Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
Vandaag om 07:05:34
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 01:23:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 00:00:04
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
14 August 2025, 23:16:59
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door Rob Bennis
14 August 2025, 23:10:08
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
14 August 2025, 22:55:04
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Tjalling
14 August 2025, 22:46:37
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Reeks77
14 August 2025, 22:39:46
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Overet
14 August 2025, 22:04:43
Raadplaatje door Lars Smelter
14 August 2025, 21:50:23
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
14 August 2025, 21:30:54
Aanpassen baanplan bestaande baan door Ronald69
14 August 2025, 20:52:02
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
14 August 2025, 20:22:24
Fleischmann Anna ombouw. door defender
14 August 2025, 20:19:47
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
14 August 2025, 20:15:03
Sfeer op je modelbaan door BartvD
14 August 2025, 19:29:41
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
14 August 2025, 18:37:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
14 August 2025, 17:25:32
Aachenau West door tijgernootje
14 August 2025, 16:43:07
US diorama in H0 door tijgernootje
14 August 2025, 16:33:38
Rijnstraat door tijgernootje
14 August 2025, 16:32:24
Da's Daz 2 door Huup
14 August 2025, 15:59:06
Wat was jullie allereerste loc? door tijgernootje
14 August 2025, 15:25:46
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door 741230
14 August 2025, 15:21:31
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorijzer
14 August 2025, 14:05:28
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
14 August 2025, 13:55:02
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Met een sik
14 August 2025, 13:40:25
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Bas, Dordrecht
14 August 2025, 13:18:06
Yamorc booster door Ben
14 August 2025, 12:50:26
Spoor op industrieterrein Lage Weide door tijgernootje
14 August 2025, 12:26:46
  

Auteur Topic: van Ho naar N spoor  (gelezen 13602 keer)

arjan153

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 8
van Ho naar N spoor
« Gepost op: 08 October 2009, 17:04:33 »
Goedendag allemaal, mijn vraag die ik wil stellen is het volgende: is het aan te raden om over te stappen naar een ander schaal. Ik rij nu zelf Ho en met een oppervlakte van 250mm bij 120mm, maar ik zit te denken om over te stappen naar spoor N. Wat zijn de voordelen en de nadelen daarvan. En is het zo dat je als je overstapt naar spoor N en digitaal gaat rijden dat je daar problemen krijgt met het rijden .

groetjes Arjan

sander306

  • Offline Offline
  • Berichten: 91
Re:van Ho naar N spoor
« Reactie #1 Gepost op: 08 October 2009, 17:14:15 »
Lees dit eens: http://www.nproject.org/nl/modelspoor/waarom-schaal-n-of-niet.html
Verder is het gewoon een keuze die je zelf moet maken, veel van wat in H0 mogelijk is kan ook in N (wellicht met wat meer moeite). Ik rij zelf al jaren met plezier N.

Ene, bedoel je niet 2500 mm bij 1200 mm? 250 mm bij 120 mm is maatje schoenen doos, niet dat daar wat mis mee is overigens...

gr,
Sander
There are only 10 kinds of people, those who understand binairy and those who don't.

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re:van Ho naar N spoor
« Reactie #2 Gepost op: 08 October 2009, 17:14:33 »
Een oppervlakte van 250mm bij 120mm zal ook bij N spoor erg krap zijn. Kloppen die maten wel ?

Sander

Lahntal

  • Offline Offline
  • Berichten: 212
  • het gaat om de details
    • Lahntalbahn in N
Re:van Ho naar N spoor
« Reactie #3 Gepost op: 08 October 2009, 17:19:24 »
Hi Arjan,

N-spoor neemt zo'n beetje de helft qua ruimte in, je kan dus veel meer kwijt op het zelfde oppervlak.
Dezelfde bergen/heuvels zijn ineens 2x zo groot.
Enkele leden van mijn modelspoorvereniging (LMV) rijden digitaal met N-spoor en zij hebben dezelfde problemen als de H0-ers.

Nadeel je hebt wat dunnere vingers nodig maar dan is ook in N-spoor alles mogelijk.

Erwin
www.lahntalbahn.info

PS. de maten zijn waarschijnlijk in cm.?

Robert_N-Nm

  • Offline Offline
  • Berichten: 1394
  • Fan van Zwitsers Spoor N(m)
    • RhB in N-spoor (blog)
Re:van Ho naar N spoor
« Reactie #4 Gepost op: 08 October 2009, 17:31:21 »
Hoi,

Er is hierover al menig draadje geschreven en er is nooit een eenduidig/concreet antwoord op deze vraag gegeven. Wat je zelf wil is het belangrijkste.

250 bij 120 cm (neem ik aan, mm is wel erg klein) is geschikt voor zowel H0 als N, alleen is hetgeen wat realistisch uitgebeeld kan worden anders. In h0 zit je aan een klein station aan een enkelsporige zijlijn, N is dat een iets groter station aan een enkelsporige hoofdlijn waar korte sneltreinen stoppen en intercity treinen doorheen rijden. Dus reken jezelf niet rijk...

Daarnaast, wat heb je al aan h0 materiaal. Kasten vol en voldoende geschikt voor een leuke kleine baan? Dan zou ik eerst eens daar mee gaan plannen. Kom je er daarmee niet uit of voldoet het niet aan je wensen dan kan je altijd overstappen. Als je van plan bent echt opnieuw te starten, ook qua h0, dan zou ik gelijk voor N gaan.
 
Voor wat betreft het digitaal in spoor N. Kan gemakkelijk. Het grootste (of kleinste probleem) in spoor N is dat de basis voor stroomafname wat kleiner is en zeker kleine loks op vuile wissels gemakkelijker kunnen blijven staan. Verder zijn de rijeigenschappen niet slechter of beter als h0 dus digitaal en spoor N kan makkelijk (ik heb zelf al jaren N spoor digitaal en ik ben er zeer tevreden mee).

Robert
Fan van Zwitsers spoor N(m)

haes

  • Offline Offline
  • Berichten: 835
  • Hellendoorn en NAM Schoonebeek in FiNe
Re:van Ho naar N spoor
« Reactie #5 Gepost op: 08 October 2009, 18:02:37 »
@lahntal,
spoor N neemt niet de helft in maar ongeveer een kwart van H0.
(nl de helft keer de helft= 1/4)

groet, hans
Hellendoorn station en Schoonebeek Olieverlading in FiNescale/Fremo N normen

Eenerspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1027
  • D813 Groningen 1972-73 grijs verleden met karakter
    • MSC-Roden
Re:van Ho naar N spoor
« Reactie #6 Gepost op: 08 October 2009, 18:16:32 »
Klopt! Een baan in N is maar half zo breed èn half zo lang als dezelfde baan in H0.
Eigenlijk is de factor 87/160 = 0,544.  ;D
Ook half zo hoog trouwens, maar dat is meestal minder belangrijk.  ;)

Mvg,
Henk
H0 2-rail met  iTrain, Yamorc 7001, Digikeijs, Rosoft, LocoNet.

arjan153

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 8
Re:van Ho naar N spoor
« Reactie #7 Gepost op: 08 October 2009, 19:48:02 »
Ja hartstikke bedankt. En inderdaad het moet 250cm bij 120cm zijn ;D

Richard Snijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 995
  • een deel van mijn baan
    • www.gasthof-Jenewein.com
Re:van Ho naar N spoor
« Reactie #8 Gepost op: 08 October 2009, 20:02:38 »
Als je dan toch veel baan op weinig ruimte wilt waarom dan niet Schaal Z ?
Dat is weer eens wat anders ,en als ik me goed herrinner staan er ook op Eurospoor enkele banen in deze Schaal.

Lahntal

  • Offline Offline
  • Berichten: 212
  • het gaat om de details
    • Lahntalbahn in N
Re:van Ho naar N spoor
« Reactie #9 Gepost op: 08 October 2009, 20:21:31 »
Hans en Henk:
Spoor N neemt niet de helft in maar ongeveer een kwart van H0.

Daar hebben jullie helemaal gelijk in zolang het over het oppervlakte maat hebt.
De rijlengte daar in tegen is met het zelfde railplan in schaal N t.o.v. H0 ruwweg 2x de lengte. (0,544)

Half zo hoog is wel belangrijk bij de bouw van heuvels (een beetje berg is ook in schaal N een molshoop) in N is hij toch ook bijna 2x zo hoog t.o.v. H0

Erwin.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10768
Re:van Ho naar N spoor
« Reactie #10 Gepost op: 08 October 2009, 21:29:46 »
Als we dan toch gaan doorzagen over hoeveel kleiner.... we bouwen in model driedimesnionaal, dus is N de helft kleiner, maar neemt dus 8x minder volume in dan h0. (Factor 6,2 om pursies te zijn..)

Overigens even serieus qua schaalkeuze: wat wil je bouwen op je baantje (thema), wat wil je eventueel zalf gaan (ver)bouwen... dat speelt allemaal mee bij de schaalkeuze.
No dress rehearsel, this is our life.

Hugo Baart

  • Offline Offline
  • Berichten: 265
  • Hugo Baart
Re:van Ho naar N spoor
« Reactie #11 Gepost op: 08 October 2009, 23:13:56 »
Hallo Arjan,
Wat wil je. Veel rijden veel zelf bouwen of een combinatie daarvan. Als je lol hebt in veel rijden en de aankleding maakt uit bouwdozen is N spoor een geweldige optie. Maar als je toch meer rijbeweging wil hebben en gepassineerd bent van zelf bouw is HOe wellicht een optie. De schaal blijft 1:87 maar er wordt gereden op smalspoor 9mm. Dat is overigens niet dezelfde rails als N. Er is bij ROCO, PIKO leuk matriaal te koop en niet duurder dan HO of N matriaal. Digitaal rijden is ook geen probleem. Decoders inbouwen is in de meeste loks met een beetje passen en meten goed te doen. Wellicht toch het overwegen waard.

Succes er meer.
Hugo

Bust3R ÖBB

  • ÖBB in N
  • Offline Offline
  • Berichten: 1146
  • ÖBB in 1:160
    • Oostenrijk in Miniatuur
Re:van Ho naar N spoor
« Reactie #12 Gepost op: 11 October 2009, 15:44:10 »
Ik ben zelf 1 jaar terug overgestapt en het bevalt me prima! Echter moet je dan wel met 0 (nul) beginnen en alles weer opbouwen, maar dat kan juist de fun zijn!
Mvg, Wouter

ÖBB in 1:160
Website -- FB