Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Herb73
Vandaag om 11:06:38
VERPLAATST: extra terugmeld module viessmann 5217 door Duikeend
Vandaag om 11:02:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door grossraumwagen
Vandaag om 10:58:43
Invoering SGNS containerwagens bij NS door ES44C4
Vandaag om 10:55:16
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 10:48:40
Zelfgemaakt BiDiB modules door Joz
Vandaag om 10:47:35
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:23:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:03:07
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 10:02:09
fotowedstrijd 2025 door R1954
Vandaag om 09:54:18
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door spoorzeven
Vandaag om 09:26:15
Ervaringen met van Perlo (DinaSys ) draaischijfbesturing door Gerard
Vandaag om 09:20:21
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 09:03:40
Spoor Groep Zuid 22-23 november Helmond door Bert Senden
Vandaag om 08:41:16
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:35:52
Nieuw huis, nieuwe baan door Jelmer
Vandaag om 08:31:52
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 08:26:51
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door ca.gorter
Vandaag om 08:23:38
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Rick
Vandaag om 08:23:17
Bf Kibronn door Benelux795
Vandaag om 08:20:50
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 07:56:42
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 07:54:17
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:16:13
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:01:45
Sluitseinen REEtitec 1300 door ModelWessel
24 November 2025, 23:07:43
Lodewickshaven door Ronald Halma
24 November 2025, 22:47:14
Hulp gezocht bij omwisselen cilinders Franse stoomloc 141R door ronald1956
24 November 2025, 21:41:54
S88N bezetmelder door Albert de Heer
24 November 2025, 21:33:55
Oost Europa-draadje door ns.1200
24 November 2025, 21:23:51
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door RobbertJan
24 November 2025, 21:08:27
  

Auteur Topic: Ruijsbeek  (gelezen 3763 keer)

Roelof

  • Gast
Ruijsbeek
« Gepost op: 11 September 2009, 11:08:38 »
Voor mijn zoontje ben ik momenteel bezig om onderstaand baanplan te bouwen:


Commentaar en suggesties zijn welkom.

Grt, Ronald.

Bram w

  • Offline Offline
  • Berichten: 883
Re:Ruijsbeek
« Reactie #1 Gepost op: 11 September 2009, 11:28:20 »
Ronald,wat is de schaal HO of N,merk rails
groet Bram.
Bram is in 2025 overleden

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2084
Re:Ruijsbeek
« Reactie #2 Gepost op: 11 September 2009, 11:37:56 »
Schaal lijkt mij H0 gezien de info in de tekening.
merk rails lijkt mij niet zo belangrijk om advies te geven op een baanplan?

Als ik het baanplan zo bekijk valt het mij wel op dat je de uitloop spoortjes alleen kunt bereiken door achteruit te rijden, en eigenlijk alleen maar van 1 kant:
Er van uitgaande dat je op het 2 sporig traject rechts rijd. Als je met de klok mee rijd kun je op het bovendste spoortje alleen komen door een extra steekbeweging van het bovendste stationspoor achteruit de hoofdbaan weer op, dan weer terug het spoortje op. Vind de ligging zo niet erg logisch.

Zelfde geld voor de onderste 2 kopsporen, als je tegen de klok in rijd kom je nooit direct op het onderste stationspoor en vervolgens op die opspoortjes. Zo het wissel dus net boven de kruiswissel zetten.

Maar goed, het idee achter de baan heb je niet weergegeven, dus waar die spoortjes precies voor bedoeld zijn ook niet, en misschien past het dan wel prima zoals het is.

groet,
Roelco

Roelof

  • Gast
Re:Ruijsbeek
« Reactie #3 Gepost op: 11 September 2009, 17:42:40 »
Railplan aan de rechterzijde iets aangepast en meer informatie:

Baanplan: Ruijsbeek
Rails: flex
Wissels: Piko A
Tijdperk: IV-V

Treinenloop: een reizigerstrein die vanaf de linkerzijde over spoor 2 de wisselstraat inrijdt kan alle perronsporen bereiken; duidelijk is te zien dat ook de sporen 15 en 16 op deze wijze wordt ontsloten. Vertrekkende treinen worden door hetzelfde complex altijd naar spoor 1 geleid. In het algemeen zal het zo zijn dat doorgaande treinen gebruik maken van de sporen 12 en 13. Bij de functie van spoor 14 is meer gedacht aan treinstellen die in Ruijsbeek moeten kopmaken. Voor het opstellen van dieselloks zijn de sporen 24 en 25 aanwezig, terwijl de goederenloods door spoor 16 wordt bediend. Het wisselen van loks zal onvermijdelijk zijn, wanneer Ruijsbeek als kopstation wordt gebruikt. De gang van zaken zal dan zo zijn dat de lok van een aankomende trein zichzelf opsluit en pas wordt bevrijd wanneer een andere machine met dezelfde rijtuigen in tegenovergestelde richting vertrekt, of wanneer een rangeerlok de trein uithaalt en terugzet op een ander perronspoor. In het laatste voorbeeld kan spoor 15 als opstelspoor voor ledig materieel gebruikt worden. Spoor 11 is nog niet genoemd: dit kan worden benut voor het afhandelen van een motorpost of door een wachtende lok.

Grt, Ronald.

Roelof

  • Gast
Re:Ruijsbeek
« Reactie #4 Gepost op: 12 September 2009, 17:06:05 »
Na een dagje timmeren en zagen ziet het er nu zo uit:

Linkerzijde.

Achterzijde

Rechterzijde

Totaalplaatje.

Suggesties, op-of aanmerkingen, tips en commentaar blijven welkom.
 
Dat er nu opeens Roelof staat heeft te maken met de opschoning van de dubbele forumnamen, Roelof is mijn inlognaam en tevens tweede voornaam.
Ik blijf de berichten afsluiten met mijn voornaam= Ronald.

Grt, Ronald(Roelof)
« Laatst bewerkt op: 12 September 2009, 19:44:09 door Roelof »

Roelof

  • Gast
Re:Ruijsbeek
« Reactie #5 Gepost op: 15 September 2009, 20:17:25 »
Niemand geen op- of aanmerkingen?

Grt, Ronald(Roelof)

jakop

  • Gast
Re:Ruijsbeek
« Reactie #6 Gepost op: 15 September 2009, 20:29:14 »
Ja hoor.... ;D

Wat me opvalt is dat treinen die zegmaar naar links vertrekken van de sporen 13 t/m 16 allemaal een stukje over het linker spoor moeten voordat ze in 1 terecht komen. Dat zou ik nog aanpassen.
Misschien ook de sporen wat minder recht t.o.v. je tafel/muur leggen, dat geeft een wat minder strak effect.

Groet,

Jakop

Roelof

  • Gast
Re:Ruijsbeek
« Reactie #7 Gepost op: 15 September 2009, 20:44:45 »
Dank je Jacop voor je op/aanmerking v.w.b. het "speelser" leggen van de muursporen, ga ik zeker doen daar ik met flexrails ga werken. Wat had jij voor oplossing in gedachten voor de sporen 13-16?
Volgens mij komt dit regelmatig voor in het "eggie" dat een trein een stukje verkeerd spoor berijdt. In dit voorbeeld begint het hoofdspoor na de wisselstraat en is volgens mij correct weergegeven.
Maar zoals ik al zei sta ik open voor alle suggesties en op-of aanmerkingen.

Grt, Ronald.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12548
    • sleutelspoor
Re:Ruijsbeek
« Reactie #8 Gepost op: 15 September 2009, 20:45:50 »
en je wandcontactdoos naar de onderzijde van je baan verplaatsen ipv hem daar net boven te laten zitten. Krijg je later spijt van als je hier nu niets aan doet :)
SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Roelof

  • Gast
Re:Ruijsbeek
« Reactie #9 Gepost op: 15 September 2009, 21:12:24 »
Sobat, was helaas zo ingepland en kan niet even worden weggehaald omdat dit een inbouw contactdoos is en je anders een lelijk gat overhoud.
Over een oplossing wordt nog nagedacht, dacht zelf om deze te "verbergen" in een gebouw.

Grt, Ronald.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12548
    • sleutelspoor
Re:Ruijsbeek
« Reactie #10 Gepost op: 15 September 2009, 21:26:59 »
Alle componenten uit de inbouwdoos halen, draden dmv een kroonsteentjes verlengen en deze naar een opbouwdoos onder de tafel leiden! Over het lelijke gat een plaatje met uitsparing voor de draad plaatsen, en klaar is Ruijsbeek ;D Simpel endoch doeltreffend.
SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Roelof

  • Gast
Re:Ruijsbeek
« Reactie #11 Gepost op: 15 September 2009, 21:32:13 »
Sobat,
Dank voor je inbreng, ik ga hier nog zeker over na denken.

Grt, Ronald.

jakop

  • Gast
Re:Ruijsbeek
« Reactie #12 Gepost op: 16 September 2009, 16:53:55 »
Volgens mij komt dit regelmatig voor in het "eggie" dat een trein een stukje verkeerd spoor berijdt

Klopt, in Uitgeest vertrekt de stoptrein richting Asd vanaf spoor 1 ook een 3-4 honderd meter over links spoor voordat hj via overloopwissels naar de rechterkant gaat. Maar zoals jij het nu hebt getekend zijn het 4 sporen die dit moeten.
Als dit in werkelijkheid zo zou zijn, had men de wisselstraat wel aangepast denk ik.
Ik ga nog wel eens kijken of ik een oplossing zie, zijn altijd leuke puzzels.. ;D

Roelof

  • Gast
Re:Ruijsbeek
« Reactie #13 Gepost op: 16 September 2009, 17:56:16 »
Ik ben benieuwd, ga je antwoord afwachten.

Grt, Ronald.

jakop

  • Gast
Re:Ruijsbeek
« Reactie #14 Gepost op: 16 September 2009, 18:24:52 »
Even schematisch in paint:



2e versie voor als je geen engelse wissel wil gebruiken

Groet,

Jakop