Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS1100, materieelbespreking door Tedo
Vandaag om 16:09:16
Zaagsel? door bellejt
Vandaag om 16:04:14
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door grossraumwagen
Vandaag om 15:44:02
TEE Erasmus (nav gelijknamige set van Roco) door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:41:04
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 15:36:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 15:08:01
Modules van Kees Gorter (vervolg) door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:03:17
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 15:01:06
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:51:24
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 14:27:43
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 14:16:46
Piko 1136 van AC naar DC door Lobomotion69
Vandaag om 13:13:03
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door Overet
Vandaag om 13:11:02
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 12:48:55
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 12:47:05
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 12:21:29
20 jaar BNLS door Edsko Hekman
Vandaag om 12:10:20
Tamiya kleur dak Bundesbahn door Sikko
Vandaag om 11:49:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:48:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Bob R.
Vandaag om 11:07:53
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
Vandaag om 11:04:07
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 10:54:53
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door Theo Mol
Vandaag om 10:10:52
Dönsdorfer Bauberichte door Basilicum
Vandaag om 09:35:02
Eanos/ Eaos in model door ES44C4
Vandaag om 09:14:49
CIWL type P door willyTEE
Vandaag om 08:20:03
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 08:13:11
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 08:08:47
Ertstreinen in HO door ES44C4
Vandaag om 08:04:33
Rails roestig verven door Ronald Halma
21 June 2025, 23:21:13
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Bouwperikelen Philotrain 4-assige coupebak  (gelezen 93937 keer)

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4208
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwperikelen Philotrain 4-assige coupebak
« Reactie #60 Gepost op: 10 November 2009, 13:00:12 »
Dooe maar Stig, al was het alleen al om mij aan het idee te laten wennen  ::)  ;D
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Mark Verheulen

  • Offline Offline
  • Berichten: 639
  • Staatsspoor "Kikker"
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwperikelen Philotrain 4-assige coupebak
« Reactie #61 Gepost op: 10 November 2009, 14:23:00 »
stig weet wel wat er bedoeld wordt hoor... ;D

weet ik  ;D

Mark

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwperikelen Philotrain 4-assige coupebak
« Reactie #62 Gepost op: 10 November 2009, 22:51:19 »
Die kan best wel eens een beetje vernaggeld zijn... De radius in het dak kwam totaal niet overeen met die in de eindwand. Maar ff het dak opnieuw buigen was er niet bij, dan maar wat rigoreuze maatregelen. Die van de groene is wel correct inderdaad. Jammer dan. Anders komt er bij mij nooit wat af... Die NCS bakken zijn eigenaardig, zag ze in de Erfenis (ligt naast de bouwwerkzaamheden) en d'r is iets raars mee. Ze zien er wat raar hoog uit. Volgens mij heb jij die wel eens in styreen gedaan.

Deze ervaring heb ik met bouwsets van coupérijtuigen van Philotrain vaker gehad: dat de dakradius van het messing dak niet hetzelfde is als de vorm in de kopwanden. Mijn conclusie is dat de kopwanden niet altijd goed gevormd zijn. Als je de dakradius van het dak (met een dubbele ronding) zou gaan aanpassen, past het dak niet meer netjes op het dak. Het gaat me dan vooral om SS rijtuigen. Ik heb de indruk dat je laatste messing rijtuig een HSM C10c is (kit 870/39 rijtuig C 6022) met remhuis. Op de foto daarvan in Philosofie 41 zit ook geen rand onder het dak. Daar zou de passing eigenlijk wel goed moeten zijn en is een foute enkelvoudige radius van het dak toch eenvoudig aan te passen? Ik sluit me bij Floris aan, dat bij HSM rijtuigen toch meestal nog een rand onder het dak zit. Ik heb daar al eens met pijn en moeite dit soort geetste strips onder de dakrand gesoldeerd op de bak. Als het goed gaat heb je een mooi rijtuig. Maar ik geloof dat dit rijtuig dus geen rand heeft.

Succes met je eerste stam. Nu nog een bijpassende D.  :D

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwperikelen Philotrain 4-assige coupebak
« Reactie #63 Gepost op: 10 November 2009, 23:11:08 »
Wagen achter loc is ex-SS BC9, midden is ex-SS C10, achteraan hobbelt een ex-HSM C10. Het dak van de BC9 was prima, ik behoefde maar minimaal aan de kopwand te vijlen om het te laten passen. Die C10 had dezelfde kopwandvorm, maar het dak lijkt anders. Ten eerste zat de radius niet goed, en die ging ik ook niet goed krijgen. En als hij wel gebogen was zoals hij hoort, leek het dak in de breedte te kort. (ja, of de bak te breed...) Soit, je hoort ook niemand klagen dat de pikobakken niet goed zijn...

Ja, een D zou wel leuk zijn. Ik heb een incomplete ets van een snelgoedwagen. Zo'n ex-SS drie-asser. Is dat als D te gebruiken? Mooiste is natuurlijk een 4-assige met van die uitkijkjes aan de zijkanten. (buikje?)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwperikelen Philotrain 4-assige coupebak
« Reactie #64 Gepost op: 11 November 2009, 00:07:00 »
Een E kun je als D inzetten. Een 4-as buik is inderdaad heel mooi, maar voor een 1700 met maar 3 coupérijtuigen erachter misschien weer wat overdreven. Een 3-as buik is dan beter (ik zie ze nog wel eens als kit bij Molekamp). En als Maykel nu eens met zijn SS 3 as buik komt. Die is volgens mij ideaal voor jouw trein. Hij heeft altijd een handmonster bij zich op de beurzen. In Rijswijk eind van de maand vast ook.

Wat je ook kunt doen is een 3 as bagagewagen van Fleischmann ombouwen met het setje van Maykel. Bevat een paar etsonderdelen geloof ik en verder vooral opschiften. In de voorlaatste editie van het boek van Waldorp staat een prachtige foto in station Elst rond 1925 met een 1300, de genoemde pruisische bagagewagen, een ex SS C10c, een ex HSM A3B5 en een ex HSM C11. Als ik die grote groene eens afmaak, heb ik deze compleet.

mvg,
Ivo
« Laatst bewerkt op: 11 November 2009, 00:10:47 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwperikelen Philotrain 4-assige coupebak
« Reactie #65 Gepost op: 11 November 2009, 06:27:44 »
En als Maykel nu eens met zijn SS 3 as buik komt. Die is volgens mij ideaal voor jouw trein. Hij heeft altijd een handmonster bij zich op de beurzen. In Rijswijk eind van de maand vast ook.

2010 gaat ie ermee verder. Ik heb er al naar geïnformeerd. Dat zou een mooie zijn inderdaad. Ook die 3-assige C. Dat zou nog een 3-asser kunnen zijn om met 4-assers te mixen omdat ie redelijk recent is (1900). En het ziet er wel lekker belachelijk uit, een groene lattenwagen. Vind ik. Ik ben overigens niet een trein naar een voorbeeld aan het uitbeelden. Ik heb gewoon aan kits gekocht wat er voorbij kwam en ben aan het solderen gegaan. :)

Wat je ook kunt doen is een 3 as bagagewagen van Fleischmann ombouwen met het setje van Maykel. Bevat een paar etsonderdelen geloof ik en verder vooral opschiften. In de voorlaatste editie van het boek van Waldorp staat een prachtige foto in station Elst rond 1925 met een 1300, de genoemde pruisische bagagewagen, een ex SS C10c, een ex HSM A3B5 en een ex HSM C11. Als ik die grote groene eens afmaak, heb ik deze compleet.

Waaaaat, is die 1300 nog steeds niet af? Wat houd je op?

Die bagagewagen, ik dacht dat dat een redelijk zeldzame verschijning was. Het leek me zo afgezaagd die voor een trein te zetten. Terwijl je op elke foto een 3 of 4-assige bekende bagagewagen ziet.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwperikelen Philotrain 4-assige coupebak
« Reactie #66 Gepost op: 11 November 2009, 12:02:46 »
Waaaaat, is die 1300 nog steeds niet af? Wat houd je op?

Die bagagewagen, ik dacht dat dat een redelijk zeldzame verschijning was. Het leek me zo afgezaagd die voor een trein te zetten. Terwijl je op elke foto een 3 of 4-assige bekende bagagewagen ziet.

Lees het boek Vervlogen Stoom maar eens door en verbaas je over de variatie in treinsamenstellingen. Die pruisische Fleischmann met MK ombouw is ook een 3 asser (net als die van Philotrain trouwens)

Die 1300 komt nog wel eens af, maar het werk stokte, omdat ik de juiste lagers voor de tender niet meer had. Maykel gevraagd en die dacht dat hij ze niet meer had, maar hij heeft er toch nog het juiste aantal voor me gevonden. Dus wie weet komt de 1300 binnenkort weer aan bod. Kan ik dat draadje ook eens afmaken ;D

Stand van zaken (net als 2 jaar geleden):



Meer info hier

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9884
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwperikelen Philotrain 4-assige coupebak
« Reactie #67 Gepost op: 11 November 2009, 12:21:34 »
dat fleischmann-ding was nou niet echt een zeldzaamheid hoor, kun je gerust gebruiken... t was alleen een wat ouder hok dus reed ie wat meer met drieassers.
kijk maar, ding kwam uit een serie van dik 200 stuks.
http://s52.photobucket.com/albums/g15/emmer_van_floortje/NS%20materieelboek%201924/Hoofdspoormaterieel/D%20bagagewagens/?action=view&current=20080110093003407_0005.jpg

deze is ook wel bruikbaar, al werd ie meer in D-treinen gebruikt... je kunt in elk geval wel gewoon een fleischmann-bak omspuiten en je bent klaar.
http://s52.photobucket.com/albums/g15/emmer_van_floortje/NS%20materieelboek%201924/Hoofdspoormaterieel/D%20bagagewagens/?action=view&current=20080110093003407_0011.jpg

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwperikelen Philotrain 4-assige coupebak
« Reactie #68 Gepost op: 11 November 2009, 12:26:53 »
Ok, jullie hebben me overtuigd. Die 4-as, die lijkt wel heel sterk op dit apparaat. http://link.marktplaats.nl/291440397 In NS tijd moet die dezelfde groen zijn als de rijtuigen neem ik aan? Ik zal bij Maykel dat setje voor die 3-as bestellen. En de volgende beurs op jacht. :)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwperikelen Philotrain 4-assige coupebak
« Reactie #69 Gepost op: 11 November 2009, 13:09:29 »
Die van Marktplaats Liliput/Philotrain is wel aardig, maar niet goed. De koppen kloppen sowieso niet en het is meer een lookalike dan een echt model.

Het groen is gewoon hetzelfde: NS rijtuiggroen.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9884
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwperikelen Philotrain 4-assige coupebak
« Reactie #70 Gepost op: 11 November 2009, 14:43:56 »
wat klopt er niet dan? volgens mij is dat ding toch vrij goed, afgezien vanhet feit dat het een jaren '60-model is natuurlijk... die staatsspoorbakken waren gewoon pruissische standaardbakken.

Limbo afrikaan

  • Offline Offline
  • Berichten: 114
  • Twee sterren, dat is **
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwperikelen Philotrain 4-assige coupebak
« Reactie #71 Gepost op: 11 November 2009, 16:39:31 »
Huh Ivo??  ???

Leg dan eens uit aan de hand van dit plaatje wat niet juist is aan het (Liliput)Philotrainmodel (D519 Staatsspoor)
't Is zoals ze bij de staatspoorwegen hebben rond gereden.




Groeten,

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 11 November 2009, 16:42:04 door Limbo afrikaan »
LTM, dat andere miljoenenlijntje waar limburg trots op was.

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwperikelen Philotrain 4-assige coupebak
« Reactie #72 Gepost op: 11 November 2009, 17:57:32 »
kan die niet groter?
Jan

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwperikelen Philotrain 4-assige coupebak
« Reactie #73 Gepost op: 11 November 2009, 18:00:23 »
Ik neem aan dat ik voor de versie met vouwbalgen moet gaan?
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Limbo afrikaan

  • Offline Offline
  • Berichten: 114
  • Twee sterren, dat is **
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwperikelen Philotrain 4-assige coupebak
« Reactie #74 Gepost op: 11 November 2009, 18:16:35 »
Een tikkie groter, dit is het maximale



Ik zie dat groter dan dit niet gaat lukken, sorry
LTM, dat andere miljoenenlijntje waar limburg trots op was.