Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 07:06:45
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Peter J K
Vandaag om 02:28:53
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door DJV
Vandaag om 01:30:48
Mijn geweatherde modellen door DJV
Vandaag om 01:30:22
Overstap naar HTM door Dave.......
Vandaag om 00:50:06
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
24 October 2025, 23:41:26
Rocky Rail 6400 door ceuleer
24 October 2025, 23:22:35
Raadplaatje door Dpc Fo
24 October 2025, 23:14:01
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Taigagaai
24 October 2025, 22:57:51
Bf Kibronn door Benelux795
24 October 2025, 22:56:05
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
24 October 2025, 22:49:49
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
24 October 2025, 22:43:01
Aanstaande zaterdag en zondag Modelbeurs in De Goorn NH door wmrail
24 October 2025, 22:19:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VulcanRaven
24 October 2025, 21:08:50
Yet Another Servo Decoder door spock
24 October 2025, 21:02:54
Artitec 6300 door ModelWessel
24 October 2025, 20:57:33
Pendel module Viessmann 5214 door Te 2/2
24 October 2025, 20:55:12
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Rick
24 October 2025, 20:35:22
sein decoder Z21 10837 programeren door n-driver
24 October 2025, 20:18:02
Z21 Pro Link en Wifi door n-driver
24 October 2025, 20:13:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door HOHans
24 October 2025, 19:44:52
Project seaside Germany door Frank 123
24 October 2025, 19:35:40
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rbroerse
24 October 2025, 19:28:58
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
24 October 2025, 19:23:43
MoBaBro.de door henk
24 October 2025, 19:22:58
Nederlands-materieel in Spoor-1 door FritsT
24 October 2025, 19:20:09
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
24 October 2025, 19:18:31
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door 1200blauw
24 October 2025, 19:06:46
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
24 October 2025, 17:49:25
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
24 October 2025, 16:22:48
  

Auteur Topic: Bouw Hilverdaal  (gelezen 90282 keer)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4028
Re:Bouw Hilverdaal
« Reactie #15 Gepost op: 23 September 2009, 11:42:36 »
Hallo Ferry,
 Ik zie voor het eerst je opklapbare brug en toevallig heb ik hier precies dezelfde situatie.
 Dus ook een stuk dubbelspoor langs de deur, die naar buiten opendraait.Ik heb bovenleiding, maar niet werkend.
 Ga je ook bovenleiding maken?
Zelf ik de ervaring dat het nogal kritisch is ,omdat de bvl aan de brug  bij het openen lager gaat dan die aan de vaste wal, en makkelijk tegen je spoor aan komt, behalve als de bvl voor de sier is.Dan kan je desnoods een stukje bvl weg laen, zoals de Ringvaartbrug bij Sassenheim/Haarlemmermeer.
 Sukses, Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:Bouw Hilverdaal
« Reactie #16 Gepost op: 23 September 2009, 12:19:52 »
Aan de naam van je baanplan te zien is het ook de moeite waard om hier even te kijken.

Gerard

Ferry As

  • Spoor 1 en een beetje TT
  • Offline Offline
  • Berichten: 1768
  • **
Re:Bouw Hilverdaal
« Reactie #17 Gepost op: 23 September 2009, 12:41:33 »
Hallo,

Gerard, blijkbaar kan je gedachten lezen, dit was inderdaad al de bedoeling  ::)  Ik heb al veel op deze site gekeken en mijn te bouwen baan ik combinatie met mijn geboorteplaats richting huidige woonplaats vraagt om een stuk van de Gotische boog  ;D

Peter, bedankt voor de info. Het is inderdaad de bedoeling om bvl te installeren en ik zit nog te broeden wat de beste overgang is naar de brug. Waarschijnlijk zal een stuk weg gelaten worden.
Is het mogelijk wat foto´s van jouw situatie te sturen ? Tips zijn altijd welkom ! 

Met vriendelijke groeten,

Ferry

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:Bouw Hilverdaal
« Reactie #18 Gepost op: 23 September 2009, 12:45:28 »
Hah, leuk, zie ook deze pagina (ik heb in Maartensdijk gewoond).

Gerard

Ferry As

  • Spoor 1 en een beetje TT
  • Offline Offline
  • Berichten: 1768
  • **
Re:Bouw Hilverdaal
« Reactie #19 Gepost op: 27 September 2009, 17:11:24 »
Vandaag bezig geweest met het eerste proefmodel van de Gotische Boog (H´sum - Utr )

Gezaagd,gevijld en de Dremel uit 4 mm modelbouw multiplex. Dit multiplex heeft 8 lagen, dat zal hopelijk niet kromtrekken.

Idee en bouwbeschrijving komt van de website : De Gotische Boog.

Nog een aantal te gaan  ;D



Groeten

Ferry

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re:Bouw Hilverdaal
« Reactie #20 Gepost op: 27 September 2009, 17:12:09 »
Verbazingwekkend goed gelukt Ferry! (y)

Ziet er goed uit!

Gr. Remco.

Dennis.

  • Offline Offline
  • Berichten: 978
    • De Hoekselijn
Re:Bouw Hilverdaal
« Reactie #21 Gepost op: 27 September 2009, 18:27:27 »
Heel mooi, ik ben benieuwd hoe ze over het spoor staan met een trein eronder  (y)

Johan77

  • Offline Offline
  • Berichten: 94
Re:Bouw Hilverdaal
« Reactie #22 Gepost op: 27 September 2009, 21:21:47 »
Dat ziet er erg mooi uit Ferry. Is wel bewerkelijk denk ik, succe met de rest.

Mvg, Johan.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4028
Re:Bouw Hilverdaal
« Reactie #23 Gepost op: 27 September 2009, 21:45:33 »
 Hallo,
  Ik zie dat je ze volgens de originele uitvoering maakt  , de tegenwoordige bogen hebben nog een dwarsverbinding bovenin.
 Toevallig was ik vorige week op stat. Hollandse Rading, en heb ik een kwartier lang tegen zo'n ''ding'' aangekeken.  ;)  ;) , vandaar.
 Sukses met zagen,
 gr Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Jojo

  • Offline Offline
  • Berichten: 569
  • Nil nobis est absurdum, quad erat demonstrandum.
Re:Bouw Hilverdaal
« Reactie #24 Gepost op: 27 September 2009, 21:57:58 »
Een dwarsverbinding ? Bedoel je zoiets ?


Ferry As

  • Spoor 1 en een beetje TT
  • Offline Offline
  • Berichten: 1768
  • **
Re:Bouw Hilverdaal
« Reactie #25 Gepost op: 27 September 2009, 22:10:03 »
Het is inderdaad de originele uitvoering. Ik heb deze als eerste vandaag gemaakt als proef.

Het baanvak waar deze portalen komen ligt aan de andere kant van de ophaalbrug, welke nu eerst aan de beurt is, het zal dus nog even duren voordat ik ze kan plaatsen.

Het is een hoop werk , maar erg leuk om te doen. Wat je met een stukkie hout al niet kunt doen  ;D

De dwarsverbinding zoals getoond op de foto, extra breed door een horizontaal stuk bovenin het portaal, is er 1 van op een perron.

Vanavond de motor en staaldraad voor de ophaalbrug gemonteerd, gelukkig is de motor sterk genoeg, enkel de opwindrol moet ik nog wat aanpassen.

Morgen eens kijken voor een andere voeding, het gaat me nog wat te langzaam.

Bedankt voor de reacties, dat motiveerd om verder te gaan zagen en vijlen  :)

Groeten

Ferry

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4028
Re:Bouw Hilverdaal
« Reactie #26 Gepost op: 27 September 2009, 22:42:53 »
 Jojo & Ferry,
 Ja, die bedoel ik.
 Ik zat op het perron ,hoe ze langs de vrije baan staan kon ik niet zien vanuit de trein, weer wat geleerd. ;D
 Vr Gr Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Jojo

  • Offline Offline
  • Berichten: 569
  • Nil nobis est absurdum, quad erat demonstrandum.
Re:Bouw Hilverdaal
« Reactie #27 Gepost op: 27 September 2009, 23:47:48 »
Peter,
die dwarsverbindingen komen alleen voor bij een aantal portalen in Hollandsche Rading en Hilversum Sportpark. Hier is het portaal op het perron wat breder gemaakt omdat er anders teveel reizigers tegenaan lopen. Normaal gesproken komen beide portaalhelften in een punt bij elkaar, op een "gotische" manier, zoals op dit plaatje:



Vóór de renovatie eind jaren '80, zaten er ook nog "oortjes" aan waaraan [telegraaf ?] draden waren opgehangen:



Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4028
Re:Bouw Hilverdaal
« Reactie #28 Gepost op: 28 September 2009, 10:24:08 »
 Hallo Jojo,
 Ik begrijp het. Ik dacht dat die dwarsverbindingen er in gezet waren na een renovatie  van een paar jaar geleden.
 Die oortjes waren vroeger voor de versterkingskabels van de bovenleiding.
 Die kabels zitten nu samen met de draagkabel op dezelfde bevestigingspunten, de draagbokken.
 Ik zag vor ige week ook  nog, dat de afspanmasten geen gaten in het beton hebben. Dat scheelt weer met het nabouwen  :D.
 Vr gr, Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Ferry As

  • Spoor 1 en een beetje TT
  • Offline Offline
  • Berichten: 1768
  • **
Re:Bouw Hilverdaal
« Reactie #29 Gepost op: 10 October 2009, 20:48:49 »
Vandaag, na Houten , verder gegaan met de ophaalbrug. De aanliggende sporen op de modules zijn klaar.
Het ophijsen met de motor gaat prima, krachtig genoeg. Ik gebruik nu nog even een oude HEMA treintrafo ( uit m'n jeugd ) voor het ophalen en neerlaten.
Aangezien het verder goed werkt , bij Conrad wat onderdelen bestellen om een omkeerschakeling voor de motorspanning in elkaar te frutten.

De aanligzijde van de brug


De twee alu profielen worden gecentreerd door een plaatje styreen. De microswitches zijn om de baanspanning af te schakelen en andere beveiliging. Door het eigen gewicht van de brug sluit het goed aan.


De scharnierzijde van de brug


Rails en onderplaat zijn schuin om de brug de ruimte te geven bij het openen.


De complete overspanning met staaldraad naar de motor unit.
De ventilator staat er om de roestverf op de rails wat sneller te laten drogen  ;D



Morgen verder met rails leggen en wat touwwerk aan elkaar gaan knopen

Gr

Ferry