Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 17:06:02
NS 1700 transfers door Roy van Dijk
Vandaag om 17:03:17
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 17:00:00
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:56:23
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door 5166
Vandaag om 16:51:02
Overstap naar HTM door Jan Bennink
Vandaag om 16:42:59
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door marco
Vandaag om 16:39:58
Sfeer op je modelbaan door puntenglijder
Vandaag om 16:39:32
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 16:36:51
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 16:29:09
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 16:24:09
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:38:11
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door tothebeach
Vandaag om 15:29:18
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 15:24:49
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 14:42:23
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:40:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:28:28
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door Hans Reints
Vandaag om 14:10:16
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
Vandaag om 14:09:47
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Hans Grasmaijer
Vandaag om 14:06:48
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:24:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Niels64
Vandaag om 13:16:43
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:07:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 11:46:46
Verlichting feller, Roco zimo door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:46:21
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 11:44:44
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:52:53
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 10:41:20
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
Vandaag om 10:33:18

Auteur Topic: Randstad Centraal - (Baanplan H0)  (gelezen 1885 keer)

Geert 84

• Offline Offline
    • De Vallei
Randstad Centraal - (Baanplan H0)
« Gepost op: 05 September 2009, 21:59:55 »
Welkom in Randstad

Een nieuw project (lees: eerste serieuze) van Railgroup B.V.  :) Dit relatief nieuwe spoorbedrijf is in bezit van een bescheiden verzameling treinen en toebehoren.

Al jaren liggen diverse trajecten op de tekentafel. Er is meer weggegooid dan bewaard, maar inmiddels ligt er een wat completer plaatje van wat men noemt een "levensproject". Ofwel.... 't komt waarschijnlijk nooit af.

Door de jaren heen zijn bescheiden plannetjes wat uitgewerkt, zoals een stadsstation en een haventerreintje. Deze zomervakantie wat ideetjes opgedaan in Tjechie, waar ik officiele tekeningen gescoord heb van een locdepot, en meteen bijbehorend regionaal station in kaart gebracht heb. Voor het mooie een combinatie gemaakt van alle 4 ideen en daar een meer Nederlandse draai aan gegeven.

Het stadsstation is vanwege wat ruimtebeperking verandert naar een kopstation, wat via een tweesporig traject is aangesloten op een regionaal station. In real life zie je dit soort dingen bij.... mwah, Den Haag, maar een mooier voorbeeld is het traject Venetie - Mestre. Al is mijn opzet een stuk bescheidener.

Tijdperk IV / V
Voor het tijdperk is een wat breder tijdsvlak gekozen dan alleen V. De bouw wordt dan ook redelijk universeel. Dit komt omdat ik in de loop der tijd ook wat ouder materiaal heb gekocht.

Het deel wat als eerste aan de beurt komt om te bouwen is het stadsstation. Dit is tevens het project dat al het langst in de kast ligt ook. Laten we het even de naam geven van:

Randstad Centraal Station

Naam van de stad puur vanwege gebrek aan inspiratie voor een betere. De eerste tekeningen hiervan zijn zo'n 5 jaar geleden ongeveer gemaakt. De inspiratie voor dit stadsstation is opgedaan in Berlijn, aan de Alexanderplatz. (Het station dat aan de voet van de TV toren ligt). Het moest een modulair opgebouwd station zijn, uit drie bakken totaal, waarbij zo'n 3 meter perronlengte gecreerd zou worden. Met aan weerszijden een ontsluiting.

Van de middelste bak hebben we ruwbouw gebouwd. Dit betreft het middendeel van het station, maar doordat het nu een kopstation wordt, met een perronlengte van 2.20 meter ongeveer wordt het station iets anders ingedeeld.
We willen nu de bouw wat serieuzer aan gaan pakken, en nog wat modules bouwen en in elkaar plakken. Maar om dat netjes te doen wil ik eerst de wisselstraat definitief maken, daar ben ik nog niet helemaal uit namelijk.

Vandaar ook maar vast dit topic. Ik ben erg benieuwd naar jullie mening over de ontsluiting van dit kopstation.

Zo als te zien in dit plaatje heb ik twee versies getekend. Het grijze vlak moet een kanaal/water voorstellen.
Ps. het idee met de driewegwissel enzo heb ik geleend van Chris/Groterdam. Vond dat een prachtige manier, en kon zo direct geen betere verzinnen. Hopelijk vind je het niet erg Chris  ;) (En anders bestel ik wel weer even een koploper bij MTE ofzo  :-*)

De vraag is even: welke ontsluiting werkt het beste, spreekt het meeste aan, werkt het beste etc...  :-*

Ik ben benieuwd naar jullie mening.

- Geert

« Laatst bewerkt op: 05 September 2009, 22:41:45 door Hans van de Burgt »
Schaal H0 - NS tijdperk III. Met hier en daar wat verdwaalde modellen uit andere tijdperken / landen.

tinus

• Offline Offline
Re:Randstad Centraal - (Baanplan H0)
« Reactie #1 Gepost op: 05 September 2009, 23:39:19 »
De bovenste en dan met het kopspoortje (die op de brug) van de onderste erin.

GTinus

IPIO'er

• Offline Offline
  • "Multi Level" Nederlands Modelbaan in Spoor-N
« Reactie #2 Gepost op: 06 September 2009, 00:15:51 »
De bovenste ontsluiting, je kan van de beide hoofd sporen alle station sporen bereiken.

Mvg, marc
Een Nederlandse Baan in N, drie etage's langs de wanden van de zolder van 7mtr. bij 3mtr., verbonden d.m.v. een helix.

Jan Bennink

• Offline Offline
    • HTM Modeltrambaan
« Reactie #3 Gepost op: 06 September 2009, 14:49:31 »
Geert,

Er zit in het bovenste plan een dubbele verbinding naar het bovenste spoor. De meest linkse zou ik vervangen door een zelfde verbinding tussen spoor 2 en 3 op de brug.
En als je toch langs komt hebben we het daar ook over ;)

met groet, Jan
Na een modelbaan in 1:87 naar voorbeeld van de RhB https://rhb1op87.blogspot.com nu een HTM trambaan in dezelfde schaal https://htm-modeltrambaan.blogspot.com
Website: https://www.htm-modeltrambaan.nl

Geert 84

• Offline Offline
    • De Vallei
« Reactie #4 Gepost op: 06 September 2009, 15:18:45 »
De bovenste ontsluiting, je kan van de beide hoofd sporen alle station sporen bereiken.

Mvg, marc

Dat kan bij de tweede versie ook  ;) Het bovenste spoor is daar een opstel/rangeerspoor wat weer bij de hoofdbaan aansluit aan de rechterkant.

Citaat
Geert,

Er zit in het bovenste plan een dubbele verbinding naar het bovenste spoor. De meest linkse zou ik vervangen door een zelfde verbinding tussen spoor 2 en 3 op de brug.
En als je toch langs komt hebben we het daar ook over

met groet, Jan

Klopt, eerst had ik dat spoor weggelaten, maar toen bedacht ik dat... omdat het een kopstation is, de kans bestaat dat treinen moeten kop maken, en er dus ruimte moet zijn voor een paar locomotieven. Daar is dat spoortje voor in het leven geroepen. Maar idd, we bediscussieren de wisselstraat dan nog wel even  :D

Met versie 2 dacht ik net wat meer mogelijkheden te hebben, maar wordt niet mooi gevonden dus :p

De combinatie van 1 en 2 = 3

Schaal H0 - NS tijdperk III. Met hier en daar wat verdwaalde modellen uit andere tijdperken / landen.