Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door tothebeach
Vandaag om 07:50:19
ratelende 1300 van Electrotren door Ferdinand Bogman
Vandaag om 07:38:10
EifelBurgenBahn door Eric B
Vandaag om 07:31:26
Wat hebben treintjes met Kerst te maken? door ES44C4
Vandaag om 07:02:26
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Maartenw
Vandaag om 07:00:36
Ombouwen Roco 1100 naar digitaal door Martijn193
Vandaag om 06:09:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 05:00:02
Resin kits best met of zonder grondlaag door Svenn
Vandaag om 04:25:57
Rondom Charlois door hervé
Vandaag om 00:12:39
Ervaringen met Van Perlo ( DinaSys ) draaischijfbesturing door Steven Loosman
Vandaag om 00:07:05
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door roadster36
17 December 2025, 23:56:22
Piko EUROCITY 2969 traxx door the_gold
17 December 2025, 23:45:49
Contact gegevens Roco NL door Rob Ellerman
17 December 2025, 22:48:29
Modellbau Lingen 2026 door Ronald Halma
17 December 2025, 22:27:56
Probleem met inloggen door Ronald Halma
17 December 2025, 22:25:08
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
17 December 2025, 22:13:57
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door 1200blauw
17 December 2025, 21:55:27
Toon hier je (model)TRAM foto's. door ChrisH
17 December 2025, 21:44:48
Rivarossi br 56 HR2891S door Stefan88
17 December 2025, 21:25:45
Onshape gebruikersgroep door Frank 123
17 December 2025, 21:24:20
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door Eric v C
17 December 2025, 21:14:33
Minibaan Visserskaai H0 door gdh
17 December 2025, 20:54:05
Bevestigen Digikeijs DR7111 lichtsein door Pukkie
17 December 2025, 20:51:00
ESU V5 Decoder setting door ATSF2
17 December 2025, 20:48:10
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jeronimos
17 December 2025, 20:32:43
Probleem met Trix wagon door Robert vh Prutsert
17 December 2025, 20:31:04
Treinbaan (winterlandschap) in winkeletalage door WimC
17 December 2025, 20:18:10
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Frank 123
17 December 2025, 20:09:27
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
17 December 2025, 19:47:21
3D print wagons: de benodigde onderdelen door Floris Dilz
17 December 2025, 19:18:38
  

Auteur Topic: SBB/BLS/RhB enz. Info  (gelezen 333338 keer)

Landsee

  • Offline Offline
  • Berichten: 82
Re: SBB/BLS/RhB enz. Info
« Reactie #1035 Gepost op: 08 February 2016, 19:19:24 »
Goedenavond,

Op de volgende site staat een artikel over het vervangen van een hoogspanningsleiding op de Grimselpas, nu is dit niet zo bijzonder, echter men wil de nieuwe leiding aanbrengen in een tunnel, samen met een smalspoorlijn. Dit betekent een lijn van Meiringen (ZB) / Innertkirchen naar Oberwald (MGB). In totaal een aaneengesloten lijnennet van 685 km.

Nieuwe mogelijke verbindingen:
Luzern - St. Moritz
Luzern - Zermatt
enz

Gereed in 2025.

https://www.grimseltunnel.ch/

En nu maar hopen dat het geen vroege 1 april grap is.

Jeanne

  • Offline Offline
  • Berichten: 230
Re: SBB/BLS/RhB enz. Info
« Reactie #1036 Gepost op: 08 February 2016, 21:54:42 »
Super Marklin

Vele zouden deze verbinding graag zien, maar even zovelen zijn niet bereid daar voor ook in de buidel te tasten. Bovendien zijn verwachtingen en de realiteit niet met elkaar in evenwicht. Een tunnel die slechts een hand vol toeristen waarschijnlijk iets biedt, waar deze ook niet op zitten te wachten, namelijk een reis zonder uitzicht op de alpenwereld!

Het idee/wens voor deze verbinding in samenhang met de Furka Basis tunnel bestaat al zeer geruime tijd en werd door politici altijd aangeduid met de term Super Marklin. Een journalist heeft er in de jaren 70/80 zelfs een boekje aan gewijd. Dan hebben we het ook nog niet gehad over "het Brendetto Fenster" van de Furka Basis tunnel richting Airolo/Nuffen pas.

En dan de als dan toevoeging nog! ’t Is allemaal wel 1000 mm smalspoor, maar de normen zijn zeer verschillend. Ook als de omspoor diensten van uit Montreux van start gaan rijden dei treinen nog steeds niet verder dan Interlaken!
Jeanne Kok

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7185
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: SBB/BLS/RhB enz. Info
« Reactie #1037 Gepost op: 09 February 2016, 14:16:55 »
De voorgestelde verbinding is momenteel alleen over de Grimselpas te maken. Deze ligt echter meestal van oktober tot begin mei dicht vanwege de sneeuw.
Er rijden heel wat auto's over deze pas. Een basistunnel in combinatie met autoverlad schept dus mogelijkheden voor het hele jaar. Zeker in combinatie met de Furka basistunnel. Vooral in het sneeuwseizoen interessant voor de wintersport-toerist. En die laatste brengt heel veel geld in het laadje.

Ik heb al wel gekkere dingen gehoord. Het ding staat ook al op wikipedia trouwens. Dus als 1 aprilgrap nu reeds geslaagd. Maar Zwitsers en humor?
Het lijkt me een vrij serieus plan.

grüetzi
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

H0eGenaamd

  • Offline Offline
  • Berichten: 82
Re: SBB/BLS/RhB enz. Info
« Reactie #1038 Gepost op: 09 February 2016, 18:34:37 »
Misschien vinden de lokale politici in en rond Uri dat ze nog iets tegoed hebben, omdat 'Porta Alpina' niet is doorgegaan?  ;)
Overigens: die 'zijdeur' in de Furka-basistunnel heet Bedretto-Fenster.

Roald
Ik heb dingen gezien die nu nauwelijks meer te bevatten zijn. Stoom op de Thörlerbahn. Goederenvervoer in Oberfeistritz. GmP's in het Ybbstal, zó lang dat zelfs de sterkste machine er bijna geen beweging in kreeg. Allemaal...geschiedenis  :'( .

Rob van Kooy

  • Offline Offline
  • Berichten: 467
Re: SBB/BLS/RhB enz. Info
« Reactie #1039 Gepost op: 09 February 2016, 22:59:06 »
Hallo,

Dat "Bedretto-Fenster" (een tunnel) heeft indertijd een heleboel politieke heibel gegeven omdat "Das Militär" onder geen beding een sneeuwvrije(!) toegang vanuit de lager gelegen gebieden van Zuid-Zwitserland naar het "Reduit" wilden zien ontstaan. Het "Reduit" is het hooggelegen plateau in Centraal Zwitserland dat toentertijd als onneembaar voor de vijand werd geacht. Zonodig zou bij een aanval op Zwitserland een grote legermacht vanuit de lagere delen van Zwitserland op dat plateau kunnen worden teruggetrokken om van daaruit de vijand te kunnen bestoken.

Hoewel mijns inziens vandaag de dag zo'n plateau vanuit de lucht zou kunnen worden aangevallen is het begrip "Reduit" (en zijn thans twijfelachtige militaire waarde)  in de Zwitserse volksgeest nog steeds zeer levendig!

Gegroet,

Rob van Kooy

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 2042
  • Allegra" treinstel
Re: SBB/BLS/RhB enz. Info
« Reactie #1040 Gepost op: 30 March 2016, 13:53:42 »
Hier een foto van de eerste twee Albula gliederzuge in Landqaurt


AZG ABi 5701 en ABi 5702

AZG 5701 bestaat uit volgende rijtuigen A 570 01, AB 572 01, B 577 01, B 573 01, B 574 01 en Bi 576 01
AZG 5702 bestaat uit volgende rijtuigen A 570 02, AB 572 02, B 577 02, B 573 02, B 574 02 en Bi 576 02
De Ge 4/4 II 611-633 en Ge 4/4 III 641-652 en de ABe 8/12 3501-3515 kunnen samen met deze AGZ stammen rijden.

Groetjes Edwin
« Laatst bewerkt op: 30 March 2016, 14:13:23 door edwin1974 »

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 2042
  • Allegra" treinstel
Re: SBB/BLS/RhB enz. Info
« Reactie #1041 Gepost op: 14 April 2016, 20:28:40 »
Hier een foto link van de eerste omgebouwde Ge 4/4 II 629  die nu geschikt is om met de nieuwe AZG stammen te rijden
http://www.haribu.ch/coppermine/displayimage.php?album=1107&pos=7


Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7185
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: SBB/BLS/RhB enz. Info
« Reactie #1043 Gepost op: 10 May 2016, 18:41:09 »
Nog enkele weken, dan gaat de Gotthardtunnel officieel open.
http://www.gottardo2016.ch/de

Groot feest op 1 juni ter plaatse.

Ik zie het met gemengde gevoelens aan: een ongelofelijk knap staaltje techniek, 57km tunnel, de langste ter wereld.
Maar als je in de trein door die tunnel reist, zie je natuurlijk niets meer van de majestueuze bergwereld.

Evengoed een dag om in de gaten te houden.

Grüetzi
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Bas, Dordrecht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1168
Re: SBB/BLS/RhB enz. Info
« Reactie #1044 Gepost op: 10 May 2016, 18:55:54 »
Heb al een paar kilometer in de berg gelopen voor instructie, bekijken en controleren van de veiligheidsmaatregelen etc. Het is er erg warm, heet zelfs met 35 graden. Als reiziger merk je daar alles niet zoveel van, maar het veiligheidsconcept is beindrukkend....De opleidingsmaatregelen voor al het lokpersoneel ook. Iedereen die door de tunnel gaat rijden krijgt 3 dagen opleiding. Opleiding niet gedaan? Geen meter rijden....

Voor de rijtechnische kant.....over de berg is mooier...is een tunnel zoals een van de veleb voor ons...
Groeten

Bas
« Laatst bewerkt op: 10 May 2016, 19:01:28 door Lokführer Bas »


martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4499
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: SBB/BLS/RhB enz. Info
« Reactie #1046 Gepost op: 03 July 2016, 16:24:30 »
Vind de kop van de Alegra mooier. Deze vind ik maar niks. Maar ben benieuwd maar het eerste complete exemplaar.

verstuurd vanaf mijn S6 EDGE

Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 2042
  • Allegra" treinstel
Re: SBB/BLS/RhB enz. Info
« Reactie #1047 Gepost op: 16 August 2016, 09:36:31 »

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4499
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: SBB/BLS/RhB enz. Info
« Reactie #1048 Gepost op: 16 August 2016, 18:40:45 »
Interessant filmpje.

Nu wachten op het BEMO model. 

verstuurd vanaf mijn S6 EDGE

Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2964
Re: SBB/BLS/RhB enz. Info
« Reactie #1049 Gepost op: 16 August 2016, 22:43:33 »
Die RTZ-zug heeft veel weg van een mini-Flirt 3 :P

Allegra ziet er beter uit in mijn ogen 8)

Mvg,

Tis
********