Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Leubachtalbahn door Krokodil68
Vandaag om 12:44:10
C12c rijtuig door grossraumwagen
Vandaag om 12:39:15
Project seaside Germany door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:28:21
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Ben
Vandaag om 12:28:04
Ketelwagens, welke hebben jullie? door KNed
Vandaag om 12:27:57
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
Vandaag om 12:26:05
Seinschakelaar door Trein033
Vandaag om 12:08:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:36:27
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Hennie
Vandaag om 11:26:32
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:25:18
Led schakeling ed. door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:16:01
De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
05 October 2025, 23:41:23
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
05 October 2025, 22:35:03
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door janw
05 October 2025, 21:44:27
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
05 October 2025, 21:05:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
05 October 2025, 20:55:24
NS-1000 in spoor-1 door daempfer
05 October 2025, 20:42:19
Au bord de la Cèze door Paul1969
05 October 2025, 19:23:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
05 October 2025, 18:35:58
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Ronald69
05 October 2025, 17:49:16
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door _Sjors_
05 October 2025, 17:32:31
US diorama in H0 door Wim Vink
05 October 2025, 17:23:46
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
05 October 2025, 17:03:11
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
05 October 2025, 16:41:42
't Boemeltje door Huup
05 October 2025, 16:20:13
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
05 October 2025, 16:03:43
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
05 October 2025, 15:20:48
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
05 October 2025, 14:36:26
Bauarbeiten im gange door 741230
05 October 2025, 14:31:05
Bollenwagen, diverse vragen door grossraumwagen
05 October 2025, 14:03:58

Poll

Lees onderstaande uitleg goed!! door en maak je keuze:

Ja ik wil deze aanpassing graag in Koploper
86 (81.9%)
Nee ik hoef deze aanpassing niet in Koploper
19 (18.1%)

Totaal aantal stemmen: 103

  

Auteur Topic: Aanpassing voor het ijkproces in Koploper  (gelezen 9236 keer)

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 5397
Re:Aanpassing voor het ijkproces in Koploper
« Reactie #15 Gepost op: 28 October 2009, 21:31:37 »
Heb ook op ja gestemd. Niet dat ik ben ben voor uitloop, heb nu nog niets rijden, maar voor de toekomst lijkt het mij handig om niet te lang door te rijden.

Super trouwens van Paul dat hij het overweegt om dit in te bouwen.  (y)

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Jos001

  • Offline Offline
  • Berichten: 1270
  • N en G rijder
Re:Aanpassing voor het ijkproces in Koploper
« Reactie #16 Gepost op: 28 October 2009, 21:38:50 »
Voor mij ook een JA

Groetjes,
Jos
N-spoor, digitaal met TC
G-spoor, digitaal met LGB-MZS

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3270
Re:Aanpassing voor het ijkproces in Koploper
« Reactie #17 Gepost op: 28 October 2009, 21:40:09 »
Ik heb nee gestemd.
Mijn ervaring is dat bepaalde treinen toch wel enige rijlengte nodig is om op constante snelheid te komen.
Ik heb wel een kleine optrek/afremvertraging ingesteld.

Huub

Hans sprinter

  • Offline Offline
  • Berichten: 1520
  • Vriend van vlaflip
Re:Aanpassing voor het ijkproces in Koploper
« Reactie #18 Gepost op: 28 October 2009, 21:40:32 »
Voor mij een JA. Duidelijk.
Hans

Ferry As

  • Spoor 1 en een beetje TT
  • Offline Offline
  • Berichten: 1768
  • **
Re:Aanpassing voor het ijkproces in Koploper
« Reactie #19 Gepost op: 28 October 2009, 21:50:42 »
Ik heb ja gestemd !

De motivatie en redenering zijn zeer doordacht aangegeven.

Ferry

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4655
Re:Aanpassing voor het ijkproces in Koploper
« Reactie #20 Gepost op: 28 October 2009, 22:22:56 »
@hubertus: Op veel decoders kan je deze vertraging doormiddel van een F functie uitzetten, hierdoor speelt het dat voor een meting als dit geen rol meer.

Ik het algemeen, het lijkt me een mooie instelling als je kunt aangeven hoeveel aanloop/uitloop je nodig vind bij het meten. Maar als ik kijk hoe snel een lok solo optrekt is 10 tot 20 cm wel voldoende.

Hulde aal Paul dat hij dit in overweging neemt :)

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Ed K.

  • Offline Offline
  • Berichten: 520
  • Ideale combinatie van mijn hobbies
Re:Aanpassing voor het ijkproces in Koploper
« Reactie #21 Gepost op: 28 October 2009, 22:24:41 »
Ik heb ook ja gestemd, ik sta nu al bij 80 km/h mijn locomotieven tegen te houden om te voorkomen dat ze van de testbaan af vliegen. Goed doordacht Remco.   (y)
Gr. Ed
NS 1930/1958 Stoom en Diesel H0, DCC, MultiMaus, S88ExpressNetLi, Koploper. Lid MSC Zutphen

Walter Wissels

  • Offline Offline
  • Berichten: 41
Re:Aanpassing voor het ijkproces in Koploper
« Reactie #22 Gepost op: 28 October 2009, 22:36:11 »
Hallo,

ik heb op nee gestemd, immers heeft de loc met ingebouwde massavertraging meer tijd nodig om op topsnelheid te komen, dat is juist met de voorgestelde optie geen voordeel,

met vriendelijke groet,

Walter

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4026
Re:Aanpassing voor het ijkproces in Koploper
« Reactie #23 Gepost op: 28 October 2009, 22:41:44 »
 Hallo Walter,
Die massa vertraging moet je uitschakelen, daar gaat Koploper voor zorgen.
 Maar een aanloop stuk van 50cm tot een meter zal je toch wel als aanloop stuk nodig hebben voor de snellere treinen dan natuurlijk.
 Vr Gr Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3270
Re:Aanpassing voor het ijkproces in Koploper
« Reactie #24 Gepost op: 28 October 2009, 22:44:18 »
@hubertus: Op veel decoders kan je deze vertraging doormiddel van een F functie uitzetten, hierdoor speelt het dat voor een meting als dit geen rol meer.
1. De meeste decoders die ik heb, hebben die optie niet.
2. De optrekvertraging heb ik bewust ingesteld en moet het ook bij het ijken gewoon doen.
3. De meeste van mijn locs hebben geen slipbandjes. Het risico dat die na 10 tot 20 cm nog vroljk aan het doorslippen zijn als ze in een keer "vol gas" krijgen, is vrij groot.
Het is uiteraard afhankelijk van je eigen situatie. Maar ik heb geen last van de huidige uitlopen en zou juist problemen krijgen als die sterk verkort worden.

@Peter, Koploper kan niet de massavertraging uitschakelen die je in de decoder instelt.

Huub

Ed K.

  • Offline Offline
  • Berichten: 520
  • Ideale combinatie van mijn hobbies
Re:Aanpassing voor het ijkproces in Koploper
« Reactie #25 Gepost op: 28 October 2009, 22:49:55 »
@ Peter en Walter,
Bij het ijken schakel je zowel de optrek als ook de afrem vertraging uit, zoals voorgeschreven in de koploper handleiding dezen blijven ook uit bij het rijden onder Koploper, want dan zorgt Koploper voor de massasimulatie
Bij het ijken van mijn locs dan zitten ze binnen 15 cm op de ingestelde snelheid, dus een halve halve meter lijkt mij rijkelijk veel.
Gr. Ed

PS. ik gebruik ook geen ASBtjes
« Laatst bewerkt op: 28 October 2009, 22:54:15 door Ed K. »
NS 1930/1958 Stoom en Diesel H0, DCC, MultiMaus, S88ExpressNetLi, Koploper. Lid MSC Zutphen

vissie

  • Offline Offline
  • Berichten: 188
    • elfd
Re:Aanpassing voor het ijkproces in Koploper
« Reactie #26 Gepost op: 28 October 2009, 22:52:54 »
ja, ik heb er nog niet mee te maken gehad maar lijkt me toch niet het mooiste gezicht als je je loc's door de kamer ziet vliegen
vincent bogers

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4026
Re:Aanpassing voor het ijkproces in Koploper
« Reactie #27 Gepost op: 28 October 2009, 22:56:04 »
 Walter,
    Ik heb het een beetje ongelukkig gezegd,
 -IK- moet zelf die optrek- en afrem vertraging uitschakelen door 2 CV waardes 1 te maken.
  Koploper regelt dat, maar doordat ik deze  heb opgegeven bij de treineigenschappen , hoe snel hij mag optrekken en afremmen, regel ik het uiteindelijk zelf. ;)
 Vr gr, Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Walter Wissels

  • Offline Offline
  • Berichten: 41
Re:Aanpassing voor het ijkproces in Koploper
« Reactie #28 Gepost op: 28 October 2009, 23:04:10 »
Hallo Walter,
Die massa vertraging moet je uitschakelen, daar gaat Koploper voor zorgen.
 Maar een aanloop stuk van 50cm tot een meter zal je toch wel als aanloop stuk nodig hebben voor de snellere treinen dan natuurlijk.
 Vr Gr Peter

Hallo,

het funktioneert bij mij prima zoals het nu is, de massasimulatie blijft bij mij aktief dus ook bij het testen, uiteraard staan de waarden van de massavertraging niet hoog ingesteld, maar voorkomt tijdens het rijden het stapsgewijs optrekken en/of afremmen, uiteraard moet bv. bij afremmen de decoder sneller/gelijk kunnen afremmen dan koploper doet of doorschieten te voorkomen,

met vriendelijke groet,

Walter

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:Aanpassing voor het ijkproces in Koploper
« Reactie #29 Gepost op: 28 October 2009, 23:16:31 »
Walter, tijdens het snelheids ijken, kan de massasimulatie gewoon uitgezet worden, dat is geen enkel probleem, het gaat hier immers alleen om het vaststellen van de snelheid die bij een bepaalde snelheidsstap hoort.  In het normale bedrijf en dus tijdens het leren remmen proces e.d. is het mooier om een eigen optrek en afremvertraging in de decoder zelf in te stellen, koploper kan veel, maar is niet instaat om het mooie gelijkmatige versnellen en vertraging tussen de snelheidsstappen onderling te regelen. De optie die voorgesteld wordt is een goede verbetering.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net