BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Rockerbox op 09 oktober 2009, 14:34:47
-
Is het mogelijk om per baanvak van 2 spoor waar 3 spoor te wisselen afhankelijk van de loc?
Ik zou mij kunnen voorstellen dat via een lockdecoder het actuele baanvak en het toekomstige baanvak worden geactiveerd.
Voordeel lijkt mij geen ombouw meer van lock's, maar een keer een lastige om/opbouw van de baan.
???
Rino
-
Ik weet dat er verenigingsbanen zijn die 2-rail en 3-rail door elkaar gebruiken en ik weet oook dat de modulebaan 'De Gotische Boog' origineel zo is opgezet, maar die rijden volgens mij al heel lang alleen 3-rail.
Je zult er per blok iets voor moeten regelen, misschien dat dit met Dinamo standaard kan?
-
Hallo Hans
Ik heb even op de site van Dinamo gekeken maar Dinamo ondersteunt geen 3rail deze mogelijkheid valt dus af.
Zelf zit ik te denken aan Locnet op een Intellibox en Koploper en dan schakelen met een dubbelpolig wisselrelais.
Rino
-
Als je de blokken handmatig gaat omzetten via de knoppen van de IB is dat wel te regelen.
Als je automatisch wilt omschakelen zul je ofwel de besturing moeten leren wat het onderscheid is tussen een 2-rail en 3-rail trein.
Ofwel (brainwave :o ), je gebruikt kortsluit detectie zoals die ook wel voor keerlussen wordt gebruikt, dus:
- je zet op de linkerrailstaaf dezelfde spanning als op de middelrail, rechterrail heeft de andere spanning.
- maar in de linker railstaaf toevoer zet je ook een kortsluit detectie, en dat dan per blok.
- een 2-rail trein zal geen kortsluiting veroorzaken en gewoon rijden op de linker- en rechter-railstaaf.
- een 3-rail trein zal kortsluiting veroorzaken, in dat geval schakel je de linker railstaaf gelijk aan de rechterrailstaaf.
- dat kan bijvoorbeeld met een relais per blok, analoog aan de 'ultieme keerlus' schakeling.
- als een 2-rail en 3-rail tyrein in hetzelfde blok terechtkomen zal de 2-rail trein blijven staan.
- bezetmelding kan indien nodig gebeuren via de rechterrail, met meerdere delen per blok.
Is dat wat? Dit zou min of meer fool-proof moeten kunnen werken (in theorie). ;D
Je zou het ook nog met redelijk standaard spullen kunnen realiseren, want het bestaat in principe al...
-
Ik ga gelijk beginnen ;D
Nee, eerst even laten inwerken en eigelijk wil ik geen 2 treinen in het zelfde blok en het moet automatisch. Ik hou van automatsch. Zou dit kunnen met Koploper?
Ik kan (bijna) helemaal vanaf 0 beginnen want mijn jeugd baan is na de verkoop van mijn ouderlijkhuis in 2004 hardhandig van zolder verweiderdt. De lok's en wagens zijn nu weer afgestofd en ik heb bij de Aldi 2 startset's gekocht.
Rino
-
Uiteraard kun je automatisch rijden met Koploper. Anders heb je Koploper niet nodig ;D
Als je toch (bijna) vanaf 0 kunt beginnen waarom dan zo moeilijk doen.
Dan kun je toch direct het juiste systeem kiezen.
En evetueel een enkele lok ombouwen. Lijkt me een stuk makkelijker en betrouwbaarder dan een baan met AC en DC door elkaar. Dat is vragen om problemen.
En het idee van Hans om met kortsluitdetectie continue de blokken te schakelen lijkt em nou ook niet echt de ideale oplossing. Je wilt kortsluiting juist vermijden op een baan.
Gr.
Eric
-
Ik kan maar 1 reden bedenken waarom je tegelijk op een baan 2 en 3 rail zou willen en dat is omdat een bepaald type lok niet in een van de twee uitvoeringen is verschenen en je er toch mee wil rijden.
Wat is je overweging om dit toch te willen?
-
Tja, als je dit alleen maar doet om je met je oude loks te kunnen rijden is het wat veel gedoe, dit soort fratsen is alleen nodig als je bijvoorbeeld een verenigingsbaan wilt waar je om ''t even welke lok op wilt kunnen zetten. Ik ben trouwens wel benieuwd of de experts van mening zijn of de truuk die ik voorstel zou kunnen werken?
Er blijven natuurlijk behalve de electrische ook allerlei mechanische problemen over. Als je bijvoorbeeld Marklin K-rails gebruikt levert dat gegarandeerd gedonder op met flensen van 2-rail loks, die vast ook zullen blijven staan op de hoge PuKo's van standaard Marklin wissels.
Andersom zullen de dikke en hoge flensen van Marklin loks probleme opleveren op standaard 2-rail wissels en rails, die je weer zult moeten voorzien van PuKo's (zie andere draadjes hierover).
-
Met M* k-rails en de lange slanke wissels kom je zonder problemen een heel eind met 2r- en 3r materieel.
Alleen volledig geautomatiseerd gaat niet lukken. Ook 2r- en 3r loks gaan niet tegelijkertijd.
M* k-rails werd/ wordt best wel toegepast bij clubbanen voor gecombineerd rijden.
Als je echter alles nog moet kopen,zou ik er niet aan beginnen.
Greetz, Paul
(die zelf met een vergelijkbaar project bezig is)
-
Aha, dus met de slanke wissel gaat het wel? Maar waarom zal geautomatiseerd niet lukken? Als ERTMS kan werken, moet dit ook kunnen vind ik... ;D
Maar even serieus, als ik H0 zou rijden zou ik inderdaad voor een systeem kiezen, 2-rail of 3-rail (mijn voorkeur als N-rijder is duidelijk). Voor de lok's van het andere systeem waar je absoluut niet vanaf wilt en waarmee je toch wilt kunnen rijden kun je eventueel overwegen om een parade-baanvak te maken met geen of weinig wissels dat geschikt is voor beide systemen, dan kun je ze zo nu en dan nog es 'uitlaten'!
-
Niet kunnen/lukken is een groot woord. De combi van 2r- EN 3r- op hetzelfde stukje baanvak
gaat technisch niet. Tenzij je ook alle M*- loks op geïsoleerde wielen zet. Lijkt mij (Euro)technisch gezien weinig zinvol.
Geautomatiseerd met 2r OF 3r materieel rijden kan wel. Mits je het niet geïsoleerde 3r. materieel
eerst afstelt op een elektrisch van de rest geïsoleerd baanvak.
Ik ken er niet veel die het tot nu toe gelukt is om geautomatiseerd met gecombineerd 2r/3r spul te gaan rijden.
Ook voor mij is het deels nog een theoretische oefening omdat ik niet weet of alle aangeboden oplossingen
in de praktijk straks goed gaan werken om e.e.a. te kunnen realiseren. Maar het is wel een leuke puzzel.
Ik ben van plan een heel eind te komen. 8)
(Maar het blijf een keuze voor mensen zoals ik die niet willen kiezen :P :-X)
Greetz, Paul
-
???Hans
In geval dat ik een kortsluitdetector gebruik. De nul en massa (-) op een rail, plus (+) op de andere rail en wisselspanning (~) op de middenrail? Moet ik het zo zien?
Gr Rino
-
:P Ik ben niet duidelijk geweest.
Ik wil (zou graag) met een Marklin en een Feischmann op 1 baan kunnen rijden op het zefde tijdstip maar niet in het zelfde baanvak, net zoals in het eggie. En twee treinen in 1 baanvak wat daar van komt hebben we vorige week meegemaakt.
Volgens mij als een wissel in een baanvak ligt lijkt me dat geen enkel probleem want hij is in het blok als 2 rail of als 3 rail geschakeld. Ik ga er hierbij van uit dat het baanvak door een relais of/of en niet zoals bij het voorstel van HansQ in en/en is geschakeld.
-
Rino, a.u.b. mag ik je smeken dit idee uit je hoofd te zetten, gezien je laatste vraag/opmerking, weet je niet waar je overspreekt.
Veel goedkoper en eenvoudiger is een lok of een wagon aan te passen, voor het railsysteem van je keus. Daar komt bij dat bijna alles te koop is voor beide systemen. Gewoon niet doen!!!
Mvg
Wim.
-
Best Wim,
Om mij nou gelijk weg te zetten als iemand die niet weet waar die het over heeft lijkt mij een boute uitspraak.
Maar jij lijkt mij vrij voorzichtig en ik ik houd wel van een uitdaging van daar.
Bovendien is het theoretisch wel mogelijk zeker in analoog, maar ik geef toe dat het misschien practisch wel problemen geeft met de software.
Leuk puzzel stukje toch? En je moet maar denken, als iedereen voorzichtig is een geen risico's durft te nemen wortd er ook niets uitgevonden of verbeterdt
Dus Wim "Leve het Expiriment"
;) Rino
-
Ik heb zelf het idee dat ik wel weet wat er zoal voor nodig zou kunnen zijn, alleen ik heb de noodzaak niet omdat ik een schaal rijd waarin we dit soort compatibiliteitsproblemn niet hebben. ;D
Dat van die kortsluitdetectie was een brainwave, staat er ook bij.
Als ik zoiets zelf zou proberen, met de nadruk op proberen, dan zou me dat waarschijnlijk wel een paar verbrande decoders, verschroeide motoren en een rokende booster/centrale kunnen gaan kosten.
Maar als je het als uitdaging ziet? Ikzelf vind dit een interessant aspct van onze hobby...
Dus ik houd je beslist niet tegen, maar ik blijf bij mijn uiteindelijke advies; kies een standaard en a;ls je je daaraan niet helemaal wilt houden maak dan een enkel baanvak omschakelbaar.
Wel een belangrijke vraag (om voor jezelf te beantwoorden): wil je nou digitaal of analoog gaan rijden of dat ook tegelijk?
Veel succes en vooral plezier gewenst, (y)
-
Best Wim,
Om mij nou gelijk weg te zetten als iemand die niet weet waar die het over heeft lijkt mij een boute uitspraak.
Maar jij lijkt mij vrij voorzichtig en ik ik houd wel van een uitdaging van daar.
Bovendien is het theoretisch wel mogelijk zeker in analoog, maar ik geef toe dat het misschien practisch wel problemen geeft met de software.
Leuk puzzel stukje toch? En je moet maar denken, als iedereen voorzichtig is een geen risico's durft te nemen wortd er ook niets uitgevonden of verbeterdt
Dus Wim "Leve het Expiriment"
;) Rino
Och Rino, het wiel is al voor een stukje uitgevonden, HIER (https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,6547.msg98823.html#msg98823) heb je een basis voor je idee, heb ik al voor je uitgedacht en gemaakt, je kunt hem waarschijnlijk wederom op Eurospoor in werking zien. Nu alleen nog even een systeem welke herkend welk type lok (trein) er aankomt.
Mvg
Wim.
-
Ik ben het niet vaak eens met Wim maar in dit geval toch echt wel. Als het nl zo " eenvoudig" zou zijn was het systeem alllang geproduceerd en door alle fabrikanten geaccepteerd.
Wisselspanning en gelijkspanning met de huidige merken gaat nou een keer niet samen.
Tip: verkoop 1 van de twee loks en ga door met de ander.
-
Wim bedankt voor je link en je bent toch meer expirimenteer "freuhdich" als ik dacht na je eerste reactie.
MvrG
Rino
-
En Rino, weet je al een klein beetje wat het gaat worden?
Greetz, Paul
-
Er gaat nog wel wat denkwerk en computersimulatie aan vooraf en nu is het ook zo dat ik er niet dagelijks mee bezig ben en het hoeft ook niet volgendeweek te lopen.
Goed mijn conclusies tot nu toe, zowel de 3rail als de 2rail gaan op wissel(blok) spanning rijden. Voordeel, 1 travo c.q. booster, 1 eenvoudig relais per blok, omschakeling door relais aangestuurd door AND/NAND poorten zodanig dat als er niets gebeurt alles op 3spoor is geschakeld zodat bij het per ongeluk opstellen van een 2rail loc deze geen kortsluiting geeft. Door nu alleen de 2rail lo-koos te voorzien van een machnetische of optische zender en per blok een sensor. Deze zorgen er voor dat dat behalve het actueleblok ook het volgende blok op 2rail schakeld en bij het binnen gaan van een nieuw blok het bereden blok weer naar 3rail schakeld.
Ik ben het met Wim eens dat dit onzin is voor een kleine thuisbaan maar ik hou wel van een uitdaging gewoon om te kijken of kan, zeg maar mijn Mount Everest ;D
Ride On
Rino
-
Beste mensen
Deze week kwam ik de website van Aswin Krol tegen en hij had een interresante oplossing voor mijn uitdaging.
http://www.aswinkrol.nl/elektronica/digitaal/rail_ombouw.php
Ride On
Rino
-
Rino,
Ik ga binnenkort experimenteren met die print van Ashwin.
Ik zal mijn bevindingen delen.
-
Joost,
Ik ben erg benieuwd (y) en zal je vorderingen met belangstelling volgen.
Ride On
Rino