Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Flevodienst 1976
Vandaag om 18:25:30
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:17:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
Vandaag om 18:12:05
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
Vandaag om 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
Vandaag om 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
Vandaag om 17:30:51
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 17:16:10
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
Vandaag om 16:59:53
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 16:27:24
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
Vandaag om 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
Vandaag om 16:18:48
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Rick
Vandaag om 16:00:54
Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 14:48:00
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door tijgernootje
Vandaag om 14:36:26
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 14:30:11
Bauarbeiten im gange door MOVisser
Vandaag om 13:45:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door AP3737
Vandaag om 12:47:46
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door tijgernootje
Vandaag om 12:30:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:26:46
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 11:45:04
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 11:41:14
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Jelmer
Vandaag om 11:07:40
Br 38 Piko Superen. door Jelmer
Vandaag om 11:05:27
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 08:11:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35

Auteur Topic: kopstation of halte aan spoorlijn???  (gelezen 6302 keer)

fbezembinder

• Offline Offline
kopstation of halte aan spoorlijn???
« Gepost op: 14 September 2009, 17:47:21 »
Hallo allemaal,

Zit een beetje met een probleem/vraag en die is misschien al 1000x gesteld maar ook ik ga het toch doen... Wat denken jullie dat praktisch is in een ruimte van ongeveer 4 x 3. Een kop station of een station ergens langs de baan?, mijn wens is toch ook dat ik een beetje wil kunnen rangeren met wat goederen of treinstellen en werk het liefst met de 10gr. wissels van Roco voor het mooiere verloop van de treinen zeg maar... Wel veel eisen he? :p...

Maar het gaat er natuurlijk om wat het meest praktisch is en waar je het meeste plezier van kan hebben...

Alvast bedankt!

MVG. Frank
------\       /------
  ---O-\    /-O---
    -----\I/-----

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
Re:kopstation of halte aan spoorlijn???
« Reactie #1 Gepost op: 14 September 2009, 18:00:36 »
met spoor 1 neemt een simpele halte al heel veel ruimte in, met spoor Z kan je een aardig groot station op die ruimte kwijt, dus het hangt van de schaal af ;).

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

fbezembinder

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 14 September 2009, 18:06:51 »
Euh ja das een goeie Michiel, het moet H0 worden, maakt het wel wat duidelijker he?

MVG. Frank
------\       /------
  ---O-\    /-O---
    -----\I/-----

Wim Hesselink

• Offline Offline
    • Altwied im Westerwald
« Reactie #3 Gepost op: 16 September 2009, 21:55:38 »
Hallo Frank,
Citaat
Maar het gaat er natuurlijk om wat het meest praktisch is en waar je het meeste plezier van kan hebben...
Tsja, dat hangt volledig van je eigen smaak af. Wat is praktisch? Een simpel ovaal zonder wissels is heel praktisch, maar of je daar op de lange termijn nu veel plezier aan zult hebben...
Citaat
Een kop station of een station ergens langs de baan?, mijn wens is toch ook dat ik een beetje wil kunnen rangeren ...

Het één sluit het andere niet uit. Ook bij een stationnetje aan een doorgaande lijn kun je rangeren. Bijvoorbeeld een buurtgoederentrein die wagens afzet voor de goederenloods of een lokale fabrieksaansluiting. Nadeel (of juist voordeel) van een kopstation is dat je moet rangeren. Gewoon een trein door laten rijden als je even geen zin hebt, is er niet bij.
In een ruimte van 3 bij 4 meter zou ik (indien mogelijk) een baan langs de wanden bouwen. Aan 1 lange zijde het doorgangsstation, aan de andere gewoon vrije baan, eventueel met een goederenaansluiting.
In het station kun je het personenverkeer simpel houden met 1 perron spoor voor iedere richting. Je kunt ook nog een extra perronspoor leggen zodat je stoptreinen kunt laten inhalen door intercity's.
Voor de goederentrein ook nog een extra opstelspoor zodat de rest van het treinverkeer niet wordt gehinderd, een spoor voor de goederenloods, iets voor de losweg, eventueel nog een fabriek, een paar sporen om goederenwagens tijdelijk op te stellen, enz, enz. Je kunt het zo druk maken als je wilt.

Maar eerst nog een andere vraag: Wat voor thema/tijdperk/land wil je gaan rijden?

Groet, Wim

Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

René Visscher

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 17 September 2009, 10:03:09 »
Wellicht als je ruimte genoeg heb dat je het kan combineren tot een station zoals Haarlem of Zwolle, een paar kopsporen en een paar doorgaande sporen. Dit bied je denk ik qua speelruimte het meeste variatie. Je kan rangeren wanneer je dat wil op de kopsporen, maar dit is dan geen verplichting.

rjr

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 17 September 2009, 11:05:21 »
Op ongeveer die ruimte ( 4.40X3 ) heb ik een redelijk kopstation geplanned.
Daarnaast doorgaand station, en een klein kopstation. Als mede een schaduwstation van 20 sporen, en een kleine speelbaan voor de kinderen waar ze ook nog een klein station kunnen maken.
En nee, ik vind dit niet te druk worden, al zal niet iedereen dat met me eens zijn.

Dus je kunt daar best wel heel wat kwijt, hangt natuurlijk wel van de verdere indeling af, en vooral, wat je zelf wilt.

Groet,
Roelco

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 17 September 2009, 13:04:26 »
Met idee minder is meer zou ik zeggen ga voor een doorgaand of kopstation aan een zijlijn met gezien jou wensen 3 tot 6 sporen. Je houd dan lekker veel ruimte over voor het landschap.

Ik heb maar even 2 schematische voorbeelden gemaakt:

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Roelof

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 17 September 2009, 19:52:20 »
Station Zwolle is een leuk idee...........tenzij je 25 mtr of meer tot je beschikking hebt.

Overzicht.

Achterste stuk richting Groningen/leeuwarden(links) en Deventer(rechts).

Station.

Grt, Ronald.

Jos B.

• NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
« Reactie #8 Gepost op: 17 September 2009, 19:59:53 »
Waar heb je die staan? in een loods?  ;D ;D

Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Roelof

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 17 September 2009, 20:05:13 »
Nee helaas niet, dan hadden we Zl-Rgs gemakkelijk er achter kunnen maken i.p.v. eronder.
De baan staat op /in een zolder van een voormalige school,  samen met een modulebaan in H0 en N.

Grt, Ronald. 

fbezembinder

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 17 September 2009, 20:27:56 »
Allemaal bedankt voor alle suggesties en info, vind vooral de tekening van Michiel (en dan met name de onderste) erg leuk en interessant! Mijn idee speelt zich af zo eind jaren zeventig begin jaren tachtig. Ik heb de laatste dagen naar Station IJmuiden zitten kijken om inspiratie op te doen en het lijkt me leuk om een station neer te zetten wat langzaam aan het verpauperen is en waar dus het nodige onkruid op het perron groeit en waar de bovenleidingsmasten flink aan het roesten zijn en de bovenleiding eigenlijk al zo goed als versleten is. De laatste jaren van Mat46 dienen zich aan maar tegelijkertijd doet het nieuwe materieel zoals de laatste generatie Mat64 en de Sprinter z'n intrede en gezamelijk zullen ze de laatste jaren vullen tot aan september '83. Het perron zou maximaal 5 bakken lang moeten zijn om het een beetje hanteerbaar te houden qua grootte en er zou overdag een treinstelletje geparkeerd moeten kunnen worden om in de avondspits weer opgepakt te worden en mee te rijden in de avondspits. Maar ook het goederenvervoer moet redelijk vertegenwoordigd zijn en de nodige koelwagens moet leuk mee gerangeerd mee kunnen worden met een sikje of een hippel en misschien nog een kleine aansluiting voor een fabriekje met ketelwagens of iets in die trent, dat is een beetje wat ik als idee heb voor mijn kleine modelbaan in H0.

MVG. Frank
------\       /------
  ---O-\    /-O---
    -----\I/-----

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 17 September 2009, 20:45:04 »
Frank, ik zou dan een perron voor 6 bakken overwegen, dat is makkelijk met zowel mat.64, mat.46( beide 2tjes en 4tjes, in de spits 4+2 of 3x2, s'avonds een los 2tje en overdag 2x2 of een 4tje) en SGM( 2tjes en 3tjes, in de spits 3x2, 2x3 of 2+3 en s'avonds een los 2tje of 3tje en overdag een los 3tje of 2x2).

In mijn ontwerp zou getrokken materieel mogelijk zijn, ik denk aan een 1100 met 3 blokkendozen en een plan D ofzo.

Welke richting denk je nu uit, Ijmuiden echt overnemen of puur als inspiratie?

Groetjes Michiel

fbezembinder

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 17 September 2009, 20:54:33 »
Hoi Michiel,

Ik heb hier de emplacementstekening van IJmuiden in 1962 liggen en daar kan ik een hoop uithalen, alleen was het begin jaren 80 al een stuk ingekrompen qua goederensporen... alleen de maar is dat ik daar geen tekening van heb en dan nog is IJmuiden aan de grote kant want ik heb maximaal 5 a 6 sporen in de breedte in gedachten om het een beetje handzaam te houden en wil toch ook wat met wat scenery er omheen doen om een totaal beeld te schetsen uit die periode met wat woonblokken en desolate hallen en fabrieken, ik vind dat sfeertje gewoon wat hebben dat zie je in Duitsland ook vrij geregeld zo her en der op een station. Ik ben een groot liefhebber van Mat46 en Hondekoppen en ik denk dat die daar prima hun weg in zouden kunnen vinden, zeker de 46'ers want die liepen in die periode toch flink op hun eind, overigens is een getrokken trein in de vorm van 3 Plan E's en een 1100 of een 1601 met 3 of 4 fonkelnieuwe ICR'en ook wel leuk als een soort aansluitende boottrein naar Amsterdam CS of zo, vind het interessant om de overgang neer te zetten van de oude NS naar de nieuwe NS zoals dat in die tijd verliep. Dit alles heb ik zelf helaas nooit in het echt kunnen zien want was in die periode zelf pas 3 jaar oud.

MVG. Frank
------\       /------
  ---O-\    /-O---
    -----\I/-----

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 17 September 2009, 21:08:30 »
Frank, je zou bij mijn tekening het spoor naar de fabriek kunnen spiegelen, dus juist het stationsgebouw voorbij laten lopen naar een haven ofzo. Verder zou je boven aan een extra perron kunnen maken.

Andere kleine kopstations( ik denk even aan Den Helder, Enkhuizen en Vlissingen) zou je ook als voorbeeld voor het sporenplan kunnen nemen en de sfeer kan je zelfs invullen.

Groetjes Michiel