Doel:€250.00
Donaties:€90.00

Per saldo:€-160.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 15-02-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 23:37:25
MB-module: "L'Esimé" door Chris80
Vandaag om 23:30:27
Sluiting traject Geldermalsen-Elst? door ReneN
Vandaag om 23:18:25
's-Heer Heinkenspolder door Reinier Z.
Vandaag om 23:17:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Klaas Zondervan
Vandaag om 23:13:54
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door daempfer
Vandaag om 23:09:42
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
Vandaag om 23:01:51
Artitec / REE 1300 de eerste foto' s door ZwolsBas
Vandaag om 22:59:14
01TREFF Maarn, 16 &17 februari door Martin Welberg
Vandaag om 22:57:59
Digikeijs DR4088RB-CS geeft kortsluiting bij bezetmelding in Rocrail. door San-Markos
Vandaag om 22:52:07
Een Elotrains 1500 zelf bouwen uit parts door duikeend
Vandaag om 22:51:22
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door ronald1956
Vandaag om 22:47:52
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:47:27
Nieuwe versie van 6400 van Rocky Rail, zonder radiologo;) door Bartje81
Vandaag om 22:45:05
Projekt 083-338 door Hlv53
Vandaag om 22:44:25
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 22:20:50
Kappen DH1 Wadloper door Chris
Vandaag om 22:14:26
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Jelmer
Vandaag om 22:11:27
Een Biertrein in schaal G door Jan-Peter
Vandaag om 22:09:09
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 21:33:46
NS modelbaan Hoekdam H0 door Eric B
Vandaag om 21:27:13
Cushman Oregon, voorheen Project Unnamed door Ronald Halma
Vandaag om 21:03:02
Even voorstellen / tips voor niet-vaste baan door SpoorJijWel
Vandaag om 20:53:08
Fleischmann "Prima-Lux" constante treinverlichting door Calimero
Vandaag om 20:48:59
Lelijk eendje ontwaakt.......'FYRA' op Italiaanse sporen.. door Thom
Vandaag om 20:33:13
EC2 'Rembrandt' door VictorPM
Vandaag om 19:57:34
3D/RM: HTM 21-101 - De Ombouwer door Henk Boshuyzen
Vandaag om 19:10:18
Modelspoorbeurs in Emmen, 2 maart 2019, Fletcher hotel door Ric
Vandaag om 19:01:01
Kortkoppelmechanieken, welke alternatieven? door Sander.
Vandaag om 18:30:50
Schwarzwald boerderij door Wim Vink
Vandaag om 18:22:18
  

Auteur Topic: Mass am See  (gelezen 204305 keer)

Johan Vermij

  • Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
Re:station Mass am See
« Reactie #45 Gepost op: 20 december 2009, 22:02:10 »
Dusse.... de mijnschacht komt naast het station? En moet het dan ook nog ergens anders heen vervoerd worden?
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 2654
  • is met treintjes aan het spelen
Re:station Mass am See
« Reactie #46 Gepost op: 21 december 2009, 17:55:27 »
Dusse.... de mijnschacht komt naast het station? En moet het dan ook nog ergens anders heen vervoerd worden?

Dat lijkt misschien zo maar er zit nog 120 cm tusen het station en de mijnschacht, maar wat Dion's idee lijkt mij een hele mij de beste. Heb nog tot de 16de de volgende maand de tijd om eens uit te zoeken of dit mogelijk is, dan ga ik naar Lingen (D) naar de treintjes beurs, de rail die ik los op de tafel had gelegd kan ook naar links afbuigen naar de opstel sporen.ook zie je op de foto nog een stukje perron deze is 150cm lang en steekt uit TOV het perron van spoor 4 die je niet op de foto kunt zien.Bij spoor 1 is een kort perron en het stationsgebouw,vanaf dat perron heb ik dus nog 120 cm over om er nog een wissel in te leggen.Johan ik hoop dat ik je het een klein beetje heb uit kunnen leggen, de lengte van mijn tafel is 540cm dus best wel lang voor een modelbaan.

ps tips zijn nog steeds welkom  ;D

BVD en vgr Mass am See

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 2654
  • is met treintjes aan het spelen
Re:station Mass am See
« Reactie #47 Gepost op: 23 december 2009, 12:28:53 »
Heb vanmorgen even gekeken wat de ruimte is voor de mijnschacht en gashouder en spooraansluiting.Dion gaf mij de tip om een tekening temaken, maar heb een stuk karton op maat geknipt van de grootte van de mijnschacht van faller. Heb het karton op 2 plaatsen neer gelegd om eens te bekijken wat het beste is,Hebben jullie tips wat de best plek is.

plaats 1

plaats 2
Over het spoor ben ik ook nog niet uit rechtstreeks op de hoofdbaan of toch naar het  opstelspoor achter het station.

mvgr Mass an See

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 2832
Re:station Mass am See
« Reactie #48 Gepost op: 23 december 2009, 12:42:37 »
Evert, zou gaan voor een aansluiting op het opstel-/rangeerspoor en plek 2 voor de schacht. Logischer dan direct voor dat viaduct dat ik meen te zien. Succes!

Groet, Frank

mijnspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 766
    • Station "Kolenmijn" ho
Re:station Mass am See
« Reactie #49 Gepost op: 23 december 2009, 12:44:52 »
hoi, Mass am see
Het ziet er al leuk uit!

Mischien is het handig om er rekening mee te houden dat,het ''verladings luikje'',aan de kopse kant bij de beoogde marienschacht zit.
Dwz.het stukje karton een slag draaien.Als je tenminste de kolen gelijk in een wagon wil kiepen.

Wil je 1 of meerdere sporen bij de mijn maken?

Groeten,Marco

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 11605
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:station Mass am See
« Reactie #50 Gepost op: 23 december 2009, 13:14:26 »
Hoi Evert,

Het is waarschijnlijk verstandig er rekening mee te houden dat het mijnschachtgebouw aan één zijde een stortkoker heeft, waar wagons onder kunnen rijden. Vervolgens zou je na die stortplaats nog zeker ruimte voor een stuk of drie wagons moeten reserveren. Ik durf het haast niet te zeggen, maar kijk even in mijn gesloten bouwdraadje, dan zie je die stortplaats van het mijnschachtgebouw duidelijk zitten.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 2654
  • is met treintjes aan het spelen
Re:station Mass am See
« Reactie #51 Gepost op: 23 december 2009, 13:24:25 »
Evert, zou gaan voor een aansluiting op het opstel-/rangeerspoor en plek 2 voor de schacht. Logischer dan direct voor dat viaduct dat ik meen te zien. Succes!



Spoorzeven bedankt dat wat je op de foto ziet is geen viaduct, maar moet nog dicht gemetseld worden.Maar idd plaats 2 is beter.Dankje wel voor het meedenken.
hoi, Mass am see
Het ziet er al leuk uit!

Mischien is het handig om er rekening mee te houden dat,het ''verladings luikje'',aan de kopse kant bij de beoogde marienschacht zit.
Dwz.het stukje karton een slag draaien.Als je tenminste de kolen gelijk in een wagon wil kiepen.

Wil je 1 of meerdere sporen bij de mijn maken?


Groeten,Marco

Heb het karton een kwartslag gedraaid  en heb ook nog meer ruimte ,antwoord op de 2e vraag nee ik maak er maar 1 spoor.
Ruud ik kijk nog even vanmiddag of het geheel nog een stukje naar voren kan zodat er meerdere wagons onder door kunnen.
ook bedankt voor het mee denken.
mvgr Mass am See

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 5113
  • ***
Re:station Mass am See
« Reactie #52 Gepost op: 23 december 2009, 14:05:50 »
Een mijnschacht vlak bij het station kan best hoor. In Heerlen stond de Oranje-Nassau I (ON I) ook op ca 200m van het station. Een van de ophaalschachten is nu een museum en staat er nog steeds, naast het rangeerterein achter het CBS.

De foto is genomen vanaf de parallelweg. Rechts zie je nog net het einde van de sporen die langs het paron lopen. Op de achtergrond, rechts het CBS. Links onder de ON-tunnel onder het emplacement door, deze ligt er nog steeds maar de T-splising is er niet meer. De huidige parallelweg loopt nu ook over een viaduct naast het spoor. Voor meer foto's zie www.limburgsemijnen.nl
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 2832
Re:station Mass am See
« Reactie #53 Gepost op: 23 december 2009, 14:19:37 »
Zie hier de museumschacht:



Staat wel wat verloren tussen die witte moderniteiten..........
Groet, Frank

Julien

  • Offline Offline
  • Berichten: 350
    • Schwarzfelsen
Re:station Mass am See
« Reactie #54 Gepost op: 23 december 2009, 14:28:41 »
Hoi,

Volgens mij is dit al een oudere foto?
Het gebouw op de achtergrond (ex-CBS gebouw) is uit de jaren '70 en is inmiddels behoorlijk grauw geworden. Het CBS is inmiddels verhuisd naar een nieuw gebouw 1 deur verder.

Het mijnbouwmuseum heeft op dit moment een paar treinen buiten staan die vroeger ondergronds gebruikt werden.  (y)

groeten,
Julien
Bezig met het bouwen van "Schwarzfelsen" in H0. Materiaal: Fleischmann / Roco / profi-rails / S88XPressNetLI / LDT Wisseldecoders / koploper.

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 2654
  • is met treintjes aan het spelen
Re:station Mass am See
« Reactie #55 Gepost op: 23 december 2009, 19:23:41 »
Hoi Ruudns,

Deze site kende ik nog niet wel de officiële site van de DSM, die wij via intranet konden krijgen op de pc's van DEP(DEP= een bedrijfs onderdeel van DSM)op deze site stonden vele foto's van oa treinen en gebouwen van de DSM .

bedankt voor de tip.


mvgr Mass am See

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 5113
  • ***
Re:station Mass am See
« Reactie #56 Gepost op: 23 december 2009, 19:54:59 »
ff google op mijnen limburg, toen kwam ik op deze site terecht. Ik zocht gewoon een foto van de mijnschacht in Heerlen. Die kon ik nog van mijn jeugt. Ik heb er bij gestaan toen de schoorsteen "lange Jan" wraak nam en tijdens het opblazen 180 graden de verkeerde kant op viel, dwars over de villa aan de achterkant van de ON-tunnel. De villa was helemaal plat (er zat dacht ik de mijnadministratie in). Op de foto zie je de schoorstenen "lange Jan" en "lange Lies".
Het CBS is pas geleden inderdaad een deur verder naar de nieuwbouw gegaan en door Trix geopend. Het oude CBS ligt nu leeg. Op de DSM-site staan nu inderdaad de foto-archieven te zien. Ze zijn pas vrij gegeven. Hierop zijn veel foto's van ondergronds maar ook van het vervoer bovengronds te zien.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 2654
  • is met treintjes aan het spelen
Re:station Mass am See
« Reactie #57 Gepost op: 24 december 2009, 11:40:32 »
Hallo,

Had vanmorgen even tijd om wat te gaan schuiven met de kartonnen grondplaat, Wat Ruud al opmerkte is dat er meerdere wagons geladen moeten worden, Ik heb er voor gekozen kleinschalig project er van te maken, zo kan je ook nog wat rangeren, heb een wissel die ik nog had liggen (geen profi) op de plek gelegd waar de aftakking komt naar de mijn.Daarom heb ik de mijnschacht op deze plaats gelegd, voor het auto verkeer is er een nauwe doorgaan tussen het spoor en de mijnschacht.Waar de gele schaftkeet staat wil ik de poort maken,Achter de mijnschacht heb ik ruimte voor opslag van kolen en waar vrachtwagens komen op kolen te laden. Wat denken jullie hiervan is dit uit tevoeren en hebben jullie nog op of aanmerkingen   



Er is nog een optie om de rijtuigenloods te verwijderen en op een andere plek te zetten, dan is ook niet de wissel nodig en heb wat meer ruimte bij het spoor, Maar dit heeft ook wel wat.

BVD en vgr Mass an See

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 11605
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:station Mass am See
« Reactie #58 Gepost op: 24 december 2009, 11:50:06 »
Hoi Evert,

Als je vanaf de nieuwe wissel bij de aftakking rechtdoor gaat, dus ongeveer evenwichtig aan je doorgaande spoor, ontstaat een lang laadspoor. De mijnschacht komt dan schuin te staan, met het laadpunt naar voren. Bovendien heb je zo misschien de mogelijkheid voor een tweede spoor, waarop je wagons kunt neerzetten. Dan heb je natuurlijk nog wel een wissel nodig. Toegang voor vrachtwagen kun je regelen d.m.v. een spoorwegovergang. Een schuin geplaatste mijnschacht geeft ook wat speelsheid aan de opstelling. Denk er maar eens over na. En natuurlijk: succes met dit projectje!

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Railhopper

  • Offline Offline
  • Berichten: 2216
Re:station Mass am See
« Reactie #59 Gepost op: 01 januari 2010, 14:05:44 »
Hallo Evert,

nog een gelukkig nieuw jaar  (y) (y)

heb je posters al opgehangen ? de DE 1 komt namelijk naar mass am see  (y)

Groeten Dave