Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 17:03:20
NS 1700 transfers door Roy van Dijk
Vandaag om 17:03:17
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 17:00:00
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:56:23
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door 5166
Vandaag om 16:51:02
Overstap naar HTM door Jan Bennink
Vandaag om 16:42:59
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door marco
Vandaag om 16:39:58
Sfeer op je modelbaan door puntenglijder
Vandaag om 16:39:32
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 16:36:51
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 16:29:09
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 16:24:09
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:38:11
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door tothebeach
Vandaag om 15:29:18
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 15:24:49
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 14:42:23
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:40:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:28:28
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door Hans Reints
Vandaag om 14:10:16
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
Vandaag om 14:09:47
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Hans Grasmaijer
Vandaag om 14:06:48
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:24:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Niels64
Vandaag om 13:16:43
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:07:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 11:46:46
Verlichting feller, Roco zimo door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:46:21
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 11:44:44
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:52:53
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 10:41:20
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
Vandaag om 10:33:18

Auteur Topic: Lokdecoder van de leg door wisseldecoder ???  (gelezen 1814 keer)

Blom

• Offline Offline
Lokdecoder van de leg door wisseldecoder ???
« Gepost op: 30 September 2009, 12:09:25 »
Ik heb al enige tijd, op proef, een baantje liggen welke ik aanstuur middels koploper. De baan wordt gevoed middels een delta control 4f, de terugkoppeling vindt plaats middels een Littfinski HSI88, een aantal wissels worden bedient via ingebouwde märklin decoders, een aantal via een DCC wisseldecoder van littfinski. Sinds enkele dagen heb ik een Roco BR50 (69291) rijden welke, af fabriek, voorzien is van een rocodecoder 10738. Nadat ik snelheid van de lok had geijkt heb ik hem opgenomen in het geautomatiseerde treinverkeer en ging alles, korte tijd naar wens. Echter, na een aantal minuten zijn rondjes te hebben gereden ging de lok, om onverklaarbare redenen, langzaam rijden ondanks dat koploper hem de opdracht gaf om voluit te gaan rijden. Nader onderzoek leerde mij dat de lok alleen nog maar reageerde op de snelheidsstappen 1 t/m 6, de daarop volgende snelheidsstappen deden de lok niet meer sneller rijden.

Ondanks een aantal reset's bleef dit gedrag zich herhalen, steeds reed de lok een tijdje goed om vervolgens als een slak over de baan te gaan. Tijdens het testen viel mij echter opeens op dat de lok vertraagde op het moment dat er wissels werden bediend. Hierop ben ik eens gaan spelen met de wissels tijdens het rijden en wat bleek, de lok veranderd in een slak zodra ik wissel 1 (aangesloten op de DCC wisseldecoder van littfinski) in de stand afbuigend zet.

Nu vraag ik me af of iemand dit probleem herkent en mij kan adviseren wat te doen. Ik heb al verschillende lokadressen geprobeerd in zowel Motorola- (oud én nieuw) als DCC formaat. Ik heb in de decoder analoog uitgeschakeld en de automatische rijstappen selectie uitgeschakeld. Hoewel het niet als zodanig in de handleiding staat beschreven vermoed ik dat ik hier tre maken heb met een (OEM versie van) een lokpilot V3. Heeft iemand wellicht een idee hoe ik bij deze decoder het DCC gedeelte geheel kan uitschakelen ?

Jan

Weerd

• Offline Offline
Re:Lokdecoder van de leg door wisseldecoder ???
« Reactie #1 Gepost op: 30 September 2009, 13:03:42 »
Jan,

Kijk eens wat er gebeurt als je wissel 1 op een andere uitgang van je Littfinski hebt aangesloten. Gebeurt het dan nog, want het hoeft in principe niet aan de locdecoder te liggen.

Gerard

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #2 Gepost op: 30 September 2009, 17:38:05 »
Goed en leuk, werk je dan met MrDirect of met DDW? Of met een ander digital systeem?

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Blom

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 01 October 2009, 08:52:04 »
Wim,

Sorry, vergeten, ik werk met DDW.

Jan

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #4 Gepost op: 01 October 2009, 09:04:34 »
En met welke versie van DDW? Geef nu gewoon eens volledige informatie, dan ben je eerder geholpen.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Blom

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 01 October 2009, 09:23:45 »
Wim,

DDW versie 7.8 draaiend op een windows XP pc met koploper versie 6.6. Het geheel functioneert verder perfect, ik heb een proefbaan (ovaaltje, C-rail) van ca 4 meter met een 5-tal opstelsporen. Er liggen 4 wissels, twee uitgerust met een standaard märklin wisseldecoder (de ingebouwde versie dus) en twee die samen aan een littfinski DCC wisseldecoder "hangen". Op de baan hebben afgelopen weken meerdere verschillende treinen naar behoren gereden. Denk hierbij aan getrokken treinen met märklin lok's (waarvan tenminste één met een "echte" Lokpilot V3) en treinstellen waaronder een liliput Elt1900 (met Lokpilot V3). Voorts rijdt er al enkele dagen een tweetal Brawa E77 lok's in dubbeltractie, aangestuurd via DCC. Geen enkele trein heeft ooit problemen gegeven behalve deze roco lok. Ik ben ondertussen wat verder gaan onderzoeken en het blijkt dat zodra ik een willekeurig DCC signaal op de baan zet (dus niet alleen via het aansturen van de DCC wisseldecoder maar bijvoorbeeld ook door het aansturen van de beide Brawa lok's) de roco lok in de slakkengang springt. Het gaat hierbij overigens niet om de rangeergang, die kan ik namelijk gewoon in- en uitschakelen met als gevolg dat de lok zéééér langzaam of gewoon langzaam gaat rijden. F4 in- of uitschakelen maakt ook niets uit. Op de een of andere manier verslikt de decoder zich in de DCC opdracht.

Ik ga eens kijken of het probleem zich ook voordoet als ik de lok van meet af aan via DCC aanstuur in plaats van via motorola.

Jan

Blom

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 01 October 2009, 09:28:51 »
Dat scheelt dus geen ene donder, het ding blijft zo traag als een slak.

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #7 Gepost op: 01 October 2009, 09:35:43 »
Staat de herkenning uit voor het rijden op een digitale spanning, oftewel staat CV29 op waarde 2.
Anders is het gewoon een probleem met de decoder zelf en moet hij retour.

Mvg
Wim.

Blom

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 01 October 2009, 09:38:04 »
Wim,

Dat zal ik nog even proberen maar anders ben ik bang dat ik inderdaad de decoder mag "afschrijven"  :'(

Jan

Blom

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 01 October 2009, 09:46:42 »
Ik geef het op, CV29 =2 heeft geen resultaat (of feitelijk hetzelfde, ongewenste, resultaat). Het grappige (what's in a word) is dat zolang de decoder maar een zuiver motorola signaal krijgt er niets aan de hand is. Dus, als ik in koploper de baan spanning uitschakel en vervolgens weer inschakel dan rijdt het ding als een zonnetje. Zodra hij op een programmeerspoortje staat (märklin 6021) is het probleem over, maar stuur enkele DCC signalen de baan op en de problemen ontstaan weer. Daarbij maakt het niets uit welk DCC signaal er wordt verstuurd, het inschakelen van de verlichting van het spannetje 77'ers is voldoende. Uit het logbestand van koploper kan ik opmaken dat het ding niet verder wil dan snelheidsstap 6 of 7 (is niet geheel duidelijk).

Jan

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #10 Gepost op: 01 October 2009, 09:50:52 »
Jan, dit laatste begrijp ik niet helemaal, zeg je nu dat je in koploper kunt zien dat de snelheid niet verder gaat dan 6 of 7? Als dat het geval is dan is het een probleem met de instellingen binnen koploper, of anders gezegd dan doet koploper wat hem is opgedragen.

Mvg
Wim.

Blom

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 01 October 2009, 10:07:59 »
Wim,

Ik leg het niet goed uit. In de logging kan ik zien welke snelheidsstappen koploper naar de lok stuurt. Als het probleem zich nog niet heeft voorgedaan dan hoor en zie ik de lok versnellen of vertragen bij elke snelheidsverandering die ik hem, handmatig, opgeef. Als ik vervolgens een DCC signaal heb gegenereerd en de lok zijn slakkegang heeft aangenomen dan zie en hoor ik dat hij niet meer reageert op snelheidsstappen hoger dan 6 of 7. Met andere woorden, als ik handmatig de snelheid verhoog van bijvoorbeeld 5 naar 10 dan reageert de lok alleen op stap 6 en 7 met een versnelling, daarna geeft koploper nog steeds keurig de verhoging door maar de lok reageert simpelweg niet meer. Het lijkt wel alsof de decoder plotsklaps nog maar 6 of 7 snelheidsstappen wil accepteren en niet meer dan dat.

Schakel ik nu de baanspanning uit en weer aan dan is het probleem opgelost, een verhoging van stap 5 naar 9 gaat dan steeds gepaard met een verhoging van de daadwerleijke snelheid van de lok.

Jan

GW

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 01 October 2009, 16:34:59 »

Dag Jan,

Je originele vraag ging over de mogelijkheid tot het uitschakelen van de DCC detectie.

Lees eerst CV 8 eens uit als dat lukt, staat daar 151? dan is het waarschijnlijk dat je inderdaad LocPilot afgeleide decoder te maken hebt, zoals je al vermoedde dacht ik.

In dat geval: beginnend te tellen vanaf 0 en vanaf rechts, zet bit 4 van CV 49 UIT (dat is de waarde 16).
In de handleiding staat hier: "Disable DCC speed step detection" en ook is te vinden dat deze standaard af fabriek aan staat (waarde af fabriek is 19 = 16 + 2 + 1). DUS: als er inderdaad 19 in CV 49 staat, maak daar dan de waarde 3 van.

Dan nog eens kijken,

Gerard

Blom

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 02 October 2009, 10:23:02 »
Gerard,

Had ik ondertussen ook al naar gekeken, ook zonder resultaat. Het uilezen van de decoder zal mij niet lukken. Ik heb ooit eens een multimaus gekocht omdat ik constant tegen de beperkingen van de 6021 van märklin aanliep waar het het programmeren van decoders betrof. Nu doet die multimaus wel alsof hij een decoder uitleest maar volgens mij (en volgens het boekje  :() is dit alleen maar schone schijn.

Ik heb ondertussen de tender voorzien van een verse lading transistoren (een Lokpilot V3 dus) en nou rijdt de lok als een zonnetje. De decoder die eruit kwam was inderdaad een lokpilot, maar dan V2. Die gebruik ik tzt wel als functie decoder voor de binnenverlichting van een stammetje rijtuigen, daar zal het merkwaardige gedrag geen negatieve invloed op hebben neem ik aan  ;D

Opmerkelijk is overigens wel dat ik ondertussen een groot aantal lok's heb omgebouwd met behulp van Lokpilot's en dat ik (behoudens een eenmalige kortsluiting nadat de decoder plus tegen een railstaaf aan sprong, moet je ook maar niet met losse draden testen) nog nooit een decoder heb gesloopt. Dit is de eerste keer dat ik een defecte decoder tegenkom en ik heb er niet eens aan gesoldeerd ?!?!?

In ieder geval dank voor het meedenken.

Jan

GW

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 02 October 2009, 12:45:13 »
Jan,

Fijn dat je het lek boven hebt!

En graag gedaan, puzzeltjes en spitwerk vind ik wel leuk, en ik had ff een vrij momentje...

Groet,

Gerard