Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vraag een machinist het hemd van zijn lijf door JoopSpoort
Vandaag om 22:07:12
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 21:55:03
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door JoopSpoort
Vandaag om 21:51:14
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:29:45
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
Vandaag om 21:24:37
Sfeer op je modelbaan door Frank 123
Vandaag om 21:18:17
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:11
Raadplaatje door GerardvV
Vandaag om 21:05:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door cor_b
Vandaag om 21:03:37
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door Spoolder1972
Vandaag om 21:01:35
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 21:00:28
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Karst Drenth
Vandaag om 20:48:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 20:45:15
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door puntenglijder
Vandaag om 20:39:54
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:32:53
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door hmmglaser
Vandaag om 20:30:09
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 19:49:23
Aanpassen baanplan bestaande baan door JoopSpoort
Vandaag om 18:31:31
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Bob11
Vandaag om 18:15:35
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 18:05:41
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 17:22:12
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Tjalling
Vandaag om 16:27:55
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Frits C
Vandaag om 15:48:45
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:06:26
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 13:51:22
Aansturen verlichting Exact-Train ICR door VAM65
Vandaag om 13:34:11
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 13:25:09
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door defender
Vandaag om 12:51:30
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door sncf231e
Vandaag om 11:53:24
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 01:23:58
  

Auteur Topic: Baanplanning software Marklin H0  (gelezen 12658 keer)

christoff

  • Offline Offline
  • Berichten: 10
Baanplanning software Marklin H0
« Gepost op: 25 October 2009, 13:46:43 »
Heeft iemand ervaring met de baanplanning-software van Marklin (60521) en ook evt. in vergelijking met AnyRail?
Met H0 Fleischmann/AnyRail lukt het goed maar met Marklin/AnyRail  kom ik er niet uit en denk erover om de speciale Marklin planningsoftware te bestellen.

Bart Mestrom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
Re:Baanplanning software Marklin H0
« Reactie #1 Gepost op: 25 October 2009, 14:30:01 »
Wat gaat er dan niet goed?

christoff

  • Offline Offline
  • Berichten: 10
Re:Baanplanning software Marklin H0
« Reactie #2 Gepost op: 25 October 2009, 14:47:22 »
Fleischmann heeft bijv. een aanpasbare rechte rail om openingen op te vullen.
Echter heb ik besloten om toch Marklin (C-rails) te gaan gebruiken en het baanplan om te bouwen met Marklin rails. Marklin heeft kennelijk geen verstelbare rails en krijg ik de zaak derhalve niet sluitend.
De catalogus geeft niet voldoende info om dit op te lossen vandaar dacht ik dat misschien de Marklin software hier in kan voorzien.


Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4556
Re:Baanplanning software Marklin H0
« Reactie #3 Gepost op: 25 October 2009, 14:54:59 »
In de marklin software staat dat niet hoor. Als je wintrack demo download en daar wat in oefent lukt het vast wel. Daar staat bovendien een knop: automatisch verbinden. Helaas krijg je dan wel kleine stukjes. Maar oefening baart kunst en dan lukt het wel die eruit te halen.

Mag ik weten wat je heeft doen besluiten marklin te rijden?

christoff

  • Offline Offline
  • Berichten: 10
Re:Baanplanning software Marklin H0
« Reactie #4 Gepost op: 25 October 2009, 15:14:47 »
Dat wil  ik wel vertellen.
Ik heb nog helemaal niets en dus nog volkomen leek op dit gebied. Ik had Fleischmann gekozen en een baanplan gemaakt. Omdat ik alles digitaal wil gaan doen en met de PC besturen , kreeg ik de indruk dat i.v.m. blokindeling en keerlussen het Marklin systeem veel handiger is ivm met die ene middenrail. Ook het aanmelden van wissels, loks, terugmelders  enz. gaat volgens mij met marklin kinderlijk eenvoudig. Gisteren in Utrecht (Eurospoor) heb ik de vraag vele malen gesteld en de meesten adviseerden me om Marklin te nemen. Vandaar.

Bart Mestrom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
Re:Baanplanning software Marklin H0
« Reactie #5 Gepost op: 25 October 2009, 15:15:59 »
Ik rijdt zelf 2-rail met de Fleischmann Profi rails.

Het is eigenlijk best makkelijk met de blokindelingen etc.

Als je meer info wilt, stuur me dan maar een PM of email.

Misschien is het slim om eens hier op het forum rond te kijken naar meer info.

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4556
Re:Baanplanning software Marklin H0
« Reactie #6 Gepost op: 25 October 2009, 15:19:22 »
Heb je dan bij winkels geinformeerd of bij modelbanen?
Ik zou goed rondkijken. Op het forum is hier ook een hoop over geschreven.

Je kunt altijd een PB sturen ;)

christoff

  • Offline Offline
  • Berichten: 10
Re:Baanplanning software Marklin H0
« Reactie #7 Gepost op: 25 October 2009, 15:25:16 »
In ieder geval bedankt voor je reactie en ik ga nog eens verder neuzen.

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4556
Re:Baanplanning software Marklin H0
« Reactie #8 Gepost op: 25 October 2009, 15:26:51 »
geen dank ;)

David Hoogvorst

  • Offline Offline
  • Berichten: 367
    • AnyRail
Re:Baanplanning software Marklin H0
« Reactie #9 Gepost op: 25 October 2009, 15:46:22 »
Marklin C is nogal 'stugge' rails. Ik bedoel dat je je precies aan de door de fabrikant opgegeven manier moet houden om een baanplan passend te krijgen (zonder te zagen).

Zodra je bijvoorbeeld van de standaard railafstand afwijkt, is het nauwelijks passend te krijgen.

Op de AnyRail website staat een voorbeeld hoe dit moet (Tab 'voorbeelden', dan helemaal naar beneden scrollen).

Kijk ook nog eens goed in de catalogus hoe je precies parallelle rails moet leggen, en hoe je de wissels e.d. moet toepassen.
Dan moet het toch zeker lukken.

Zijn je ambities zo, dat ze met C rails niet makkelijk zijn te realiseren, dan moet je misschien overwegen K rails te gebruiken. Zeker met de flex rail kun je dan alle kanten op.

David.


leon utreg

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 1
Re:Baanplanning software Marklin H0
« Reactie #10 Gepost op: 26 October 2009, 08:46:08 »
C Rails is in genoeg maten en bochten te verkrijgen om er een leuke baan mee te maken.
Het is even goed kijken als je echt rare dingen er mee wil doen.
Maar anders is het een vrij goed systeem.

Bedenk wel goed voordat je tot aanschaf van een starterspakket overgaat,
of Marklin jou wel alles kan bieden wat je wil.

christoff

  • Offline Offline
  • Berichten: 10
Re:Baanplanning software Marklin H0
« Reactie #11 Gepost op: 26 October 2009, 11:18:27 »
Waar kan ik die instructies vinden? Niet in de catalogus, daar staan alleen wat algemene zaken in .
Ik probeer mijn Fleischmann ontwerp naar Marklin om te bouwen.
Zodra het een beetje gecompliceerd wordt krijg ik met de standaard raildelen van Marklin de zaak niet sluitend, welke kombinaties ik ook uitprobeer.
Dit wordt dus helemaal niets en ik vraag me werkelijk af hoe men complexe banen samenstelt zonder te buigen of te zagen.
Ik denk dat ik toch maar bij mijn Fleischmann ontwerp blijf tenzij er iemand is die vertelt hoe het wel moet.

David Hoogvorst

  • Offline Offline
  • Berichten: 367
    • AnyRail
Re:Baanplanning software Marklin H0
« Reactie #12 Gepost op: 26 October 2009, 11:42:13 »
In de Märklin catalogus die hier nu toevallig voor mijn neus ligt staat een uitgebreide introductie van C rails, met daarbij een uitleg over hoe je wisselstraten e.d. moet maken, met een railafstand van 77,5 of 64,3 mm. Dit is een catalogus van een paar jaar oud.

Dit is niet vreselijk ingewikkeld, maar zodra je ontwerp wat vrijer wordt, en je diagonalen o.i.d. gaat maken, of bijvoorbeeld een keerlus, wordt het lastiger, en is het eigenlijk gewoon een puzzel.

Ik begreep dat je voor Märklin wilt kiezen vanwege de wellicht wat lagere complexiteit van de aansluitingen e.d. Ik denk dat er als je, zoals je zegt, digitaal wilt gaan rijden met de PC, er niet zoveel verschil is.

Je moet je ook afvragen of je, als je met de PC gaat rijden, een centrale nodig hebt met alle mogelijke toeters en bellen met een beeldscherm. Wellicht is het handiger en stukken goedkoper te kiezen voor een makkelijk weg te werken centrale (b.v. de Intellibox Basic), en een mooi computerscherm op te hangen boven de baan.

Het aanmelden van een lok is een eenmalige actie (per lok dan natuurlijk), en is echt niet zo moeilijk. Als je het principe van een computergestuurde baan snapt, is dit echt niet het lastigste.

Ik hoop je niet nu juist verder in verwarring en twijfel te hebben gebracht.

christoff

  • Offline Offline
  • Berichten: 10
Re:Baanplanning software Marklin H0
« Reactie #13 Gepost op: 26 October 2009, 12:09:17 »
Inderdaad, met diagonalen en kruisingen gaat het (bij mij) niet lukken met Marklin.
M.i. kan het niet anders dan dat je vreselijk beperkt ben in de mogenlijkheden met Marklin. Er bestaan geen opvulstukjes en verstelbare rails en per definitie ben je dan een hoop ontwerpvrijheden kwijt. Dit verbaast me eigenlijk van zo'n merk.
Maar ik heb intussen al besloten bij Fleischmann te blijven wat dus veel universeler en gebruiksvriendelijker is en de keerlus problematiek kom ik met schade en schande ook wel uit. Net zolang proberen tot alle kortsluitingen eruit zijn. Het configureren is natuurlijk ook te doen.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8108
Re:Baanplanning software Marklin H0
« Reactie #14 Gepost op: 26 October 2009, 13:04:39 »
Verstelbare rails hoef je bij Fl* ook niet te gebruiken. Je kunt beter flexibele rails gebruiken en op de juiste lengte zagen. Ook voor de lange trajecten flexrail gebruiken. Scheelt je een hoop railverbinders en daarmee potentiele storingsbronnen.
De meldsecties kan je gewoon met een zaagje of slijpschuifje op de juiste plaats aanbrengen. Zo blijf je heel flexibel in het aanleggen van je baan.
En voor die keerlussen geldt dat je daar neit te veel problemen in moet zien. Daar zijn prima oplossingen voor en die schade en schande zijn er door je voorgangers al uitgehaald  8)

Als je een baanplan hebt kun je die hier posten en kunnen we er op schieten. ;D We helpen je graag om problemen op te lossen als je die tegenkomt.

Gr.
Eric
Gr.
Eric