Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

tandwiel lux modellbau door Olav
Vandaag om 22:59:14
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door MOVisser
Vandaag om 22:56:39
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:51:19
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 22:47:52
Raadplaatje door Keska
Vandaag om 22:47:34
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Joz
Vandaag om 22:46:29
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 22:26:28
Conrat door Theovh
Vandaag om 22:02:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 21:42:40
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Pollux
Vandaag om 21:36:30
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Peter Soonius
Vandaag om 21:32:12
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 20:10:28
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door Hasenwald
Vandaag om 19:28:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 19:18:35
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:12:10
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 19:06:47
Z21 en het programeren met de Z21App. door Frank 123
Vandaag om 19:03:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ben
Vandaag om 18:49:03
Da's Daz 2 door NS264
Vandaag om 18:37:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:32:58
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:29:04
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door Bas, Dordrecht
Vandaag om 18:25:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
Vandaag om 17:47:49
19 Toen door ES44C4
Vandaag om 17:20:58
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 17:15:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 17:03:11
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 16:57:23
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door phdirk
Vandaag om 15:57:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 15:03:22
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:26:11
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Philotrain Oranjeboom bierwagen  (gelezen 7939 keer)

Dennis

  • Gast
BNLS-Werkspoor - Philotrain Oranjeboom bierwagen
« Gepost op: 20 September 2009, 12:47:21 »
Ik ben de oranjeboombierwagen van Philotrain aan het bouwen.
Nu heb ik een paar vraagjes.

Tot welk jaar reden deze wagens bij de ns?
En Bij de kit zitten korte sluitseinijzers....maar als het model in jaren 50 reed dan moeten er toch lange op???


Camera is al ingepakt voor de vakantie, als ik terug ben plaats ik wel wat foto`s.

Grts,
Dennis

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2602
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain Oranjeboom bierwagen
« Reactie #1 Gepost op: 20 September 2009, 14:18:53 »
Hoi Dennis,

Tot wanneer ze hebben gereden, weet ik niet.
Over de sluitseinijzers: Hier vind je een foto van zo'n bierwagen. Andere brouwerij, zelfde type. Zoals je ziet, had deze in 1950 korte sluitseinijzers. Is dus niet verkeerd.

Grtz,
Ton

Dennis

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain Oranjeboom bierwagen
« Reactie #2 Gepost op: 20 September 2009, 15:06:34 »
Hoi Ton,

Dank voor de foto.
Leuk detail is de dicht getimmerde remwagen, eens kijken of ik daar wat mee kan....

Ben nu bezig om het dak op de wagenbak te solderen.
Wat een crime is dat... de wagen bak is nog niet haaks.
Waardoor er best veel spanning op staat.

Is hier nog een handige tip voor?

Grts,
Dennis

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2602
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain Oranjeboom bierwagen
« Reactie #3 Gepost op: 20 September 2009, 16:32:00 »
Dennis,

Je kan het als volgt proberen:
- Eerst het onderstel in elkaar zetten
- Wagenbak op het onderstel schroeven (goed haaks) en dan de bak in die positie fixeren door de hoeknaden te solderen. (Wel oppassen dat je de bak niet aan het onderstel vastsoldeert).
- Aan de binnenkant van het dak de randen vertinnen, evenals de bovenranden van de bak.
- Dak in de juiste positie op de bak leggen en met een hete bout en vloeimiddel (met een weerstandssoldeerapparaat gaat natuurlijk veel beter) de vertinde oppervlakken aan elkaar laten smelten.
- Daarna kan je de bak losschoeven en evt. vanuit de binnenzijde nog extra solderen. Dat laatste is waarschijnlijk niet eens nodig.

Succes,
Ton

Dennis

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain Oranjeboom bierwagen
« Reactie #4 Gepost op: 02 October 2009, 17:37:59 »
Ton,

In de RM staat bij de Piko nieuwigheden wel een heel bekende foto!
Zullen ze hem met de schuifjes maken ;D

Grts,
Dennis

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2602
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain Oranjeboom bierwagen
« Reactie #5 Gepost op: 02 October 2009, 19:03:42 »
Dennis,

Naar het fotobijschrift te oordelen verwacht ik dat ze gewoon de bekende bak zullen pakken en daar opschriften van 3 hoefijzers opfrotten.

Dit model dus.....



Grtz,
Ton

Dennis

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain Oranjeboom bierwagen
« Reactie #6 Gepost op: 02 October 2009, 19:19:44 »
Dat zou er jammer zijn :(
Ik had gehoopt dat ik eindelijk weer eens een mooie wagen had kunnen kopen van een grootserie fabrikant.

Jammer maar helaas.

Grts

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2602
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain Oranjeboom bierwagen
« Reactie #7 Gepost op: 02 October 2009, 19:35:03 »
Och, misschien worden we nog verrast.. ::)

Grtz,
Ton

Dennis

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain Oranjeboom bierwagen
« Reactie #8 Gepost op: 02 October 2009, 19:39:02 »
Laten we het hopen (y)

Grts

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2602
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain Oranjeboom bierwagen
« Reactie #9 Gepost op: 02 October 2009, 19:45:51 »
Is het trouwens nog gelukt met het solderen van die bak?

Ton

Dennis

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain Oranjeboom bierwagen
« Reactie #10 Gepost op: 02 October 2009, 19:50:28 »
Ben er nog niet mee verder gegaan.
Vandaag even wat afmaak klusjes gedaan.

Als ik ermee verder ga dan plaats il wel iets met foto`s.

Grts

Dennis

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain Oranjeboom bierwagen
« Reactie #11 Gepost op: 18 January 2010, 22:16:33 »
Deze wagen is inmiddels bijna af.
Alle tranfers zijn geplaatst en hij gaat deze week in de banke lak.

Daarna nog even de handgrepen en ijzers zwart maken en dan is hij bijna af.

Ik zeg bijna omdat ik nog loop te dubben over de remkast.
Zat er vroeger uberhaupt glas in de remcabines??
Of zat er zo`n laag geschoold volk in dat ze het best koud mochten hebben?(zo dachten ze vroeger vaak wel)

Grts,
Dennis

1795

  • Offline Offline
  • Berichten: 1539
    • Raamsdonk spoor 0
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain Oranjeboom bierwagen
« Reactie #12 Gepost op: 18 January 2010, 22:24:48 »
Tuurlijk zat daar glas in. Gaat prima met cristal clear. Die ramen werden natuurlijk niet erg goed schoongemaakt, dus dat gaat goed met dat spul. Maar waarom eerst blanke lak, en daarna zwart maken van details. Ik doe altijd blanke lak als laatste. Daarna pas glas overigens..
De remhuizen werden na ca. 1935 niet meer gebruikt. Toen was het meeste voorzien van remmen, of in ieder geval een doorgaande remleiding, en waren de remmers in de remhuisjes niet meer nodig.

Edwin
Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Dennis

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain Oranjeboom bierwagen
« Reactie #14 Gepost op: 19 January 2010, 22:03:15 »
Edwin,

De reden dat ik eerst blanke lak doe is puur uit veiligheid.
Ik moet een aantal grepen/ijzers zwart maken, en op de hoeken zitten ook wat tranfers.
Dit wil ik eigenlijk even afplakken, maar door een onbeschermde transfer gaat dat niet.


Stig,

Dank voor het bewijs.
Ik kan er dus mooi wat raampjes in zettenmet CC.

Grts