Doel:€250.00
Donaties:€102.50

Per saldo:€-147.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 23-07-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door spoorzeven
Vandaag om 14:43:11
Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Arjan6511
Vandaag om 14:43:06
Corona, en de toekomst van modeltreinbeurzen? door Blausee-Mitholz
Vandaag om 14:42:21
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Hirschsprung
Vandaag om 14:39:55
Reichsbahn tijdperk II door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:18:55
Elektromagnetische aandrijving Fleischmann sein werkt niet door Te 2/2
Vandaag om 14:13:15
Verzameltopic foto's uniformering Nederlands spoorwegpersoneel van toen tot nu door Jeroen Water
Vandaag om 14:08:49
Benelux-forum Kalender 2021 door Wim Vink
Vandaag om 13:52:32
MB-module: Hielan Ware door Reinout van Rees
Vandaag om 13:49:07
Oersik etsplaat spoor 0 van Erwin, beginnersbouwverslag door 1795
Vandaag om 13:29:45
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Arjen52
Vandaag om 13:24:33
Beurs in Houten 29 augustus 2020 - de voor- en nabeschouwing door Rondje_HO
Vandaag om 13:12:30
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 13:12:30
Roco ETA 515, materieelbespreking door Casmir
Vandaag om 12:48:29
NS 6100 van GM&S door Floris Dilz
Vandaag om 12:40:56
Automatische koppeling door Jeronimos
Vandaag om 11:53:59
Railways of Zimbabwe Beyer Garratt type 15 stoomlok door SBBcargo
Vandaag om 11:52:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:16:06
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:11:00
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 11:10:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Jeronimos
Vandaag om 10:32:37
BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal" door nighttrain1
Vandaag om 09:29:17
NL baan: Frotterdam in h0 door Mcn1986
Vandaag om 08:52:26
Doornvliet door Hans Mol
Vandaag om 08:43:37
Lettertype Duitse spoorwegen door Ronald69
Vandaag om 00:29:25
Projekt 083-338 door 44
06 augustus 2020, 23:25:21
VERPLAATST: Gezocht cabine trapjes Roco plan T door Bert van Gelder
06 augustus 2020, 23:09:47
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
06 augustus 2020, 23:00:08
Jocadis rijtuigje in Belgische kleuren. Welke verf gebruiken? door AB 7216
06 augustus 2020, 22:58:32
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
06 augustus 2020, 22:36:52
  

Auteur Topic: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N  (gelezen 29225 keer)

Hoontje

  • Offline Offline
  • Berichten: 283
  • Bouwt: "Kamp Rijen" & Station Rijen 1980 in 1:160
    • Emplacement Oosterhout vijf Eiken in N
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #135 Gepost op: 17 juni 2020, 22:09:15 »
@sven Neen, dat werkt niet zo. De resin uitgehard is gewoon een soort plastic. Ik heb het geprobeerd, maar met warm en zelfs kokend water en enkele uren (!) weken, kwam er geen beweging in. Met aceton geprobeerd en toen was het tafeltje weg...  :'(

Bouwupdate:

Afgelopen maanden steeds geprobeerd om de draad bij deze baan weer op te pakken. Ik kreeg via de social media kanalen en ook hier steeds weer de vraag om foto's en filmpjes van mijn (rijdende) collectie en steeds moest ik mensen 'teleurstellen' omdat de baan al meer dan een jaar in storing ligt.

In 2018 ben ik er voor het laatst mee naar een beurs geweest. Daar heeft de baan aanzienlijke transportschade opgelopen, m.n. in het schaduwstation en op module Venneweg waar enkele bovenleidingmasten en seinen sneuvelden toen iemand zijn tas op mijn baan zette ( |:(  )
Die schade is wel herstelt, maar het schaduwstation heeft nooit meer lekker gereden. Eind 2019 heb ik nog enkele wissels vervangen, maar de servo's eronder zijn door een domme fout doorgebrand. Daarnaast zijn op 2 moduleovergangen de railzen losgebroken en dat maakte dat er niet meer gereden kon worden.
Toen ik bij een update van iTrain vervolgens het iTrainbestand niet geopend kreeg (corrupted data?), was de maat vol en ben ik me volledig gaan storten op de beursbaan en m'n bedrijfje.
Samen met m'n ega besprak ik m'n 'vastloper' en zij opperde om dan een vaste baan te ontwerpen met een schaduwstation wat gewoon vastligt. Dat leek me wel wat en in Anyrail zijn er verschillende ideeën uitgewerkt. Echter van bouwen kwam het niet, ivm ons voorgenomen huwelijk en het geld wat ik maar 1x uit kan geven.
Corona gooide vervolgens roet in het eten...

De afgelopen maand kwam er een mogelijke optie langs om een huis te kopen. In afwachting van de acceptatie van het bod, werd er alvast wat opgeruimd en ging ik weer piekeren, hoe verder met Gilze-Rijen.
Helaas werd ons bod niet geaccepteerd, maar nieuwe ideeën waren geboren. Omdat we hier alweer een tijdje wonen, heeft het management besloten, dan maar hier de boel op te gaan knappen. Inclusief nieuwe verdeling van de ruimtes.
Ik verhuis naar een andere kamer en daar maak ik gelijk goed gebruik van. Ik ga een nieuwe basis voor deze baan bouwen én meer opbergruimte creëren onder en boven de baan. Dat houdt de boel hopelijk geordend en overzichtelijk, zodat ik de draad niet opnieuw kwijtraak of dingen stukgaan...
Het wordt een volledig vaste baan met kasten eronder en een stevige fries erboven voor opbergruimten.
Het ontwerp wordt een eenvoudig hondenbot, zoals nu al, maar dan zonder groot schaduwstation. Immers is daar door de genoemde kasten geen ruimte voor. Daarnaast ben ik een scenery bouwer en geen technicus, de laatste paar keer van falende schaduwstations bewijzen dat.
Dus in mijn ontwerp binnen de beide keerlussen komen wel wat opstelsporen, zodat er een afwisselende treinenloop is, maar geen 'Schellenbach-achtig' geheel. De treinen die ik wil laten rijden, zullen dan dus gekozen worden en op de baan geplaatst worden als ik dat wil.

Het gemis van een schaduwstation lijkt me mee te vallen. Op mijn beursbaan liggen ook slechts 2 opstelsporen en daar beleef ik erg veel plezier aan. Ik vind vooral het fotograveren van het rollend materieel vind ik leuk. En dan is het handig dat een trein 10x voorbijkomt ;)

Goed, hele verhandeling, het volk wilt vast foto's...

Dan maar ter afscheid ofzo denk ik, enkele beelden!



Al het rollend materieel is de afgelopen dagen door mijn handen gegaan, gecatalogiseerd en opgeborgen. In afwachting van dat wat komen gaat...



De baan (links) is helemaal leeggehaald. Goed te zien is de reeds enigzins 'desolate' staat van m.n. module Venneweg...
De beursbaan (rechts) blijft gewoon bestaan. Daar wordt momenteel een wissel in vervangen, zodat alle sporen weer bruikbaar zijn en hopelijk, na alle Corona, gaat hij voor het eerst op reis!



Stationsgebouw Gilze-Rijen, van Markenburg.nl. Ik vind het nog altijd een enorm goed gelukt model van Markenburg. Dit is mijn versie 2, waar ik al veel meer details heb toegevoegd dan in het eerste model...



Overzicht van het stationsgebied...



Inrit van module Venneweg, vanaf het station. Hier missen veel scenery elementen, zoals de geplette bovenleidingmasten, een dwergsein en het zwaar gehavende fabrieksgebouw...



Detailopname van het gehavende fabriekspand...











Sommige scenes zijn nog mooi intact. Mogelijk krijgen bovenstaande zaken een plaats op de nieuwe baan...







Het perron en stationsgebouw blijven bewaard voor de nieuwe baan. Hoe ik dat precies aan ga pakken weet ik nog niet, met name het perron zit hufterproof vast op de baan. Maar komt tijd, komt raad...







Ook deze scenery wordt 'gered'...



De bakkerij moet wel wijken. Als in, de module is voor het nieuwe ontwerp wat te breed en wordt aan de straatzijde ingekort.
Waar de bakkerij terugkomt, weet ik nog niet...

Alle plannen zijn nog echt plannen. Eerst moeten de kamers opgeknapt worden en ingericht. Daarna begin ik met de baan te verhuizen en af te breken.
Mocht iemand in delen van de scenery of de helix als geheel, interesse hebben, dan kan die zich melden via PB.

Als alles volgens plan verloopt zal Gilze-Rijen 1:160 3.0.,van de zomer geboren worden.

En versie 2.0? Gelukkig hebben we de foto's nog, zeg maar ;)

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje

PieterHa

  • Offline Offline
  • Berichten: 56
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #136 Gepost op: 17 juni 2020, 23:08:24 »
Succes met de renovatie/ nieuwbouw. Kun je gelijk de nieuwe situatie van het echter station in verwerken. Daar zijn de aannemers ook pas begonnen.


Groeten, Pieter

Reeks77

  • Offline Offline
  • Berichten: 958
  • klein beginnen ,groot uitpakken !!
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #137 Gepost op: 17 juni 2020, 23:11:07 »
Ga je het gebouw tegenover het station waar in de jaren 90 een agrarische uitzendbureau zat ook nog eens maken ?

Hoontje

  • Offline Offline
  • Berichten: 283
  • Bouwt: "Kamp Rijen" & Station Rijen 1980 in 1:160
    • Emplacement Oosterhout vijf Eiken in N
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #138 Gepost op: 18 juni 2020, 15:15:21 »
De nieuwe situatie vind ik niet zo leuk als de situatie uit de jaren '80 - '90, toen kwam ik er nog geregeld.
Het gebouw aan de overkant, op de hoek van de parallelweg is wel heel sprekend. Misschien ga ik die wel maken. Inmiddels kan ik wat beter 3D tekenen, dus zou de gevel niet een heel groot probleem moeten zijn. Heb alleen geen maten van dat pand en slechts een paar foto's...

Maar eerst de boel maar eens ontmantelen, verhuizen en weer terug opbouwen tot een rijdend rondje  (y)

Ik meld me hier weer als ik concreet nieuws heb en aan het bouwen ben!

Groetjes,

Hoontje

Schachbrett

  • Wir bauen fur Sie!!
  • Online Online
  • Berichten: 4280
  • Bahnfahren ist ÖBB !!!
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #139 Gepost op: 18 juni 2020, 22:32:13 »
Mooi baan is het met veel details en passende elemanten.
Mooi werk.

gr Chris

Hoontje

  • Offline Offline
  • Berichten: 283
  • Bouwt: "Kamp Rijen" & Station Rijen 1980 in 1:160
    • Emplacement Oosterhout vijf Eiken in N
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #140 Gepost op: 20 juni 2020, 18:33:05 »
Dankjewel Chris. Deze baan is vandaag uit elkaar gehaald...

Hopelijk binnenkort de kamers omgooien en met de nieuwbouw beginnen!

Hoontje

  • Offline Offline
  • Berichten: 283
  • Bouwt: "Kamp Rijen" & Station Rijen 1980 in 1:160
    • Emplacement Oosterhout vijf Eiken in N
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #141 Gepost op: 01 augustus 2020, 21:17:32 »
Bouwupdate:

Afgelopen weken tussen het werken door, begonnen met operatie "Station Gilze-Rijen 3.0.".
Eerst moest de kamer waar de baan komt in orde gemaakt worden. Wat zoveel betekende als, het bed en de kleerkast eruit en nieuwe kasten erin. Ook het bureau en de spullen voor Hoontje's Creative World worden in deze kamer geplaatst. Dus alles moest goed uitgedacht worden. Zoals in de vorige update al te lezen was.

Goed aan de slag dus;



IKEA aandelen vliegen omhoog op de beurs, gezien het feit er 3 kasten ingeslagen zijn en een boel inrichtingselementen...



Een van de 3 kasten. In de lades komen alle gereedschappen, knutselspullen, scenery én natuurlijk het rollend materieel...



Paar weken elke avond aan het inruimen geweest. Veel hoefde er niet weg, afgelopen maanden al veel uitgezocht en weggedaan, weggegeven of verkocht...



Basis voor de frieslijst boven de baan...



Wat handig is, de beursbaan past er ook bovenop! Extra verstevigingen in het dak van de fries aangebracht ervoor. Tegen doorzakken...



De beursbaan op zijn plaats. De poten ervoor liggen erachter. Ook de MCC testbaan en een groot bouwpakket liggen hier er bovenop. De foto is met een groothoek lens genomen en vertekend enorm. Voordat iedereen in paniek roept dat het doorhangt...



Een van de lades met het rollende materieel. Ooit ga ik in de lades van dat schuim stoppen, zodat ik gewoon stammen erin op kan slaan. Dat lijkt me gaaf. De OVP's gaan dan naar de schuur ofzo...



Afgelopen week eindelijk begonnen met de basis. De vaste baan opbouwen! Omdat je nooit in de toekomst kunt kijken, weer gekozen voor een 'module-bakken-achtig-iets'. Omdat ik nog niet 100% zeker ben over een schaduwstation, voer ik de bakken wel als volgt uit;



Een gesloten bak, 10 cm. hoog en 122 cm lang, 61 cm breed aan deze zijde van de baan...



Gemakkelijk te openen, zodat ik eronder kan werken. Maar ook toegang tot het (eventuele) schaduwstation heb...



Overzicht tot hoever we nu zijn. 2 Bakken zijn af, 1 van 86 cm lengte en 1 van 122 cm lengte. Daar komt aan deze zijde nog een bak van 122 cm lengte bij... In totaal overspant de baan hier 330 cm...

Terwijl ik zo aan het bouwen ben, schieten de ideeën weer door m'n hoofd. Wellicht laat ik het Tilburg Goederen idee varen en bouw ik hier toch gewoon de sporen van Oosterhout Vijf Eiken... Ik weet het nog niet... Wat ik wel weet is dat ik eerst deze helft van de baan opbouw. Da's wel zo praktisch, de onderdelen van de Gilze-Rijen 2.0. liggen nog in de slaapkamer en die wil ik toch wel vrij hebben na komende winter...

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 6148
  • Midland Industrie, NS IV.
    • Midland
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #142 Gepost op: 01 augustus 2020, 21:32:43 »
Hoi,

Het lijkt op mijn situatie op dit moment.

Ook bezig.

Tilburg goederen.
Er is een interessant stam spoortje op het industrieterrein in de buurt van de Jules Verne weg.
Er staan op het haakse spoor nog een rij container wagons.

Misschien is dat leuk om te bouwen.

Gr Koen.
Klik op de wereldbol naar topic.
Mvg Koen. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.

Hoontje

  • Offline Offline
  • Berichten: 283
  • Bouwt: "Kamp Rijen" & Station Rijen 1980 in 1:160
    • Emplacement Oosterhout vijf Eiken in N
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #143 Gepost op: 01 augustus 2020, 23:00:35 »
Ha Koen,

Dat is op Loven inderdaad. Heel tof stamlijntje was dat vroeger... Maar dan moet ik de kamer rond vrees ik... Da's vanaf Tilburg GE de andere kant op dan Gilze-Rijen hahaha

Maar goed, ik peins nog ff verder  ;D

Groetjes,

Hoontje