Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
Vandaag om 14:54:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Edsko Hekman
Vandaag om 14:50:54
IiTrain akties op tijd aanmaken. door Frank 123
Vandaag om 14:49:54
C12c rijtuig door maartenvdb
Vandaag om 14:49:05
verlichting op mijn draaischijf zeten door maartenvdb
Vandaag om 14:47:04
Stofvrij houden van mijn treinbaan door 4000
Vandaag om 14:45:42
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 14:35:52
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Rob Ellerman
Vandaag om 13:48:13
Een nieuw baantje op Micromodules door MacArthur
Vandaag om 13:47:42
Line-up foto's van modellen door Rob Ellerman
Vandaag om 13:46:43
18 & 19 oktober Najaarsstoomdagen MBS door Seinhuis
Vandaag om 13:26:17
Van 2D afbeelding naar 3D model door Montanbahn
Vandaag om 13:07:02
2025-10-13:Nederlands spoor niet weerbaar genoeg in tijd van toenemende dreiging door Eric B
Vandaag om 12:56:44
Kleinspoor NS450 kitje door Edsko Hekman
Vandaag om 12:37:57
Project X...... door Gert Arkema
Vandaag om 12:28:23
BietschtalbrĂĽcke h0 door Ronald Halma
Vandaag om 12:08:25
Baan in Los Angeles door Ronald Halma
Vandaag om 12:06:17
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:44:53
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 10:18:39
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 09:23:44
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Sikko
Vandaag om 08:47:26
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 08:29:08
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door VAM65
Vandaag om 08:05:25
Op Zuid (NL H0) door spoorijzer
Vandaag om 07:52:51
't Boemeltje door MOVisser
Vandaag om 00:26:40
Albert's fantasie in schaal 0e door Scratchbuilt
13 October 2025, 23:02:04
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker door MadhouseNL
13 October 2025, 22:24:25
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
13 October 2025, 21:07:55
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
13 October 2025, 20:34:19
Da's Daz 2 door NS264
13 October 2025, 20:19:09

Auteur Topic: Fleischmann MultiMaus - Koploper  (gelezen 10791 keer)

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:Fleischmann MultiMaus - Koploper
« Reactie #15 Gepost op: 29 October 2009, 23:42:44 »
Pieter, het valt nog niet mee geloof. Maar klik eens bij Karst of bij mij op het wereldbolletje links van dit bericht of via ons profiel op de url naar de websites.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 29 October 2009, 23:53:25 »
Dank je Sander, je hebt helemaal gelijk (ik zal me voortaan een beetje beter uit elkaar drukken ;D).

(...)
Gr,

Pieter
Pieter, vergis je niet. Het feit dat je de interface niet fysiek nodig hebt, is een heel krachtig fenomeen.

Je kunt bijvoorbeeld op het Koploper-forum allerlei Koploper databases downloaden van systemen, die je toevallig niet hebt. Toch kun je gewoon kijken hoe die zijn opgezet. En je kunt, 'op je beeldscherm', gewoon testrijden.

Best wel handig !

Sander

Hondenkop

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 30 October 2009, 01:06:33 »
Hallo Wim,

Het valt inderdaad niet mee. Onder welke tegel heb ik geleefd de afgelopen jaren?

Is de S88XPressNetLI nog te bestellen en ook te gebruiken door, zoals je zelf schrijft op je site `beginners/leken op digitaal- en electronica gebied`?

Mvgr,

Pieter

GW

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 30 October 2009, 08:24:32 »
Dat hoef jij ook niet te verwachten Bart, dat hebben ze al gedaan ;)

Gr. Remco.

In elk geval is dat wat ze zeggen. Samen met de ontwikkelaars van Rocrail en een sniffer programma zijn we bezig geweest om het (beter) te gaan ondersteunen mbv Rocrail. In dat proces liepen de mannen er toch telkens tegenaan dat er veel "undocumented features" waren. Zaken die in de gepubliceerde handleiding niet waren beschreven, maar die uit de sniffer traces wel bleken, en andersom.

Dus met het opengooien van dat protocol valt het volgens mij wel tegen.

Voor mij is dit in elk geval de reden geweest om de overstap te maken naar de IB-Basic, Koploper en Loconet, beproefde technologie. Ik wil rijden, niet (onnodig) prutsen.

Gerard

Sander Fondse

• Offline Offline
  • MSc Micro-Electronics
« Reactie #19 Gepost op: 30 October 2009, 09:00:35 »
De XPressNetLI wordt op dit moment niet gemaakt. Het ontwerp is van (een van) de forumleden. Hij wordt via Beneluxspoor acties verkocht. De bijbehorende terugmelddecoders, gebouwd of als bouwpakket, kun je ook bestellen op de site van 'Avontuur in Miniatuur'
Citaat
www.floodland.nl/aim/shop.php

Er zal binnen afzienbare tijd wel weer een actie komen.  ;) Dan kost deze interface (gebouwd) inclusief een terugmelddecoder en de benodigde kabels iets van 60 Euro, of exclusief terugmelder iets van 30 Euro.
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #20 Gepost op: 30 October 2009, 09:12:47 »
De bijbehorende terugmelddecoders, gebouwd of als bouwpakket, kun je ook bestellen op de site van 'Avontuur in Miniatuur'
Er zal binnen afzienbare tijd wel weer een actie komen.  ;) Dan kost deze interface (gebouwd) inclusief een terugmelddecoder en de benodigde kabels iets van 60 Euro, of exclusief terugmelder iets van 30 Euro.

Dat zijn niet de bezetmelders van Wim Ros maar andere bezetmelders. Wim biedt zijn eigen printen via zijn eigen website aan en zijn daar ook te bestellen. Dus even kijken op de website van Wim en je ziet wat hij allemaal aanbiedt.

Gr Ronald K.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #21 Gepost op: 30 October 2009, 10:57:35 »

Sander, ik denk als jij informatie over iets geeft, dat je je eerst moet informeren hoe het nu werkelijk in elkaar zit. En geen onwaarheden moet verkondigen. Zie verder de PB.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Sander Fondse

• Offline Offline
  • MSc Micro-Electronics
« Reactie #22 Gepost op: 31 October 2009, 17:58:00 »
Sorry Wim,

maar voor de volledigheid.

De decoder is ontwikkeld door Wim Ros, en de terugmelddecoders zijn o.a. bij hem verkrijgbaar (via PN). De interface zelf is alleen tijdens acties verkrijgbaar.

Even tussenbeide : de decoders die bij 'avontuur in Miniatuur' verkrijgbaar zijn, zijn toch ook met de interface inzetbaar ?
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

Tjalling

• Offline Offline
    • modulebaan.nl
« Reactie #23 Gepost op: 31 October 2009, 18:10:32 »
Hallo Wim en Sander,

Komt er weer een actie voor de interface of is dat op dit moment niet bekend? Als ik het allemaal  goed begrepen heb is de interface van Karst en Wim op dit moment de enige manier om een MultiMaus aan een PC te hangen met kortsluitbeveiliging zonder afhankelijk te zijn van de eigen software van Roco.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Paul Haagsma

• Offline Offline
    • De software (tja waarvoor...)
« Reactie #24 Gepost op: 31 October 2009, 18:34:10 »
Tjalling,

Fout gedacht. Volgens mij ondersteund RocRail wel deze interface.

Ik heb inmiddels via via ook wel het document van het protocol. Echter tijdje geleden heb ik nooit kunnen achterhalen waar deze vandaan kwam. Op de site van Roco was toen niets te vinden (of ik zocht verkeerd).  Ik heb er om deze reden nog niets mee gedaan (ook is trouwens de vraag vrij gering).

Mvg
Paul.

Tjalling

• Offline Offline
    • modulebaan.nl
« Reactie #25 Gepost op: 31 October 2009, 20:40:59 »
Paul,

Bedankt voor je reactie, (y) had ik inderdaad nog niet gevonden.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Hondenkop

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 06 November 2009, 10:42:24 »
Allen,

Deze week toch getracht nog e.e.a. (opnieuw) door te nemen. Handleiding S88XPressNetLI en Koploper. Resten mij toch nog een aantal vragen:
1) Ik neem aan dat ik met de S88XPressNetLI nog wel (afhankelijk van het aantal blokken) een aantal S88 terugmeld modules nodig heb?
2) Vuistregel Koploper: het kortste blok bepaalt de maximale lengte van een trein. Dit is op zich logisch, maar kan het niet zo zijn dat een trein langer is dan een blok en derhalve twee blokken bezet houdt?

Gr Pieter

henk

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 06 November 2009, 10:45:34 »
1. Alleen als je wil terugmelden en dat wil je als je gaat automatiseren met Koploper.
2. Ja, mits de hele trein wordt gedetecteerd. Koploper moet natuurlijk wel zien dat de staart van de trein nog in een eerder blok hangt. Werkt hier uitstekend, zie verder handleiding.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #28 Gepost op: 06 November 2009, 10:47:30 »
Antwoord op 1, ja dat is correct.
Antwoord op 2, ja dat is geen enkel probleem er mogen meerdere blokken bezet gehouden worden door dezelfde trein. Dit kan aangegeven worden in Koploper. Volledige detectie van de trein is niet nodig, werkt op basis van opgegeven lengte van de trein en van de blokken.

Mvg
Wim.

Hondenkop

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 06 November 2009, 11:44:54 »
Waar het mij dan vervolgens om gaat:

1) Moet ik dan, vanwege het feit dat ik een Fl Multimaus heb met evt. deze interface, nog terugmeld modules hebben van een bepaald merk of maakt dat verder niet uit?
2) Ik neem wel aan dat bij Koploper de gehele baan uit aaneengesloten blokken moet bestaan?

Pieter