Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aanpassen baanplan bestaande baan door Ronald69
Vandaag om 16:06:19
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door Rick
Vandaag om 16:03:05
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Frits C
Vandaag om 15:48:45
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Rick
Vandaag om 15:09:14
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:06:26
Sfeer op je modelbaan door Ronald Halma
Vandaag om 15:02:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:38:12
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 13:51:22
Aansturen verlichting Exact-Train ICR door VAM65
Vandaag om 13:34:11
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 13:30:30
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door odaoda
Vandaag om 13:27:03
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 13:25:09
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
Vandaag om 12:56:38
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door defender
Vandaag om 12:51:30
Module vliegveld Jan van Mourik door defender
Vandaag om 12:45:24
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 12:08:12
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door sncf231e
Vandaag om 11:53:24
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 08:40:21
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:32:57
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 01:23:58
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
14 August 2025, 23:16:59
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
14 August 2025, 22:55:04
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
14 August 2025, 21:30:54
Fleischmann Anna ombouw. door defender
14 August 2025, 20:19:47
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
14 August 2025, 18:37:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
14 August 2025, 17:25:32
Aachenau West door tijgernootje
14 August 2025, 16:43:07
US diorama in H0 door tijgernootje
14 August 2025, 16:33:38
Rijnstraat door tijgernootje
14 August 2025, 16:32:24
Da's Daz 2 door Huup
14 August 2025, 15:59:06
  

Auteur Topic: Treinongeval Barendrecht  (gelezen 45665 keer)

Patrick Boer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2629
Re:Treinongeval Barendrecht
« Reactie #105 Gepost op: 27 September 2009, 09:50:49 »
Ik ben gisteren middag nog in Barendrecht geweest om bij de berging van de trein te kijken
ik heb ook nog wat plaatjes geschoten die ik jullie niet wil onthouden.  ;)

 

 

 
 De laatste wrak stukken werden afgevoerd van een containerwagon

 

 
 De laaste tankenwagon werd op de rails gezet

 

 

 

 

 
 Om ongeveer 16:25 reden de Leopard tanks richting het spoor om
 daar met een 500 tons kraan van Sarens op het spoor gezet te worden
 en, daar de de loc's uit elkaar te trekken.

 
 Opeens kwam er een dubbeldekkers trein vlak bij tot stil stand ik denk
 dat het de "lunche trein" was.   ;D Ik vermoed dat de mannen daar gegeten
 hebben om daarna weer aan het werk te gaan.

 Groet Patrick  8)
« Laatst bewerkt op: 27 September 2009, 12:25:31 door Loc 1627 Gouda »
Patrick is op 22 mei 2017 overleden.

A man's got to know his limitations!!!

R Fongers

  • Heb je al gelachuhh
  • Offline Offline
  • Berichten: 486
  • Mooi Man
Re:Treinongeval Barendrecht
« Reactie #106 Gepost op: 27 September 2009, 09:58:42 »
No comment

Citaat
bron De Telegraaf dd 27-09-2009

’Risico treinramp bewust genomen’

door Harry van Gelder

       AMSTERDAM – De autoriteiten, ProRail en de Inspectie Verkeer en Waterstaat hebben bij Barendrecht willens en wetens het risico van een treinbotsing genomen. Ze waren ervan op de hoogte dat het druk bereden goederenspoor hier zeer gevaarlijk was, maar namen geen extra veiligheidsmaatregelen. Zoals elders op gevaarlijke stukken van het spoor wel geschiedde. Dat zeggen spoordeskundigen die anoniem willen blijven.
        Op de ongevalplek, een invoegpunt waar vier goederensporen naar drie terugmoeten, werkt nog het oude ATB-beveiligingssysteem. Bij dit systeem worden treinen die door rood licht rijden niet automatisch gestopt als ze langzamer dan 40 kilometer per uur rijden.
       En dat is precies wat het fatale ongeval, dat één dode tot gevolg had, donderdag veroorzaakte. De trein van DB Schenker, een dochter van Deutsche Bahn, miste met een gang van 30 kilometer per uur een rood licht en botste zo frontaal op de tegemoetkomende goederentrein van ERS Railways, die volgens de vervoerder ongeveer 80 kilometer per uur reed.
       
Leemte

       Pijnlijk is dat net op deze ongevalplek, het drukste goederenknooppunt van ons land, niet het nieuwe beveiligingssysteem ligt dat ongelukken uitsluit. Dit ERMTS-systeem ligt wel op de rest van de goederenroute. Maar juist op deze drukke plek zit een leemte in de beveiliging. Volgens een woordvoerder van Keyrail, de beheerder van de Betuweroute, is dit een complex stukje spoor, waar vele sporen samenkomen. „Spoorbeheerder ProRail en het ministerie van Verkeer hebben in het verleden besloten alleen ATB neer te leggen.” ProRail kon nog geen commentaar geven.


Volgende kolom
      
        Op aandringen van minister Eurlings van Verkeer worden vele seinen en baanvakken versneld uitgerust met het betere beveiligingsysteem ATB-vv, dat ervoor zorgt dat ook treinen die minder dan 40 kilometer per uur rijden worden afgeremd als ze een rood sein missen. Op dit overvolle goederenstuk is geen verbeterde beveiliging, omdat een criterium daarvoor is dat treinen er minstens 100 kilometer per uur moeten rijden. En dat doen goederentreinen vrijwel nooit.
       Kamerlid Roemer van de SP is woedend. Hij vindt dat de minister nooit verteld heeft van dit slecht beveiligde stuk bij Barendrecht .
       


Grtzz Rob
------------
N <- IB II  + P19 >< iTrain ex Koploper - S88LN  - Tijdperk VI>

Robbert

  • Offline Offline
  • Berichten: 1472
Re:Treinongeval Barendrecht
« Reactie #107 Gepost op: 27 September 2009, 10:06:18 »
Als je door een rood sein rijdt kan je toch niet op hetzelfde pad terecht komen, ik denk zelf dat hierbij wel meer heeft gespeelt dan alleen een rood sein over het hoofd zien.
Er moeten sowieso wissels verkeerd hebben gelegen of er moeten wissels opengereden zijn door de door rood rijdende trein.  :-\

Swiss_fan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1284
  • Mijn fotoalbum zien? klik op het wereldbolletje
    • mijn foto's
Re:Treinongeval Barendrecht
« Reactie #108 Gepost op: 27 September 2009, 10:59:59 »
                                        Ik ben gisteren middag nog in Barendrecht geweest om bij het trein ongeluk te kijken
                                        maar, je kon weinig zien dat viel eigenlijk tegen.
                                       

Had je kunnen verwachten, het is geen toeristische attractie. :(

Peter
Met vriendelijke groet, Peter

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Bas, Dordrecht

  • Online Online
  • Berichten: 1152
Re:Treinongeval Barendrecht
« Reactie #109 Gepost op: 27 September 2009, 11:03:29 »
                                        Ik ben gisteren middag nog in Barendrecht geweest om bij het trein ongeluk te kijken
                                        maar, je kon weinig zien dat viel eigenlijk tegen.                                                                                                                    

ramptoerist   >:( >:( >:( >:(

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3243
Re:Treinongeval Barendrecht
« Reactie #110 Gepost op: 27 September 2009, 11:15:41 »
Als je door een rood sein rijdt kan je toch niet op hetzelfde pad terecht komen, ik denk zelf dat hierbij wel meer heeft gespeelt dan alleen een rood sein over het hoofd zien.
Er moeten sowieso wissels verkeerd hebben gelegen of er moeten wissels opengereden zijn door de door rood rijdende trein.  :-\
Kans is klein dat er wissels verkeerd lagen, al is niks onmogelijk natuurlijk, is aannemelijker dat er een STS passage plaatsgevonden heeft. Dit word in sommige media al geopperd overigens door DB Schenker!
De situatie ter plaatse is dusdanig dat een van de twee waarschijnlijk "linker spoor" gereden hebben

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6730
Re:Treinongeval Barendrecht
« Reactie #111 Gepost op: 27 September 2009, 11:30:22 »
Had je kunnen verwachten, het is geen toeristische attractie. :(


ramptoerist   >:( >:( >:( >:(

Beetje l*llige reacties. Ik geloof niet dat iemand wil gaan kijken of er nog ergens gewonden liggen. Het is gewoon belangstelling voor de wijze van berging.

Het bekijken van foto's van de berging is toch ook geen ramptoerisme hoop ik?

Gr, Ben.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8503
  • Spoor N
Re:Treinongeval Barendrecht
« Reactie #112 Gepost op: 27 September 2009, 11:32:04 »
Citaat
Mocht ook dit niet voldoende zijn om de 2 treinstellen, waarvan 1 met een gewicht van 140 ton
Interessant artikel, maar helaas weer de fout met treinstellen. Het gewicht van 140 ton lijkt me ook wat veel voor het spoorwegnet hier.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

_Jasper_

  • Offline Offline
  • Berichten: 68
    • RailZminiworld
Re:Treinongeval Barendrecht
« Reactie #113 Gepost op: 27 September 2009, 11:34:22 »
Als je door een rood sein rijdt kan je toch niet op hetzelfde pad terecht komen, ik denk zelf dat hierbij wel meer heeft gespeelt dan alleen een rood sein over het hoofd zien.
Er moeten sowieso wissels verkeerd hebben gelegen of er moeten wissels opengereden zijn door de door rood rijdende trein.  :-\

Als een trein door een STS is gereden en een wissel open rijdt, kan deze wel degelijk in het pad van een andere trein komen zonder dat er een wissel verkeerd lag. Een sein kan ook nooit veilig komen wanneer een wissel niet in de juiste eindstand is gekomen. Een technisch defect is natuurlijk wel mogelijk.

Groeten Jasper

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3243
Re:Treinongeval Barendrecht
« Reactie #114 Gepost op: 27 September 2009, 11:38:26 »
Interessant artikel, maar helaas weer de fout met treinstellen. Het gewicht van 140 ton lijkt me ook wat veel voor het spoorwegnet hier.
Valt mee, de class 66 weegt 127 ton, dus zoveel scheelt het niet.

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8990
  • Hengelooo 1:160
Re:Treinongeval Barendrecht
« Reactie #115 Gepost op: 27 September 2009, 11:38:36 »
Het is gewoon belangstelling voor de wijze van berging.

Mee eens maar in dit kader zijn deze woorden van Patrick:

je kon weinig zien dat viel eigenlijk tegen.

een beetje ongelukkig gekozen.


Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re:Treinongeval Barendrecht
« Reactie #116 Gepost op: 27 September 2009, 11:41:11 »
Zo, kijk je even een paar uur niet naar een draadje en dan is het leed al geleden.

Het onderwerp is het treinongeval in Barendrecht. Als iemand daar op gepaste afstand gaat kijken is dat zijn zaak. Volgende reacties over (ramp)toerisme zullen niet worden getolereerd: we gaan hier respectvol met elkaar om.

Namens het team der moderatoren,

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

-Anton-

  • Offline Offline
  • Berichten: 295
Re:Treinongeval Barendrecht
« Reactie #117 Gepost op: 27 September 2009, 13:19:43 »
Ik vind dat het bericht van de televaag wel erg snel met conclusies komt.
Hier word dus al gezegd dat de oorzaak het door rood rijden met 30km de oorzaak is.
Vraag me toch af uit wel onderzoek rapport zij dat hebben gelezen.
Overigens is het wel grappig dat als je verschillende nieuws bronnen volgt.
De dingen nogal behoorlijk kunnen verschillen.
Of dat heel veel word gekopieerd (de foute dingen)  ;)
Laten we hopen dat dit soort klappen niet nogmaals voorkomen want het is wel een trieste gebeurtenis.
« Laatst bewerkt op: 06 October 2009, 08:13:32 door Peter Korsten »
IB, Traincontroller, ESU loc programmer, Arduino, Daisy II

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re:Treinongeval Barendrecht
« Reactie #118 Gepost op: 27 September 2009, 13:29:14 »
Het zal zeker zo zijn, dat veel nieuwsberichten eensluidend zijn. Ze gaan namelijk allemaal af op dezelfde persberichten databank - iedere krant, journalist, omroep enz heeft daar toegang toe. Het is dus niet zozeer 'gekopieerd van elkaar' maar gewoon dezelfde bron.

Overigens had het NOS journaal vrijdagmiddag al vraaggesprekken met woordvoerders, die toen al aangaven dat door een STS was gereden. In dat item gaf de NOS tevens uitleg over de diverse beveiligingssystemen en de kritische 40 kmh ondergrens.

Sander

_Jasper_

  • Offline Offline
  • Berichten: 68
    • RailZminiworld
Re:Treinongeval Barendrecht
« Reactie #119 Gepost op: 27 September 2009, 13:33:42 »
Maar ja, bij de NOS hadden ze het vrijdag ook over ATB++ terwijl ze ATBvv bedoelde, en laten ze er een DH bij zien wat meer op ATB-NG duid :P