Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:21:43
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door gtw6016
Vandaag om 18:10:54
Vreemd probleem door AP3737
Vandaag om 18:03:54
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan de leeuw
Vandaag om 17:40:18
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 17:35:34
Prestige Models : ervaringen door willyTEE
Vandaag om 16:58:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 16:56:48
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door Rob Ellerman
Vandaag om 16:22:52
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 16:05:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:16
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
Aachenau West door wob
Vandaag om 14:30:54
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 14:27:09
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:07:16
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:39:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
DE II van DKM opnieuw bedraden. door paazhaas
Vandaag om 13:04:47
Bahnstrecke 5867 door RobVille
Vandaag om 12:43:51
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc? door bellejt
Vandaag om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 12:13:23
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 11:46:15

Auteur Topic: Murschbrücke a/d Lütel  (gelezen 7562 keer)

SporenplanOnline

• Offline Offline
Murschbrücke a/d Lütel
« Gepost op: 21 November 2006, 21:05:25 »
Als webmaster van Sporenplan.nl heb ik al een tijdje (zeg maar al 5 jaar) een plannetje in gedachte. Zie hier:

http://www.sporenplan.nl/divers/murschbruecke_ad_luetel.pdf

Moet een soort van drukke Nebenbahn zijn met een aftakking van een rustige nebenbahn aan de noordzijde (voornamelijk Schienenbussen).
Gewoon een normaal kopstation met losweg, kop/zijlading en een Baywa loods. Tevens twee Gla's (Gleisanslusse) die qua vervoer nog verder bekeken moeten worden (waarschijnlijk schroot en machinefabriek). Het moet ergens tussen 1960 en 1968 zijn ergens in een heuvelachtig landschap in zuidelijk duitsland.

Kijk eens en schiet maar raak...

Anoniem

• Gast
Re: Murschbrücke a/d Lütel
« Reactie #1 Gepost op: 21 November 2006, 22:06:17 »
Ja, daar zie je dus de infrafreak aan het werk ;D. Zo op het eerste gezicht lijkt er qua sporenplan weinig aan te mankeren (en ik moet waarschijnlijk hard zoeken wil ik iets vinden...). Ik vraag mij af in hoeverre het overpad (ik denk tenminste dat dat gele blokje een overpad is) tussen het eerste en het tweede perron logisch is. Twee andere mogelijkheden zijn het overpad na de wissel te leggen (dan komt er alleen af en toe een loc kopmaken, win je weer wat "nuttige" nuttige lengte) of zelfs de reizigers gewoon helemaal om het stootjuk heen te laten wandelen. Verder niets te zeuren ;D.

Harry

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 21 November 2006, 22:09:41 »
Maar er zit een ding welke ik mee ga nemen in mijn eigen plan.
Dit is een strak plan.
H0e: Lilliput en Halling
Verzameling Trams: Roco, Lima, Hobbytrain en Lemke (Kato)

Ntreintjes

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 21 November 2006, 22:14:59 »
Ziet er goed uit.
Leuk plan om mee te spelen, rangeren.

prutser

• Offline Offline
  • Spaar ze allemaal.
« Reactie #4 Gepost op: 21 November 2006, 22:16:44 »
Bouwen die baan en snel een beetje, ik wil de foto's zien ;D

Jeroni

• BAM!
  • Offline Offline
  • Créateur du corridor
« Reactie #5 Gepost op: 22 November 2006, 00:12:13 »
Nice!

Een verademing om weer eens zo'n plan te zien tussen veel van die recht-toe-rechtaan plannen!

maartenvanderburgt

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 22 November 2006, 08:39:18 »
Prachtig.
Geen commentaar, maar misschien een aanvulling.

Het "onderste" perronspoor, dat van het gele blokje, eindigt in de wissel met het tweede perronspoor. Het perron loopt dan in de tekening verder langs dit spoor, dus met een kromming.
Bij heel kleine landelijke stations was dit (waarschijnlijk) vaak zo, maar bij iets grotere, zoals deze eindigde dit eerste spoor via een wissel in een eigen kopstukje.
Dat was zeker het geval, als er soms meerdere treinen tegelijk op de 3 sporen stonden, zodat omlopen van spoor 1 via spoor 2 sowieso niet mogelijk was.
Dan werd de loc van trein 1 afgekoppeld, aan de andere kant kwam de nieuwe loc voor de retourrit, en de loc werd stilgezet op dit kopstukje. Na vertrek van de trein van spoor 1 reed de loc dan bijv. naar de loods of werd voor een andere trein gezet.
Bij de grootte van dit station lijkt me dit vrij aannemelijk, maakt het enigszins vreemde perron 1 weer recht, en kost maar 1 wissel en enige decimeters spoor extra.

Past dit niet in je dienstregeling: niet doen, zou in het echt ook niet zijn. Wordt het drukker met bijv. vakantietreinen lijkt het me toch aan te bevelen en geeft extra mogelijkheden.

Maarten

Christoph

• Offline Offline
    • Zwetdorf in model
« Reactie #7 Gepost op: 22 November 2006, 10:41:00 »
Hoi, ja dit plan ken ik al ;D
Met het laatste detail zoals hieronder omschreven ben ik het eens, zoals je al weet.
Citaat
Bij de grootte van dit station lijkt me dit vrij aannemelijk, maakt het enigszins vreemde perron 1 weer recht, en kost maar 1 wissel en enige decimeters spoor extra.

Groeten en succes met bouwen.

Christoph

Anoniem

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 22 November 2006, 10:59:46 »
Een oplossing kan zijn om dat kopspoortje opgebroken te doen zijn, zie je eigenlijk nooit op een modelbaan en is best gaaf. Het kopspoortje is opgebroken wegens de - ook in de jaren '60 al voortschrijdende - opkomst van dieseltreinstellen, die sneller kopmaken en dus minder beslag leggen op de perroncapaciteit. De directe oorzaak van opbreken kan van alles zijn, ontsporingen, spoorspatting, noem maar op.

Dus: recht perron, eventueel wat restanten van een wissel (maar dat hoeft niet) en een zooi ballast met daarin de "ribbelstructuur" veroorzaakt door de jarenlange krachten uitgeoefend door de dwarsliggers.

Overigens:
Dan werd de loc van trein 1 afgekoppeld, aan de andere kant kwam de nieuwe loc voor de retourrit, en de loc werd stilgezet op dit kopstukje.
Dat kan toch ook gewoon door die loc te laten staan waar-ie staat, die hoeft toch niet per se die paar meter op te schuiven?  ??? Direct na vertrek van de trein (achter de nieuwe loc) rijdt de loc dan naar de loods / andere trein. Er is niet echt een reden om een spoor vrij te willen maken terwijl er nog een rijtuigstam op staat. Of interpreteer ik je verkeerd?

maartenvanderburgt

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 23 November 2006, 08:31:04 »
Overigens:Dat kan toch ook gewoon door die loc te laten staan waar-ie staat, die hoeft toch niet per se die paar meter op te schuiven?  ??? Direct na vertrek van de trein (achter de nieuwe loc) rijdt de loc dan naar de loods / andere trein.

Klopt helemaal, alleen bij langere treinen (vakantietreinen) zou de loc sowieso doorrijden tot over de wissel, bijna tegen het stootjuk, en daar losgekoppeld worden. Lijkt me nog steeds een leuke optie, maar het idee van het opgebroken spoor lijkt me ook prachtig om te maken/zien.

Maarten

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 23 November 2006, 09:59:55 »
Fraai, realistisch, plan.
Als ik naar de onderhoek van de tekening kijk is het eigenlijk ook een trambaantje  ;D.
No dress rehearsel, this is our life.

Hans van de Burgt

• Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 23 November 2006, 13:15:52 »
Mooi plan.

Ik mis nog de maatvoering. Gebruik daarvoor een raster 50 cm HO = 30 cm N

groetjes,

Hans van de Burgt

Robertus

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 23 November 2006, 13:58:31 »
Hoi,

Geinig plan!

Vraagje: Hoe groot zou het ongeveer worden in h0?

Één opmerking: De boogstralen moeten wel zodanig groot zijn dat je geen problemen krijgt met aankoppelen. Met name bij het gebruik van kortkoppelingen zouden de meeste sporen het beste zo goed als recht moeten lopen denk ik.
Gelijk even uitgeprobeerd maar bij een straal van een meter of twee werkt het in ieder geval niet met kortkoppelingen. Ik gok op minimaal een straal van een meter of 4.

Rob

SporenplanOnline

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 26 November 2006, 21:17:54 »
Ik vraag mij af in hoeverre het overpad (ik denk tenminste dat dat gele blokje een overpad is) tussen het eerste en het tweede perron logisch is. Twee andere mogelijkheden zijn het overpad na de wissel te leggen (dan komt er alleen af en toe een loc kopmaken, win je weer wat "nuttige" nuttige lengte) of zelfs de reizigers gewoon helemaal om het stootjuk heen te laten wandelen. Verder niets te zeuren ;D.

Overpad ligt al in de wisselstraat. Als een lok hier op het overpad staat komt ie al in het PVR van het andere spoor.

SporenplanOnline

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 26 November 2006, 21:21:13 »

Past dit niet in je dienstregeling: niet doen, zou in het echt ook niet zijn. Wordt het drukker met bijv. vakantietreinen lijkt het me toch aan te bevelen en geeft extra mogelijkheden.

Ja op spoor 1 komt alleen de Nebenbahn (rechtsboven) binnen. Een kopspoor zou kunnen (zit ook in de eerste varaint van mn plan) maar is weer weggehaald omdat het niet echt nut heeft. Alleen beveiligingstechnisch is me nog niet 100% duidelijk. Mogelijk 2 armseinen die alleen Hp0 kunnen tonen (kwam ook redelijk vaak voor).