Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 09:09:34
Sfeer op je modelbaan door MOVisser
Vandaag om 09:09:12
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 09:02:33
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 08:58:35
Br 38 Piko Superen. door Jelmer
Vandaag om 08:53:05
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 08:39:04
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 08:11:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Bahn-AG
21 July 2025, 23:59:53
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
21 July 2025, 23:03:58
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35
Station Roodeschool door Torikoos
21 July 2025, 21:59:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door wob
21 July 2025, 21:59:52
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door 741230
21 July 2025, 20:44:16
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
21 July 2025, 20:39:50
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door borotof
21 July 2025, 20:26:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
21 July 2025, 20:06:38
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
21 July 2025, 20:05:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door 741230
21 July 2025, 20:04:49
Overstap naar HTM door GerardvV
21 July 2025, 19:50:12
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
21 July 2025, 19:48:41
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
21 July 2025, 18:59:34
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door Rob Hagg
21 July 2025, 18:40:47
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
21 July 2025, 18:18:39
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door marco
21 July 2025, 17:15:33
Da's Daz 2 door BartvD
21 July 2025, 17:06:02
Stationsplein Baden Baden door Dion
21 July 2025, 17:00:00
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
21 July 2025, 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
21 July 2025, 15:38:11
  

Auteur Topic: plan E eind jaren 80  (gelezen 4030 keer)

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4556
plan E eind jaren 80
« Gepost op: 22 October 2009, 17:36:26 »
Heel veel informatie over de plan E rond de jaren 60,70, maar mijn tijdperk begint als het leven van de plan E eindigt. Mijn vraag is dus: Wat is een realistische stam in 1987-1989?
Ik heb nu:
B 154.03
B 154.04
B 154.01
B 154.02
A 155.01
A 155.02
RD 156.01
RD 156.02 (restauratie-fietsenrijtuig)

alvast bedankt! ;)

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
  • Spoor N
Re:plan E eind jaren 80
« Reactie #1 Gepost op: 22 October 2009, 18:51:11 »
Het fietsenrijtuig kan met wat ICR in een stam en van de rest kan je dan ook een stam maken. Zie ook de site van Martijn Haman.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4556
Re:plan E eind jaren 80
« Reactie #2 Gepost op: 22 October 2009, 19:07:28 »
Meestal zie je ze op sites als flickr.com in stammen van vijf rijden. Ik vroeg me af of ze toen nooit met meer gereden hebben?

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1872
    • Arnhem in de jaren ´80
Re:plan E eind jaren 80
« Reactie #3 Gepost op: 22 October 2009, 19:32:22 »
Even op de site van Gerard van de Weert kijken: www.seinarm.nl!

Groet,

Niels

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4556
Re:plan E eind jaren 80
« Reactie #4 Gepost op: 22 October 2009, 19:36:59 »
Waar dan?
hier staat namelijk niets over een samenstelling uit de jaren 80 ???


edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 2024
  • Allegra" treinstel
Re:plan E eind jaren 80
« Reactie #5 Gepost op: 22 October 2009, 19:46:21 »
hoi daan kijk maar even op deze site www.martijnhaman.nl
hier zul je vast wel iets meer vinden over jouw tijdperk met plan E.

groetjes edwin

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
  • Spoor N
Re:plan E eind jaren 80
« Reactie #6 Gepost op: 22 October 2009, 19:47:22 »
Citaat
Traject Zandvoort - Maastricht/Heerlen omstreeks 1967/1968. Als we dit traject nader bekijken, dan blijkt dat de basislengte, de stam uit de combinatie B9b + A8b + RDz + B9b + B9b, allemaal rijtuigen plan E bestaat. In de spitsuren werden er vooral rijtuigen B9b aan toegevoegd. Voor het Zandvoortse traject hield men 15 A8b's en 11 B11 rijtuigen (plan W) achter de hand. In de jaren '60 reed men wel met treinen tot aan 16 rijtuigen, in de jaren '70 ging men niet verder dan zo'n 14 stuks.

In de 80er jaren kwamen als versterkingsrijtuigen ook plan K, N en W voor. Met de komst van ICR in de 80er jaren kwamen in de intercitytreinen steeds meer van deze rijtuigen te rijden totdat plan E volledig uit deze serie's verdween. Als laatste reden ze op de lijn Roosendaal - Zwolle totdat ze in 1989 alle afgevoerd waren.
Dat neem ik aan.

@Edwin, dat zei ik dus ook al...
« Laatst bewerkt op: 22 October 2009, 19:49:38 door Rick »
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1872
    • Arnhem in de jaren ´80
Re:plan E eind jaren 80
« Reactie #7 Gepost op: 22 October 2009, 19:50:15 »
hey,

er staan in de samenstellingen inderdaad geen jaren '80 tussen. Vreemd, ik meen me te herinneren dat ik daar ergens nog een lijst van heb.

Sorry!

Groeten,
Niels

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4556
Re:plan E eind jaren 80
« Reactie #8 Gepost op: 22 October 2009, 20:10:12 »
Rick, Dat had ik inderdaad gelezen, maar ik voreg me af of dat wel zo was eind jaren 80. Het aantal plan E was toen al sterk afgenomen.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
  • Spoor N
Re:plan E eind jaren 80
« Reactie #9 Gepost op: 22 October 2009, 21:02:45 »
Het staat toch echt duidelijk in de laatste zin daar. Plan E werd langzaam vervangen door ICR, totdat al het plan E weg was uit die serie.
Op de site van Matijn Haman staat eeen foto van een 1200 met een stuk of 7 plan E in 1987.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1801
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re:plan E eind jaren 80
« Reactie #10 Gepost op: 23 October 2009, 08:43:30 »
Gaat maar om vijf rijtuigen: 1200 + RD + B + A + B + B

Martijn

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4556
Re:plan E eind jaren 80
« Reactie #11 Gepost op: 24 October 2009, 14:18:21 »
OK. ik zocht zoiets als martijn nu noemt.
Kan het restauratie fietsen rijtuig (NR 226 Artnr. 156.02) wel samen ingezet worden met een RD (Nr 214 Artnr 156.02)?

Taigagaai

  • Offline Offline
  • Berichten: 605
  • *
    • Flickr
Re:plan E eind jaren 80
« Reactie #12 Gepost op: 27 October 2009, 12:22:20 »
Op de IJssellijn was gebruik loc + A + RD + B + B. De B's kunnen ook Plan W zijn. Op Amsterdam - Enschede reed loc + A +RD + B + B + B. Zo heb ik het altijd onthouden van de foto's in het familie archief.
Daarom heb ik zelf ook de A 225 + RD 226 + B 532 (W) + B 353 + B 514 (W).
Spoorgroet, Martin

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4556
Re:plan E eind jaren 80
« Reactie #13 Gepost op: 27 October 2009, 13:40:06 »
ok dank je wel ;) Ze reden dus vaak in stammen van 4-5.
Weet niemand wat van dat fietsenrijtuig?