Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 00:19:14
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
19 Toen door Benelux795
24 april 2024, 23:18:16
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door T.Spat
24 april 2024, 22:56:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
24 april 2024, 22:43:55
Ijzeren Rijn: militair transport door Hans van de Burgt
24 april 2024, 22:41:05
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakeld niet door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Aachenau West door wob
24 april 2024, 21:54:19
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
24 april 2024, 21:51:02
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
US diorama in H0 door Wim Vink
24 april 2024, 21:20:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
Cranicher Altbahn door Arjen52
24 april 2024, 20:40:00
Station Roodeschool door Huup
24 april 2024, 20:27:09
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Moerkerken
24 april 2024, 19:39:37
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
24 april 2024, 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Klaas Zondervan
24 april 2024, 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
24 april 2024, 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
24 april 2024, 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
24 april 2024, 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
24 april 2024, 17:01:18
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
24 april 2024, 16:37:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
24 april 2024, 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
24 april 2024, 16:17:38
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
24 april 2024, 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
24 april 2024, 15:22:42
  

Auteur Topic: AC/DC op een baan.  (gelezen 3887 keer)

Rockerbox

  • Gast
AC/DC op een baan.
« Gepost op: 09 oktober 2009, 14:34:47 »
Is het mogelijk om per baanvak van 2 spoor waar 3 spoor te wisselen afhankelijk van de loc?
Ik zou mij kunnen voorstellen dat via een lockdecoder het actuele baanvak en het toekomstige baanvak worden geactiveerd.

Voordeel lijkt mij geen ombouw meer van lock's, maar een keer een lastige om/opbouw van de baan.

 ???
Rino

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2032
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re:AC/DC op een baan.
« Reactie #1 Gepost op: 09 oktober 2009, 14:39:02 »
Ik weet dat er verenigingsbanen zijn die 2-rail en 3-rail door elkaar gebruiken en ik weet oook dat de modulebaan 'De Gotische Boog' origineel zo is opgezet, maar die rijden volgens mij al heel lang alleen 3-rail.
Je zult er per blok iets voor moeten regelen, misschien dat dit met Dinamo standaard kan?
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

Rockerbox

  • Gast
Re:AC/DC op een baan.
« Reactie #2 Gepost op: 09 oktober 2009, 14:51:33 »
Hallo Hans

Ik heb even op de site van Dinamo gekeken maar Dinamo ondersteunt geen 3rail deze mogelijkheid valt dus af.
Zelf zit ik te denken aan Locnet op een Intellibox en Koploper en dan schakelen met een dubbelpolig wisselrelais.

Rino

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2032
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re:AC/DC op een baan.
« Reactie #3 Gepost op: 09 oktober 2009, 15:02:45 »
Als je de blokken handmatig gaat omzetten via de knoppen van de IB is dat wel te regelen.
Als je automatisch wilt omschakelen zul je ofwel de besturing moeten leren wat het onderscheid is tussen een 2-rail en 3-rail trein.

Ofwel (brainwave   :o  ), je gebruikt kortsluit detectie zoals die ook wel voor keerlussen wordt gebruikt, dus:
- je zet op de linkerrailstaaf dezelfde spanning als op de middelrail, rechterrail heeft de andere spanning.
- maar in de linker railstaaf toevoer zet je ook een kortsluit detectie, en dat dan per blok.
- een 2-rail trein zal geen kortsluiting veroorzaken en gewoon rijden op de linker- en rechter-railstaaf.
- een 3-rail trein zal kortsluiting veroorzaken, in dat geval schakel je de linker railstaaf gelijk aan de rechterrailstaaf.
- dat kan bijvoorbeeld met een relais per blok, analoog aan de 'ultieme keerlus' schakeling.
- als een 2-rail en 3-rail tyrein in hetzelfde blok terechtkomen zal de 2-rail trein blijven staan.
- bezetmelding kan indien nodig gebeuren via de rechterrail, met meerdere delen per blok.

Is dat wat? Dit zou min of meer fool-proof moeten kunnen werken (in theorie).     ;D
Je zou het ook nog met redelijk standaard spullen kunnen realiseren, want het bestaat in principe al...
« Laatst bewerkt op: 09 oktober 2009, 15:06:12 door HansQ »
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

Rockerbox

  • Gast
Re:AC/DC op een baan.
« Reactie #4 Gepost op: 09 oktober 2009, 15:28:43 »
Ik ga gelijk beginnen ;D

Nee, eerst even laten inwerken en eigelijk wil ik geen 2 treinen in het zelfde blok en het moet automatisch. Ik hou van automatsch. Zou dit kunnen met Koploper?
Ik kan (bijna) helemaal vanaf 0 beginnen want mijn jeugd baan is na de verkoop van mijn ouderlijkhuis in 2004 hardhandig van zolder verweiderdt. De lok's en wagens zijn nu weer afgestofd en ik heb bij de Aldi 2 startset's gekocht.

 Rino

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7813
Re:AC/DC op een baan.
« Reactie #5 Gepost op: 09 oktober 2009, 15:35:06 »
Uiteraard kun je automatisch rijden met Koploper. Anders heb je Koploper niet nodig  ;D

Als je toch (bijna) vanaf 0 kunt beginnen waarom dan zo moeilijk doen.
Dan kun je toch direct het juiste systeem kiezen.

En evetueel een enkele lok ombouwen. Lijkt me een stuk makkelijker en betrouwbaarder dan een baan met AC en DC door elkaar. Dat is vragen om problemen.

En het idee van Hans om met kortsluitdetectie continue de blokken te schakelen lijkt em nou ook niet echt de ideale oplossing. Je wilt kortsluiting juist vermijden op een baan.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re:AC/DC op een baan.
« Reactie #6 Gepost op: 09 oktober 2009, 15:52:24 »
Ik kan maar 1 reden bedenken waarom je tegelijk op een baan 2 en 3 rail zou willen en dat is omdat een bepaald type lok niet in een van de twee uitvoeringen is verschenen en je er toch mee wil rijden.
Wat is je overweging om dit toch te willen?

Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2032
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re:AC/DC op een baan.
« Reactie #7 Gepost op: 09 oktober 2009, 16:02:55 »
Tja, als je dit alleen maar doet om je met je oude loks te kunnen rijden is het wat veel gedoe, dit soort fratsen is alleen nodig als je bijvoorbeeld een verenigingsbaan wilt waar je om ''t even welke lok op wilt kunnen zetten. Ik ben trouwens wel benieuwd of de experts van mening zijn of de truuk die ik voorstel zou kunnen werken?

Er blijven natuurlijk behalve de electrische ook allerlei mechanische problemen over. Als je bijvoorbeeld Marklin K-rails gebruikt levert dat gegarandeerd gedonder op met flensen van 2-rail loks, die vast ook zullen blijven staan op de hoge PuKo's van standaard Marklin wissels.
Andersom zullen de dikke en hoge flensen van Marklin loks probleme opleveren op standaard 2-rail wissels en rails, die je weer zult moeten voorzien van PuKo's (zie andere draadjes hierover).
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

Paul VT 11.5

  • Offline Offline
  • Berichten: 1099
Re:AC/DC op een baan.
« Reactie #8 Gepost op: 09 oktober 2009, 16:12:15 »
Met M* k-rails en de lange slanke wissels kom je zonder problemen een heel eind met 2r- en 3r materieel.
Alleen volledig geautomatiseerd gaat niet lukken. Ook 2r- en 3r loks gaan niet tegelijkertijd.
M* k-rails werd/ wordt best wel toegepast bij clubbanen voor gecombineerd rijden.
Als je echter alles nog moet kopen,zou ik er niet aan beginnen.

Greetz, Paul

(die zelf met een vergelijkbaar project bezig is)
« Laatst bewerkt op: 09 oktober 2009, 16:15:07 door Paul VT 11.5 »

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2032
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re:AC/DC op een baan.
« Reactie #9 Gepost op: 09 oktober 2009, 16:21:57 »
Aha, dus met de slanke wissel gaat het wel? Maar waarom zal geautomatiseerd niet lukken? Als ERTMS kan werken, moet dit ook kunnen vind ik...    ;D

Maar even serieus, als ik H0 zou rijden zou ik inderdaad voor een systeem kiezen, 2-rail of 3-rail (mijn voorkeur als N-rijder is duidelijk). Voor de lok's van het andere systeem waar je absoluut niet vanaf wilt en waarmee je toch wilt kunnen rijden kun je eventueel overwegen om een parade-baanvak te maken met geen of weinig wissels dat geschikt is voor beide systemen, dan kun je ze zo nu en dan nog es 'uitlaten'!
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

Paul VT 11.5

  • Offline Offline
  • Berichten: 1099
Re:AC/DC op een baan.
« Reactie #10 Gepost op: 09 oktober 2009, 16:49:22 »
Niet kunnen/lukken is een groot woord. De combi van 2r- EN 3r- op hetzelfde stukje baanvak
gaat technisch niet. Tenzij je ook alle M*- loks op geïsoleerde wielen zet. Lijkt mij (Euro)technisch gezien weinig zinvol.

Geautomatiseerd met 2r OF 3r materieel rijden kan wel. Mits je het niet geïsoleerde 3r. materieel
eerst afstelt op een elektrisch van de rest geïsoleerd baanvak.

Ik ken er niet veel die het tot nu toe gelukt is om geautomatiseerd met gecombineerd 2r/3r spul te gaan rijden.
Ook voor mij is het deels nog een theoretische oefening omdat ik niet weet of alle aangeboden oplossingen
in de praktijk straks goed gaan werken om e.e.a. te kunnen realiseren. Maar het is wel een leuke puzzel.
Ik ben van plan een heel eind te komen.  8)

(Maar het blijf een keuze voor mensen zoals ik die niet willen kiezen  :P :-X)

Greetz, Paul

Rockerbox

  • Gast
Re:AC/DC op een baan.
« Reactie #11 Gepost op: 09 oktober 2009, 16:51:54 »
 ???Hans
In geval dat ik een kortsluitdetector gebruik. De nul en massa (-) op een rail, plus (+) op de andere rail en wisselspanning (~) op de middenrail? Moet ik het zo zien?


Gr Rino

Rockerbox

  • Gast
Re:AC/DC op een baan.
« Reactie #12 Gepost op: 09 oktober 2009, 17:08:19 »
 :P Ik ben niet duidelijk geweest.

Ik wil (zou graag) met een Marklin en een Feischmann op 1 baan kunnen rijden op het zefde tijdstip maar niet in het zelfde baanvak, net zoals in het eggie. En twee treinen in 1 baanvak wat daar van komt hebben we vorige week meegemaakt.
Volgens mij als een wissel in een baanvak ligt lijkt me dat geen enkel probleem want hij is in het blok  als 2 rail of als 3 rail geschakeld. Ik ga er hierbij van uit dat het baanvak door een relais of/of en niet zoals bij het voorstel van HansQ in en/en is geschakeld.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:AC/DC op een baan.
« Reactie #13 Gepost op: 09 oktober 2009, 17:08:27 »
Rino, a.u.b. mag ik je smeken dit idee uit je hoofd te zetten, gezien je laatste vraag/opmerking, weet je niet waar je overspreekt.

Veel goedkoper en eenvoudiger is een lok of een wagon aan te passen, voor het railsysteem van je keus. Daar komt bij dat bijna alles te koop is voor beide systemen. Gewoon niet doen!!!

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Rockerbox

  • Gast
Re:AC/DC op een baan.
« Reactie #14 Gepost op: 09 oktober 2009, 17:45:27 »
Best Wim,

Om mij nou gelijk weg te zetten als iemand die niet weet waar die het over heeft lijkt mij een boute uitspraak.
Maar jij lijkt mij vrij voorzichtig en ik ik houd wel van een uitdaging van daar.
Bovendien is het theoretisch wel mogelijk zeker in analoog, maar ik geef toe dat het misschien practisch wel problemen geeft met de software.
Leuk puzzel stukje toch? En je moet maar denken, als iedereen voorzichtig is een geen risico's durft te nemen wortd er ook niets uitgevonden of verbeterdt

Dus Wim "Leve het Expiriment"

 ;) Rino