Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door spoorijzer
Vandaag om 11:21:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:20:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door cor_b
Vandaag om 11:19:27
Verschil leveranciers DCC decoders? door Ronald Halma
Vandaag om 11:18:19
NS/32 door FritsT
Vandaag om 11:08:41
Perronhoogte TP3 door Pauldg
Vandaag om 10:59:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Pauldg
Vandaag om 10:50:12
zelfbouw diesel vijf (DE-5) door FritsT
Vandaag om 10:22:10
De Hondsrugbaan door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:22:09
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 10:18:27
US diorama in H0 door ES44C4
Vandaag om 10:09:14
Zee. Land. door AB 7216
Vandaag om 10:05:01
Schneidersein door W.Broere
Vandaag om 10:04:53
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MOVisser
Vandaag om 09:56:58
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:52:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:36:22
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
  

Auteur Topic: Station Arnhem jaren '80'  (gelezen 317895 keer)

RICROO

  • Offline Offline
  • Berichten: 618
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #825 Gepost op: 04 juni 2020, 12:15:23 »
Hallo Niels,

De plottjes zelf zeiden mij nog niets, pas toen je het gebouw van de VL in elkaar bent gaan zetten begon het te dagen.

Mooi in elkaar gezet door jou maar in schaal 1:1 heb ik mij altijd afgevraagd wie dat gebouw verzonnen heeft en waarom op die plek.

Ik denk door dezelfde mensen die het moderne station Arnhem bedacht hebben. Van dat nieuwe station kun je zeggen dat een aantal zaken aanzienlijk beter zijn dan in de toestand die jij neer zet. De voetganger tunnel is bijvoorbeeld een hele verbetering. Helaas is er van de sfeer van vroeger niet veel meer over als je de deur uitloopt.

De VL hoort erbij dus goed dat je die nog neer zet. Ga zo door.

Richard

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8472
    • Midland
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #826 Gepost op: 04 juni 2020, 12:58:31 »
Denk dat de architectuur van het gebouw terug gaat naar het omroep gebouw in Hilversum en bv de schouwburg in Utrecht aan de Witte Vrouwensingel.
Bepaalde wederopbouwstroming met bepaalde naam waar ook de bakstenen met betonnen omranding onder vallen.
Meen iets van Secondhand architectuur maar dat durf ik niet met 100% zekerheid te zeggen, een onderzoekje op het www leverde toen ik zocht niets op.

Was een soort tussenstroming van ontwikkelingen op architectuur gebied denk ik.

Gr Koen

P.S.:(de plotjes waren bedoeld voor mij, onderling geregeld)DankU.


« Laatst bewerkt op: 04 juni 2020, 13:01:10 door NS264 »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1816
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #827 Gepost op: 17 juli 2020, 17:29:53 »
Hallo,

Afgelopen week het geluk gehad dat ik voor weinig een aantal wisseldecodes kon aanschaffen:


13 stuks, 52 wissels, daar kan ik lekker mee vooruit (y). Volgens mij heb ik nu alles om de baan aan te gaan sluiten. Binnenkort vier weken vakantie en afgezegde vakantieplannen maakt hopelijk tijd voor wat knutseluurtjes.

Nog iets anders leuks dat binnenkwam via Spoorfreak (nogmaals dank Daniel!):



De 3D geprinte top van het stationsgebouw  (y) Dit project staat al weer veel te lang te verstoffen en ga ik hopelijk ook in de zomervakantie weer eens oppakken.

En de VL? Die staat momenteel te drogen na een rondje langs de luchtspuit....

Grtz,
Niels

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1816
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #828 Gepost op: 26 oktober 2020, 18:32:30 »
Hallo allemaal,

Ik zie dat mijn vorige update al weer van voor de zomervakantie is. In die tijd is er behalve uitzoekwerk weinig aan de baan gewerkt. Met het slechtere weer ben ik echter weer wat vaker in de hobbyruimte te vinden. Ik voelde me redelijk aangesproken door deze opmerking:

Wel overzichtelijk 

Een volkomen terechte opmerking overigens!  (y)

Hierdoor ik heb besloten de elektra wat beter voor te bereiden. Inmiddels is de eerste wisselstraat aangesloten en dit ziet er in mijn beleving toch beter uit:





Ik bouw het stationsgedeelte in modules. Daarvoor heb ik stevige 5 polige stekkers gekocht waardoor de ringleiding en dergelijke makkelijk is aan en af te koppelen:


Tips om het beter te doen hoor ik graag!

Ik wil dit jaar rond kunnen rijden, dus ben hard bezig met de rails leggen en netjes alles aan te sluiten. Maar het moet wel goed dat vind ik belangrijker dan het tempo.

Ook heb ik bij een bekende bouwmarkt gebruik gemaakt van de 20% keuzekorting en de laatste plaat populierentriplex gekocht. Deze was bedoeld voor het Stationsplein waardoor dit nu mooi dichtligt. Mooie gelegenheid om de gebouwen eens op de plek te zetten of het een beetje oogt. Oordeel zelf:







Tot slot: de top van het stationsgebouw heb ik ook in elkaar gelijmd:



Nu de gebouwen op hun definitieve plek kunnen staan kan ik ze ook verder af gaan maken. Ik merkte dat ze redelijk snel beschadigen omdat ze overal en nergens stonden. Dat is ook jammer natuurlijk. Ik kan niet wachten om dit verder af te gaan maken!

Grtz,

Niels
 

RICROO

  • Offline Offline
  • Berichten: 618
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #829 Gepost op: 26 oktober 2020, 20:09:16 »
Hallo Niels,

De opstelling van de gebouwen en de bussen op het busstation roept weer leuke herinneringen op. Ik hoop dat je ook wat donkerblauwe bussen gaat plaatsen. Die zijn via HB Models wel te verkrijgen. En uiteraard nog wat GSM/GTW bussen.

Ik zag dat je Litfinski modules gaat gebruiken/gebruikt. Goede dingen, ik had ze voor het aansturen voor het NS seinbeeld, bij wisselen van het seinbeeld dooft het licht langzaam en licht de nieuwe kleur langzaam op, net zoals in het echt.

Er is er helaas een gesneuveld en ik ben er niet achter gekomen hoe dat kwam en tevens heb ik ook niet kunnen vinden hoe het ding te repareren. Voorlopig maar even weg gelegd.

Ik hoop dat je snel weer nieuwe foto's hebt. Echt genieten dat project van jou.

Richard

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8472
    • Midland
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #830 Gepost op: 26 oktober 2020, 20:11:10 »
Hoi,

Mooi weer wat voortgang om te zien.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

1200blauw

  • Online Online
  • Berichten: 2408
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #831 Gepost op: 29 oktober 2020, 15:43:29 »
Lekker ruim opgezet, zonder concessies. Ik vind het heel herkenbaar al. Ga lekker zo door Niels, top! (y)

CeesJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 148
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #832 Gepost op: 29 oktober 2020, 19:08:45 »
Dit zie ik graag..........Arnhem zo als ik het nog heb gekend ,ben erg benieuwd naar het eindresultaat....
Ga vooral zo door ,mijn complimenten...
Gr Cees.

MDG

  • Offline Offline
  • Berichten: 253
  • Voor elk probleem bestaat een oplossing
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #833 Gepost op: 29 oktober 2020, 19:43:35 »
Volg dit topic al tijden, af en toe zocht ik mij een ongeluk naar het draadje/een update welke dan soms een tijd uitgebleven was.

Nu verscheen hij weer in het rijtje en heb ik 'm bij de meldingen aangezet. Erg tof om dit zo te volgen ziet er goed uit, kan ook genieten van de zelfbouw.

Vriendelijke groeten,

Max.
Max de Groot

Mijn draadje; Vrije vertaling Nedstaal H0
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=91123.0

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1816
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #834 Gepost op: 29 oktober 2020, 20:51:34 »
Dank voor de leuke reacties mensen.  (y)
Leuk om te lezen dat er mensen meelezen en herinneringen ophalen bij het zien van mijn gepruts.

GSM bussen gaan er zeler komen, donkerblauwe GVA en GTW is eigenlijk net iets te oud voor mijn periode. Maar ik ben geen purist, dus wie weet....

De Liftinski’ s heb ik een tijdje geleden op de kop kunnen tikken. 13 stuks voor 100€ vond ik wel een mooie deal.

Het klopt dat de updates vaak wat langer op zich laten wachten. Ik heb niet veel tijd voor de hobby en kan me daarbij erg verliezen in details om het zo goed mogelijk na te bouwen. Zo ben ik al een tijdje bezig geweest met de palen waar de bovenleiding van de trolleys aan moet komen te hangen. De eerste is nu klaar, nu moet ik er een stuk of tien zo maken. Maar ja, van productiewerk ben ik niet zo van....




Daarnaast ben ik nu bezig met het exact intekenen van de bushavens en gebouwen op Stationsplein West inclusief het kenmerkende motief dat in de bestating lag. Komend weekend staan weer wat activiteiten rondom het sporenplan gepland. Voordeel: vanwege Corona hoef ik niet meer met zoonlief mee naar de voetbalwedstrijden...

Grtz,
Niels




springer1980

  • Offline Offline
  • Berichten: 90
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #835 Gepost op: 31 oktober 2020, 11:34:10 »
Bij het zien van je opzet voor het busstation komen de herinneringen langzaam weer boven van toen ik als klein jochie bij het busstation stond om bussen te kijken. Maar tot hoever ga je in het nabouwen van de oude stations omgeving, bouw je bijvoorbeeld ook de kant van hotel Haarhuis na of beperk je het tot het ns / busstation?

Dartje75

  • Offline Offline
  • Berichten: 27
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #836 Gepost op: 31 oktober 2020, 11:49:34 »
Ik vind de 3-fase stekker die je gebruikt nogal aan de zware en grote kant, mijn ervaring is ook dat je de stekker er vaak in moet 'wiebelen' met behoorlijke kracht.

Als je een stevige stekker verbinding wilt hebben die iets kleiner, maar toch een robuuste verbinding maakt, kan je eens kijken naar een perilex stekker, iets kleiner, maar ook voor grotere stromen..

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 1060
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #837 Gepost op: 31 oktober 2020, 16:43:10 »
En als je eigenlijk nog meer wat zwaardere kontakten nodig zou hebben is er ook de 13-polige stekker tussen caravan en auto.

Carel
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1816
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #838 Gepost op: 02 november 2020, 19:20:31 »
Tja, een beetje groot zijn ze wel inderdaad , maar ze hangen niet in de weg, ik denk (en hoop) dat de planken er eigenlijk nooit vanaf hoeven. Dus als het werkt, laat ik het lekker zitten. Die autostekker is inderdaad ook wel een goede, had ik daar maar eerder aan gedacht.

Afgelopen weekend heb ik de plank eindelijk op de plek gelegd waardoor ik nu mooi verder kan met het volgende deel. Deze week een weekje vrij, dus wellicht later weer foto’s van de voortgang.   (y)

Grtz,
Niels


Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Station Arnhem jaren '80'
« Reactie #839 Gepost op: 03 november 2020, 05:36:50 »
Niels,
wat een grote ruimte en gave gebouwen, dat stationsgebouw (y)
en ja helaas ziet men de patatverkoper aan de binnenkant niet ;D