Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door Falkenberg
Vandaag om 14:43:38
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 14:39:25
Einde Koemo ballast ??? door Dave.......
Vandaag om 14:39:24
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Jeroen Trainz
Vandaag om 14:12:50
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 4020 281-4
Vandaag om 14:01:37
Aachenau West door wob
Vandaag om 13:41:33
Openen Lima Hondekop door Pauldg
Vandaag om 13:08:22
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door tothebeach
Vandaag om 11:11:37
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door JeroenM.
Vandaag om 10:24:06
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Frans
Vandaag om 09:27:24
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
LS Models 2024 door Martijn193
Vandaag om 08:02:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:35:59
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
18 april 2024, 21:24:49
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
  

Auteur Topic: Saaie baanontwerpen met teveel rails  (gelezen 26708 keer)

René

  • Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Berichten: 2515
  • Team Mitropa
Re: Saaie baanontwerpen met teveel rails
« Reactie #15 Gepost op: 13 juni 2006, 21:19:23 »
Die opmerking heeft toch een discussie op gang gebracht. Dan wordt er gelukkig toch over nagedacht.  :o

Toch goed om te horen dat meer mensen het idee hebben dat een kleine of eenvoudige baan best spannend kan zijn.
@Basdejong: Natuurlijk liggen grote stukken spoor recht. Het is ook wel afhankelijk van het land. In bergachtige gebieden zal je zien dat die sporen wel behoorlijk kronkelen, maar ook in Nederland loopt het niet altijd recht.
Waar het mij vooral om gaat is dat je zo vaak copieen en afgeleiden ziet van de fabrieksbanen. Ook als je een grote baan met veel rijlengte wil maken, dan kan dat nog steeds zonder dat je gelijk het idee hebt naar de M*, R* of F* baan op de grote beurzen te kijken.
Zoals al eerder gezegd hier, een kleine baan nadart nog een keer het stadium waar je kan zeggen dat hij echt bijna af is.
Zo ken ik iemand die nu al ruim 6 jaar bezig is met een baan van 125x125cm. De laatste drie jaar is die baan zodanig dat hij geen gek figuur slaat op de grote beurzen. Toch wordt er telkens weer iets bij gemaakt.
Het sporenpaln van deze baan is zeker niet spectaculair. Gewoon een dubbelgevouwen rondje (op twee niveaus dus) met een inhaalspoortje bij een station en een spoor om een loc of wat wagens te plaatsen.

René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: Saaie baanontwerpen met teveel rails
« Reactie #16 Gepost op: 13 juni 2006, 21:26:35 »
Zelf heb ik nog geen baan, niet eens een baanplan, maar wel veel plannen. Ik heb een ruimte van 6x3,50m ter beschikking en ik zit nou al te worstelen om alles kwijt te kunnen wat ik wil.

En dat is niet eens zoveel. Waar ik aan zit te denken is een dubbelsporige hoofdbaan (surprise surprise), omdat iets anders met mijn moderne materieel niet realisitsch zou zijn.

Verder een station, losjes gebaseerd op Weert en een klein kolenmijntje (want voor een normale grootte heb je al gauw 20x10m nodig.

En voor dit alles is er eigenlijk niet voldoende plaats.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

David Hoogvorst

  • Offline Offline
  • Berichten: 354
    • AnyRail
Re: Saaie baanontwerpen met teveel rails
« Reactie #17 Gepost op: 13 juni 2006, 22:02:16 »
Ik kan me wel bij de OP aansluiten.
Ik ben momenteel bezig met mijn derde baan, en inderdaad ben ik nu een stuk bescheidener dan eerder, en is mijn baan qua ontwerp veel speelser.
Prioriteiten:
Eerst een goed baanplan
Tafel bouwen, rails aansluiten, elektronica installeren
Testrijden
Testrijden
Testrijden!
Pas als alle techniek in orde is, en het rijden blijkt leuk en afwisselend, verder met het leukste: de scenery.

Foto's van de ontwikkeling vind je in mijn fotogalerie:
http://modelbaan.drail.nl

Ergens tegen het einde van de fotoshow komt het baanplan voorbij. Ik ben er zelf erg tevreden over!

Groet,

David.
« Laatst bewerkt op: 06 februari 2007, 22:03:58 door David »

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6090
Re: Saaie baanontwerpen met teveel rails
« Reactie #18 Gepost op: 14 juni 2006, 00:11:38 »
Verder een station, losjes gebaseerd op Weert en een klein kolenmijntje (want voor een normale grootte heb je al gauw 20x10m nodig.

- Peter

Wat Peter? Ben je YzerenrijN aan het maken?  :)

groetjes,

Hans van de Burgt

V200-G2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 2713
    • Richie's homepage
Re: Saaie baanontwerpen met teveel rails
« Reactie #19 Gepost op: 14 juni 2006, 09:11:53 »
Laat ik nu net weer iemand zijn die wel weer een lange baan gaat maken waarop je de trein mooi kunt volgen. Ik ben nu begonnen met mijn 3de baan. De vorige twee waren het klassieke model van een langerekte cirkel, dan wel in rechthoekvorm. Klik hier voor een tekening van mijn 2de modelbaan. Het zijn in feite 2 cirkels die elkaar in een berg ongelijksvloer kruisen. Doordat dan aan de linkerkant bij binnenkomst in het station de sporen zicht splitsen is er toch wat variatie op het gewone rondjesrijden toegevoegd. Deze baan was volledig analoog en handbediend.

De baan waar ik nu mee begonnen ben heeft een heel ander formaat en achterliggende gedachte. Er is namelijk een schaduwstation waar op 6 lange sporen 3 treinen per spoor kunnen staan. De computer bepaalt random welke trein gaat vertrekken. In de hoek komt een kruisingstation a la Sloterdijk. Op de lange trajecten rijden de treinen volledig computerbestuurd, vanaf het station naar het depot wordt manueel. De baan heeft een L-vorm, is 1 meter diep en circa 4 bij 6 meter breed/lang. Klik hier en hier voor het railplan (je moet ze zelf even aan elkaar denken, sorry, maar de homepage over mijn baan is nog niet klaar).



rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5278
    • grootspoorfoto's
Re: Saaie baanontwerpen met teveel rails
« Reactie #20 Gepost op: 14 juni 2006, 15:14:44 »
Ik ben ook een baan aan het maken met lange rechte stukken een locloods voor onderhoud en een container terminal met 4 sporen. Dus ja ik ben ook zo iemand van de lange rechte sporen.
Voor grootspoorfoto's zie site

vt175

  • Offline Offline
  • Berichten: 358
  • Diespe
    • Model4rail
Re: Saaie baanontwerpen met teveel rails
« Reactie #21 Gepost op: 14 juni 2006, 17:57:56 »
Davis,

ik heb net je foto's bekeken. Zie er zeer goed uit, mijn complimenten!

Zelf heb ik al een groot aantal banen ontworpen, voor me zelf en voor de club waarbij ik zit.
Halverwege heb ik mijn vorige baan afgebroken, niet omdat het sporenplan niet goed was maar omdat een goede bereilbaarheid onmogelijk bleek te zijn, let ook hierop. daarom ben ik toen weer overgestapt op modules.

Enkele tips ;):
- neem een thema, wat zou je willen
- maak hiervan een ontwerp
- schap de helft
- maak nog eens een ontwerp
- schap nog eens de helft
- is het sporen verloop logisch, zijn de gewenste trein bewegingen mogelijk?
- bespreek met andere je plan (bv hier)
- beperk je zelf, juist door beperkingen wordt het leuker.

2 ontwerpen van een module baan:
http://www.deseinpaal.nl/liechtborch/page.html

groet,

Diederik
-

ewout

  • Gast
Re: Saaie baanontwerpen met teveel rails
« Reactie #22 Gepost op: 14 juni 2006, 18:59:50 »
Het verbaast mij toch enigzins dat de meeste beginners meteen aan het plannen van een superbaan beginnen, zonder zich ook af te vragen of ze überhaupt wel kunnen modelbouwen (of het überhaupt wel leuk vinden). Geeft niks, ook daar leer je van...

Mijn tip (achteraf) zou zijn om eerst eens wat kleine dingetjes te maken die gemakkelijk in een grotere baan te integreren zijn.

Neem een 122x244 plaat, zaag deze globaal in de lengte doormidden. Zet ze als een "L" in elkaar en maak een industriespoor waar je wagens op verschillende punten moet afleveren. Aan het eind maak je een klein opstelterrein of bak met sporen welke je kunt verwijderen.

Of maak een intercity dubbelspoor dat door het woud slingert of door de stedelijke bebouwing. Zomaar een voorbeeld, en als je dat kan neerleggen en bebouwen, weet je hoe het verder moet. Je hoeft het niet af te breken, maar gewoon integreren in de uiteindelijke baan.

Ik lees veel amerikaanse bladen en die gasten hebben vaak een garage of volledige kelder van 35 bij 50 voet, ja leuk en met vrienden maken ze een complete preiser leeflandschap. Maar er zijn ook lui die in NewYork op een appartementje zitten en een klein langs de muur baanje maken. De mooiste plannen komen dan voorbij.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: Saaie baanontwerpen met teveel rails
« Reactie #23 Gepost op: 14 juni 2006, 22:25:41 »
Wat Peter? Ben je YzerenrijN aan het maken?  :)
Dat is een project waar ik zeker wat vaker naar zou moeten kijken. Maar herinner je je nog dat ik jullie er op wees dat de Modelspoorvereniging Weert zo'n beetje het hele station, inclusief van Gend en Loos-loods en de polygonale locomotiefloods in schaal N heeft gebouwd? Bij die lieden zou ik ook nog eens graag langs gaan.

Weert heeft een erg fraai station, maar met de sporenplannen die ik bij Sven Zeegers besteld heb erbij blijkt dat je erg veel ruimte nodig hebt om zelfs maar een klein deel uit te beelden, in H0 althans.

Dat zou dus op één van de wanden moeten komen. Op de andere wand dan een stuk kolenmijn met E-tjes en SM-locs.

Nou kun je wel een boel kwijt op die oppervlakte, maar dat wil ik dus juist niet. Dus geen station met drie perrons, geen kruisende sporen (heb ik eigenlijk alleen ooit in Wallonië gezien, als je de trein van Maastricht naar Luik neem) en geen krappe bogen. En dan is die oppervlakte opeens helemaal niet zo groot.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Saaie baanontwerpen met teveel rails
« Reactie #24 Gepost op: 14 juni 2006, 23:14:06 »
Beste Ewout,

Heb je misschien links naar die preiser leef landschappen want dat lijkt me buitengewoon interesant om eens te bekijken!

Zelf kom ik overigens niet verder dan het maken van gebouwen uit styreen (1:160) Omdat ik al uitgekeken ben op faller en kibri. Ik hoop overigens niemand voor het hoofd te stoten met mijn laatste zin.
Die gebouwen hoop ik dan later, als ik niet meer op kamers woon, op een hele mooie baan te kunnen planten.

alvast bedankt Ewout,

m.v.g

Mark
love to build realistic     let's be kind.

Jeroni

  • BAM!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2132
  • Créateur du corridor
Re: Saaie baanontwerpen met teveel rails
« Reactie #25 Gepost op: 15 juni 2006, 00:11:57 »
(welkom terug iedereen, hier op deze nieuwe site. een pluim voor de beheerders en iedereen die dit opnieuw heeft mogelijk gemaakt)

Ewout,

ik ken mezelf precies terug wat jaren terug zoals jij 't beschrijft. Van de rest van de familie een doos rails, treinen en de hele bende min of meer in bezit gekregen. En dan ga je eens puzzelen, en ontwerp je je eigen Miniatur Wunderland op Zolder.....vol goede moed begonnen, nooit afgekomen natuurlijk, enfin je kent het wel.

Ik heb me, bij waar ik nu mee bezig ben, een jaar lang bezig gehouden met fantaseren, bedenken, meten, denken, fantaseren en nog eens fantaseren......en ook de vraag: wat wil je nou eigenlijk.

Origineel, maar ik dacht er toch over na: lange dubbelsp. hoofdlijn, klein zijlijntje. Dus geen ingewikkeld station. Ik kan in mijn station stoppen, en verder rijden. Ik wilde nl. de trein zien rijden, etc blabla je kent het wel. En nu gaat dit project gewoon afkomen (de financien op dit moment helpen ook wat meer dan wat jaartjes terug, toegegeven). Niet al te moeilijk doen, en ik heb bij wat er nu af is al zo veel lol en payback. Verder is slim plannen ook nuttig. Ik heb flauwe bochten (goed, schaal N) aardig wat ruimte, maar mijn tafel is in de planning nergens breder dan 60 cm. In N is dan ook erg veel mogelijk. En geen spoorspaghetti.....
Off topic: ontwerpen doe ik wel, maar hoe het eigenlijk eruit komt te zien, dat weet alleen mijn hoofd. En hoe het op het moment van de rails leggen eruit ziet....ik probeer te visualiseren wat het mooist is, en daar werk ik naartoe. Fail-safe is het niet, maar het hoeft ook niet allemaal in 1 dag af.

mmhajvth,

dapper van je. Ik zou het niet kunnen, dingen zoooo lang opsparen. ;)

Mijn reply is verder nutteloos, maar ik vond het leuk mijn mening even te ventileren. Heb ik ook meteen weer FF gepost op dit nieuwe spoorportaal!

Groeten,

J


Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10567
Re: Saaie baanontwerpen met teveel rails
« Reactie #26 Gepost op: 15 juni 2006, 09:45:18 »
Sinds ik de site van Carl Arendt (www.carendt.com)  heb ontdekt ben ik definitief in de ban van mini-baantjes. Zelfs met (eindelijk) een zolder ter beschikking ben ik nu een baantje van 130x70 cm aan het bouwen. Voor mij biedt het alleen maar voordelen; de baan is overzichtelijk, is "af" te bouwen in een afzienbare periode, goedkoper, handzaam enz.. Alleen voor liefhebbers van lange D- of intercity treinen die vooral willen rijden is een baan van een vierkante meter wat aan de kleine kant. Zelf lijkt het me leuk om ooit nog eens een lange smalle baan van een hoofdlijn te bouwen, langs de muren van een kamer of zo. 10 meter lang en een halve meter diep of zo.
No dress rehearsel, this is our life.

ewout

  • Gast
Re: Saaie baanontwerpen met teveel rails
« Reactie #27 Gepost op: 15 juni 2006, 13:48:21 »
Beste Ewout,

Heb je misschien links naar die preiser leef landschappen want dat lijkt me buitengewoon interesant om eens te bekijken!


Helaas Mark, die heb ik niet van internet. Staar je daar ook niet blind naar. Ga van iets eenvoudigs uit en verzin wat.

Koop of lees ook eens wat anders dan Europese bladen. Je zul versteld staan. Koop gewoon eens een oude jaargang van marktplaats ofzo. Ook in de oude bladen staan goede voorbeelden en tips.

Rijd je schaal N? Dan zijn de mogelijkheden echt legio!

Edwin

  • Gast
Re: Saaie baanontwerpen met teveel rails
« Reactie #28 Gepost op: 15 juni 2006, 14:38:21 »
Ik sluit me aan bij Ewout. Gewoon bij het begin beginnen, en door vallen en opstaan leren.
In mijn optiek is de baan waar het spoor de minste aandacht trekt ook meteen de mooiste. dat bereik je door aandacht te schenken aan detaillering van het geheel, iets wat ik nog vaak mis bij vele (module)banen...
Om er achter te komen hoe een Preiser leeflandschapje eruit moet komen te zien: verbeeld jezelf tot een Preisertje, de rest gaat haast vanzelf!

grt
Edwin ;)

Ps, Preiser leeflandschappen zijn er niet..die creëer je zelf!
« Laatst bewerkt op: 15 juni 2006, 14:49:28 door Lokwerkstatt_DRG »

Geoffrey Korstanje

  • prutser
  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
Re: Saaie baanontwerpen met teveel rails
« Reactie #29 Gepost op: 15 juni 2006, 15:11:32 »
Ik kies toch voor groot, gelijk vanaf de eerste keer.
En het vallen en opstaan leer ik op deze baan.
Ik zal er wel een aantal jaern over doen maar dat geeft toch niks?
Ik heb alle tijd, en als er iets mislukt of ik vind het niet goed genoeg dan begin ik gewoon van voor af aan. Ik werk wel in kleine delen tegelijk.
Maar een grote baan vind ik gewoon mooier, ieder zijn eigen smaak natuurlijk. Dat is de keuze die je maakt. Maar mijn advies is , neem er de tijd voor.