Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Een leuke vrachtwagen
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 13:30:24
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
spoorzeven
Vandaag
om 13:00:20
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Ronald Halma
Vandaag
om 12:59:18
BietschtalbrĂĽcke h0
door
Ronald Halma
Vandaag
om 12:58:14
Viesmann 5214 pendelautomaat
door
Ronald Halma
Vandaag
om 12:56:52
C12c rijtuig
door
grossraumwagen
Vandaag
om 12:56:08
Een nieuw baantje op Micromodules
door
spoorijzer
Vandaag
om 12:48:00
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie
door
Pauldg
Vandaag
om 12:34:11
Van 2D afbeelding naar 3D model
door
morris1
Vandaag
om 12:14:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Paul1969
Vandaag
om 12:13:29
verlichting op mijn draaischijf zeten
door
bask185
Vandaag
om 12:03:58
PB Models, ICR-rijtuigen
door
PBModels
Vandaag
om 11:48:02
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel?
door
nighttrain1
Vandaag
om 11:26:44
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
FritsT
Vandaag
om 11:22:31
Fotodijkje en fotodiorama
door
Ronald Halma
Vandaag
om 10:38:43
Spoor op industrieterrein Lage Weide
door
Vislijn
Vandaag
om 10:26:38
Stofvrij houden van mijn treinbaan
door
Henk Veenstra
Vandaag
om 10:21:10
Stoomloks van de staatsmijnen
door
Ronald Halma
Vandaag
om 10:01:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Spelfaut
Vandaag
om 09:52:23
Liliput verpakking en motor
door
grossraumwagen
Vandaag
om 09:50:17
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
Eric B
Vandaag
om 09:25:51
Line-up foto's van modellen
door
Besselspoor
Vandaag
om 08:51:06
VERPLAATST: Van 2D afbeelding naar 3D model
door
Reinout van Rees
Vandaag
om 00:23:20
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 00:20:44
Minibaan Visserskaai H0
door
Ruben90
14 October 2025, 23:57:06
NS 8800 in spoor 0
door
Tom Z.
14 October 2025, 22:43:11
Multimaus Error 13
door
Ronald69
14 October 2025, 21:51:32
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug)
door
Gerco van Beelen
14 October 2025, 20:56:04
De winkel van weleer
door
Eric B
14 October 2025, 19:55:45
The Summer of 69
door
defender
14 October 2025, 19:38:51
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Vrije ruimte volgens NEM 103 en 112, wat is de relatie tussen de twee?
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Vrije ruimte volgens NEM 103 en 112, wat is de relatie tussen de twee? (gelezen 7002 keer)
Aernoud
Offline
Berichten: 113
Vrije ruimte volgens NEM 103 en 112, wat is de relatie tussen de twee?
«
Gepost op:
25 September 2009, 00:51:48 »
Voor mijn baanontwerp ben ik in een CAD-systeem wat zaken aan het uitzetten.
Daarbij probeer ik het punt te bepalen van twee bogen die samenkomen op een boogwissel, waarbij de treinen elkaar niet raken. Daar waar in werkelijkheid de vrije ruimte balk ligt.
De twee bogen liggen niet parallel en voldoen daarmee niet zonder meer aan NEM 112 voor spoorafstanden.
Neem je de NEM 103 voor het profiel van vrije ruimte in bogen dan blijken de afstanden groter te zijn dan in de NEM 112.
Beide normen melden dat ze met elkaar rekening houden.
Op een gegeven moment heb ik de norm 112 gepakt en ben die gaan uitzetten in het CAD-systeem: H0, groep C, binnenste straal 400 mm (om een extreem voorbeeld te hebben). Volgens de norm is een groep C maximaal 313 mm lang. De breedte is maximaal 40 mm volgens NEM 301. Draaistelafstand 224 mm (19,5 m)
De buitenste straal is volgens norm 112 ten minste 64 mm groter.
Tot mijn grote verbazing kunnen de rijtuigen niet langs elkaar zonder elkaar te raken, ra ra hoe kan dat?
Vervolgens ook gelijk uitgezet volgens NEM 103, waarbij maat B1=48 mm en E=14 mm, dus 24+14=38 uit het hart. Dit gaat wel goed.
De oefening ook vooor een straal van 900 mm uitgevoerd. NEM 112: Botsing. NEM 103 niet.
Spoorafstand volgens NEM 103: 48+2*5=58 mm, volgens NEM 112: 48 mm.
Het lijkt erop alsof ik de fout in ga met NEM 112, waarom werkt deze norm blijkbaar in de praktijk maar in mijn theorie niet? Het enige dat ik kan verzinnen is dat de lange rijtuigen normaal gesproken geen 40 mm breed zijn maar slechts zo'n 35 mm, maar die aanname zie ik in de NEM 112 niet terug.
Wie kan mij de achtergrond verklaren?
Aernoud
Gelogd
Karst Drenth
Offline
Berichten: 10488
NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
Re:Vrije ruimte volgens NEM 103 en 112, wat is de relatie tussen de twee?
«
Reactie #1 Gepost op:
25 September 2009, 01:13:07 »
Ik weet het niet met zekerheid Aernoud,
maar... het lijkt mij dat die 40mm voor de breedte niet helemaal kosher is.
Normaal gesproken zijn rijtuigbakken ca 32mm breed... Ik denk dat die 8mm ( 4 aan elke kant ) behoorlijk veel zal uitmaken in je model.
Grtzz,
Karst
Gelogd
Ronaldk
Offline
Berichten: 8821
Re:Vrije ruimte volgens NEM 103 en 112, wat is de relatie tussen de twee?
«
Reactie #2 Gepost op:
25 September 2009, 09:33:34 »
Hoi Aernoud,
Er is een verschil tussen afstand van het spoor (112) en profiel van vrije ruimte (102 en 103). Bij het profiel van vrije ruimte gaat het om objecten die niet binnen dat profiel mogen bevinden omdat deze anders door de treinen geraakt worden. Bij de h.o.h. van de sporen gaat het dat de railvoertuigen elkaar niet raken in het midden, bijvoorbeeld de buffers / achterkant van een rijtuig in de binnenspoor tegen het midden (overhangende deel) van het rijtuig in het buitespoor, deze afstand mag minder groot zijn dan het p.v.r.
roco had jaren geleden een overzichtje met hun h.o.h. afstanden en een tweetal rijtuigen in de catalogus staan waarbij je het duidelijk op kon zien. Ik moet kijken of ik die nog kan vinden. De h.o.h. van de roco-rails is eigenlijk gebaseerd op de bogen, recht zou het minder mogen zijn.
«
Laatst bewerkt op: 25 September 2009, 09:36:15 door ronaldk
»
Gelogd
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen:
Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
!
Aernoud
Offline
Berichten: 113
Re:Vrije ruimte volgens NEM 103 en 112, wat is de relatie tussen de twee?
«
Reactie #3 Gepost op:
25 September 2009, 14:05:09 »
Hoi Ronald,
Ik heb het plaatje even opgezocht in de Roco catalogus van 1991/92:
Even de Roco-gegevens naast de NEM gelegd:
Roco
NEM 112
R2 358 mm
61,6
> 64 mm, Niet Ok
R3 419,6 mm
61,6
64 mm, Niet Ok
R4 481,2 mm
61,6
61 mm, Ok
R5 542,8 mm
61,6
59 mm, Ok
Conclusie, de rijtuigen die op het plaatje staan kunnen erop rijden, ondanks het feit dat de R2 en R3 niet aan de NEM 112 voldoen. Waarom werkt het in de praktijk wel: Het rijtuig op het plaatje is een rijtuig met een lengte van 303 mm i.p.v. het maximum van de norm van 313 mm verder is de breedte dan waarschijnlijk ook 32 mm zoals Karst al opmerkte.
Dat de spoorafstanden niet hoeven te voldoen aan het PVR vind ik merkwaardig. Zoals je meldt gaat het bij het PVR om objecten die zich niet binnen het profiel mogen bevinden omdat deze anders door andere treinen geraakt worden. Objecten is het juiste woord want daar horen andere treinen net zo goed bij, ook die mogen niet door andere treinen geraakt worden.
Wat ik wel kan snappen is dat er bij NEM 103 aan beide zeiden van het profiel zich een marge bevind, zodat bij twee parallele sporen je twee maal een marge hebt. Omdat dit overdreven is kun je die marge reduceren. Maar dan kom ik nog niet van NEM 103 naar NEM 112
Groeten,
Aernoud
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Vrije ruimte volgens NEM 103 en 112, wat is de relatie tussen de twee?