Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

nieuw te leggen sporen passend maken door Brian G
Vandaag om 09:59:46
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
De (3d) knutsels van Ronald. door Jelmer
Vandaag om 09:51:28
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 09:46:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 09:38:41
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:24:22
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
  

Auteur Topic: Internationale trein samenstellingen in 1:160  (gelezen 4970 keer)

Wilmar den Ouden

  • Offline Offline
  • Berichten: 307
  • Hippel Power!
    • www.treintjes.tk
Internationale trein samenstellingen in 1:160
« Gepost op: 22 oktober 2009, 22:08:19 »
Hallo Beneluxers,

Ik ben bezig met een leuk en bont internationaal treintje in 1:160 medio 1980. Het liefst met een BR 216 of anders een 1300 nog in de ouwe geel/grijze kleurstelling. Maar het moet niet veel langer worden dan 6 rijtuigen en toch een beetje intermationaal ogen. Ik heb het 2e rijtuig op de 1e foto op het oog met nog wat andere erbij. Maar ik weet niet goed wat dan een goeie combi is. Maar dit oranje obb vindt ik wel een lekker fel begin voor de bonte samenstelling. Ik dacht ook nog aan iets van deze blauwe erbij bron
of een ICR? Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.

Gr Wilmar
Fleischmann analoog, N(iet)-spoorder, Natuurlijk de NS in de jaren voordat ik geboren werdt ;) IV dus. Kan niet wachten op de 1300 van Rocky Rail! Voor mijn foto's klik op het wereldbolletje

Rudolfph

  • Offline Offline
  • Berichten: 990
Re:Internationale trein samenstellingen in 1:160
« Reactie #1 Gepost op: 23 oktober 2009, 10:52:37 »
De samenstelling die ik nu voor me heb bestaat uit 1302+D+B+B+B+A. De 1300 heeft de oude geelgrijze kleuren zoals jij dat graag wilt, de rijtuigen zijn allemaal van de ÖBB in de oranje Eurofima-kleuren. Er zit dus helaas geen R in en de rijtuigen zijn allemaal dezelfde kleur. Het gaat trouwens om trein D223 "Holland-Wien-Express" van Amsterdam naar Wien op 18 mei 1985. Ik ken ook (een) foto('s) van ÖBB-rijtuigen met een plan E RD, maar die kan ik nu niet vinden, dus de exacte samenstelling weet ik niet, ook niet of daar wel een R in zit.

EDIT: Eurofima-kleuren met IR-kleuren (dat blauw) samen in één trein is niet mogelijk, aangezien de Eurofima-kleuren vrijwel verdwenen waren tegen de tijd dat de IR-kleuren verschenen. Ook verwacht niet dat Eurofima-kleuren met ICR samen gaan, maar ik laat me hierin graag corrigeren. ;-)
« Laatst bewerkt op: 23 oktober 2009, 10:56:32 door Rudolfph »
Gezocht: (kopieën van) NS VPM en VRM en DB Zp AR, AU, BR, BU, CR en CU voor mijn website over treinsamenstellingen: http://treinsamenstelling.wordpress.com/
Bijbehorend forumdraadje: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=56271

Johan Zijlstra

  • Offline Offline
  • Berichten: 95
Re:Internationale trein samenstellingen in 1:160
« Reactie #2 Gepost op: 23 oktober 2009, 12:29:31 »
Geachte lezer(s),

Wat ik me altijd weer afvraag ook bij het bovenstaande plaatje is of de Nederlandse rijtuigen dan ook naar en door het buitenland reizen.
Het afkoppelen ervan aan de grens lijkt me bijna een onbegonnen klus. Hoe gaat dit precies in zijn werk ?

Groet,
Johan Zijlstra
Voor spoorders door spoorders.

CNL-en DB-fan

Rudolfph

  • Offline Offline
  • Berichten: 990
Re:Internationale trein samenstellingen in 1:160
« Reactie #3 Gepost op: 23 oktober 2009, 13:12:34 »
Er zijn tegenwoordig (met uitzondering van de Beneluxtrein) geen internationale treinverbindingen meer waarbij NS-rijtuigen de grens over gaan. Voor de jaren '80 geldt dat er nog plan K en plan N (later ICR) op Den Haag-Venlo-Köln, plan D en plan W in de Beneluxdienst (ook hier later ICR) en verder nog een handvol rijtuigen in verschillende nacht- en seizoenstreinen. Daarnaast was er nog wel inzet van NS-rijtuigen in internationale treinen, maar dit betrof dan binnenlandse versterkingsdiensten.

Het af- en aankoppelen van rijtuigen bij de grens is juist relatief eenvoudig omdat er toch van loc gewisseld moet worden, als voorbeeld een trein van Nederland naar Duitsland: op het grensstation wordt de NS-loc aan de voorzijde van de trein afgekoppeld en afgerangeerd. De DB-loc wordt dan, eventueel met extra DB-rijtuigen, voor de trein gerangeerd en koppelt aan. NS-rijtuigen welke tot aan het grensstation meerijden, rijden achteraan de trein mee en worden aan de achterzijde van de trein afgekoppeld en door een rangeerloc weggerangeerd. De reden dat de NS-rijtuigen niet vooraan in de trein meerijden is dat dan gewacht moet worden totdat deze rijtuigen leeg zijn en het dus langer duurt voordat de NS-loc afgekoppeld kan worden voor het locwisselen. En het voordeel hiervan is hetzelfde truucje op de terugreis weer opnieuw uitgehaald kan worden omdat de trein dan natuurlijk kopgemaakt heeft.
Schematisch:
voor grensstation: NS-loc - doorgaande rijtuigen - NS-rijtuigen
op grensstation (NS-loc is al weg): DB-loc - DB-rijtuigen - doorgaande rijtuigen - NS-rijtuigen - rangeerloc
na grensstation: DB-loc - DB-rijtuigen - doorgaande rijtuigen

En dan nog de samenstelling op de foto waar ik het eerder over had:
NS 1208 (gerenoveerd)+plan E RD+B+D+B+B+A+WL+WL.
De rijtuigen 2, 3, 4 en 5 zijn ÖBB-rijtuigen in Eurofima-kleuren, de A is een ÖBB-rijtuig in bruinrood (toen net nieuw) en de WL's zijn blauw met een wit streepje. Het gaat om D216 "Austria-Expres" op 27 mei 1988. Het plan E-rijtuig reed alleen op dinsdag in de ene richting en op donderdag in de andere richting mee. Normaal liepen er ook nog DB-rijtuigen tussen het plan E-rijtuig en de ÖBB-rijtuigen mee, maar nu dus niet. En ook in deze trein geen ÖBB-restauratierijtuig.

Rekening houdend met de beperkte lengte kan je het volgende samenstellen: loc-plan E RD-D-B-B-A-WL waarbij de D-B-B-A ÖBB-rijtuigen in Eurofima-kleuren of bruinrood zijn. De WL kan dan van NS, DB of nog een andere maatschappij zijn. Als je het restauratierijtuig ook wilt gebruiken, kan je dat toevoegen tussen de B's en de A, eventueel door de plan E RD of D weg te laten. Verder kan je nog een DB Bm-rijtuig tussen de plan E en de ÖBB-rijtuigen plaatsen, eventueel ten koste van een ÖBB B. Het resultaat is dan weliswaar geen officiële samenstelling zoals die in werkelijkheid reed, maar wel een goed te verantwoorden samenstelling gebaseerd op de werkelijkheid.
« Laatst bewerkt op: 23 oktober 2009, 13:14:05 door Rudolfph »
Gezocht: (kopieën van) NS VPM en VRM en DB Zp AR, AU, BR, BU, CR en CU voor mijn website over treinsamenstellingen: http://treinsamenstelling.wordpress.com/
Bijbehorend forumdraadje: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=56271

Wilmar den Ouden

  • Offline Offline
  • Berichten: 307
  • Hippel Power!
    • www.treintjes.tk
Re:Internationale trein samenstellingen in 1:160
« Reactie #4 Gepost op: 23 oktober 2009, 13:25:20 »
@ Rudolfph,

Bedankt voor je reactie's het is me al een stuk duidelijker geworden. Maar misschien een stomme vraag maar waar staan al die letter voor? A+E+WL ???

Gr Wilmar
Fleischmann analoog, N(iet)-spoorder, Natuurlijk de NS in de jaren voordat ik geboren werdt ;) IV dus. Kan niet wachten op de 1300 van Rocky Rail! Voor mijn foto's klik op het wereldbolletje

Johan Zijlstra

  • Offline Offline
  • Berichten: 95
Re:Internationale trein samenstellingen in 1:160
« Reactie #5 Gepost op: 23 oktober 2009, 13:46:30 »
@Rudolph,

Hartelijk dank voor je uitgebreide reactie. Het is me in ieder geval een stuk duidelijker geworden.
Misschien toch wel zo handig om in een klein overzichtje even het type rijtuigen te vermelden bij de letters in je bovenstaand verhaal.

Groet,
Johan Zijlstra
« Laatst bewerkt op: 23 oktober 2009, 13:52:21 door Johan Zijlstra »
Voor spoorders door spoorders.

CNL-en DB-fan

Rudolfph

  • Offline Offline
  • Berichten: 990
Re:Internationale trein samenstellingen in 1:160
« Reactie #6 Gepost op: 23 oktober 2009, 16:19:58 »
@Wilmar: A=1e klasse, B=2e klasse, D=bagage, plan E is een bepaalde rijtuigserie, R=restauratie, WL=slaaprijtuig. Combinaties bestaan ook, zo is een RD-rijtuig een restauratierijtuig met bagageafdeling en een WLAB is een slaaprijtuig met 1e en 2e klasse. Een plusje betekent een volgend rijtuig: Loc+A+B+B betekent dus een loc met één 1e klasse rijtuig en twee 2e klasse-rijtuigen. Hopelijk is het zo duidelijk.

@Johan: voor zover ik de exacte rijtuigtypen kan bepalen van de twee foto's:
Loc 1302
Dmsz
Bmoz
Amoz

Loc 1208
Plan E RD
Bmoz
Dmsz
Amz (=Amoz in nieuwe kleurstelling, waarschijnlijk ook iets van een renovatie)
WL's kan ik niet bepalen.
Hopelijk is het hier ook duidelijk. ;-)
Gezocht: (kopieën van) NS VPM en VRM en DB Zp AR, AU, BR, BU, CR en CU voor mijn website over treinsamenstellingen: http://treinsamenstelling.wordpress.com/
Bijbehorend forumdraadje: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=56271

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2739
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re:Internationale trein samenstellingen in 1:160
« Reactie #7 Gepost op: 24 oktober 2009, 00:02:12 »
Wat ik me altijd weer afvraag ook bij het bovenstaande plaatje is of de Nederlandse rijtuigen dan ook naar en door het buitenland reizen.
Het afkoppelen ervan aan de grens lijkt me bijna een onbegonnen klus. Hoe gaat dit precies in zijn werk ?
Dan zal ik je maar even uit de droom helpen. Deze trein betrefd een ICL trein, deze reden o.a. tussen Deventer en Amsterdam met gehuurd Duits materieel dat langzaam is omgestikkerd. De eerste klasse die niet geheel op de foto staat is een Amvz.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de