Als je het Nederlandse standpunt volgt, reed de eerste trein in Nederland al in 1835... tussen Mechelen en Brussel . Nederland erkende de onafhankelijkheid van België immers pas in 1839. Ongeveer alle andere landen waren overigens ietsje eerder met de erkenning van de nieuwe staat, en België zelf houdt het jaartal 1830 aan, toen het zijn onafhankelijkheid uitriep.
De Hoop, gelijk aan De Snelheid, De Leeuw gelijk aan de Arend.
Dus formeel erkende Nederland dus dat België eerde een spoorlijn bezat. Overigens was die spoorlijn wel in de haast gebouwd.
Wat het tijdstip van erkenning door de grote mogendheden betreft: je hebt gelijk. Ik heb altijd gedacht dat de erkenning door de grootmachten eerder had plaatsgevonden, maar dat blijkt niet zo te zijn. In mijn verdediging spreekt wel dat het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk in 1832 hun handtekening al bijkans hadden gezet, maar dat verdrag is nooit in werking getreden doordat Willem I niet tekende. Over het "beetje dom" zijn kun je overigens twisten, het uiteindelijke verdrag was veel gunstiger voor de noordelijke Nederlanden dan de tekst uit 1832...
Star, stug wel typische Oranje kenmerken.
Overigens was die spoorlijn wel in de haast gebouwd. Koning Leopold 1 wilde koste wat het koste eerder een spoorweg hebben dan Nederland. De Belgen riepen dan ook lekker vals, kijk wij zijn veel sneller dan die Ollanders met hun (inderdaad) trage besluit vorming.
Dom was Willem I zeker niet. Aan het begin van zijn regeerperiode was hij berooid, aan het einde was hij vermogend en was de Nederlandse staat berooid.
Willem 3 was dan weer handiger maar onmogelijk en onberekenbaar. Je kan wel zeggen een tiran. Maar goed aan hem hebben wij dan min of meer de grondwet te danken
(geschreven en bedacht door Potgieter)