Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Cor--24
Vandaag om 14:29:40
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17

Poll

Lees onderstaande uitleg goed!! door en maak je keuze:

Ja ik wil deze aanpassing graag in Koploper
86 (81.9%)
Nee ik hoef deze aanpassing niet in Koploper
19 (18.1%)

Totaal aantal stemmen: 103

  

Auteur Topic: Aanpassing voor het ijkproces in Koploper  (gelezen 8394 keer)

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3799
Re:Aanpassing voor het ijkproces in Koploper
« Reactie #15 Gepost op: 28 oktober 2009, 21:31:37 »
Heb ook op ja gestemd. Niet dat ik ben ben voor uitloop, heb nu nog niets rijden, maar voor de toekomst lijkt het mij handig om niet te lang door te rijden.

Super trouwens van Paul dat hij het overweegt om dit in te bouwen.  (y)

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Jos001

  • Offline Offline
  • Berichten: 1269
  • N en G rijder
Re:Aanpassing voor het ijkproces in Koploper
« Reactie #16 Gepost op: 28 oktober 2009, 21:38:50 »
Voor mij ook een JA

Groetjes,
Jos
N-spoor, digitaal met TC
G-spoor, digitaal met LGB-MZS

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re:Aanpassing voor het ijkproces in Koploper
« Reactie #17 Gepost op: 28 oktober 2009, 21:40:09 »
Ik heb nee gestemd.
Mijn ervaring is dat bepaalde treinen toch wel enige rijlengte nodig is om op constante snelheid te komen.
Ik heb wel een kleine optrek/afremvertraging ingesteld.

Huub

Hans sprinter

  • Offline Offline
  • Berichten: 1520
  • Vriend van vlaflip
Re:Aanpassing voor het ijkproces in Koploper
« Reactie #18 Gepost op: 28 oktober 2009, 21:40:32 »
Voor mij een JA. Duidelijk.
Hans

Ferry As

  • Spoor 1
  • Offline Offline
  • Berichten: 1754
  • **
Re:Aanpassing voor het ijkproces in Koploper
« Reactie #19 Gepost op: 28 oktober 2009, 21:50:42 »
Ik heb ja gestemd !

De motivatie en redenering zijn zeer doordacht aangegeven.

Ferry

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re:Aanpassing voor het ijkproces in Koploper
« Reactie #20 Gepost op: 28 oktober 2009, 22:22:56 »
@hubertus: Op veel decoders kan je deze vertraging doormiddel van een F functie uitzetten, hierdoor speelt het dat voor een meting als dit geen rol meer.

Ik het algemeen, het lijkt me een mooie instelling als je kunt aangeven hoeveel aanloop/uitloop je nodig vind bij het meten. Maar als ik kijk hoe snel een lok solo optrekt is 10 tot 20 cm wel voldoende.

Hulde aal Paul dat hij dit in overweging neemt :)

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Ed K.

  • Offline Offline
  • Berichten: 517
  • Ideale combinatie van mijn hobbies
Re:Aanpassing voor het ijkproces in Koploper
« Reactie #21 Gepost op: 28 oktober 2009, 22:24:41 »
Ik heb ook ja gestemd, ik sta nu al bij 80 km/h mijn locomotieven tegen te houden om te voorkomen dat ze van de testbaan af vliegen. Goed doordacht Remco.   (y)
Gr. Ed
NS 1930/1958 Stoom en Diesel H0, DCC, MultiMaus, S88ExpressNetLi, Koploper. Lid MSC Zutphen

Walter Wissels

  • Offline Offline
  • Berichten: 41
Re:Aanpassing voor het ijkproces in Koploper
« Reactie #22 Gepost op: 28 oktober 2009, 22:36:11 »
Hallo,

ik heb op nee gestemd, immers heeft de loc met ingebouwde massavertraging meer tijd nodig om op topsnelheid te komen, dat is juist met de voorgestelde optie geen voordeel,

met vriendelijke groet,

Walter

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3692
Re:Aanpassing voor het ijkproces in Koploper
« Reactie #23 Gepost op: 28 oktober 2009, 22:41:44 »
 Hallo Walter,
Die massa vertraging moet je uitschakelen, daar gaat Koploper voor zorgen.
 Maar een aanloop stuk van 50cm tot een meter zal je toch wel als aanloop stuk nodig hebben voor de snellere treinen dan natuurlijk.
 Vr Gr Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re:Aanpassing voor het ijkproces in Koploper
« Reactie #24 Gepost op: 28 oktober 2009, 22:44:18 »
@hubertus: Op veel decoders kan je deze vertraging doormiddel van een F functie uitzetten, hierdoor speelt het dat voor een meting als dit geen rol meer.
1. De meeste decoders die ik heb, hebben die optie niet.
2. De optrekvertraging heb ik bewust ingesteld en moet het ook bij het ijken gewoon doen.
3. De meeste van mijn locs hebben geen slipbandjes. Het risico dat die na 10 tot 20 cm nog vroljk aan het doorslippen zijn als ze in een keer "vol gas" krijgen, is vrij groot.
Het is uiteraard afhankelijk van je eigen situatie. Maar ik heb geen last van de huidige uitlopen en zou juist problemen krijgen als die sterk verkort worden.

@Peter, Koploper kan niet de massavertraging uitschakelen die je in de decoder instelt.

Huub

Ed K.

  • Offline Offline
  • Berichten: 517
  • Ideale combinatie van mijn hobbies
Re:Aanpassing voor het ijkproces in Koploper
« Reactie #25 Gepost op: 28 oktober 2009, 22:49:55 »
@ Peter en Walter,
Bij het ijken schakel je zowel de optrek als ook de afrem vertraging uit, zoals voorgeschreven in de koploper handleiding dezen blijven ook uit bij het rijden onder Koploper, want dan zorgt Koploper voor de massasimulatie
Bij het ijken van mijn locs dan zitten ze binnen 15 cm op de ingestelde snelheid, dus een halve halve meter lijkt mij rijkelijk veel.
Gr. Ed

PS. ik gebruik ook geen ASBtjes
« Laatst bewerkt op: 28 oktober 2009, 22:54:15 door Ed K. »
NS 1930/1958 Stoom en Diesel H0, DCC, MultiMaus, S88ExpressNetLi, Koploper. Lid MSC Zutphen

vissie

  • Offline Offline
  • Berichten: 188
    • elfd
Re:Aanpassing voor het ijkproces in Koploper
« Reactie #26 Gepost op: 28 oktober 2009, 22:52:54 »
ja, ik heb er nog niet mee te maken gehad maar lijkt me toch niet het mooiste gezicht als je je loc's door de kamer ziet vliegen
vincent bogers

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3692
Re:Aanpassing voor het ijkproces in Koploper
« Reactie #27 Gepost op: 28 oktober 2009, 22:56:04 »
 Walter,
    Ik heb het een beetje ongelukkig gezegd,
 -IK- moet zelf die optrek- en afrem vertraging uitschakelen door 2 CV waardes 1 te maken.
  Koploper regelt dat, maar doordat ik deze  heb opgegeven bij de treineigenschappen , hoe snel hij mag optrekken en afremmen, regel ik het uiteindelijk zelf. ;)
 Vr gr, Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Walter Wissels

  • Offline Offline
  • Berichten: 41
Re:Aanpassing voor het ijkproces in Koploper
« Reactie #28 Gepost op: 28 oktober 2009, 23:04:10 »
Hallo Walter,
Die massa vertraging moet je uitschakelen, daar gaat Koploper voor zorgen.
 Maar een aanloop stuk van 50cm tot een meter zal je toch wel als aanloop stuk nodig hebben voor de snellere treinen dan natuurlijk.
 Vr Gr Peter

Hallo,

het funktioneert bij mij prima zoals het nu is, de massasimulatie blijft bij mij aktief dus ook bij het testen, uiteraard staan de waarden van de massavertraging niet hoog ingesteld, maar voorkomt tijdens het rijden het stapsgewijs optrekken en/of afremmen, uiteraard moet bv. bij afremmen de decoder sneller/gelijk kunnen afremmen dan koploper doet of doorschieten te voorkomen,

met vriendelijke groet,

Walter

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:Aanpassing voor het ijkproces in Koploper
« Reactie #29 Gepost op: 28 oktober 2009, 23:16:31 »
Walter, tijdens het snelheids ijken, kan de massasimulatie gewoon uitgezet worden, dat is geen enkel probleem, het gaat hier immers alleen om het vaststellen van de snelheid die bij een bepaalde snelheidsstap hoort.  In het normale bedrijf en dus tijdens het leren remmen proces e.d. is het mooier om een eigen optrek en afremvertraging in de decoder zelf in te stellen, koploper kan veel, maar is niet instaat om het mooie gelijkmatige versnellen en vertraging tussen de snelheidsstappen onderling te regelen. De optie die voorgesteld wordt is een goede verbetering.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net