10
Franse lantaarnijzers in 1:87 gezocht
door
Rob Ellerman
07 October 2025, 19:36:28
C12c rijtuig
door
Eelco Storm
07 October 2025, 19:35:38
Roco wagon openen
door
Herb73
07 October 2025, 19:33:02
Rondje door Lissabon met Lijn 28
door
Wim1969
07 October 2025, 19:19:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Eric B
07 October 2025, 19:09:01
waterwagens
door
j.ossebaar
07 October 2025, 18:34:55
slechte stroomafname bij ROCO RH310 7120013
door
Klaas Zondervan
07 October 2025, 17:10:31
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
ca.gorter
07 October 2025, 16:49:12
Project seaside Germany
door
Ronald Halma
07 October 2025, 16:47:15
't Boemeltje
door
RobVille
07 October 2025, 16:23:34
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
Pauldg
07 October 2025, 15:33:53
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
neudalhausenstadbahn
07 October 2025, 14:55:36
Minibaan Visserskaai H0
door
Sikko
07 October 2025, 13:44:42
Op Zuid (NL H0)
door
spoorijzer
07 October 2025, 13:35:20
Ik ben aan het opruimen.
door
hervé
07 October 2025, 13:33:31
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Polariteit van hoofdbaan en rangeer terrein
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omlaag
Auteur
Topic: Polariteit van hoofdbaan en rangeer terrein (gelezen 6460 keer)
Sander
Offline
Berichten: 4666
Re: Polariteit van hoofdbaan en rangeer terrein
«
Reactie #15 Gepost op:
28 November 2006, 17:44:34 »
De printen van funkyrail zijn niet echt oeilijk. ze staan er duidelijk op, kwa tekeningen en dergelijke.
Ikzelf heb al hulp gehad van een forumlid toen ik deze print aan het bouwen was. Iemand anders ook al.
Begin er gewoon aan, kennis genoeg om je te helpen wanneer je hier ene vraag stelt.
mvg,
Sander
Gelogd
mvg,
Sander
Wim Ros
BHV
Offline
Berichten: 7819
Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: Polariteit van hoofdbaan en rangeer terrein
«
Reactie #16 Gepost op:
28 November 2006, 18:34:27 »
Peter,
Als je geen printenbouwer bent, dan moet je zeker niet aan een Funky print beginnen. En al zeker niet in de originele vorm.
Ten eerste is goed solderen een must en wat basiskennis van de werking van enkele componenten is een minimum vereiste.
Want stel het werkt niet en je wordt gevraagd enkele metingen te verrichten, wat dan?
Dit door iemand anders laten bouwen, is ook nogal wat, want je bent er gewoon meer dan een dag aan bezig. Dus alleen door het uurloon wordt het onbetaalbaar.
De HCC heeft hier een kant en klare print voor ontwikkeld, wat die kost weet ik niet, maar ook die moet je zelf verder in elkaar solderen.
Mvg
Wim.
Gelogd
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n.
http://rosoft.boards.net
Peter Landsweers
Offline
Berichten: 81
IB+Koploper+NS Tijdperk 4-5=Veel plezier
Re: Polariteit van hoofdbaan en rangeer terrein
«
Reactie #17 Gepost op:
29 November 2006, 01:10:45 »
Beste forumleden,
Gebaseerd op bovenstaande berichten heb ik besloten mijn keerlussen met een relais aan te sturen. De keerlussen worden
altijd
in dezelfde richting bereden.
Dit relais wordt vanuit Koploper aangestuurd tijdens automatisch rijden.
Voor handmatig rijden (doe ik waarschijnlijk niet?) bouw ik wel 2 puls schakelaartjes in (is mogelijk volgens LS150 handleiding).
In de toekomst ooit de "echte" Funky keerlus schakeling......
Ik heb een schets gemaakt van de werking van het relais in combinatie met Koploper, bezetmelder en schakel decoder.
http://i101.photobucket.com/albums/m57/peterlandsweers/FunkyKeerlusmetrelais-2.jpg
Korte beschrijving van de werking:
Trein komt van links, sectie A
Bezetmeld sectie 1 schakelt met het relais (digitaal via schakeldecoder) de polariteit van sectie B en C hetzelfde als A (het schema van het relais geeft deze stand aan)
De trein rijdt van A naar B, zelfde polariteit
De trein rijdt van B naar C, zelfde polariteit
Zodra de trein in sectie C aankomt schakelt bezetmeld sectie 2 het relais, die de polariteit van sectie B en C ompoolt, hetzelfde als D
De trein kan nu van C naar D met dezelfde polariteit
Sectie B heeft natuurlijk minstens de lengte van de langste trein!
Hoop dat dit duidelijk is.
Wat mij betreft is dit draadje "klaar", verwacht nog een laatste opmerking/goedkeuring van de experts.
Met dank aan Funky rail voor het principe en anderen voor de tips.
Peter.
Gelogd
IB+Koploper+NS Tijdperk 4-5=Veel plezier
Wim Ros
BHV
Offline
Berichten: 7819
Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: Polariteit van hoofdbaan en rangeer terrein
«
Reactie #18 Gepost op:
29 November 2006, 08:03:57 »
Peter,
Dit kan nog veel eenvoudiger. kijk in de Koploper Demo-Database, bij speciale acties, daar zitten twee keerlussen in. En daarbij kun je gebruikmaken van twee bi-stabiele relais met twee omschakel contacten. Dezelfde relais als op de FunkyRail print zitten.
Mvg
Wim.
Gelogd
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n.
http://rosoft.boards.net
Albert de Heer
Offline
Berichten: 267
Re: Polariteit van hoofdbaan en rangeer terrein
«
Reactie #19 Gepost op:
29 November 2006, 08:31:47 »
Peter,
Mocht je de lussen toch altijd in 1 richting berijden dan kun je deze ook gebruiken.
Werkt bij mij al jaren storingsvrij.
http://home.wanadoo.nl/aheer/
Bistabiele relais kan ook, dan hoef je de flipflop er niet in te bouwen.
mvg
Albert
Gelogd
Wim Ros
BHV
Offline
Berichten: 7819
Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: Polariteit van hoofdbaan en rangeer terrein
«
Reactie #20 Gepost op:
29 November 2006, 09:22:17 »
Hi,
Albert, leuk dat schema van jou, maar ik kan er geen touw aan vastknopen, want wat zit nu precies waar aan vast? En hoe wordt de schakeling gevoed bijvoorbeeld?
By the way, met een LB100 kun je niet rechtstreeks een relais schakelen. Als dat wel het geval was geweest, dan hoeven we niet zo moeilijk te doen.
Mvg
Wim.
Gelogd
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n.
http://rosoft.boards.net
Peter Landsweers
Offline
Berichten: 81
IB+Koploper+NS Tijdperk 4-5=Veel plezier
Re: Polariteit van hoofdbaan en rangeer terrein
«
Reactie #21 Gepost op:
29 November 2006, 14:47:02 »
Wim,
Ik begrijp niet hoe het eenvoudiger kan.
Ik heb naar de demo-database gekeken, maar daar wordt toch ook gebruik gemaakt van bezetmelders, schakel decoders en relais in combinatie met Koploper?
Groeten,
Peter.
Gelogd
IB+Koploper+NS Tijdperk 4-5=Veel plezier
Wim Ros
BHV
Offline
Berichten: 7819
Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: Polariteit van hoofdbaan en rangeer terrein
«
Reactie #22 Gepost op:
29 November 2006, 21:39:32 »
Peter,
Wat ik bedoelde met eenvoudiger is het aantal secties welke jij gebruikt. Je hebt een bezetmeld punt nodig welke het relais via een speciale actie omzet.
En je hebt een bezetmeldpunt nodig wat hem weer terug zet. En een relais wat de ompoling van het spoor voor zijn rekening neemt. Dit is een relais met 2 omschakelcontacten. I.p.v. 4 in jouw oplossing.
Mvg
Wim.
Gelogd
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n.
http://rosoft.boards.net
Albert de Heer
Offline
Berichten: 267
Re: Polariteit van hoofdbaan en rangeer terrein
«
Reactie #23 Gepost op:
30 November 2006, 12:20:13 »
Wim,
Heb je de beschrijving wel gelezen dan?
http://home.wanadoo.nl/aheer/keerlusmodule/keerlus1r.htm
Lijkt me voor een techneut als jij een fluitje van een cent.
Als je nog vragen hebt, dan hoor ik het wel.
ALbert
Gelogd
Albert de Heer
Offline
Berichten: 267
Re: Polariteit van hoofdbaan en rangeer terrein
«
Reactie #24 Gepost op:
30 November 2006, 12:22:25 »
Voeding zal ik vanavond nog even checken, ik dacht dat er een externe 12 volt aan te pas kwam.
ALbert
Gelogd
Wim Ros
BHV
Offline
Berichten: 7819
Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: Polariteit van hoofdbaan en rangeer terrein
«
Reactie #25 Gepost op:
30 November 2006, 13:11:05 »
Albert,
Het gaat er niet om of ik het als techneut voor elkaar zal krijgen, het gaat er om dat de vragensteller, die aan geeft geen printenbouwer te zijn, ook aan de hand van het schema dit voor elkaar krijgt.
En ik als techneut stel vast dat je schema onvolledig is, en dat nabouwen voor het gros van de mensen een onmogelijke opgave wordt.
Verder is het gewoon hetzelfde princiepe als de Funky schakeling. Alleen heeft die als voordeel dat de voedingsspanning van de relais galvanisch gescheiden is van de digitale spanningsbron.
En dan zal voor velen geen overbodige luxe zijn.
Even als voorbeeld waar worden deze uiteinden met gelijke bolletjes aangesloten?
Mvg
Wim.
Gelogd
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n.
http://rosoft.boards.net
Albert de Heer
Offline
Berichten: 267
Re: Polariteit van hoofdbaan en rangeer terrein
«
Reactie #26 Gepost op:
30 November 2006, 22:20:10 »
Het schema stamt nog uit de tijd dat Eagle nog redelijk nieuw voor mij was, vandaar. Hoe jhe overal op correcte wijze voedingen bijtekent was me nog niet geheel duidelijk.
Als het bolletje naar boven wijst, moet ie aan de plus 12, als het bolletje naar beneden wijst moet ie aan de 0, of gnd zo je wil. De bolletjes komen standaard uit Eagle, zijnde VDD en VSS.
GAlvanische scheiding van voedingsspanning tov de digitaal spanning, is een goede optie, maar voor mij niet perse nodig. Ik heb het voor mezelf zo simpel mogelijk gehouden, eenmaal geinstalleerd blijft het prima werken, al een jaar of 4.
Als de vragensteller dit ding wil gaan bouwen en hij heeft support nodig, geen probleem, gaat ie wat anders bouwen, ook goed.
ALbert
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Polariteit van hoofdbaan en rangeer terrein