Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Loksound5 decoder met Loksound3.5 soundfile door 008200
Vandaag om 19:55:30
Piko blauwe 1000 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 19:55:25
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Eric B
Vandaag om 19:11:00
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 19:10:27
Welke versies van de Roco 2200 zijn er? door JohnH0
Vandaag om 19:10:23
Modelbaan Beltheim. door puntenglijder
Vandaag om 19:09:33
Revier Rheinbrenner (H0) door Ronald Halma
Vandaag om 18:53:27
Pantografen mat.'46 (en mat.'54) door Jeroen Water
Vandaag om 18:46:28
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 18:24:23
gangelt door bellejt
Vandaag om 17:58:13
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 17:13:51
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 16:55:19
Liliput kortkoppeling mechaniek defect door Robert vh Prutsert
Vandaag om 16:33:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:48:13
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Daan!
Vandaag om 14:42:28
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Benelux795
Vandaag om 14:41:40
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 14:15:19
Aachenau West door Jelmer
Vandaag om 14:13:13
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door spoorzeven
Vandaag om 14:11:58
Piko 2025 door Reinout van Rees
Vandaag om 13:24:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:37:27
Kersttrein door R v/d Hoven
Vandaag om 12:29:22
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 12:06:15
Veevervoer ss/ ns door Huup
Vandaag om 11:01:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 10:37:08
Invoering SGNS containerwagens bij NS door RodeDuivel
Vandaag om 10:19:42
NS stoomlocomotief serie boeken door orientexpress
Vandaag om 10:06:20
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 09:44:28
Zelfgemaakt BiDiB modules door bask185
Vandaag om 08:51:10
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Bert Senden
Vandaag om 08:49:40
  

Auteur Topic: Railhobby december 2006  (gelezen 2160 keer)

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3392
    • nederlof.net
Railhobby december 2006
« Gepost op: 25 November 2006, 00:02:20 »
De Railhobby van december 2006 ligt al weer een paar dagen in huis, tijd voor een bespreking dus.

De voorpagina toont onder andere een koploper in de sneeuw (’t is hier buiten nu 13 graden :-|) en beloofd onder andere een test van de, inmiddels welbekende, Piko hondekop en een artikel over het pimpen van een 1300.

Het eerste artikel gaat in op de historie van de Bombardier fabriek in Denemarken waar onder andere de Sprinters van de NS gemoderniseerd worden. Een artikel waarbij dus zowel foto’s van nieuw als oud materieel te vinden zijn.

Hierna volgt een artikel over de teloorgang van de “Krokettenkarren” van de NS. De buffetrijtuigen van de NS waarvan het grootste gedeelte gesloopt is en er nog twee overgebleven zijn, die nu beide in Duitsland te vinden zijn.

Vervolgens is de rubriek Railview te vinden met info over grootspoor in binnen en buitenland. Deze keer voor een groot deel gedomineerd door info over de Innotrans beurs.

RailMuseumNieuws bevat onder andere info over de “Jacht op 1 miljoen” actie van de SGB waar hier op het forum ook een draadje over te vinden is.

Daarna is een artikel te vinden over de viering van het 150-jarig bestaan van de spoorwegen in Zweden. Een artikel met lekker veel foto’s van allerlei historisch materieel.

Na dit artikel besteedt RH alweer aandacht aan een Amerikaans thema. De liefhebbers hiervan hebben de laatste railhobby’s geluk! Het artikel handelt over de spoorlijn door de Royal Gorge in de Rocky Mountains. Een imposant stukje spoorlijn!

Hierna is het modelspoor aan de beurt. Een tweede artikel (vervolg op het artikel uit het septembernummer) over de verschillende uitvoeringen van de Hondekoppen. Allemaal getoond in model. De vorige keer waren de groene en blauwe varianten aan de beurt, nu de gele in allerlei soorten en uitvoeringen.

Het volgende artikel gaat in op het model van de spoorbruggen bij Weesp, gebouwd door de modelspoorclub “N Spoor Nijmegen”. Het artikel behandeld de bouw van dit prachtige stukje modelbouwkunst.

Dan volgt de railtest van een hier veelbesproken model: de Piko Hondekop. Conclusie: geslaagd model met een hele goede prijs/kwaliteit verhouding.

Hierna een artikel over een apparaat van Noch om op een analoge baan toch realistisch treingeluid te hebben. Op zich interessant maar ik heb wel vraagtekens bij dit apparaat.

We blijven nog even bij modelspoor met een artikel over het aanpassen van een 1300 van Electrotren. In dit eerste deel wordt de verlichting aangepakt: minder witte verlichting en een L-sein. Helder en interessant artikel!

Vervolgens deel 11 in de serie van de bouw van een enorme modelbaan. Deze modelbaan wordt met militaire precisie opgebouwd (de bouwer is generaal geweest, hij staat zelfs op wikipedia al is daar niets te vinden over zijn hobby). Dit deel behandelt de bedieningstafel waar een treindienstleider jaloers op zou zijn!

Het volgende en laatste artikel is deel 2 van een bespreking van de modulebaan “Poldermodel”. Mooie baan, het artikel bevat veel foto’s.

Dat was het weer deze maand, veel leesplezier!

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12551
    • sleutelspoor
Re: Railhobby december 2006
« Reactie #1 Gepost op: 25 November 2006, 18:00:11 »
Dank U ;D
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1813
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Railhobby december 2006
« Reactie #2 Gepost op: 12 December 2006, 13:48:31 »
Hierna volgt een artikel over de teloorgang van de “Krokettenkarren” van de NS. De buffetrijtuigen van de NS waarvan het grootste gedeelte gesloopt is en er nog twee overgebleven zijn, die nu beide in Duitsland te vinden zijn.

Nadat ik op het artikel over de buffetrijtuigen was gewezen heb ik het nummer ook aangeschaft. Helaas bevat het artikel een misser wat betreft de resterende rijtuigen. Gesteld wordt namelijk dat zowel rijtuig 006 als 007 nog zouden bestaan. De 006 is echter al gesloopt, waardoor alleen de 007 nog bestaat. Dat verwezen wordt naar mijn website voor meer informatie en foto's maakt de fout wat minder erg ;D

Als ik het niet vergeet zal ik bij de volgende update wat foto's van buffetrijtuig 006 in het Duitse Kalenborn op de site zetten.

Met vriendelijke groet,
Martijn Haman
_________________________________________________________

Bezoek nu ook de website over de stalen rijtuigen van de
Nederlandse Spoorwegen op www.MartijnHaman.nl

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3392
    • nederlof.net
Re: Railhobby december 2006
« Reactie #3 Gepost op: 12 December 2006, 15:13:51 »
Ik vond al dat het artikel vaag was over 1 van de rijtuigen. Het zou nog bestaan, "ergens in Duitsland"....

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1813
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Railhobby december 2006
« Reactie #4 Gepost op: 12 December 2006, 16:36:00 »
Laat je niet misleiden door deze vaagheid. Juist rijtuig 006, waarover Railhobby stellig is over de verblijfsplaats, bestaat niet meer. Dit rijtuig is op de beide foto's bij het artikel in het Duitse Kalenborn te zien.

Het nog bestaande rijtuig 007 (en daar is het artikel nu juist vaag over) staat voor zover ik weet in het Duitse Münster. Volgens de laatste meldingen die ik ken staat het rijtuig op tussen het personen- en het goederenstation. En juist van dit rijtuig bevat het artikel in Railhobby geen foto's.

Voor wie nieuwsgierig is: Een foto van rijtuig 007 nog in actieve dienst is te zien op: http://www.martijnhaman.nl/resterend.htm (onderste foto)
en een foto van het rijtuig in Münster kun je vinden op de site van Jan Sas: http://www.vakantietreinen.nl/Buffetrijtuigen/buffetrijtuigen.html

Met vriendelijke groet,
Martijn Haman
_________________________________________________________

Bezoek nu ook de website over de stalen rijtuigen van de
Nederlandse Spoorwegen op www.MartijnHaman.nl