Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 12:14:12
Vreemd probleem door RobVille
Vandaag om 11:52:37
S88n bus splitsen door Dave.......
Vandaag om 11:47:45
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door hervé
Vandaag om 11:20:13
Yet Another Servo Decoder door Eric v C
Vandaag om 11:13:37
Raadplaatje door Nullem
Vandaag om 11:07:58
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Jelmer
Vandaag om 10:45:11
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 10:26:32
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 10:11:10
Licht op Roco BR52 is niet (ana)logisch.. door Martijn1974
Vandaag om 09:58:31
Een NS 5500 knutselen door Bert Senden
Vandaag om 08:59:27
Klein baantje 1200x1200mm door spoorijzer
Vandaag om 08:22:45
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 00:05:15
Lima IRM pimpen door W. Dagevos
09 July 2025, 23:52:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Scratchbuilt
09 July 2025, 22:49:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
09 July 2025, 22:46:39
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
09 July 2025, 21:45:37
Zelfbouw draaischijf 3D printer - Rocrail WIO Raspberry Pico (W) door AlbertG
09 July 2025, 21:15:36
Lagers vervangen DJH NS 3300 door Tomasso
09 July 2025, 20:22:35
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
09 July 2025, 19:58:57
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door TonM
09 July 2025, 19:40:53
Roco 2025 door Corné81
09 July 2025, 19:35:28
Sfeer op je modelbaan door Frits C
09 July 2025, 19:12:42
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
09 July 2025, 18:17:53
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Torikoos
09 July 2025, 17:48:40
Ronald doet de Fork Challenge! door Torikoos
09 July 2025, 17:34:00
PB Models, ICR-rijtuigen door Ralf Wittkamp
09 July 2025, 15:45:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
09 July 2025, 15:40:46
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door orientexpress
09 July 2025, 13:07:13
Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren door Rico [momfer]
09 July 2025, 13:00:33
  

Auteur Topic: Roco Goederenwagensets 66054 en 66055  (gelezen 7322 keer)

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10474
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Roco Goederenwagensets 66054 en 66055
« Gepost op: 17 September 2009, 21:02:00 »
Roco bracht nog net voor de herfst deze verrassingen.

De set 66055 met 3 kolenbakken...





... grijs met remmershuisje







... grijs zonder remmershuis







... bruin zonder remmershuis


Alle drie de modellen zijn zeer netjes en met veel details als sluitseinijzers, sjorogen en rangeertreden uitgerust. Alles compleet voorgemonteerd !  (y)




En de bekende Thomassen & Drijver zeildoekwagens, set 66054







Ook dit nette wagenstjes waar je helaas wel aan af kunt zien, dat ze al wat gedateerd zijn.


Leuk spul dus :)

Grtzz,

Karst

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3355
Re:Roco Goederenwagensets 66054 en 66055
« Reactie #1 Gepost op: 17 September 2009, 21:23:04 »
De kolenbakkies zijn nogal opvallend lichtgrijs van binnen. Hoort dat zo? Eigenlijk nog niet eerder gezien bij eerdere Roco kolenbakken. Wel bij Piko-kolenbakken van een hele tijd geleden trouwens.
Reinier

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6707
  • Spaar ze allemaal.
Re:Roco Goederenwagensets 66054 en 66055
« Reactie #2 Gepost op: 17 September 2009, 21:26:13 »
Dat wilde ik ook net vragen.

Die open ringen aan de onderkant en de sluitseinijzers zijn fraai, en hier ook zo'n wit bordje met hendel, leuk.

Groet Stephan.
« Laatst bewerkt op: 17 September 2009, 21:28:12 door prutser »

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3860
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:Roco Goederenwagensets 66054 en 66055
« Reactie #3 Gepost op: 17 September 2009, 22:02:11 »
Deze kolenbakken zijn afgeleid van de Duitse Om21. Zowel bij de Oosterburen als bij de NS was het inderdaad gebruikelijk de binnenzijde van de bak in een lichtgrijze tint te schilderen. Onnodig te zeggen dat ze er zo alleen direct vanuit de werkplaats uitzagen. Een lading kolen en lichte verf gaan niet zo goed samen... ;)


grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3860
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:Roco Goederenwagensets 66054 en 66055
« Reactie #4 Gepost op: 17 September 2009, 22:09:21 »
Dat wilde ik ook net vragen.

Die open ringen aan de onderkant en de sluitseinijzers zijn fraai, en hier ook zo'n wit bordje met hendel, leuk.

Groet Stephan.


Weinert levert messing Duitse sluitseinborden. Deze wijken af van het vierkante Nederlandse type, waarin ook nog eens de letters NS waren uitgestanst.
wanneer staat er eens een leverancier op die geëtste NS-sluitseinplaten gaat produceren in H0 TIP TIP TIP  ;) ::) ::)

We hebben ze nodig met al dat tijdperk 3 materieel dat al is uitgebracht en er nog gaat komen!

Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

wimke

  • Offline Offline
  • Berichten: 380
Re:Roco Goederenwagensets 66054 en 66055
« Reactie #5 Gepost op: 17 September 2009, 22:12:05 »
de kolen wagen zonder  is dat deze inhet klein http://www.nmld.nl/index.php?page=object&id=1203&lan=nl
mvrg het kleine broertje mok mok

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1507
    • Mijn fotosite
Re:Roco Goederenwagensets 66054 en 66055
« Reactie #6 Gepost op: 17 September 2009, 22:41:26 »
Iets wat me vaker bij TpIII-wagens opvalt; ze hebben dikwijls nog een remmershuisje, zo ook een van de drie ROCO-kolenbakken. Naar mijn weten is in 1934 ook voor goederentreinen de doorgaande rem ingevoerd en waren de remmers niet meer nodig. Daarna kwam de oorlog en tijdens en daarna de schaarste aan zo'n beetje alles. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat er in de jaren 50 nog remmershuisjes op de (Nederlandse) wagens aanwezig waren. In de oorlog raakte zo'n beetje elke wagen in een desolate onderhoudstoestand en voor het hout van de niet meer gebruikte huisjes waren er ook wel andere toepassingen te vinden. In hoeverre is zo'n huisje in een Nederlandse goederentrein in de jaren 50 realistisch? Wim/Sneek, jij weet het vast wel  ;)

grtz, Carlo
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
Re:Roco Goederenwagensets 66054 en 66055
« Reactie #7 Gepost op: 17 September 2009, 23:01:39 »

Weinert levert messing Duitse sluitseinborden. Deze wijken af van het vierkante Nederlandse type, waarin ook nog eens de letters NS waren uitgestanst.
wanneer staat er eens een leverancier op die geëtste NS-sluitseinplaten gaat produceren in H0 TIP TIP TIP  ;) ::) ::)

We hebben ze nodig met al dat tijdperk 3 materieel dat al is uitgebracht en er nog gaat komen!

Wim

MK Modelbouwstudio's levert ze al tijden bij de bouwsets van goederenwagens. Weliswaar zonder de uitgestanste letters, maar die zouden in HO wel heel erg klein worden.

Grtz,
Ton

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3860
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:Roco Goederenwagensets 66054 en 66055
« Reactie #8 Gepost op: 17 September 2009, 23:04:06 »
Beste Carlo,

Je hebt zelf het antwoord eigenlijk al gegeven. In de jaren vijftig zag je hoofdzakelijk nog remmershuisjes op Duitse wagens. Op tal van naoorlogse foto's van lange kolentreinen bestaande uit Nederlandse GTMK's is geen remmershuisje meer te bekennen. Dat het rembordes en de handrem gehandhaafd bleven zou ik me wel kunnen voorstellen.

@ Ton, bedankt voor de tip, was mij niet bekend  (y)

grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1507
    • Mijn fotosite
Re:Roco Goederenwagensets 66054 en 66055
« Reactie #9 Gepost op: 18 September 2009, 08:33:52 »
Dank voor de bevesting van mijn vermoeden, Wim  ;) Dat betekent dat ik hier nog een paar wagens kan gaan "verminken". Het ziet er karakteristiek uit, zo'n huisje, maar ik wil het wel historisch verantwoord houden. Vreemd daarom dat Roco een set uitbrengt met een wagen met huisje en met een bruine versie, die toch echt pas na 1954 in dienst gekomen kan zijn. Het setje staat overigens wel op mijn verlanglijstje....

groet, Carlo
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
Re:Roco Goederenwagensets 66054 en 66055
« Reactie #10 Gepost op: 18 September 2009, 13:11:44 »
Als je dan toch de wagen met remmershuis gaat veranderen, kan je gelijk de hoekmerktekens aanpassen.
Die geven nl. aan dat de wagen onberemd is met een doorgaande remleiding (1 blok op iedere hoek).
Als beremde wagen moet hij 2 blokken op iedere hoek hebben, zoals te zien is bij de wagens zonder remmershuis.

Grtz,
Ton

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1507
    • Mijn fotosite
Re:Roco Goederenwagensets 66054 en 66055
« Reactie #11 Gepost op: 18 September 2009, 19:14:20 »
Ton, bedankt voor deze tip  (y)

groet, Carlo
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re:Roco Goederenwagensets 66054 en 66055
« Reactie #12 Gepost op: 18 September 2009, 20:31:44 »
ligt eraan, het kan ook zijn dat ie alleen en handrem en een leiding had. Lijkt me niet zo waarschijnlijk, maar het kwam weleens voor.