Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
Vandaag om 14:54:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Edsko Hekman
Vandaag om 14:50:54
IiTrain akties op tijd aanmaken. door Frank 123
Vandaag om 14:49:54
C12c rijtuig door maartenvdb
Vandaag om 14:49:05
verlichting op mijn draaischijf zeten door maartenvdb
Vandaag om 14:47:04
Stofvrij houden van mijn treinbaan door 4000
Vandaag om 14:45:42
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 14:35:52
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Rob Ellerman
Vandaag om 13:48:13
Een nieuw baantje op Micromodules door MacArthur
Vandaag om 13:47:42
Line-up foto's van modellen door Rob Ellerman
Vandaag om 13:46:43
18 & 19 oktober Najaarsstoomdagen MBS door Seinhuis
Vandaag om 13:26:17
Van 2D afbeelding naar 3D model door Montanbahn
Vandaag om 13:07:02
2025-10-13:Nederlands spoor niet weerbaar genoeg in tijd van toenemende dreiging door Eric B
Vandaag om 12:56:44
Kleinspoor NS450 kitje door Edsko Hekman
Vandaag om 12:37:57
Project X...... door Gert Arkema
Vandaag om 12:28:23
Bietschtalbrücke h0 door Ronald Halma
Vandaag om 12:08:25
Baan in Los Angeles door Ronald Halma
Vandaag om 12:06:17
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:44:53
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 10:18:39
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 09:23:44
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Sikko
Vandaag om 08:47:26
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 08:29:08
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door VAM65
Vandaag om 08:05:25
Op Zuid (NL H0) door spoorijzer
Vandaag om 07:52:51
't Boemeltje door MOVisser
Vandaag om 00:26:40
Albert's fantasie in schaal 0e door Scratchbuilt
13 October 2025, 23:02:04
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker door MadhouseNL
13 October 2025, 22:24:25
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
13 October 2025, 21:07:55
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
13 October 2025, 20:34:19
Da's Daz 2 door NS264
13 October 2025, 20:19:09

Auteur Topic: Fleischmann MultiMaus - Koploper  (gelezen 10792 keer)

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Fleischmann MultiMaus - Koploper
« Reactie #30 Gepost op: 06 November 2009, 11:57:21 »
Hoi Pieter,

1) nee, je hebt niet van een bepaald merk een bezetmelder nodig. Je dient alleen ervoor te zorgen dat de aansluiting hetzelfde is als die van de interface.

2) Wat bedoel je daarmee? Het computerprogramma moet de trein kunnen volgen en het is dus wel handig dat na één blok ook een ander blok volgt... Goed het is niet helemaal waar want in principe zijn wisselstraten geen blokken in koploper dan zit er dus een "gat" tussen twee blokken. Hoe het werkt met blokken en hoe in te delen in Koploper kan je lezen de handleiding van koploper.

Groeten Ronald K.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #31 Gepost op: 06 November 2009, 12:15:30 »
1.: Je hebt terugmelders nodig met een s88 aansluiting, of nog handiger met een s88n aansluiting en met ingebouwde stroomdetectie. De in de startset aangeboden bezet/terugmelder voldoet aan al deze voorwaarden.
2.: Nee, de blokken hoeven niet aaneengesloten te zijn, daar mogen stukken tussen zitten zonder melding.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Hondenkop

• Offline Offline
« Reactie #32 Gepost op: 06 November 2009, 14:08:26 »
1) Wim, daar het hier gaat om een startset neem ik aan, dat de in deze startset aanwezige bezet/terugmelder geldt voor één blok. Als dat zo is, en ik meerdere blokken wil maken en dus meerdere melders moet gaan gebruiken, ik (puur als voorbeeld en zonder een discussie aan te zwengelen over kosten, merken etc.) een Viessmann 5217 kan gebruiken?

2) Ronald: Ik ben in de orientatie fase van computergestuurd rijden. Probeer een beetje uit te vinden hoe en wat voordat ik alles aanschaf. Eerst testbaantje proberen te maken zoals bijvoorbeeld omschreven op nproject.

Groet Pieter

Ronaldk

• Offline Offline
« Reactie #33 Gepost op: 06 November 2009, 14:26:30 »
Hoi Pieter,

De bezetmelder die bij de startset van de S88XpressnetLI zit is goed voor 16 bezetmeldpunten op de baan. In de handleiding van koploper staat dat je minimaal 2 bezetmeldpunten per blok moet gebruiken, dus je maximaal 8 blokken met één bezetmelder kan controleren. Dus een tweede bezetmelder met 16 aansluitingen kan je weer 8 blokken op aansluiten.

Het is goed om eerst uit te vinden wat je nodig hebt voordat je kosten gaat maken... Helaas staat al veel hier op het forum en veel in de handleiding van Koploper over blokken en hoe in te delen.

Linkje naar het forum speciaal voor koploper: http://www.koploperforum.nl

Groeten Ronald K.
« Laatst bewerkt op: 06 November 2009, 14:30:26 door ronaldk »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Hondenkop

• Offline Offline
« Reactie #34 Gepost op: 06 November 2009, 14:51:06 »
Hallo Ronald,

Dank je voor de uitleg. Toen ik het vorige berichtje verzond had ik al zo´n idee dat één blok niet juist was. Ik was hier vorige week op de (her)beginnersvraagbaak begonnen onder het mom van (zo als de Italianen zo mooi kunnen zeggen): Chi va piano, va sano. Ik begrijp dat ik vriendelijk doch dringend wordt verzocht me eerst beter te oriënteren of naar het andere forum over te stappen!!!

Bedankt i.i.g. voor de uitleg.

Groet Pieter

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #35 Gepost op: 06 November 2009, 15:00:54 »
Nee, dat wordt je niet door mij geadviseerd, je kunt hier gewoon je beginnersvragen stellen.

Op je vraag of je een 5217 kunt gebruiken zal het antwoord waarschijnlijk nee zijn, ik neem aan dat als je een Multi-Maus gebruikt ook met een 2-rail systeem werkt. De 5217 is bedoeld voor 3-rail systemen, of je moet met reedcontacten gaan werken, niet aan te raden overigens. Op de plaats waar je ook informatie kunt vinden over de s88XpressNetLI staat ook een s88N module die bedoeld is voor 3-rail systemen, gelijk de 5217, alleen dan wel met een RJ45 de (n) aansluiting.
Wil je specifieke vragen of antwoorden neem dan rechtstreeks contact op. Je vragen zo namelijk zo basic dat die voor de rest niet zoveel nuttige informatie meer zullen opleveren. Ook je basic vragen over besturingsprogramma's kun je dan stellen.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Ronaldk

• Offline Offline
« Reactie #36 Gepost op: 06 November 2009, 15:04:29 »

Ik begrijp dat ik vriendelijk doch dringend wordt verzocht me eerst beter te oriënteren of naar het andere forum over te stappen!!!

Nee  :) zo erg is het ook niet weer.... Alleen ik wil alleen maar zeggen dat er nog zoveel te vinden is... ook over de basic-vragen van jou... en dat er een speciaal forum over het programma is, daar is ook veel info beschikbaar. Zelfde geldt trouwens voor veel andere programma's. Je blijft natuurlijk van harte welkom met al je vragen  :)

Groeten Ronald K.

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #37 Gepost op: 06 November 2009, 15:11:34 »
Hoi Pieter,

De bezetmelder die bij de startset van de S88XpressnetLI zit is goed voor 16 bezetmeldpunten op de baan. In de handleiding van koploper staat dat je minimaal 2 bezetmeldpunten per blok moet gebruiken

Pieter en Ronald.

In de volgende versie van koploper kun je met virtuele blokken werken, als je het blok in 1 richting gebruikt, kun je volstaan met 1 bezetmeldpunt per blok, dan ku je dus met  één s88SD16-n 16 blokken maken.

Mvg
Wim.

Ronaldk

• Offline Offline
« Reactie #38 Gepost op: 06 November 2009, 15:19:40 »
Hallo Wim,

Dat had ik ook al gelezen op het koploperforum. Op zich een hele goede optie maar die versie van koploper is nog niet uit en dus eigenlijk nog niet relevant. Daarnaast is het de vraag is of je dat wel moet willen met één melder werken... Goed dat is een discussie die ergens anders gevoerd moet worden en niet in dit topic.

Groeten Ronald K.

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #39 Gepost op: 06 November 2009, 15:37:40 »
Ronald, maakt verder niet uit of jij dat wil of Pieter dan wil, als Pieter zover is dat hij met koploper gaat werken is de versie al lng en breed beschikbaar. Ik kan je verklappen dat het uitstekend werkt, en er niets in de weg staat om het toe te passen.

Mvg
Wim.

Maarten43

• Offline Offline
  • Tb
« Reactie #40 Gepost op: 09 November 2009, 17:16:22 »
Wim je maakt mij nieuwsgierig, één bezetmelding en een virtuele meldpunt in een blok.
Dit is ooit mijn wens geweest in koploper maar zou nooit verweselijkt kunnen worden.
Werkt het dan ongeveer hetzelfde als in traincontroller of moet ik het anders zien?

Ik zal de forum van koploper eens nalopen of dat er al meer van bekend is.
Groet,
Maarten
N-spoor DB/NS Selectrix - HO NS DCC Profiboss.

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #41 Gepost op: 09 November 2009, 19:33:43 »
Maarten, daar is verder nog niets over bekend, dat komt in de volgende nieuwe versie 6.7 Die wordt nu uitgebreid getest. Verder mag ik niets verklappen.  ;)

Mvg
Wm.

Maarten43

• Offline Offline
  • Tb
« Reactie #42 Gepost op: 09 November 2009, 20:09:48 »
Hoi Wim,

Je verklapt al wel dat het uitstekend werkt  ;)
Ik ben benieuwd naar jullie bevindingen want het zou toch wel mooi zijn, vooral omdat ik over een aantal weken een nieuw baan ga bouwen. Kan ik er misschien al rekening meehouden. 

Groetjes,
Maarten
N-spoor DB/NS Selectrix - HO NS DCC Profiboss.