Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
Vandaag om 22:03:54
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
Vandaag om 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
Vandaag om 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:47:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
Vandaag om 21:36:16
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 21:26:42
Aachenau West door Overet
Vandaag om 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
Vandaag om 21:21:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 21:08:52
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:56:59
Wat was jullie allereerste loc? door marctrein
Vandaag om 20:43:35
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 20:17:22
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
Vandaag om 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:04:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:21:43
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 16:05:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
  

Auteur Topic: Amerong ( H0 )  (gelezen 4134 keer)

mees

  • Offline Offline
  • Berichten: 53
Amerong ( H0 )
« Gepost op: 06 October 2009, 19:16:34 »
ik heb mijn baanplan gemaakt met Anyrail. Ik werk met Fleischmann Profi en rij nu digitaal met de roco multimaus maar ik wil met koploper gaan rijden.

ik kan helaas geen baanplan maken omdat ik niet weet hoe ik het er op moet zetten.......... :-\

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8813
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Amerong ( H0 )
« Reactie #1 Gepost op: 06 October 2009, 19:49:33 »
Beste Mees,

allereerst: welkom op het forum maar nu:

Kan je een betere uitleg geven? Ik begrijp niets van je vraag. Waar heb je een probleem mee? Het ontwerp van een baan? Koploper? Of de bouw?

groeten ronald,
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

mees

  • Offline Offline
  • Berichten: 53
Re:Amerong ( H0 )
« Reactie #2 Gepost op: 08 October 2009, 16:38:01 »
bedankt voor het verwelkomen :P

maar ik bedoel dat ik niet weet hoe ik mijn baanplan kan invoegen op dit forum  :-\

sorry voor de onduidelijkheid

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re:Amerong ( H0 )
« Reactie #3 Gepost op: 08 October 2009, 16:45:06 »
Vanuit AnyRail kun je het baanplan exporteren als een jpg-foto. Die kun je vervolgens via het menu aan de linkerkant uploaden naar BNLS.

Sander

mees

  • Offline Offline
  • Berichten: 53
Re:Amerong ( H0 )
« Reactie #4 Gepost op: 08 October 2009, 17:33:02 »
bedankt voor de uitleg :P

hier mijn baanplannen ik heb er 2

nr 1



nr 2


laat me even weten welke jullie de beste vinden en als het kan ook wat tips?

Fleischmann94

  • Schönblick
  • Offline Offline
  • Berichten: 436
  • 65 018
Re:Amerong ( H0 )
« Reactie #5 Gepost op: 08 October 2009, 17:38:29 »
he mees :)

ff een vraagje:

is dat grijze stuk in het midden een looppad? ???

zo ja dan zo ik voor 1 gaan,

je kan je treinen voorbijzienkomen en je kan ze ook dicht bij rangeren.

maar dit is mijn mening je moet doen wat je zelf wil (y)

Nigel

P.S. ben benieuwt hoe het word ;D

Br 01, Br 50 662, Br 50, Br 64, Br 70, Br 80, Br 94 1730, Br 94 1613
V60, V100, V200, V168(br215)
E10, Br 103, E69
Köff

mees

  • Offline Offline
  • Berichten: 53
Re:Amerong ( H0 )
« Reactie #6 Gepost op: 08 October 2009, 17:52:19 »
ja dat enorme grijze vlak is een looppad

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re:Amerong ( H0 )
« Reactie #7 Gepost op: 08 October 2009, 17:56:05 »
Voor mijn gevoel heb je alles nogal krap langs de randen en muren getekend. Als je aan de bovenkant een muur hebt, schraap je bijna de trein tegen de muur. En mocht een trein ontsporen bij het middenpad, dan is het meteen bingo.

Sander

Gert1

  • Gast
Re:Amerong ( H0 )
« Reactie #8 Gepost op: 09 October 2009, 10:09:47 »
Is de naam van je baanplan afgeleid van het plaatsje Amerongen?
Zo ja, kun je dan iets vertellen over het landschap en de gebouwen die je op je modelbaan gaat zetten?

mvg,
Gert

Bram w

  • Offline Offline
  • Berichten: 883
Re:Amerong ( H0 )
« Reactie #9 Gepost op: 09 October 2009, 10:36:05 »
Mees,wat zijn de afmetingen van de baan,en de
maat van de kamer.groet Bram.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5378
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:Amerong ( H0 )
« Reactie #10 Gepost op: 09 October 2009, 10:54:30 »
Hoi Mees,

Ziet er leuk uit. Nu weet ik natuurlijk niet hoe je landschap eruit komt te zien, maar ik heb nog een paar tips voor baanplan 1:

Ik zou in de hoofdbaan deze rare kronkel zien te vermijden.



In Nederland hebben we dat alleen bij de Flevolijn en dat is gedaan om een natuurgebied te omzeilen. In het buitenland kan dit wel voorkomen als ze om een berg heen moeten of zo. Maar doorgaans probeert men het spoor zo recht mogelijk te leggen:



Dat rechte spoor heeft ook nog als voordeel dat langere treinen beter tot hun recht komen.

Hetzelfde geldt eigenlijk voor de boog in je hoofdbaan:



Het verder uit elkaar leggen van de sporen doet men alleen als dit een reden heeft (bijvoorbeeld een middenperron. Heb je hier geen speciale reden voor, hou je sporen dan in deze boog ook bij elkaar.

Bedenk alleen voor jezelf of je niet teveel rails op je baan hebt liggen. Dat hangt ook heel erg van je afmetingen af. Maar probeer alleen rails te leggen als dit ook echt ergens voor nodig is. Als ik je ontwerp nu zo zie, zou dit in mijn beleving over komen als een industrieel gebied met veel spooraansluitingen? Is dat ook je bedoeling?

In ieder geval heel veel plezier en succesm et bouwen!

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8813
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Amerong ( H0 )
« Reactie #11 Gepost op: 09 October 2009, 11:45:32 »
Hallo Mees,

Ik zou in aangepaste vorm voor baanplan 1 gaan. Een oversteek (in welke vorm dan ook) is lastig voor het in en uitlopen en potentieel een locatie voor veel ontsporingen en ongelukken.

Wat zijn de afmetingen van de kamer en de baan (Dat was ook al gevraagd door Bram)? Hoe groot zijn de radiussen? Zelf zou ik aan een zijde een schaduwstation maken maar alle treinen in het zicht houden is natuurlijk ook mooi.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17880
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:Amerong ( H0 )
« Reactie #12 Gepost op: 09 October 2009, 12:55:11 »
Het is zo jammer dat veel mensen eerst een baanplan tekenen en daarna pas bedenken wat ze eigenlijk willen. Het zou beter zijn als er eerst een thema is, daarna een ruimte en dan pas een mogelijk baanplan. Met de nu gegeven info kan ik niks.

Dus Mees; wat wil je graag en welke ideeën heb je daarover? Of wil je alleen maar rijden met verder geen vast thema?

mees

  • Offline Offline
  • Berichten: 53
Re:Amerong ( H0 )
« Reactie #13 Gepost op: 09 October 2009, 13:12:49 »
srry voor het late antwoord zat nog op school....

ik heb een nieuw baanplan getekend gewoon omdat ik het leuk vond en ik vind deze ook veel leuker dan mijn vorige baanplannen.

hier komt ie



de afmetingen zijn: 3.20 lengte en 2.65 breedte

ik wil met hollands materieel tijdperk V gaan rijden en dus word het landschap ook NL's

Ferry As

  • Spoor 1 en een beetje TT
  • Offline Offline
  • Berichten: 1769
  • **
Re:Amerong ( H0 )
« Reactie #14 Gepost op: 09 October 2009, 13:13:05 »
Hallo Mees,

Wat betreft het basis ontwerp, zou ik juist voor plan 2 gaan.

Met plan 2 heb je veel meer de mogelijkheid tot het leggen van ruime bogen en ben je sowieso de 2 x 180 graden bochten kwijt.

De vele scherpe bochten is voor mijn baan nu juist de reden geweest het te veranderen en toch te kiezen voor een ( ophaal ) brug voor de deur.
Bochten zijn in modelspoor toch altijd al veel te scherp en hierdoor vermijd je dat zoveel mogelijk.
Het een en ander is natuurlijk sterk afhankelijk van landschapsbouw, land , scenery e.d. In een berglandschap is veel te doen met bergen om de bochten uit het zicht te halen. Met een NL landschap is dat al wat moeilijker.
Leg ook niet teveel rails en probeer het natuurlijk en logisch te houden. Dat maakt uiteindelijk het totaalplaatje veel realistischer.
Makkelijk gezegd , dat is zo , maar probeer het niet uit het oog te verliezen.

Maar zoals je uit de reacties hebt kunnen lezen, veel verschillende meningen  ;D

Succes met het plannen !

Gr.

Ferry