Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Terschellinger Spoor door FritsT
Vandaag om 22:44:46
Tickets Modelspoordagen 2026 door Seinhuis
Vandaag om 22:34:58
11 en 12 oktober SSN stoomtreindagen door Seinhuis
Vandaag om 22:19:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 22:04:12
Wat herkent AI van onze hobby? door hervé
Vandaag om 21:42:28
PB Models, ICR-rijtuigen door Hans Kl
Vandaag om 21:37:07
Kato ETA 515 door Casmir
Vandaag om 21:28:02
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 21:27:01
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:25:37
Project X...... door Ivo tB
Vandaag om 21:21:35
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit door orientexpress
Vandaag om 20:32:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 19:50:05
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door prutser
Vandaag om 19:48:49
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:34:15
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Simplex
Vandaag om 19:31:51
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Tom Z.
Vandaag om 19:15:52
Vervangen wissels flm profi door Ronald69
Vandaag om 19:07:26
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
Vandaag om 18:47:34
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 18:41:13
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:32:43
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:25:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 16:07:09
Modelbaan Beltheim. door Jelmer
Vandaag om 16:05:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Bertje B
Vandaag om 15:23:00
Decals, witte NS logo's en cijfers voor plan E door ronaldvd2000
Vandaag om 14:26:22
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Eric v C
Vandaag om 14:09:13
Op Zuid (NL H0) door hervé
Vandaag om 13:49:23
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 12:59:29
Welke decoder is dit? door 008200
Vandaag om 12:34:06
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 10:57:47
  

Auteur Topic: plan E eind jaren 80  (gelezen 4171 keer)

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4562
plan E eind jaren 80
« Gepost op: 22 October 2009, 17:36:26 »
Heel veel informatie over de plan E rond de jaren 60,70, maar mijn tijdperk begint als het leven van de plan E eindigt. Mijn vraag is dus: Wat is een realistische stam in 1987-1989?
Ik heb nu:
B 154.03
B 154.04
B 154.01
B 154.02
A 155.01
A 155.02
RD 156.01
RD 156.02 (restauratie-fietsenrijtuig)

alvast bedankt! ;)

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8550
  • Spoor N
Re:plan E eind jaren 80
« Reactie #1 Gepost op: 22 October 2009, 18:51:11 »
Het fietsenrijtuig kan met wat ICR in een stam en van de rest kan je dan ook een stam maken. Zie ook de site van Martijn Haman.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4562
Re:plan E eind jaren 80
« Reactie #2 Gepost op: 22 October 2009, 19:07:28 »
Meestal zie je ze op sites als flickr.com in stammen van vijf rijden. Ik vroeg me af of ze toen nooit met meer gereden hebben?

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1874
    • Arnhem in de jaren ´80
Re:plan E eind jaren 80
« Reactie #3 Gepost op: 22 October 2009, 19:32:22 »
Even op de site van Gerard van de Weert kijken: www.seinarm.nl!

Groet,

Niels

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4562
Re:plan E eind jaren 80
« Reactie #4 Gepost op: 22 October 2009, 19:36:59 »
Waar dan?
hier staat namelijk niets over een samenstelling uit de jaren 80 ???


edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 2030
  • Allegra" treinstel
Re:plan E eind jaren 80
« Reactie #5 Gepost op: 22 October 2009, 19:46:21 »
hoi daan kijk maar even op deze site www.martijnhaman.nl
hier zul je vast wel iets meer vinden over jouw tijdperk met plan E.

groetjes edwin

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8550
  • Spoor N
Re:plan E eind jaren 80
« Reactie #6 Gepost op: 22 October 2009, 19:47:22 »
Citaat
Traject Zandvoort - Maastricht/Heerlen omstreeks 1967/1968. Als we dit traject nader bekijken, dan blijkt dat de basislengte, de stam uit de combinatie B9b + A8b + RDz + B9b + B9b, allemaal rijtuigen plan E bestaat. In de spitsuren werden er vooral rijtuigen B9b aan toegevoegd. Voor het Zandvoortse traject hield men 15 A8b's en 11 B11 rijtuigen (plan W) achter de hand. In de jaren '60 reed men wel met treinen tot aan 16 rijtuigen, in de jaren '70 ging men niet verder dan zo'n 14 stuks.

In de 80er jaren kwamen als versterkingsrijtuigen ook plan K, N en W voor. Met de komst van ICR in de 80er jaren kwamen in de intercitytreinen steeds meer van deze rijtuigen te rijden totdat plan E volledig uit deze serie's verdween. Als laatste reden ze op de lijn Roosendaal - Zwolle totdat ze in 1989 alle afgevoerd waren.
Dat neem ik aan.

@Edwin, dat zei ik dus ook al...
« Laatst bewerkt op: 22 October 2009, 19:49:38 door Rick »
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1874
    • Arnhem in de jaren ´80
Re:plan E eind jaren 80
« Reactie #7 Gepost op: 22 October 2009, 19:50:15 »
hey,

er staan in de samenstellingen inderdaad geen jaren '80 tussen. Vreemd, ik meen me te herinneren dat ik daar ergens nog een lijst van heb.

Sorry!

Groeten,
Niels

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4562
Re:plan E eind jaren 80
« Reactie #8 Gepost op: 22 October 2009, 20:10:12 »
Rick, Dat had ik inderdaad gelezen, maar ik voreg me af of dat wel zo was eind jaren 80. Het aantal plan E was toen al sterk afgenomen.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8550
  • Spoor N
Re:plan E eind jaren 80
« Reactie #9 Gepost op: 22 October 2009, 21:02:45 »
Het staat toch echt duidelijk in de laatste zin daar. Plan E werd langzaam vervangen door ICR, totdat al het plan E weg was uit die serie.
Op de site van Matijn Haman staat eeen foto van een 1200 met een stuk of 7 plan E in 1987.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1809
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re:plan E eind jaren 80
« Reactie #10 Gepost op: 23 October 2009, 08:43:30 »
Gaat maar om vijf rijtuigen: 1200 + RD + B + A + B + B

Martijn

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4562
Re:plan E eind jaren 80
« Reactie #11 Gepost op: 24 October 2009, 14:18:21 »
OK. ik zocht zoiets als martijn nu noemt.
Kan het restauratie fietsen rijtuig (NR 226 Artnr. 156.02) wel samen ingezet worden met een RD (Nr 214 Artnr 156.02)?

Taigagaai

  • Offline Offline
  • Berichten: 606
  • *
    • Flickr
Re:plan E eind jaren 80
« Reactie #12 Gepost op: 27 October 2009, 12:22:20 »
Op de IJssellijn was gebruik loc + A + RD + B + B. De B's kunnen ook Plan W zijn. Op Amsterdam - Enschede reed loc + A +RD + B + B + B. Zo heb ik het altijd onthouden van de foto's in het familie archief.
Daarom heb ik zelf ook de A 225 + RD 226 + B 532 (W) + B 353 + B 514 (W).
Spoorgroet, Martin

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4562
Re:plan E eind jaren 80
« Reactie #13 Gepost op: 27 October 2009, 13:40:06 »
ok dank je wel ;) Ze reden dus vaak in stammen van 4-5.
Weet niemand wat van dat fietsenrijtuig?