Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Laag-Baarlo door Ronald Halma
Vandaag om 22:20:31
Haandrecht materieel door gdh
Vandaag om 22:03:53
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
Vandaag om 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 21:38:59
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 21:19:22
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 21:14:45
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
Vandaag om 20:49:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
Vandaag om 20:31:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald Halma
Vandaag om 20:17:56
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:41:34
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door grossraumwagen
Vandaag om 19:37:41
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 19:30:31
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
Vandaag om 18:55:04
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
Vandaag om 18:36:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
Vandaag om 17:59:32
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ben
Vandaag om 17:53:38
LS Models 2024 door Daan!
Vandaag om 16:34:44
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
Vandaag om 16:14:12
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 15:56:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 15:30:48
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03

Poll

Lees onderstaande uitleg goed!! door en maak je keuze:

Ja ik wil deze aanpassing graag in Koploper
86 (81.9%)
Nee ik hoef deze aanpassing niet in Koploper
19 (18.1%)

Totaal aantal stemmen: 103

  

Auteur Topic: Aanpassing voor het ijkproces in Koploper  (gelezen 8419 keer)

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Aanpassing voor het ijkproces in Koploper
« Gepost op: 28 oktober 2009, 17:16:00 »
Hoi,

Ik ben de laatste dagen bezig geweest met een ijkspoor voor Koploper. Hierbij kwam ik er achter dat je vrij veel uitloopspoor nodig hebt bij de hogere snelheden ( Lees > 30 Km/h ) Ik heb zelf 90 cm uitloopspoor na de bezetmelder maar dit is maar net genoeg om tot 40 Km/h te ijken.

Ik ben dus eens op onderzoek uit gegaan waar dit hem nou in zit. Na wat geneus kwam ik er achter dat het stop commando 2 sec na het vrijkomen van de bezetmelder wordt gegeven. Het gevolg hiervan is dat elke locomotief 2 sec op zijn ijksnelheid doorrijdt alvorens hij het stopcommando krijgt en uitvoert waarna hij vrijwel onmiddelijk stil staat.

Toen ik mijn bevindingen aan Karst mailde kwamen we tot de conclusie dat die 2 sec variabel moet worden aan de ijksnelheid --> Hoe hoger de rijsnelheid, hoe sneller het stopcommando moet komen. Ik heb dit uitgewerkt in een mail naar Paul:

Citaat
Km/h   Afgelegde afstand bij 1 sec   Tijd bij 10 cm
1   0,32   31,32
2   0,64   15,66
3   0,96   10,44
4   1,28   7,83
5   1,60   6,26
6   1,92   5,22
7   2,23   4,47
8   2,55   3,92
9   2,87   3,48
10   3,19   3,13
20   6,39   1,57
30   9,58   1,04
40   12,77   0,78
50   15,96   0,63
60   19,16   0,52
70   22,35   0,45
80   25,54   0,39
90   28,74   0,35
100   31,93   0,31
110   35,12   0,28
120   38,31   0,26
130   41,51   0,24
140   44,70   0,22
150   47,89   0,21

Links is de door Koploper gemeten snelheid
In het midden de afstand ( in cm ) die nu wordt afgelegd in 1 sec bij die gemeten snelheid
Rechts is de tijd ( in seconde ) die het kost voordat de locomotief 10 cm verder is dan het moment dat de bezetmelder vrij is gegeven. Dat is dus het moment dat het stopcommando mag worden gegeven.

Het gevolg hiervan is, dat locomotieven allemaal op ongeveer dezelfde plek zullen remmen en de keerpunten vrij dicht bij elkaar komen te liggen.

Ik heb hier gisteravond nog wat over doorgedacht en feitelijk is het heel eenvoudig. Zodra Koploper de snelheid heeft bepaald, is de bezetmelder vrij gekomen
anders bepaald KL de snelheid niet. Op dat moment volstaat de volgende formule om de tijdsinterval te bepalen voor het stopcommando:

(((Gemeten snelheid / 3.6) / 87 ) * 100) = afgelegde afstand in 1 seconde

Deze waarde in de volgende formule:

10 / afgelegde afstand in 1 sec = tijdsinterval voor het geven van het stopcommando.

De 10 in deze formule is de 10 cm ‘buffer’ welke ik ook in de tabel in de rechterkolom aangeef. Dit zou bijvoorbeeld ook 20 cm kunnen zijn.

Het risico van het niet vrij zijn van de bezetmelder is hiermee niet aan de orde want bij stap 1 ( normaal +- 2 km/h ) stopt de loc vrijwel direct na de melder. Als je nu de snelheid verdubbelt, en middels deze formule daarmee dan de tijd halveert
zal de lok op dezelfde plek stoppen als op rijstap 1.

Je ziet dit ook in de tabel in de rechter kolom: De tijd bij 1 km/h is erg hoog maar naarmate de snelheid toeneemt, daalt de tijd. Maar effectief hebben ze vrijwel hetzelfde keerpunt!

Ik ga in ieder geval wat mensen motiveren! Ik denk dat het een mooie toevoeging is aan Koploper.

Ik ben tot dit vraagstuk gekomen doordat ik zelf namelijk een 3meter60 lang ijktraject heb gemaakt. Ik kan alleen maar tot 40 Km/h ijken want anders loopt de lokomotief van de rails ondanks 90 cm uitloop.

Door de tijdsinterval variabel te maken kun je feitelijk onbeperkt ijken, alle snelheden zijn haalbaar, omdat de keerpunten ongeveer gelijk blijven.

Paul begreep de insteek en is wel bereid dit toe te voegen aan Koploper MITS er meerdere mensen zijn die dit graag in Koploper zouden willen hebben (y)

Dus nog even kort:

De uitgangssituatie: In de huidige situatie heb je naarmate je een hogere snelheid ijkt steeds meer uitloopspoor nodig.

De wenselijke situatie: Voor elke snelheid die je ijkt een bijna gelijk uitloopspoor nodig. Hiermee kom je dan bij mijn conclusie die ik Paul stuurde:

Citaat
Door de tijdsinterval variabel te maken kun je feitelijk onbeperkt ijken, alle snelheden zijn haalbaar, omdat de keerpunten ongeveer gelijk blijven.

Dus als je ook graag deze aanpassing wilt, stem dan Ja, zo niet stem dan Nee, maar dan hoop ik dat je die Nee ook wilt motiveren :) Een Ja mag uiteraard ook gemotiveerd worden.

Ik stem ja trouwens ;D

Ik hoop dat het iedereen duidelijk is wat er precies bedoeld wordt, zo niet, geef dat even aan ;)

Gr. Remco.
« Laatst bewerkt op: 28 oktober 2009, 17:20:01 door Remco! »

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re:Aanpassing voor het ijkproces in Koploper
« Reactie #1 Gepost op: 28 oktober 2009, 17:19:38 »
ik stem Ja....

Vergeten Poll aan te maken?  ;D

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re:Aanpassing voor het ijkproces in Koploper
« Reactie #2 Gepost op: 28 oktober 2009, 17:20:29 »
Eh nee ? Hij staat er toch ? Of zie jij geen poll ?

Gr. Remco.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:Aanpassing voor het ijkproces in Koploper
« Reactie #3 Gepost op: 28 oktober 2009, 17:21:30 »
Volgens mij heb je ook lengte dus tijd nodig om op snelheid te komen toch??!! Of zie ik iets over het hoofd?

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re:Aanpassing voor het ijkproces in Koploper
« Reactie #4 Gepost op: 28 oktober 2009, 17:24:26 »
Nee dat zie je niet over het hoofd Wim.

Ik had het met Karst hierover, maar als je ijkt zoals wenselijk zonder massa simulatie en zonder rem/optrekvertraging zoals Karst en ik dat ook doen, dan hoeft die afstand niet zo heel erg lang te zijn.

De in mijn verhaal aangegeven 10 cm kan ook 20 cm zijn, dan heb je dus 20 om op gang te komen en dat doen die loks erg snel zeker zonder rem/optrekvertraging.

En dan red je het prima :)

Gr. Remco.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Aanpassing voor het ijkproces in Koploper
« Reactie #5 Gepost op: 28 oktober 2009, 17:33:13 »
Ik zou deze optie ook graag geimplementeerd zien. Op dit moment gaat ijken met 1 meter uitloop nog fout , dat moet inderdaad korter kunnen.
Als mensen 20cm te kort vinden, met 50cm kan ik ook goed leven, maar meer dan 1 meter is toch echt teveel.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21666
Re:Aanpassing voor het ijkproces in Koploper
« Reactie #6 Gepost op: 28 oktober 2009, 17:42:17 »
Ik heb nee gestemd in de zin dat ik het niet ga gebruiken. Moest ik van Remco motiveren.  ;D
Ik heb het ijkproces via Koploper nooit prettig gevonden en heb ooit een Fleischmann tachowagentje aangeschaft.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 838
Re:Aanpassing voor het ijkproces in Koploper
« Reactie #7 Gepost op: 28 oktober 2009, 17:45:51 »
Tiens, is dat echt te vergelijken, een hardware tachowagen en software ijken in koploper?

Dirk

ps.:dat uitlopen is idd een beetje vervelend

2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21666
Re:Aanpassing voor het ijkproces in Koploper
« Reactie #8 Gepost op: 28 oktober 2009, 17:49:12 »
Tiens, is dat echt te vergelijken, een hardware tachowagen en software ijken in koploper?


Eeeeh ja. Ik moet alleen de resultaten opschrijven en met de hand invoeren. Staat tegenover dat het snel gaat.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5817
Re:Aanpassing voor het ijkproces in Koploper
« Reactie #9 Gepost op: 28 oktober 2009, 17:51:27 »
Nee gestemd. Heb de behoefte niet na 6 jr Koploper en rij ook niet met die hoge snelheden, met 115km/hr schaalsnelheid heb ik het wel gehad. Daarnaast ijk ik maar één kant op, alleen de even stappen en onder de 15km/hr is ijken weinig zinvol dus het is snel gepiept. De rest klop ik handmatig in. Met inmiddels 40 loks/treinstellen zijn de verschillen vooruit/achteruit marginaal.

Maar voor wie het wel wil is het altijd leuk als het erin komt. (y)

Gr, Ben.

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:Aanpassing voor het ijkproces in Koploper
« Reactie #10 Gepost op: 28 oktober 2009, 17:51:43 »
Ik heb ook JA gestemd. Dit is een goed doordachte, en (zo te zien) eenvoudig aan te brengen wijziging. Te overwegen valt wellicht om deze nieuwe methode instelbaar te maken in de instellingen per database:
- wel of niet deze methode gebruiken (vinkje?)
- gewenste uitloop in cm's

My $0.02...

Gerard

Arnold

  • Offline Offline
  • Berichten: 1716
Re:Aanpassing voor het ijkproces in Koploper
« Reactie #11 Gepost op: 28 oktober 2009, 17:58:03 »
Ook ik heb ja gestemd; de uitloop is inderdaad erg lang.

Lokpaint

  • Gast
Re:Aanpassing voor het ijkproces in Koploper
« Reactie #12 Gepost op: 28 oktober 2009, 17:58:15 »
Eeeeh ja. Ik moet alleen de resultaten opschrijven en met de hand invoeren. Staat tegenover dat het snel gaat.

Ik doe het ook met het fleischmann ijkwagentje; perfect.

Bart

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re:Aanpassing voor het ijkproces in Koploper
« Reactie #13 Gepost op: 28 oktober 2009, 20:22:33 »
Moest ik van Remco motiveren.  ;D

;D (y)

nscargo2008

  • Offline Offline
  • Berichten: 954
  • veiligheidsfunctionaris-LWB Heijmans B.V./Prorail
Re:Aanpassing voor het ijkproces in Koploper
« Reactie #14 Gepost op: 28 oktober 2009, 20:40:35 »
heb ook op ja gestemd , altijd handig  (y)

grtz stefan ;)