Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 21:59:35
Fleischmann Anna ombouw. door Scratchbuilt
Vandaag om 21:57:29
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 21:57:09
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door Karben
Vandaag om 21:56:24
Wat was jullie allereerste loc? door sncf231e
Vandaag om 21:55:44
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Rob Ellerman
Vandaag om 21:49:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
Vandaag om 21:17:19
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 21:02:57
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:02:47
Tentoonstelling: Liefs uit Roosendaal door Rsd1000
Vandaag om 20:33:08
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 20:15:23
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ferdinand Bogman
Vandaag om 19:57:09
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door MOVisser
Vandaag om 19:28:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 19:06:40
Module vliegveld Jan van Mourik door Modellbahnwagen
Vandaag om 18:56:12
Antislipband vervangen van Fleischmann 4065 door Albert de Heer
Vandaag om 18:47:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
Vandaag om 18:30:14
Yamorc:loconet goes loco door Dirk
Vandaag om 18:24:44
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door marco
Vandaag om 18:06:22
Nederlandse trams in HO tijdperk 3 door Bart van der Meer
Vandaag om 17:17:10
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 17:13:17
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 16:33:32
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door FransW
Vandaag om 16:19:29
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door FransW
Vandaag om 16:17:23
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door NS264
Vandaag om 14:49:58
Vitrinekast door Hasenwald
Vandaag om 14:34:01
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Ben
Vandaag om 13:15:07
Mooi weer om buiten te spelen door Eric B
Vandaag om 13:02:12
Sounddecoder in Roco BR101 door bellejt
Vandaag om 12:29:42
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 11:37:31

Auteur Topic: Bijster - (Baanplan H0)  (gelezen 12533 keer)

Phantom27

• Offline Offline
Bijster - (Baanplan H0)
« Gepost op: 01 November 2009, 18:02:09 »
Tja zoals de topic titel al zegt ik heb een probleem.
Dit wordt mijn 1ste echte mogelijkheid om een echte baan te maken,dus niet zo'n simpel gelijkvloers ovaaltje.
Ik heb echter meerdere problemen,ik heb geen scanner dus kan geen papieren versies laten zien voor suggesties,ik heb niet een zolder voor het volbouwen van een modelbaan,en ik zit mede door het aanwezige materieel met wat wensen die ik graag zou willen verwezelijken.
ik heb een ruimte van 110cm bij 195cm beschikbaar voor de bouw van een modelbaan,ik kan evt nog een kleine sectie baan erbij maken voorlangs de vensterbank van het raam 40 cm diep en ong 60 cm lang en heb de volgende ideeen om evt rekening mee te houden:
De collectie bestaat momenteel uit stoomlocs van de serie 89,50,65 en 64 aangevuld met reizigerstammen met fleischmann nrs 5073 tm 5077,5001 tm 5005,5096 tm 5099 (nog niet compleet),5127 tm 5129,5601+6503+5604+5608(als stam).
Plus dan nog ketelwagens wat schuifwand wagons,wat kolen/grindwagons van t nr 5525,wat platte wagons.
Kortom dat beslaat het wagen park op t moment.
Landen voorkeur is DB en duitsland tijdperk 3-4.
Ik wil er graag een onderhoudsdepot voor de stoom locs bij hebben plus een spoor wat gaat naar een fabriek voor laden lossen van ketelwagons en evt verder op dat spoor naar een plek voor het laden van kolen/grind wagons+een kleine loods voor het laden/lossen van schuifwand wagens.
(Reden voor die fabrieken is dat men mij altijd geleerd heeft dat je voor de dingen die op je baan rijden een bestaans recht moet hebben,plus dat het je rangeer bewegingen geeft wat altijd leuk is)
Hoe kan ik zoiets digitaal vormgeven,Anyrail stopt ermee na 50 stukken rails en verder ontbreekt het me aan voorbeeld sporenplannen en inspiratie om iets digitaal vorm tegeven en hier te kunnen presenteren.
Iemand suggesties of tips die me verder kunnen helpen ?
Alvast bedankt
« Laatst bewerkt op: 24 November 2009, 12:31:35 door Hans van de Burgt »

santerdam

• Offline Offline
Re:sporen plan bijster
« Reactie #1 Gepost op: 01 November 2009, 18:10:00 »
Nee hoor, Anyrail stopt er echt niet mee na 50 railsstukken als je een licentie aanschaft.

Sander

Matthijs van Heijningen

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 01 November 2009, 18:13:33 »
In de demo van AnyRail kan je maar 50 railstukken plaatsen, wil je het 51e stukje rails plaatsen krijg je een melding maar AnyRail blijft het gewoon doen.

mvg,

Matthijs

Robert_N-Nm

• Online Online
  • Fan van Zwitsers Spoor N(m)
    • RhB in N-spoor (blog)
« Reactie #3 Gepost op: 01 November 2009, 18:23:14 »
Hoi

Op deze website staan een hoop leuke plannen in diverse afmetingen en schalen (voor de inspiratie), wel alle met het thema "lokalbahn" maar dat is gezien de loks en de meeste personenrijtuigen geen enkel probleem (hooguit zijn de sneltreinrijtuigen wat "out of place"). Veel van die kleine stations hadden wel een depot of zoiets dergelijks. Stelde meestal niet meer voor dan een simpele loods met een kleine bekolingsplaats (soms met kleine kraan) en een waterkolom.

In het station zou ik minimaal zorgen voor een verhoogde kop/zij lading (evt met kleine goederenloods) voor de gesloten goederenwagens en platte wagens. Een losweg is ook aan te bevelen want daar kan je een brandstofhandel/kolenhandel aan koppelen. Een fabriek kan maar zou dan niet eens per se hoeven.

Robert
Fan van Zwitsers spoor N(m)

Geoffrey Korstanje

• prutser
  • Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 01 November 2009, 20:29:33 »
Hier een gratis baanplanner:  trackplanner
En op modelspoorpraktijk kun je een aantal baanplannen vinden plus tips hoe je een baan kunt plannen.
Ik heb zelf ook nog wel een aantal baanplannen staan maar deze voldoen niet aan jouw afmetingen.

Phantom27

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 02 November 2009, 11:03:47 »
Hallo,

Ik heb een voorbeeldplan kunnen vinden wat het meest lijkt op wat ik zelf heb getekend vroeger en waar ik wel mogelijkheden in zie.

Het plan zoals het hierboven staat is oorspronkelijk bedoelt voor Marklin Ho op een oppervlak van 120x240 maar ik denk dat het wel valt aan te passen naar de zin en ruimte die ik ter beschikking heb
er zit nog een stukje schaduw station bij tussen de beide tunnels in met daarin 3 sporen,1 valt er daarvan af om treinverkeer te laten rijden dus je houd er 2 over.
Zelf zit ik er over te denken om bij nr 5 die fabriek te vervangen door een klein kopstation waardoor je pendel verkeer kan creeren tussen beide stations,en wat j ook wat af rangeer werk kan geven van bv de postwagens die meereizen in de trein.
De ruimte bij nr 2 kan denk ik wel verbouwd worden naar een klein onderhoudsdepot voor stoomlocs ?
Dat waren een beetje mijn gedachte's op het uiterlijk na dan, want ik wil er iets meer berg in brengen het doet nu wel "plat aan"
Hopelijk is dit een beter startpunt om te vragen om opmerkingen/suggesties/verbeteringen

Roelof

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 02 November 2009, 13:18:24 »
Even een voorbeeld:

Gaat niet lukken want je hebt te weinig ruimte i.c.m. jouw materieel keuze.
En het voorbeeld wat jij aanhaald kun je niet zomaar in jouw beschikbare ruimte proppen.
Mijn voorstel is, probeer meer ruimte te creëren of je te schikken in een lokaalbaantje met kleine treinen i.p.v. lange sneltreinen of in het uiterste geval van schaal veranderen, dus naar N waar je wel op deze beschikbare ruimte makkelijk uit je voeten kunt.

Grt, Ronald.

Phantom27

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 02 November 2009, 13:52:27 »
t is nog altijd maar een voorbeeld voor begin,zoals uit de aanwezige collectie die ik heb valt op te maken is het grootste deel gekocht voor lokaalbaan werk,t enige wat er buiten valt is dat stammetje sneltreinrijtuigen.
Maar is t dan onmogelijk om een plan te maken waarin je een klein station hebt op 0 niveau wat evt verbonden is met een kopstation bij een bergdorpje ?
Als je dan de voorstelling doet dat het aan een lijn ligt waar sneltreinen langs komen valt de sneltrein uit te leggen(stopt er natuurlijk niet)
Dan is er toch een basis gelegt ,dit aangevuld met wat pakhuizen/overslag mogelijkheid met losweg en een klein onderhoudsdepot voor het simpelste stoomloc onderhoud.
Of ben ik dan echt "te ver heen " ?

Roelof

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 02 November 2009, 14:31:13 »
Waar wil je dan eventueel heen met je schaduwstation? De ruimte die je daarvoor nodig hebt ontbreekt gewoon omdat je voor een gemiddelde spiraal zeker een meter in doorsnede nodig hebt.
Laat staan de benodigde ruimte voor de opstelsporen. In het voorbeeld dat ik je gaf heb ik voor de bogen R2 gebruikt ook vanwege de beschikbare ruimte.
Op dit soort oppervlaktes ontkom je niet aan "rondrijbaantjes".

Grt, Ronald.

GW

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 02 November 2009, 15:21:51 »
Dag Spook,

Je zou eens op het draadje van RobbertJan kunnen kijken en hem vragen naar zijn baanplan. Hij doet wonderen op een kleine oppervlakte.

Gerard

Phantom27

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 02 November 2009, 16:05:56 »
Waar wil je dan eventueel heen met je schaduwstation? De ruimte die je daarvoor nodig hebt ontbreekt gewoon omdat je voor een gemiddelde spiraal zeker een meter in doorsnede nodig hebt.
Laat staan de benodigde ruimte voor de opstelsporen. In het voorbeeld dat ik je gaf heb ik voor de bogen R2 gebruikt ook vanwege de beschikbare ruimte.
Op dit soort oppervlaktes ontkom je niet aan "rondrijbaantjes".

Grt, Ronald.
Nu jah euh gewoon naar een niveau lager,om in het 2e niveau een uit het zicht liggend schaduw station te maken met wat opstel sporen.
In de dingen die ik heb gezien hoeft men daarvoor toch geen spiraal te maken,je zakt dmv van een tunnel naar een niveau lager,dat moet op de korte ruimte met van die die korte treintjes toch mogelijk zijn ?
Als er idd toch geen ontsnappen is aan een rondrij baantje dan kan ik net zogoed het bovengeplaatste sporenplan wat aanpassen en uitvoeren of zie ik t dan fout ?

Dag Spook,

Je zou eens op het draadje van RobbertJan kunnen kijken en hem vragen naar zijn baanplan. Hij doet wonderen op een kleine oppervlakte.

Gerard
Goedemiddag  ;D
Ik heb dat draadje is bekeken en bemerk 2 dingen,hij heeft de luxe van een lange lengte en maakt iets wat hij leuk vind,zonder ook maar te kijken naar wat naar voorbeeld kan en "mag"
Ik denk dat ik ook die kant op ga,iets fabriceren op het bovengemaakte sporenplan en dat wat aanpassen en dan naar eigen fantasie aanvullen.
Ik ga m zeker nog een pm sturen om te horen of hij nog tips ideen/suggesties heeft.
Bedankt voor de link   (y)

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 02 November 2009, 16:45:03 »
(...) je zakt dmv van een tunnel naar een niveau lager,dat moet op de korte ruimte met van die die korte treintjes toch mogelijk zijn ?
(...)
Als je van de tunnel een valkuil maakt, zal het wel lukken. Maar anders niet. Vuistregel is dat je per meter lengte van de rails 3 cm kunt dalen/stijgen. Dus voor een 2e nivo 9 cm lager heb je 3 meter rijlengte nodig. Dat is een knap lange tunnel op een baan van 1,95 meter.

Sander

Phantom27

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 02 November 2009, 17:17:57 »
Ik merk t al,t wordt niet naar de standaard kijken en je niet al te veel aan de "regels" houden en dan maar wat maken wat leuk voor mij is zonder teveel te prakiseren of t wel kan als je de regels hanteerd.
Puur rijgenot afgestemd op m'n eigen wensen,en to hell met de modelbouwregels  ;D

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 02 November 2009, 17:24:55 »
... to hell met de modelbouwregels

Natuurlijk, het is jouw feestje.

Sander

Phantom27

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 02 November 2009, 17:34:00 »
ER rest me weinig andere keus dan zo te gaan denken(al moet t niet te extreem overdreven worden).
Ik zou niet weten hoe ik zonder een digitaal programma om wat te maken en een hele hoop compromissen iets in elkaar kan zetten wat voldoet aan de regels van de modelspoorbouw,en me ook nog in staat stelt wat te rangeren en t grootste deel van m'n huidige collectie materieel inzetbaar maakt.
Dat lijkt me de simpele waarheid,al valt er wel wat te helpen door met oog voor detail een mooi stuk landschap er rondom heen te bouwen.
Als ik uit ga van het eerder gepresenteerde plan en dat meer in niveau's ga plakken,en t sporenplan aanpas dan moet er toch iets leuks van te maken zijn.
Ik heb nou eenmaal niet meer ruimte en zolang ik de staats nie win zal t ook nie vlot veranderen  :(