Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Yet Another Servo Decoder door Dennis1984
Vandaag om 22:00:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MathynK
Vandaag om 21:59:16
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:47:59
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Eric B
Vandaag om 21:46:40
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:46:22
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 21:17:04
Fleischmania Nostalgia door Noordernet
Vandaag om 21:08:27
Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan door Noordster
Vandaag om 20:32:24
Crème daken mitropa rijtuigen epoche 2 door Stefan88
Vandaag om 20:31:18
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Arjen52
Vandaag om 20:30:36
Rondom Charlois door hervé
Vandaag om 20:27:44
Line-up foto's van modellen door Jeroen95
Vandaag om 20:12:18
Digitaal-delta door Biesje
Vandaag om 20:07:34
Minibaan Visserskaai H0 door NS264
Vandaag om 19:59:28
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door bask185
Vandaag om 19:58:39
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 19:30:50
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Gerrit H
Vandaag om 19:17:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:16:31
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 18:53:13
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:52:43
TAMS PZS-2.2 door bask185
Vandaag om 18:49:53
Retrobahn goes to the States: Bergamot Creek door hervé
Vandaag om 18:28:25
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door maartenvdb
Vandaag om 18:23:36
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 17:45:25
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door Biesje
Vandaag om 16:55:39
Bf Kibronn door Jelmer
Vandaag om 16:51:50
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric B
Vandaag om 15:58:10
Schroefkoppeling voor H0. door Bahn-AG
Vandaag om 14:58:20
Had de NS4903 rangeerlicht? door marco
Vandaag om 14:31:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:24:31
  

Auteur Topic: lagezand, bezetmelding  (gelezen 2067 keer)

basdouma

  • Offline Offline
  • Berichten: 991
  • Hoezo er gaat niks boven Groningen?!
lagezand, bezetmelding
« Gepost op: 13 September 2009, 19:22:02 »
Beste Vaklui,

In dit draadje https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,20429.0.html was ik bezig met een baanplan ontwerpen voor mijn baantje,
Deze wil ik gaan, beveiligen met bezetmelders.
Maar ik had niet echt een beeld van hoe dit moest,
ServéDB was daarom zo aardig mij te helpen en hieronder ziet u het resultaat,



groen= bezetmelder
rood+groen=  =+/- aansluitingen
streepje= stroom scheiding.

Opmerking, vragen en tips zijn welkom
Modelspoorder in winterslaap

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1769
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re:lagezand, bezetmelding
« Reactie #1 Gepost op: 13 September 2009, 19:24:34 »
Hier even de correcte betekenis van de bolletjes / streepjes:

Bruine streepjes = scheiding in de rails aan de RECHTER kant, in rijrichting gekeken
Groen bolletje = bezetmeldpunt,, ook aan de RECHTER kant, in rijrichting gekeken, tussen isolaties in.
Rode bolletjes: aansluiting "+" rijspanning (ik weet, er is bij digitaal geen echte "+", maar de rode draad dus ;))
Blauwe bolletjes: aansluiting "-"rijspanning (ik weet, er is bij digitaal geen echte "-", maar de blauwe draad dus ;)) In principe hoef je maar 1 blauwe draad aan te sluiten, maar ik zou toch om de halve meter ofzo een draad naar de rails laten gaan, ivm misschien niet goed aansluiten van de railverbinders ;)
Vriendelijke groet, Servé.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:lagezand, bezetmelding
« Reactie #2 Gepost op: 13 September 2009, 19:36:09 »
Bas, ik zie het 'bruine' streepje door de llinker en rechterrails lopen. Is dat op de baan ook het geval dat je beide sporen onderbreekt, voor een meldpunt?

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1769
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re:lagezand, bezetmelding
« Reactie #3 Gepost op: 13 September 2009, 19:38:08 »
Nee, het is alleen de RECHTERkant, in rijrichting gekeken ;)
Vriendelijke groet, Servé.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:lagezand, bezetmelding
« Reactie #4 Gepost op: 13 September 2009, 19:43:16 »
Er is geen sprake van rijrichting tenopzichte van rechts of links.

De onderbreking wordt gemaakt in de DATA van uit de centrale. De gemeenschappelijke (common-ground) bljjft doorlopen.


Voor de Intellibox is dat Brown voor de doorlopende en Rood voor de draad die via de stroomdetectie loopt, en die kan net zo goed links als rechts zitten, het is maar hoe je begint.

Bij een Lenz systeem is de J de doorlopende en K de onderbroken.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26872
    • Pagina van klaas
Re:lagezand, bezetmelding
« Reactie #5 Gepost op: 13 September 2009, 19:43:46 »
Waarom staat er zo nadrukkelijk de rijrichting bij? Is het een analoog baantje?
En betekent het dat je niet de andere kant op kunt rijden?

PS: Wim stelt een gelijksoortige vraag.
Maar ik zie intussen dat het digitaal is. Dus de rijrichting is van geen belang.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1769
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re:lagezand, bezetmelding
« Reactie #6 Gepost op: 13 September 2009, 19:49:53 »
Ja, maar met dat pijltje probeerde ik duidelijk te maken wat jullie zeggen.
De data wordt steeds onderbroken voor bezetmeldingen, de gnd blijft gewoon overal doorlopen.
Vriendelijke groet, Servé.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26872
    • Pagina van klaas
Re:lagezand, bezetmelding
« Reactie #7 Gepost op: 13 September 2009, 20:03:46 »
Dan is het handiger om te spreken van de noordelijke en de zuidelijke spoorstaaf.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

R Fongers

  • Heb je al gelachuhh
  • Offline Offline
  • Berichten: 486
  • Mooi Man
Re:lagezand, bezetmelding
« Reactie #8 Gepost op: 13 September 2009, 22:00:37 »
Bas,

Ik zou de 2 wissels tegen elkaar in het rangeersporen gebied dus degene naar het linkse spoor en degene naar de 3 rechtse sporen decteren en als binnenkomst melder voor de 4 blokken nemen. Dat scheelt je 3 melders en er is geen verschil in functie.

Ik neem aan dat het rode bolletje dus met een diode schakeling gevoed wordt.

Grtzz Rob
Grtzz Rob
------------
N <- IB II  + P19 >< iTrain ex Koploper - S88LN  - Tijdperk VI>

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1769
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re:lagezand, bezetmelding
« Reactie #9 Gepost op: 14 September 2009, 07:32:51 »
Correct ;)
Vriendelijke groet, Servé.

basdouma

  • Offline Offline
  • Berichten: 991
  • Hoezo er gaat niks boven Groningen?!
Re:lagezand, bezetmelding
« Reactie #10 Gepost op: 14 September 2009, 16:37:33 »
Als ik het nu goed begrijp is de wissel straat aan de rechterzijde nu een blok, dus als zich daar een trein bevind kunnen er geen andere treinen via het hooftspoor??

dus:
kan er een scheiding na de 1e twee wissels komen en een scheiding na de engelsewissel en de wissel daarna.
Modelspoorder in winterslaap

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:lagezand, bezetmelding
« Reactie #11 Gepost op: 14 September 2009, 17:01:25 »
Nee, dat is geen blok, maar een gemeenschappelijke inrijder. Waarvan het meldpunt geen onderdeel is van de blokken waarvoor hij inrijder is.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

R Fongers

  • Heb je al gelachuhh
  • Offline Offline
  • Berichten: 486
  • Mooi Man
Re:lagezand, bezetmelding
« Reactie #12 Gepost op: 14 September 2009, 17:26:42 »
Als aanvulling op Wim



Je moet wel de isolatielasjes aanpassen want de aangegeven groene delen komen nu gewoon onder de baanspanning rode bolletjes te liggen.

Grtzz Rob

Grtzz Rob
------------
N <- IB II  + P19 >< iTrain ex Koploper - S88LN  - Tijdperk VI>

basdouma

  • Offline Offline
  • Berichten: 991
  • Hoezo er gaat niks boven Groningen?!
Re:lagezand, bezetmelding
« Reactie #13 Gepost op: 15 September 2009, 19:33:43 »
Wat is er niet goed aan volgens u.. ?
Ik begrijp het probleem niet helemaal.
Modelspoorder in winterslaap

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:lagezand, bezetmelding
« Reactie #14 Gepost op: 15 September 2009, 19:56:20 »
Bas, er is ook geen probleem, alleen geeft de suggestie van Rob je een financieël voordeel. Of anders, je hebt minder meldpunten nodig om hetzelfde te bereiken.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net