Totaal aantal stemmen: 103
Km/h Afgelegde afstand bij 1 sec Tijd bij 10 cm1 0,32 31,322 0,64 15,663 0,96 10,444 1,28 7,835 1,60 6,266 1,92 5,227 2,23 4,478 2,55 3,929 2,87 3,4810 3,19 3,1320 6,39 1,5730 9,58 1,0440 12,77 0,7850 15,96 0,6360 19,16 0,5270 22,35 0,4580 25,54 0,3990 28,74 0,35100 31,93 0,31110 35,12 0,28120 38,31 0,26130 41,51 0,24140 44,70 0,22150 47,89 0,21Links is de door Koploper gemeten snelheidIn het midden de afstand ( in cm ) die nu wordt afgelegd in 1 sec bij die gemeten snelheidRechts is de tijd ( in seconde ) die het kost voordat de locomotief 10 cm verder is dan het moment dat de bezetmelder vrij is gegeven. Dat is dus het moment dat het stopcommando mag worden gegeven.Het gevolg hiervan is, dat locomotieven allemaal op ongeveer dezelfde plek zullen remmen en de keerpunten vrij dicht bij elkaar komen te liggen.Ik heb hier gisteravond nog wat over doorgedacht en feitelijk is het heel eenvoudig. Zodra Koploper de snelheid heeft bepaald, is de bezetmelder vrij gekomen anders bepaald KL de snelheid niet. Op dat moment volstaat de volgende formule om de tijdsinterval te bepalen voor het stopcommando:(((Gemeten snelheid / 3.6) / 87 ) * 100) = afgelegde afstand in 1 secondeDeze waarde in de volgende formule: 10 / afgelegde afstand in 1 sec = tijdsinterval voor het geven van het stopcommando.De 10 in deze formule is de 10 cm ‘buffer’ welke ik ook in de tabel in de rechterkolom aangeef. Dit zou bijvoorbeeld ook 20 cm kunnen zijn.Het risico van het niet vrij zijn van de bezetmelder is hiermee niet aan de orde want bij stap 1 ( normaal +- 2 km/h ) stopt de loc vrijwel direct na de melder. Als je nu de snelheid verdubbelt, en middels deze formule daarmee dan de tijd halveertzal de lok op dezelfde plek stoppen als op rijstap 1. Je ziet dit ook in de tabel in de rechter kolom: De tijd bij 1 km/h is erg hoog maar naarmate de snelheid toeneemt, daalt de tijd. Maar effectief hebben ze vrijwel hetzelfde keerpunt!Ik ga in ieder geval wat mensen motiveren! Ik denk dat het een mooie toevoeging is aan Koploper.Ik ben tot dit vraagstuk gekomen doordat ik zelf namelijk een 3meter60 lang ijktraject heb gemaakt. Ik kan alleen maar tot 40 Km/h ijken want anders loopt de lokomotief van de rails ondanks 90 cm uitloop.Door de tijdsinterval variabel te maken kun je feitelijk onbeperkt ijken, alle snelheden zijn haalbaar, omdat de keerpunten ongeveer gelijk blijven.
Door de tijdsinterval variabel te maken kun je feitelijk onbeperkt ijken, alle snelheden zijn haalbaar, omdat de keerpunten ongeveer gelijk blijven.
Tiens, is dat echt te vergelijken, een hardware tachowagen en software ijken in koploper?
Eeeeh ja. Ik moet alleen de resultaten opschrijven en met de hand invoeren. Staat tegenover dat het snel gaat.
Moest ik van Remco motiveren.