Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Big Scale Trains - NS SLT in H0 door NS-Daniël
Vandaag om 23:40:11
NS 3502 van zwart naar groen door Ivo tB
Vandaag om 23:30:30
Minibaan Visserskaai H0 door gdh
Vandaag om 23:04:35
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door Benelux795
Vandaag om 22:51:19
Ketelwagens, welke hebben jullie? door Pauldg
Vandaag om 22:49:52
4 oktober modelspoorbeurs Houten door sncf231e
Vandaag om 22:46:21
IMA 2025 (40e) / Marklin Tage 2025 door Jan-Peter
Vandaag om 22:44:21
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Jan-Peter
Vandaag om 22:08:23
Big Scale Trains - NS 2400 in Spoor G (1:27) door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 22:03:47
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Benelux795
Vandaag om 21:52:28
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Ronald Halma
Vandaag om 21:42:05
11e Grote Modelspoorexpo Leuven, 27 en 28 september door Falcon10
Vandaag om 21:29:42
Leubachtalbahn door Krokodil68
Vandaag om 21:18:42
NS-1000 in spoor-1 door Bahn-AG
Vandaag om 21:10:29
Raadplaatje door henk
Vandaag om 21:01:53
Materieel ombouw, aanpas en verbouw zooi. door Simplex
Vandaag om 20:48:26
Pendel module door Te 2/2
Vandaag om 20:41:15
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door sneek
Vandaag om 20:30:11
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door Mar-Cas
Vandaag om 20:25:55
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 20:17:32
Gewoon wat busfoto's door R1954
Vandaag om 20:14:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 19:52:10
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 19:45:21
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door puntenglijder
Vandaag om 19:34:29
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door puntenglijder
Vandaag om 19:31:57
Cornfield Junction / Boulder Crossing - Afsluiten Topic door RobVille
Vandaag om 19:02:28
Sprinter SLt Big scale Trains door Reinout van Rees
Vandaag om 18:44:38
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 17:36:51
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door spoorijzer
Vandaag om 17:13:54
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door niels1093
Vandaag om 17:05:28
  

Auteur Topic: Hoe gaat de Philotrain 600/2000 open?  (gelezen 7539 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22560
Re:Hoe gaat de Philotrain 600/2000 open?
« Reactie #15 Gepost op: 07 June 2011, 21:02:52 »
Waarvoor dank.  :)

Mijn exemplaar loopt prima als ik de stroom direct op het motortje aansluit, maar hij stottert op de rails. Schoonmaken van de wielen helpt wel iets, maar is toch niet de kern van het probleem. Mijn model neemt alleen van de niet geïsoleerde wielen stroom af. Eens kijken of er extra stroomafnemertjes kunnen worden geplaatst.

Het is best bijzonder. Ieder draaistel inclusief tandwielkast is dus elektrisch met een stroomafnamepool verbonden. Het draaipunt zit geïsoleerd in het chassis gemonteerd. Maar de tandwielkast kan vrijelijk tegen het chassis bewegen. Ik begrijp niet goed hoe dat elektrisch geïsoleerd blijft. Alleen de verf? Of is die tandwielkast van een niet goed geleidend metaal gemaakt, als dat tenminste bestaat?

Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Hoe gaat de Philotrain 600/2000 open?
« Reactie #16 Gepost op: 07 June 2011, 21:31:58 »
Hoi,

zeer waarschijnlijk alleen de verf  :-\

Grtzz,

Karst

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5547
  • Team Mitropa
Re:Hoe gaat de Philotrain 600/2000 open?
« Reactie #17 Gepost op: 07 June 2011, 21:45:01 »
joehoe nagellak ;D

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5567
Re:Hoe gaat de Philotrain 600/2000 open?
« Reactie #18 Gepost op: 07 June 2011, 23:31:28 »
Henk,

Het stotteren komt misschien juist doordat als de 2000 op de rails staat er toch af en toe kortsluiting ontstaat. Ik denk dat de beste oplossing is in een van de draaistellen de wielen om te draaien, zodat het hele chassis aan dezelfde pool hangt als dat al gebeurd. En op de andere 4 wielen een stroomafnemer plaatsen.

De bedoeling van de draaistellen zoals Philotrain het wil is dat ze verschillend gepoold zijn en nooit met het chassis (tegelijkertijd) in aanraking kunnen komen. De draaistelophanging in het frame is via nylon ringen geisoleerd en ook de cardan heeft zo te zien een nylon koppeling. Bovendien heeft de Mashima 2 geisoleerde contacten en de as van de motor is met geen pool verbonden.

De 2400 en de 1500 van Philotrain hebben gelijksoortige constructies.

De stalen rijtuigen van Philotrain hebben ook vaak metalen draaistellen (6 deurs D, ovaalramer, C12c), waar ook eenzijdig gepoolde wielassen in zitten. Als je die in verkeerde volgorde op de baan zet, maken die via de buffers ook prachtige kortsluiting.

Een andere fraaie oplossing voor je Philotrain 2000 is om deze te verkopen en een mooie Mesu 2000 te maken.

mvg,
Ivo
« Laatst bewerkt op: 08 June 2011, 12:23:18 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22560
Re:Hoe gaat de Philotrain 600/2000 open?
« Reactie #19 Gepost op: 08 June 2011, 08:38:38 »
Dat laatste is natuurlijk een prima idee Ivo, maar is ook mijn eer te na. Bovendien heeft juist dit model teveel persoonlijke geschiedenis om het al te snel weg te doen.

Als er toch extra stroomafname moet komen, dan is het inderdaad een goed idee om dan maar gelijk de wielen in een draaistel om te zetten.  (y)
Dan ook maar gelijk grondig schoonmaken. Ik ga de draaistellen eens op het gemak verwijderen en uit elkaar halen. Leuk werkje. Gaat nooit al te snel bij mij.  :)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22560
Re:Hoe gaat de Philotrain 600/2000 open?
« Reactie #20 Gepost op: 10 June 2011, 21:30:32 »
@Henk,

Ik heb het wormwiel laten zakken in de behuizing, waardoor ik het kunsstof tandwiel niet meer nodig had.
ziet er een beetje vreemd uit, maar het werkt wel.

Groeten Arjen


Dat betekent dat je de draaistellen los heb gehad Arjen. Ik zit nu te kijken en wil best wat proberen, maar het zou toch wel prettig zijn als je nog weet hoe de draaistellen te verwijderen.

Ik ben zo ver.



Ik kan het boutje waarom het draaistel draait pas losdraaien als die kunststof koppeling weg is. Het grote boutje op het draaistel al weggehaald en dat zou nu open moeten kunnen. En toen?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1640
    • Dwangrail.nl
Re:Hoe gaat de Philotrain 600/2000 open?
« Reactie #21 Gepost op: 11 June 2011, 09:12:11 »
Hoi Henk,

Aan de onderzijde van het draaistel zitten 2 kleine schroefjes, heeeel diep verzonken.
daar zit de bovenzijde van het draaistel aan vast.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22560
Re:Hoe gaat de Philotrain 600/2000 open?
« Reactie #22 Gepost op: 11 June 2011, 20:45:09 »
Bedankt. Het is een leuk ding om uit elkaar te halen. Voor de liefhebbers.



Cardankoppeling links en draaistel rechts kunnen na het losdraaien van nog veel meer boutjes nog verder uit elkaar. Misschien doe ik dat ook wel om de olie te vervangen door vet.
Het is in ieder geval goed te doen om extra stroomafname aan het draaistel te plaatsen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22560
Re:Hoe gaat de Philotrain 600/2000 open?
« Reactie #23 Gepost op: 11 June 2011, 21:29:04 »
Stukje van een Roco stroomafnemer op een stukje printplaat solderen en het geheel op de draaistelbekleding plakken. Blijft het stroomafnemertje met bekleding en al afneembaar.



« Laatst bewerkt op: 11 June 2011, 21:42:32 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22560
Re:Hoe gaat de Philotrain 600/2000 open?
« Reactie #24 Gepost op: 13 June 2011, 18:51:05 »
Zo, helemaal schoongemaakt, met extra stroomafame (wieltjes bij één draaistel inderdaad omgedraaid Yvo) en een goede decoder, eindelijk een vlot rijdende 2000.



Nog nieuwe verlichting inbouwen.

Bedankt voor alle tips heren.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22560
Re:Hoe gaat de Philotrain 600/2000 open?
« Reactie #25 Gepost op: 02 December 2011, 20:45:35 »
[...] eindelijk een vlot rijdende 2000.

Maar niet heus. Van die stroomafnemers op het loopvlak van de wielen is geen goed idee. Daar kruipt binnen de kortste keren vuil tussen dat maar lastig weer is te verwijderen. De stroomafnemers dus weer losgesoldeerd en vervangen door fosforbronsdraad met de uiteinden aan de binnenkant van de wielen. Dat loopt nu perfect. De gloeillampjes inmiddels vervangen door ledjes.

De aandrijving is verder prima. Maakt niet erg veel lawaai en loopt soepel, aangestuurd door een Zimo 630. De trekkracht valt ook niet tegen. Een olieboot van 15 wagens gaat probleemloos mee op mijn vlakke baan.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.