Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Daafs128
Vandaag om 21:16:44
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 21:15:46
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord door Ronald Halma
Vandaag om 21:14:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 21:14:26
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door grossraumwagen
Vandaag om 21:14:03
Rondom Charlois door NS264
Vandaag om 20:30:21
Altburg. een analoge, opklapbare Märklinbaan door daan2353
Vandaag om 19:58:09
Eindstation Daarhuizen door mamory
Vandaag om 19:51:49
Wat is dit voor component door 008200
Vandaag om 19:18:51
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 18:04:09
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 18:03:13
Piko blauwe 1000 door Huup
Vandaag om 17:52:54
DVT: Belgische (militaire) "Dagelijkse Verlofgangers Trein": samenstelling? door martijnhaman
Vandaag om 17:04:36
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
Vandaag om 16:17:19
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 16:05:37
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Montanbahn
Vandaag om 15:45:17
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 15:37:51
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
Vandaag om 15:12:43
Jaques Crousteaux, Poissons et Homards door daan2353
Vandaag om 14:37:16
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 14:22:34
Rail away door Eric v C
Vandaag om 14:17:48
Extra functie in Zimo MS450P22 door RobbertJan
Vandaag om 14:04:30
Diorama Memburg Klütjenfelderkai door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 13:45:21
Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood. door Ronald Halma
Vandaag om 11:12:25
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:05:22
Piko Hobby lok welke condensator er uit? door Josephes
Vandaag om 10:39:56
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 10:24:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:02:20
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 09:45:46
Märklin spoor 1 glaskast buffers breken af. door Kees-Jan
Vandaag om 08:52:04
  

Auteur Topic: Schaal 1 : 1: sik te koop  (gelezen 11040 keer)

RutgerSHM

  • Offline Offline
  • Berichten: 442
Re:Schaal 1 : 1: sik te koop
« Reactie #30 Gepost op: 27 October 2009, 08:34:45 »
Dat van de aandrijving heb ik ook maar gehoord, maar kon het me niet voorstellen.

Groeten,
Rutger

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2099
Re:Schaal 1 : 1: sik te koop
« Reactie #31 Gepost op: 27 October 2009, 10:28:51 »
Ik ook niet.
De dieselmotor is bij DE- en DH-tractie gelijkwaardig, het verschil zit 'm alleen in de soort overbrenging. Bij een locomotor (of elke andere DE-loc) is de dieselmotor vast gekoppeld aan een hoofdgenerator, die levert stroom voor de tractiemotoren. Erg simpel en degelijk principe. Bij DH-mat drijft de motor een hydraulische bak aan, die daarna de wielen aandrijft (sterk versimpeld weergegeven natuurlijk...)

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:Schaal 1 : 1: sik te koop
« Reactie #32 Gepost op: 27 October 2009, 20:45:48 »
De locomotieven zijn inderdaad diesels met een generator. Echter zit er ook nog een regeling in om bij een bepaald toerental meerdere verschillende snelheden te kunnen rijden. Bij de Sik gaat het om een pakket weerstanden.
Verder heeft een Sik nog een kleine extra, hij wordt brandstof gekoeld. Dus ipv koelvloeistof gewoon diesel.
Ook handig in onderhoud.

Groeten,

Gerard.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Biels

  • Offline Offline
  • Berichten: 79
Re:Schaal 1 : 1: sik te koop
« Reactie #33 Gepost op: 27 October 2009, 21:57:42 »
Citaat
Verder heeft een Sik nog een kleine extra

De Sik is een hybride! Een Sik kan zich (kleine stukjes) verplaatsen door alleen gebruik te maken van de accu.

Biels

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4085
Re:Schaal 1 : 1: sik te koop
« Reactie #34 Gepost op: 27 October 2009, 23:49:18 »
Helemaal zeker weten doe ik het niet, maar volgens mij bediende je met de torn knop het vreemde veld van de generator bij stationair toerental waardoor die zonder gas te geven met lage snelheid zal gaan rijden.
Dat is iets anders dan dat hij zelfsstandig op zijn batterijen rijdt.

De 311 van het NSM heeft in het verleden wel een aanpassing gehad zodat deze zonder draaiende dieselmotor op een extra set accu´s kon rijden zodat het dieseltje de buurt niet stoorde. Inmiddels is deze installatie incompleet en niet meer werkend...
« Laatst bewerkt op: 27 October 2009, 23:51:50 door Thom »

Bert de Jongh

  • Offline Offline
  • Berichten: 144
  • Wat een gezeur hier !!
Re:Schaal 1 : 1: sik te koop
« Reactie #35 Gepost op: 28 October 2009, 09:06:30 »
Kan die sik nog rijden? en bijv een rijtuig trekken ?
Nee alleen bejaarde schoonmoeders ;D
Geachte psycholoog, ik kan u melden dat ik niet spoor. Uit zelfanalyse blijkt dat ik geen trein ben.

Re 6/6

  • Offline Offline
  • Berichten: 223
  • Het heden is het verleden van de toekomst
Re:Schaal 1 : 1: sik te koop
« Reactie #36 Gepost op: 28 October 2009, 17:32:55 »
Een SIK kon destijds in ieder geval niet op batterijenn rijden. Met de Torn knop kon je naast de SIK meelopen als je wagons aan het aansluiten was, met de ganghendel ging je al gauw te hard. Hoe weet ik dat, ik ben zo'n 20 jaar Sikkebaas geweest in Amsterdam en Amersfoort.
Verder een erg probleemloos locje, behalve ontluchten als we hem totaal leeg gereden hadden en het oppoetsen van de schakelwals mankeerde er eigenlijk nooit wat aan.

Groet,

Ron
Bouwen en rijden met wat je leuk vind

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6808
  • Spaar ze allemaal.
Re:Schaal 1 : 1: sik te koop
« Reactie #37 Gepost op: 28 October 2009, 18:34:57 »
Citaat uit RM nr. 114 over de tornknop; "Bij het indrukken van deze knop worden de tractiemotoren direct gevoed met elektrische stroom van de batterijen, zonder gebruik te maken van de ganghandel."
Voor het artikel hebben ze o.a. de Beschrijving en bedieningsvoorschriften DE locomotoren 200-300 geraadpleegd, vreemd als dat niet zou kloppen.

Groet Stephan.

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3883
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:Schaal 1 : 1: sik te koop
« Reactie #38 Gepost op: 28 October 2009, 18:48:45 »
uit de BLL Deel 1 (1955) betreffende de DE-Locomotoren serie 200/300:

Art.10, C;

3. Met het rijhandel in de leegloopstand is het mogelijk de locomotor met geringe snelheid over zeer kleine afstanden te verplaatsen, door het indrukken van één der drukknoppen, waarvan er een links en een rechts tegen de buitenwand van de cabine is aangebracht.

einde citaat.

grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2099
Re:Schaal 1 : 1: sik te koop
« Reactie #39 Gepost op: 29 October 2009, 12:28:27 »
Thom heeft gelijk; zie ook het BLL-citaat. Je kunt ook horen dat de generator belast wordt en niet de accu's, want het toerental van de dieselmotor zakt iets in.

Functie was oorspronkelijk ook bedoeld t.b.v. de AK's, want de drukknoppen zaten ook net achter de eerste aspot, bij de AK-bedieningshandel! Goed te zien op oudere foto's.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4085
Re:Schaal 1 : 1: sik te koop
« Reactie #40 Gepost op: 29 October 2009, 23:23:04 »
Vaak zijn daar de 3 gaatjes ook nogwel van terug te vinden in de frameplaten  ;)