Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 16:44:42
Doornvliet door Daan de leeuw
Vandaag om 16:41:21
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door MaraNCS
Vandaag om 16:27:22
Titel aangepastL Sik problemen! door Ronald69
Vandaag om 16:16:55
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door Eric v C
Vandaag om 16:07:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 16:03:18
Een kantoorbaan in schaal N door bord4kop
Vandaag om 15:57:06
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:54:49
Bisonkit verdunner door onmogelijkhier
Vandaag om 15:46:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door odaoda
Vandaag om 15:36:12
Foamplaten door basjuh1981
Vandaag om 15:28:53
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door San-Markos
Vandaag om 15:13:49
Het betere bochtenwerk door p-kokkie
Vandaag om 14:43:32
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 13:34:22
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 13:33:01
20 en 21 april MobExpo door bollen neus
Vandaag om 13:32:32
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 13:29:10
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 13:29:09
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door bollen neus
Vandaag om 13:27:19
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Mudhen
Vandaag om 13:26:49
Starten met messing kits door Tomasso
Vandaag om 13:11:19
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door basjuh1981
Vandaag om 13:02:22
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door MarkSpoor
Vandaag om 13:01:24
Laag-Baarlo door basjuh1981
Vandaag om 12:59:58
Station Baarn HIJSM door MaraNCS
Vandaag om 12:38:55
Haandrecht materieel door orientexpress
Vandaag om 12:03:03
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:57:48
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Ric
Vandaag om 10:50:20
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 10:12:38
LS Models 2024 door Dennis1984
Vandaag om 10:09:54
  

Auteur Topic: Saaie baanontwerpen met teveel rails  (gelezen 26712 keer)

René

  • Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Berichten: 2515
  • Team Mitropa
Saaie baanontwerpen met teveel rails
« Gepost op: 13 juni 2006, 16:48:15 »
Zo nu en dan kijk (keeK) ik hier (of op het oude forum) wel eens naar de baanontwerpen. Wat mij daar bij opvalt is dat veel ontwerpen erg symetrisch zijn en al dan niet lange rechte stukken dubbelspoor bevatten die zich bij een station vertakken vele sporen die ook weer erg symetrisch gelegd zijn.
Eerlijk gezegd, saaie ontwerpen in mijn ogen. Meestal doen ze mij denken aan de ontwerpen van de fabrikanten die er bij gebaat zijn zo veel mogelijk rails en wissels te verkopen.
Zelden zie ik hier kleine en eenvoudige maar wel verrassende ontwerpen. Die juist voor een enkelspoor baan zo leuk kunnen zijn.
Maar wie weet komt er nog wel zoiets
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

MBZE_Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 359
Re: Saaie baanontwerpen met teveel rails
« Reactie #1 Gepost op: 13 juni 2006, 16:56:29 »
Gezien het feit dat ik me aangesproken voel een antwoord

U kan dat vinden en misschien heeft u ook wel gelijk maar zou het niet beter zijn als u opbouwende kritiek geeft.

Misschien is het een idee om bij die plannen aan te geven wat u niet mooi vindt en hoe u denkt dat het beter zou kunnen.

En als u een baanplan heeft zou u die dan misschien willen posten

M.v.G

Erik.

René

  • Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Berichten: 2515
  • Team Mitropa
Re: Saaie baanontwerpen met teveel rails
« Reactie #2 Gepost op: 13 juni 2006, 17:36:29 »
Erik,

Laat ik beginnen met zeggen dat het niet mijn bedoeling banen af te kraken. Wat ik hierboven vermeld heb, zijn mijn bevindingen gezien door mijn ogen. De kritiek is opbouwend bedoeld. Misschien dat men ook eens anders naar een baan gaat kijken als ik wat voorbeelden geef. Welnu, kijk dan hier eens onder Micro Layout design galery. Dat zijn allemaal kleine baantjes met een betrekelijk eenvoudig sporenplan. Toch hebben ze vaak iets verrassend en vrijwel iedereen heeft de ruimte voor zulke ontwerpen.

Ik weet ook wel dat het erg aantrekkelijk is/lijkt om een baan te bouwen waarop je veel lange treinen kan laten rijden. Bedenk dan ook dat de afwerking van de scenery vaak nog meer tijd en geld kost. Detailering is dan al snel iets waar je niet meer aan toe komt. Een aantal jaren geleden leek een grote dubbelsporige baan voor mij ook het ultieme modelspoorbeleven maar na het zien van verschillende kleinere ontwerpen waarop de sporen wat speelser gelegd waren ben ik daar toch anders over gaan denken.

Ik wil hier ook niet mijn smaak opdringen aan wie dan ook, ieder beleeft de hobby immers op zijn eigen manier. Ik hoop wel hier toch nog iets vaker iets te zien wat mij niet direct doet denken aan een modelspoorfabrikantenbaan met veel rails en erg veel treinen.

P.s. zeg maar gewoon René, je of jij. ik ben ook maar gewoon een mede modelspoorder.  ;) :)
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

Reeks77

  • Offline Offline
  • Berichten: 1355
  • Rhb is Cool !! HOm Bernina
Re: Saaie baanontwerpen met teveel rails
« Reactie #3 Gepost op: 13 juni 2006, 18:18:15 »
Hallo allemaal,

Ook ik wilde reageren op dit forum,wel mijn ervaring hierin is, dat als je een kleine baan maakt dat je verplicht bent om het netjes af te werken.
Ik zelf heb velen kleine baantjes gebouwd en afgebroken.
Heb hier veel plezier aan beleefd ,vaak met een verassend resultaat, vooral als je ergens staat op een tentoonstelling krijg je veel complimentjes.
Mensen worden vaak verrast wat ze op zo´n oppervlak kwijt kunnen,maar ja, grote banen met veel rails is niet mijn smaak.
Ik heb het idee dat dit soort banen meer en meer aan het verdwijnen zijn.
Ieder zijn hobby en als iemand graag een grote baan wil ,dan ben ik niet diegene die hem of haar gaat tegenhouden.
Bendenk altijd wat je wilt en wat is op korte termijn haalbaar.

Modelspoor groet van Alexander

ps: Suc6 met het forum

Geoffrey Korstanje

  • prutser
  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
Re: Saaie baanontwerpen met teveel rails
« Reactie #4 Gepost op: 13 juni 2006, 18:49:26 »
@Rene,

Ik denk dat Sander hier wel een punt heeft.
Het is mijn vaker opgevallen dat mensen met een kleine baan of in ieder geval met weinig spoor erop het meer gaat om de gehele aankleding ( scenery).
Bij de grotere banen gaat het vaker om de sporen op de baan .

Let op, ik zeg dus niet dat alle grotere banen minder mooi en minder gedetailleerd zijn.  :-X

KC

  • Offline Offline
  • Berichten: 98
Re: Saaie baanontwerpen met teveel rails
« Reactie #5 Gepost op: 13 juni 2006, 18:52:12 »
Is dit A-symetrisch genoeg René?



Gr/Kees

Ps. Ook smalspoor :)
Pss. Welke idioot voegt nou die 400 px breed toe
« Laatst bewerkt op: 14 juni 2006, 23:34:46 door KC »

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2742
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Saaie baanontwerpen met teveel rails
« Reactie #6 Gepost op: 13 juni 2006, 19:06:20 »
over dat grote banen gesproken, kijk maar naar de baan van chris, lijn zuid, groot, maar ook tot nu toe goed en mooi gedetaileerd.

laurent
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Geoffrey Korstanje

  • prutser
  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
Re: Saaie baanontwerpen met teveel rails
« Reactie #7 Gepost op: 13 juni 2006, 19:08:03 »
Daarom ook mijn extra opmerking,
Ik wil niet gelijk iedereen over mij heen krijgen ;)

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2742
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Saaie baanontwerpen met teveel rails
« Reactie #8 Gepost op: 13 juni 2006, 19:16:10 »
aha, nouja, van chris kun je inmiddels verwachten dat ie zijn spoorbanen mooi maakt. :)
hopelijk wordt mijn (module)baan ook zo mooi
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3373
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
Re: Saaie baanontwerpen met teveel rails
« Reactie #9 Gepost op: 13 juni 2006, 19:41:09 »
over dat grote banen gesproken, kijk maar naar de baan van chris, lijn zuid, groot, maar ook tot nu toe goed en mooi gedetaileerd.

laurent

Het zal wel aan mij liggen, maar ik zie alleen een cirkel met een paar inhaalsporen, meer niet, hoe saai wil je het hebben ??, en dan heb ik htet niet over de afwerking.
Kan het ook makkelijk zeggen, chris leest t toch niet, die hangt nu nog met zn neus in een pot sangria  ;D

Ben het wel eens met René, en ik zie zijn opmerking ook niet als afkraken of wat dan ook, het is een mening, dus ik snap niet waarom er gelijk weer gereageerd moet worden, zoals er nu gedaan wordt.
Mocht je deze opmerking ook niet prettig vinden, probeer dan eens wat meer met zout te lezen, ipv gelijk maar weer te denken dat er met hagel wordt geschoten.
Ik heb vroeger ook banen van 7 x 4 meter gehad, en ook helemaal vol met sporen.
Maar met de jaren wordt je wijzer, en ik denk dat de mega grote banen met veel sporen die ook daadwerkelijk afgemaakt zijn of zelfs maar operationeel, op een paar handen te tellen zijn, dus als opbouwend kritiek zou ik dan willen zeggen, begin klein en bouw later uit en kij eens wat vaker naar de realiteit. Daar proberen ze wissels weg te laten ipv extra neer te leggen.
Maar wil je wel een spagettieplaat hebben, oooral doen, het is jouw baan en niemand zegt hoe jij het moet doen, hooguit een paar opbouwende kritieken  :P

gr
Marty

ps. Mooi baanplan Kees, maar hebbie um net groter ? ::) :D
Mvg Marty,

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6091
Re: Saaie baanontwerpen met teveel rails
« Reactie #10 Gepost op: 13 juni 2006, 20:01:23 »
@Marty,

Zoals je in de encyclopedie kunt lezen, bestaan er een aantal basisvormen van modelbanen. Sommige daarvan zijn zeer geschikt voor het maken van een (ultra-) kleine modelbaan, anderen vragen om (heel veel) ruimte.

Of een modelbaan saai is of aantrekkelijk, heeft m.i. niet te maken met de afmeting, noch met de hoeveelheid sporen en wissels.

Wanneer en ogenschijnlijk simpel baanontwerp van enkel een dubbel ovaal, voorzien wordt van een prachtige, bijna fotografische scenery - dan kan dat heel aantrekkelijk zijn.
Zie onderstaand voorbeeld van het Pendonmuseum in Engeland:



Voor anderen die meer gericht zijn op exploitatie kan een mini-baanplan in de vorm van een pendelbaan heel aantrekkelijk zijn, omdat elke treinbeweging heel veel handelingen met zich meebrengt.

Zie voor meer informatie:
http://www.modelspoorpraktijk.nl/main.php/sec28/sec31

@Erik,

De link naar de Micro Layout Design Galery is erg zinvol. We zullen eens contact opnemen met de webmasters. Misschien kunnen we enkele van hun baanplannen opnemen in de encyclopedie, maar liever zou ik hebben dat enkele gebruikers de uitdaging aangaan, om dergelijke banen te ontwerpen naar Nederlands voorbeeld. Uiteraard zien we die baanontwerpen hier graag voorbij komen. Dus Erik, .... kunnen we op je rekenen?

groetjes,

Hans van de Burgt

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3373
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
Re: Saaie baanontwerpen met teveel rails
« Reactie #11 Gepost op: 13 juni 2006, 20:16:12 »
HAns, ik modelspoor al 30 jaar , en ook al ben ik dan een gevorderde beginner, en met alle respect, ik heb je enceclopedie niet nodig om te weten wat basis vormen zijn. het zou je ook heel erg sieren om wat minder te koop te lopen met je encyclopedie.
En we hebben het hier over baanontwerpen, en niet zozeer over de aankleding. wat ik saai vind vind een ander fantastisch, lijkt me niets mis mee, en pendon is nou niet echt een vergelijk natuurlijk heh. dat is het zelfde als met een diablo aankomen zetten bij een 2CV club.
Je hebt wel gelijk dat en simpel ovaaltje spannender kan zijn dan die enorme Fleischmann baan die door europa zwerft en van ongeïnspireerdheid aan elkaar hangt.
Maar een spoor recht langs je tafelrand leggen of in een flauw boog / a-symetrisch oogt is al heen heel verschil, en het enige wat je doet is een spoor een paar cm verleggen, niets drastish dus.
Zo zijn er nog een paar kleine foefkes om een baanplan spannender cq mooier te maken
Dat gezegd hebbende, is het wel raadzaam om beginners op de gevaren te wijzen van te grote dromen hebben en daaruitkomende telleurstellingen en ze vooraf te wijzen op die kleine foefkes ipv als alle bergen al gemaakt zijn.
Mvg Marty,

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6091
Re: Saaie baanontwerpen met teveel rails
« Reactie #12 Gepost op: 13 juni 2006, 20:34:17 »
Ik kan (helaas) niet zien of iemand een beginner is of een ervaren rot. Inmiddels hebben we 333 gebruikers. Dat is wel veel profielen lezen  :)

Het gaat er ons niet om te koop te lopen met de encyclopedie.
Dat is een service die we graag willen bieden...
Jouw suggesties over het toepassen van foefjes die experts kennen en ook daadwerkelijk toepassen, zijn nu precies de dingen die we graag willen vastleggen. Dus, kom op... daar helpen we minder evaren collega's mee.

Overigens wil ik hier een pleidooi houden voor baanontwerpen, waarbij in het ontwerp ook rekening gehouden wordt met scenery. Van baanontwerpen die daadwerkelijk gebouwd (gaan) worden, zien we graag een verslag in de rubiek: "Wat zijn we aan het bouwen".

groetjes,

Hans van de Burgt

basdejong

  • Offline Offline
  • Berichten: 23
    • mijn modelbaan
Re: Saaie baanontwerpen met teveel rails
« Reactie #13 Gepost op: 13 juni 2006, 20:50:59 »
ik voel me ook aangesproken ;D Ik vind het niet zo dat mijn baanplan saai is door de veelal rechte sporen in het zicht, in het echt is het namelijk ook zo dat sporen vooral recht lopen, in ieder geval zo veel mogelijk. Ik vind het niet logisch als een baan een bocht maakt om om een huisje te gaan ...

Bas

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3373
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
Re: Saaie baanontwerpen met teveel rails
« Reactie #14 Gepost op: 13 juni 2006, 21:00:20 »
ok Hans, daar heb jij weer een punt  :), had ik maar met mijn oude naam hier op het forum moeten komen

Bas, het s niet zozeer dat alles in een bocht moet, maar als perronsporen in een hele flauwe bocht liggen oogt dit gewoon mooier voor een modelbaan.
ook al zijn al je sporen recht, als je zorgt dat de sporen recht maar niet evenwijdig met je baanrand meelopen, oogt dit ook weer mooier. al is het maar een paar cm. het oogt gewoon anders. net als een lang recht spoor visueel onderbreken door een paar bomen, zodat niet alles in 1 oogopslag te zien is, zo maak je je baan visueel ook groter , nog een voordeel ervan.
Mvg Marty,